Omaisuuden osituksesta... Auttakaahan lakia tuntevat!

Vierailija

Minä ja mieheni (kohta virallisesti ex) jaoimme helmikuussa kattilat sekä pelit ja vehkeet muuttaessamme asumuseroon. Mies vei vanhasta kodista vuosi sitten hankitun sohvan (arvo 1500 e) sekä laadukkaan kokopuisen TV-tason (arvo 1350 e). Minä ostin sitten itselleni uudet ja jäin hyväuskoisena odottelemaan tasausta...

Nyt kun sitten mies teki tasausehdotelman, niin hän oli vähentänyt saamiensa kalusteiden arvosta puolet (minun osuus 50 %, hänen osuus 50 %), jolloin hän olisi periaatteessa velkaa kalusteista minulle 1425 euroa. Protestoin hänelle voimakkaasti tätä laskutapaa, koska minähän jään tässä tappiolle ja reilusti... Nimittäin mies saisi melkein uudet kalusteet puoleen hintaan ja minä jouduin ostamaan uudet itselleni täydellä hinnalla.

Eihän tämä voi olla oikein, eihän?! Antakaapa vinkkejä, miten arvokkaamman irtaimen omaisuuden saisi jaettua oikeudenmukaisesti.

Kommentit (11)

Vierailija

Oli pakko pyytää mieskin lukemaan av-mammojen päivän paras kukkanen. Ette te voi oikeasti olla noin tyhmiä, mä häpeän teitä. Vielä ymmärrän, että yksi huurupäinen ap, mutta että muutkin kommentoijat.

Vierailija

Eli ottaisin rahat ja olisin tyytyväinen kun pääsisin äijästä eroon ja asioille pisteen.

Rahamäärä on nyt kumminkin niin pieni että ulkopuolisen avun käyttäminen olisi ihan hullua.

Vierailija

Otetaanpas rautalankaesimerkki. Teillä on yhteinen sohva, jonka arvo on 1000€. Avio-oikeuden perusteella siitä 50% on sinun ja 50% miehesi. Sohva jää miehellesi, jolloin hän maksaa sinulle osuutesi sohvasta eli 500€. Menikö jakeluun??

Vierailija

typerä viesti kakkosella.

En osaa sanoa lakiasioista, mutta eipä tuo minusta reilulta kuulosta. Aika arvokkaista kalusteista on kuitenkin kyse ja hölmöähän noin uusia olisi ollut lähteä eron tiimellyksessä myymäänkään. Kannattaisiko käyttää pesänjakajaa?

Vierailija

Unohdin mainita, että mies oli laskenut kalusteista arvoa oman mielensä mukaan. Esim. vuoden vanhan TV-tason hinta oli laskenut 700 eurolla, jolloin lopputulemaksi jäi 1500-700=800/2=400. No, tuskinpa siitä vapailla markkinoilla myytäessä ihan hirveästi saisi, mutta kun kyse on täyspuisesta laatukalusteesta, joka pysyy "hyvänä" seuraavat 10 vuotta, niin ei tuo jako minusta nyt ihan oikein mene. Ja vaikka se laskuopillisesti niin oikein menisikin, niin ei se ole sitä moraalisesta näkökulmasta (jos nämä naurajat sellaisesta nyt mitään ymmärtävät).

Vierailija

Häviä ainakin henkisesti tappelemalla ja jos jos lasket tavaroiden arvon niin suureksi, ettet nistä saa rahaa mielestäsi, niin toki silloin rahallisestikin häviät, mutta onko tuo kaikki pelin väärti.

Toiset kyllä leikkaa paistinpannunkin puoleksi, mutta sinun tapauksessa minusta on turha itkeä, jos olet ne silloin antanut mennä, ettekä silloin ole sopineet niden rahallista arvoa.

JK. Käytetyn huonekalun hinta on max. 1/3 vastaavasta uudesta, jos sitä yrittäisit vapailla markkinoilla myydä. Näin se on.

vaihda siis sivua elämässä ja unohda nuo raha-asiat. Joskus elämä ottaa, mutta usein myös antaa.

Vierailija

Nehän menee noin laskettuna tasan puoliksi. Onko teillä kaikilla laskutaidossa vikaa?? Jos kahdella ihmisellä on puoliksi omakotitalo ja erossa toinen maksaa talon hinnasta puolet toiselle, niin eikö se silloin mene tasan. Toinen sai talon "puoleen" hintaan, mutta vastaavast rahat saanut voi ostaa "puolella" hinnalla uuden talon, koska lopun puoliskon maksaa se alkuperäiseen asumaan jäänyt.

Ihan oikeasti, oletteko te päässeet peruskoulusta edes läpi?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat