Pystyykö joku tekemään jotain 2,5 v kanssa?!?!?!

Vierailija

Mä en pysty mitään. Mies lähti reissuun viikonlopuks. Isompi poika myös reissussa. Olen kahden 2, 5 v tytön kanssa. Yritän tehdä jotain esim. sormet syyhyäis ihan sikana tehdä piha hommia kun sade hetkeksi taukosi. Taimet odottaa istuttamista jne. Hommia ois pilvin pimein, mutta... En saa tehtyä YHTÄÄN MITÄÄN. Pentu huutaa vieressä ja kiusallaan sotkee kaiken mitä yritän. Olen ihan raivona ja siitäkös se vaan innostuu. Nytkin se sotkee tätä kirjoittamista ihan kokoajan. Hullun pennun taisin saada..Onks muilla näin?

Kommentit (15)

Vierailija

samanikäisen (vilkkaan) pojan kanssa minä olen mm. maalannut seinää ja rappusia (poika siis omalla pensselillään), mieheni on pessyt hänen kanssaan ikkunoita, olemme kitkeneet rikkaruohoja ja kastelleet kukkia, pesseet uima-allasta, rakentaneet aitaa(poika vasaroinut omalla oikealla vasarallaan myös), istuttaneet kukkia (mainitsit pihahommat) ja todellakin melkeinpä mitä vaan!

Vierailija

sanot että nyt mennään. Rauhallisesti mutta napakasti. Ja pentuhan tulee perässä ;) Yrittää ensin märistä ja rimpuilla mutta kun pidät vaan kädestä ja kävelet keskittyen ihan muuhun niin kyllä se siitä tokenee ja tulee perässä. Sama juttu kun istutat sitä puskaa ja jos lapsi kuopii multaa pois niin sanot että ei noin ja sen jälkeen olet muurina edessä ja puuhaat omaa hommaasi niin ettei lapsi pääse siihen säheltämään.

-2-

Vierailija

Vaikka pojalla onkin isompia sisaruksia, ei hän heidän kanssaan viihdy. Touhuilee omiaan, välillä tekee sitä mitä minäkin. Tänään siivosimme yhdesssä ja istutimme pihalle perennoja. Välillähän siinä saa juosta lapsen perässä erisuunissa, mutta hommat saa ihan helposti tehtyä.

Vierailija

kiinni, mitä voitte tehdä. Meillä on poika auttanut minua siivouksessa ja ruoanlaitossa jo 1,5-vuotiaasta. Järjestä hauskaa tekemistä....esim. joku vati ulos ja pesee siinä muoviastioitaan jne...kastelee nurmikkoa, kukkia, maalaa pensselillä ja pelkällä vedellä aitaa tai puunrunkoja. Rakkaudelle ja kärsivyydellä saat teille kivan illan aikaiseksi.

Vierailija

Ulkona hänen kanssaan pystyy tekemään melkein mitä tahansa, mutta sisällä on vaikeampaa. Jotenkin se yhdenkin lapsen aiheuttama kaaos tuntuu paljon ärsyttävämmältä sisätiloissa ja se sotkeminen tekee hulluksi. On hänen kanssaan kyllä ikkunat pesty ja vaikka mitä... lapsi jaksaa vaan keskittyä yhteen hommaan noin minuutin kerrallaan. Jos on joku ihan pakollinen työ (esim särkyneen lasin siivoaminen lattialta) niin sitten vaan joku dvd päälle ja toivotaan parasta... :)

Vierailija

tällä neidillä on ainakin ihan muut mielessä kun touhuilu pensseleillä. se oikeesti tietää kiusaavansa äitiään ja tuntuu nauttivan siitä. Mun hermot ei kestä sitä, että en saa tehdä aloitettua työtä loppuun, enkä jaksa kokoajan keksiä neidille läträämistä.

Kyllä mäkin aika ajoin pystyn tekemään jotain: imuroimaan jne. mutta pääsääntöisesti hän on sotkemassa aina kaikkea ja puuttumassa kaikkeen. olen tosiaan jo yhden 12 v kasvattanut ja en tiedä kultaako aika muistot, mutta mielestäni se ei ihan näin paljoa sotkenut kokoajan mun touhuja

Vierailija

ja sitä on vaikea katkaista--- pitäisi ensin saada tilanne jotenkin nollattua.

Ota aikalisä, teette jotain IHAN muuta / erikoista puuhailua / jotain kivaa, vaikka lähdette johonkin, jos ei muuta niin kävelylle.

Ja sitten kun seuraavaksi yrität tehdä jotain omia hommia, niin KOETA tehdä siitä joku leikki tai että yhdessä teillä on joku projekti.

Ja tietty aika jämäkkä joutuu olemaan. Jos jostain on päättänyt kieltää, niin sitten sen homman joutuu keskeyttämään, ja omansa myös... siksi kannattaa miettiä etukäteen, mistä kieltää.

Yritän myös olla huutamatta lapselle, pyrin sanomaan asiat lujasti ja tiukasti ja vakavasti, mutta huutamatta.

Ja se on kyllä totta, että isosisaruksista on apua - meillä myös 13 ja 14 v., ja 2 v. on paljon niiden kanssa ja mä saan tehdä mitä vaan :-). Siksi mä ehkä jaksankin olla sitten asiallisempi tän 2v:n kanssa.

(Koska, vaikka nyt tässä tulee näitä "hyviä neuvoja", niin niille isommille lapsille olin ja oon vieläkin semmonen hysteerinen mäkättäjä-äiti ja kirkuja ja valittaja, jota kukaan ei enää noteeraa, ja pienenäkin ne oli ihan kauheita termiittituhoajia... joten yritän olla nyt fiksumpi ja taidan olla oppinut jotain... )

Vierailija

muutaman lapsen kokemuksella niitä on vaikea arvioida, mutta yksi tuttu pph sanoi 20 työvuoden jälkeen yhdestä lapsesta, että hän ei ole ikinä nähnyt vastaavanlaista lasta... sitä voisi jo uskoa ;)

Vierailija

mutta myöskään tämän neidon kanssa ei onnistu sitten mikään. Ja kuten myös teillä, meillä "kiusataan" tahallaan ja mitään omaa tekemistä ei suostu tekemään, se pitää olla juuri tasan sitä mitä "kiusallaan" tekee, eikä meillä osaa leikkiä yhtään mitään yksin, ainoa tehtävä mistä pitää ja tekee on roskien vienti roskikseen ja pyykkien vienti wc:hen. Ja olen kyllä todellakin itsekin kokeillut kaiken mahdollisen ja mahdottoman, että saisi keskittymään ja tekemään/puuhailemaan itsekseen jotakin tai edes yhdessä nätisti, mutta ei niin ei, minuutin saattaa onnistua ja sitten alkaa meno josta ei tule loppua.

Mutta mutta meidän toinen lapsi, pienempi kylläkin ei taas ole laisinkaan esikoisen kaltainen, sille voi jo nyt antaa vaikka mitä tehtävää ja touhuttavaa ja viihtyy niiden kanssa erinomaisesti puuhastellen iloisena.

Eli nyt en kyllä puhuisi edes kasvatuksesta tuon esikoisen kohdalla, sillä samalla tavoin on molemmat lapset myös kasvatettu.

Vierailija

Nyt kun lapsia on kolme: 5v, 2,5v ja 3kk niin kyllä jo ajatus 2,5v:n kanssa kahdestaan puuhailusta tuntuu ylelliseltä. Sitä oppii asennoitumaan ja sumplimaan useamman työn ja lapsen välillä. Istutin minä parit tuijatkin kun vauva nukkui (heräsi välillä ja imetin) ja isommat hääri ympärillä. Meillä on tuo 5v:kin melkoinen pakkaus, saa päähänsä kaikenlaista ja häiritsee ja kailottaa välillä ym huomiota saadakseen. 2,5v:tä pitää toki pitää koko ajan sivusilmällä ja tarkkailla tekemisiään. Kannattaa keksiä sille omaa puuhaa. Esim. iso painava astia (niin iso ettei saa kaadettua) ja muki viereen ja käsket kastella puskaa mukilla. Aikaa kuluu (ja lapsi kastuu muttei se haittaa näin kesällä). Hitaamminhan ne hommat lasten kanssa menee ja sotkua tulee mahottomasti, mutta sellaista se on :) Toisaalta ihan suloista seurata lasten "puutarhatöitä". Meillä osaavat olla kovin tohkeissaan kun sanon että mennään puutarhatöihin tms.

Vierailija

Mutta sitten minulla on hoitolapsi jonka kanssa ei onnistuisi mikaan. En nyt tietty mitaan sen ihmeempia hommaakaan hanen kanssaan, mutta en kylla pystyisikaan, kaikki ateriatkin oltava lammitysvalmiita paivaksi. Kauhean paimennettava ja jatluvasti vahdittava!!

Vierailija

Joo, en vähättele yhtään sitä, että sulla on 3 lasta. Varmaan en enää jaksaisi. Mutta kun poika on kotona, niin mä pääsen huomattavasti helpommalla. On jo 12 v. Siitä on seuraa tälle neidille. Mutta kun ollaan kahdestaan se omii mut täysin, eikä mistään tule mitään ja mä en saa alottaa mitään. Täälä on ainakin niin kylmä, etten voi antaa lapsen läträtä vedellä..

Onneks se menee kohta nukkumaan, jos vielä jaksais mennä sit ulos puuhailemaan....

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat