Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko paha mennä yksin synnyttämään, jos lastenhoito ei järjesty ja isä ei pääse mukaan?

Vierailija

Meillä on pari kolme erilaista hoitojärjestelykuviota, mutta hommaa hankaloittaa se, että näin kesällä ja varsinkin juhannuksena saattavat kaikki hoitajat olla yhtäaikaa poissa maisemista.

Kommentit (12)

Vierailija

Eli juuri niin että synnytys alkaa kun olet kahden lapsen kanssa ja mies jossain ulkomailla tms eikä ketään tuttua saatavilla.

Silloin voi ottaa lapsen mukaan sairaalaan (tämä on varma tieto) ja jos et itse saa synnytyksen kulkiessa järjestettyä hoitajaa niin sairaalasta soittavat lapsenvahtipalveluihin joista synnyttäjä maksaa jälkikäteen. Näin se menee. Ei lasta siis ulos yksin heitetä jos ei ketään ole kuin synnyttävä äiti hoitamaan. Joissain tapauksissa saattaa päästä synnytyssaliinkin lapsi mukaan, mutta ei ponnistusvaiheessa enää.

Vierailija

Tuttavalla oli vajaa 3v esikoinen mukana. Joku hoitajista aina jutteli ja piti silmällä tyttöä joka piirteli ym. sillä välin kun äiti makasi käyrillä ja yritti olla ponnistamatta. Synnytyssaliin ei esikoista saanut ottaa, mutta siinä käyrillä oli esikoinen saanut olla vieressäkin. Synnytyssaliin siis kun meni tuttuni niin esikoisensa pistettiin jonnekin hoitajien sivuhuoneeseen siinä vaiheessa. Olivat kyselleet tilataanko hoitaja jostain palvelusta vai tuleeko joku hoitamaan. Lapsen isä oli sitten tunnin-parin päästä tullut. Jos kauemmin olisi mennyt niin olisi pitänyt jo järjestää maksullinen hoitaja.

Vierailija

Jos ei saada hoitajaa seuraavan synnytyksen ajaksi niin sitten synnytän yksin, ei ajatus tunnu minusta erityisen pahalta. Miestä tosin harmittaa vietävästi jos joutuu jättämään synnytyksen väliin.

Vierailija

tai melkein vuorokauden? Mutta siis, jos on pakko, niin on pakko. Mutta jos isä on saatavilla, niin tuskin silloin katsotaan pakkotilanteeksi ottaa esikoista mukaan sairaalaan, vaan isä jää kotiin esikoisen kanssa (siis jos ketään hoitajaa ei ole) ja äiti menee yksin sairaalaan. Ei niin, että isä menee äidin tueksi synnyttämään, ja lapsi istuu käytävällä hoitajien seurassa.

Vierailija

jos esikoinen ei ole tottunut olemaan yökylässä niin uskon että sen säikähdys herätä yllättäen yöllä vieraassa paikassa (esim. sairaalassa) olisi traumaattisempaa kuin se että äiti synnyttää "yksin".

Eihän siellä kuitenkaan oikeasti yksin tarvitse olla, kätilöt ja muut pitävät kuitenkin ajantasalla siitä mitä tapahtuu. Mun miehestäni ei ainakaan ollut mitään varsinaista apua, vaikka tietysti olikin kiva kun se oli paikalla. Se kun ei kuitenkaan ole itse koskaan synnyttänyt niin en olisi siltä kaivannut yhtään mitään "ponnista kovempaa, kyllä sä pystyt siihen" -tyyppistä tsemppausta. Olisin varmaan lähinnä suuttunut siinä tilanteessa...

Vierailija

Jos synnytys etenee yhtä vauhdilla kuin ekan kanssa, tuskin ehtii ruveta hoitopaikkaa arpomaan, vaan äiti menee synnyttämään ja isä tulee perässä, jos saa lapselle jostain hoitopaikan. Luultavasti pienelle keskellä yötä vieraan kanssa heräävälle jää pahemmat traumat kuin yksin synnyttävälle äidille.

Vierailija

Itse synnytin kolmannen ja neljänne lapsen ilman miestä, koska lastenhoitajaa ei saatu järjestettyä. Pyysin, että joku olisi kokoajan luonani, ja näin olikin vaikka kiireistä synnärillä silloin olikin. Eivät he keään jätä yksin.

Vierailija

oltiin sovittu jo etukäteen että jos on yöllä tai illalla niin yksin meen, jos päivällä niin esikoinen on tarhassa. Ihan vain siksi että esikoinen oli 3v ja koko tilanne oli hänelle pelottava eikä meillä ole läheisiä esim sukulaisia niin lähellä että oisi nopsaa saanut sinne. Eikä lasta voi yöllä raahata minnekään, siitä se vasta säikähtääkin! eli yksin olin, vauva syntyi tietty 24:30 tosi nopeesti, isukki vei aamulla esikoisen tarhaan tuli sairaalaan katsoo meitä meni kotiin järkkää asioita ja haki tarhasta isoveljen ja tulivat yhdessä sairaalaan.

Hyvin meni, paitsi että esikoinen silti pelkäsi sairaalassa kun olin aika heikkona.

Uusimmat

Suosituimmat