No lähtisitkö Viking Linelle?? Vai mieluummin / vain Siljalle?

Vierailija

itse olen karttanut noita Viking Linen laivoja jo pitkään, ovat niin vanhoja ja rupusia. Etenkin jos risteilylle menee, niin haluaakin sitten vähän parempia puitteita.

(Toki reittimatkaa tehty joskus vaikka SeaWindillä.)

Eli me mennään nykyään / jo vuosia AINA Siljalla.

Tosin nyt sekin epäilyttää siirryttyään Tallinkille - välittävätkö enää turvallisuusnormeista ja laadusta samalla tavalla....

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

ja nyt alkaa mietityttämään, oisko tosiaan niin että alkais ollakin jo laadukkaampaa kuin Silja, siis näiden vastausten perusteella...

Mua vaan inhottaa ja pelottaa ne niitten ikivanhat laivat, vaikka onhan niitä huollettu, ja eihän ne Siljatkaan enää mitään uusia ole...

ap

Vierailija

Me oltiin juuri Siljalla, olisikohan ollut Serenade, Tukholmaan Helsingistä kuitenkin. Oli iso pettymys. Edellisen kerran oltiin kolmisen vuotta sitten ja silloin en muista pettyneeni. Tällä kertaa oltiin lux-luokan hytissä (jossa ei kyllä ollut mitään luxusta, siitä ei todella kannata maksaa. Tai no, päästiin toki parisänkyyn ja sinänsä oli ihan kivaa ;-) Buffet oli etenkin valtava pettymys. Ala carte oli parempi. Yökerhot olivat, samoin kuin laiva muutenkin, vanhoja, tunkkaisia. Laivalta puuttui tunnelma ja etenkin tunnelma aikuisempaan makuun. Muistan joskus teini-iältä jonkun risteilyn, kun istuimme vanhempieni kanssa laivalla jossakin baari-kahviossa laivan lähtiessä satamasta. Joimme limua/äiti ja isä jotain muuta, pianisti soitti flyygelillä tunnelmallista musiikkia ja aurinko oli juuri laskemaisillaan, meri oli todella kaunis. Se oli ikimuistoinen matka, tämä muutaman päivän takainen täysi vastakohta.

Ja laiva todellakin oli täynnä ryyppääviä suomalaisia, vaikka ajattelin sen touhun jo hiipuneen.

Vierailija

Itse olen muutaman viime risteilyn aikana (siis Tallink-silja aikana) saanut niin huonoa palvelua, että puistattaa. Ja siis risteilemme kohtalaisen usein (siihen nähden että asumme 400km Helsingistä ja Turusta ;), 5-6krt vuodessa.

En ikinä enää maksa täyttä hintaa Siljalle, Vikingillä on vähintään samanlaista ruokaa ja halvemmat hinnat. Ainoa plussapuoli on kivat kävelykadut Siljan laivoilla. Nyt tosin testaan Siljaa, kun tuli halpa tarjous (kylläkin Turusta ns. lillumaristeily). Katsotaan, onko eri meininki kuin päivä Tukholmassa-risteilyillä.

Toinen minkä olen pistänyt merkille on todella suuri ulkomaalaisten lukumäärä hki-tukholma-reitillä. Varmaan yli puolet on ruotsalaisia, venäläisiä, japanilaisia yms. Se, onko tämä hyvä vai huono asia voi jokainen itse päättää.

Vierailija

vasta käytiin siljalla lasten kanssa tukholmassa eikä ole mitään valittamista. A luokan hytti ikkuna merelle hyvää ruokaa ja lapsille kivaa tekemistä. Aika meni liiankin nopeasti.

Vierailija

mutta huonommat laivat. Serenade ja Symphony on paljon kivempia, kävelykatu ja muutenkin hienommat laivat, vaikka onhan nekin lähes 20 vuotta vanhoja. Nykypalvelusta en osaa sanoa mitään kun en ole vähään aikaan käynyt, mutta ne Vikingin laivat on tosi huonoja ja pieniäkin.

Vierailija

Edullisemman hintansa takia käytämme valillä Viikkaria, jossa kieltämättä hyvä ruoka, mutta onhan ne laivat pieniä ja kulahtaneita. Palvelu OK. Nyt olemme taas lähdössä lomalla Siljalla kolmårdeniin ja todella toivon, ettei ole pettymys, sen verran kallis tuo matka on. Ja matkustamme aina Helsingin laivoilla.

Vierailija

En tiedä, mitä siellä on tapahtunut, mutta palvelu on loistavaa. Esim. lastenosastolla (joka oli koko 10. kansi) henkilökunta panosti siihen, että opetteli lasten nimet ja jutteli tosi paljon. Mm. ruokailussa tulivat erikseen keskustelemaan lasten kanssa.. Minusta aivan ihanaa.

Siljalla ei suomenkielellä enää pärjää, kun henkilökunta on virolaista pääosin.

Vierailija

viime kesänä oli tosi kiva tunnelma laivalla (Gabriella), kun olivat järjestäneet tosi paljon leikkipaikkoja lapsille! Se kokousosasto oli muutettu leikkitilaksi. Teineille oli omat vempeleensä ja tilat, leikki-ikäisille omat. Ei ollut ahdasta, kun ihan pienimmät leikkivät omassa tilassaan, vilkkaat leikki-ikäiset + koululaiset remusivat omassaan ja ne teinit omassaan. Leikkitädit ja -sedät olivat tosi hyväntuulisia ja reippaita. Jopa meidän superujo 3-vuotiaamme lähti mukaan niihin kilpailuihin (missä kaikki osallistujat palkittiin).

Tänä kesänä reissaamme yhteen suuntaan Vikingillä ja palaamme Siljalla. Voinpa sitten vertailla.. Siljalla olen mennyt vuosia sitten ja on tosi mukavia muistoja. Hinnat on vaan turhan korkeat. Vikingillä perheemme saa tuntuvan alennuksen lipuista.

Vierailija

Sama syy kuin muillakin: hinta ja laatu ei Siljalla enää kohtaa. En maksa siitä lystistä niin paljon enemmän kuin mitä viikkarilla, koska laatu on kummassakin samalla tasolla.

Vierailija

että Serenadella ja Symphonylla on ihan eri tunnelma.

En ole koskaan ennen huomannut, kun en ole niin kiinnittänyt huomiota kumpi laiva kyseessä, mutta nyt viimeisimmällä reissulla, kun mentiin toisella ja tultiin toisella huomasi kaikki erot.

Eli Symphonylla palvelu oli nuivaa, ruoat huonot buffetissa. Huonosti suomea puhuvia tarjoilijoita jne.

Serenadella taas oli paljon parempi ruoka ja varsinkin jälkiruoka pöytä erosi todellakin. Aivan eri luokan herkut kyseessä. Palvelu oli ystävällistä ja vain suomalaista/ruotsalaista henkilökuntaa.

Jopa lasten leikkitädit/sedät oli paljon palvelualttiimpia ja mukavampia Serenadella. Yksi leikkisetä oli todella mukava, nimi taisi olla Osku.

En tiedä mistä johtuu, itse ajattelin, että olisiko sillä tekemistä asian kanssa, että Symphony purjehtii Ruotsin lipun alla ja Serenade Suomen?

Tästä lähtien katson matkapäiväni aina niin, että pääsen aina Serenadelle.

Viking Lineen en vaihda. Halvat hinnat vetävät tietynlaista asiakaskuntaa puoleensa enemmän.

Silja Festivalilla on ollut mielstäni kaikkein parhaimmat ruoat, vaikka muuten en tykkääkään. Mm. aikataulujen ja leikkipaikan takia. Mutta sehän onkin poistumassa kokonaan reitiltä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat