Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kakaran päivärytmit taas persiillään

Vierailija

Miksi tuon mukulan kanssa uniasiat on niin hankalia?! Ikinä se ei ole ollut helppo nukutettava, eikä ole mennyt rauhallisesti ja tyytyväisenä nukkumaan, mutta hoidon alettua on kaikki taas pielessä.

Lapsi (3v) ei ole nukkunut päiväunia yli puoleen vuoteen kotona, sen sijaan ollaan nukuttu aamuisin pidempään. Hoidon alettua on aiempi aamuherääminen, päiväunet hoidossa, mutta silti iltanukahtaminen on pyörimistä ja hyörimistä. Yli tunti on taas mennyt. Ja aamuisin sitä ei saa kirveelläkään ylös sängystä ja kaikkien hermot palaa. Päiväunet hoidossa tulee tarpeeseen ja päivä menee hyvin, mutta kotona kaikki arkiaamut ja -illat on ihan pyllystä. En millään jaksais enää pelleillä uniasioiden kanssa, mutta taitaa olla tän muksun kanssa ikuinen taistelun aihe.

Kommentit (7)

Vierailija

vann mahd. muissa asiaan liittyvissä asioissa, esim. saako katsoa tv:tä kuinka lähellä nukkumaanmenoaikaa?

onko iltarytmit samanlaisia joka ilta, se tietty rauhoittuminen ja nukkumaanmenon valmistelu alkaa jo paljon ennen nukkumaanmenoa.

noilla se paranee.

tv kiinni pikkukakkosen jälkeen,niin ei aivot käy ylikierroksilla.

nimim. kokemusta on

Vierailija

meillä myös aromaterapiaa:)

suosittelen!

osta tuoksulyhty, ja illalla laita laventeliöljyä siihen...

rauhoittaa sekin.

tiedän tunteen,mutta kyllä se siitä,ajan kanssa. meillä lapsi nyt 3v,täyttää kohta, ja nyt alkaa rauhoittua.

tosin.. päiväunet jätetään vapaapäivinä suosiolla väliin;)

ehkä ne pitkät aamu-unet kannattaisi hieman lyhentää..?

Vierailija

kakkonen täällä taas:)

silloin, kun lapsi oli n. vuoden, molemmin puolin, soitin kasetilta rauhoittavaa unimusiikkia. sekin meni niin kyllä, että sitä piti veivata niin piiiitkään että nukahti...

ymmärrän lastasi, että aamut on vaikeita;liian lyhyet yöunet, ja aamulla väsynyt,niin se tarhaanlähtö on varmaan kamalaa. teille molemmille.

tuo 20.30 ,olisikos se liian myöhään? oletko kokeillut, että aikaistat nukkumaanmenoa?

ei sekään heti tapahdu,mutta omalta kohdaltyani taas sanon, että muutamien viikkojen päästä, lapsi on tottunut uuteen nukkumaanmenoaikaan.. meillä oli pahimmillaan, että lapsi laitettiin nukkumaan vasta n. klo 22.30,kun ei aiemmin muka uni tullut---siitä säätämällä lapsi olikin kohta unessa klo 20!

ja lapsesi tarvitsee ne päiväunet,ja jos niitä ei kotona ole,niin lapsihan käy ylikerroksilla,liian väsynyt rauhoittuakseen.

tee päivällä vaikka "pakollinen lepohetki";sänkyyn kuuntelemaan satukasettia. sekin rauhoittaa.

tsemppiä.

ajattele,että tuo tilanne tuntuu lapsestasi vähintään yhtä pahalta kuin sinusta...

Vierailija

Lainaus:

ehkä ne pitkät aamu-unet kannattaisi hieman lyhentää..?

Pitkiä aamu-unia nukuttiin ennen hoitoonmenoa. Nykyään ylös PITÄISI nousta viimeistään 6.30, mutta yleensä saan lapsen jotakuinkin hereille vasta siinä vaiheessa kun puen sille sukkahousuja jalkaan, jonka jälkeen se taistelee kaikkea vastaan siihen asti, kunnes saan sen hoitopaikan ovesta sisään. Ja yöunille pitäisi mennä 20.30, mutta siellä se edelleenkin kuuluu potkivan sängyn päätyä ja mies jo nukkuu. Meidän yhteinen aika on ollut hyvin vähissä tuon lapsen syntymän jälkeen. Kaikki illat menee näihin nukkumiskuvioihin.

Vierailija

se ei osaa rauhoittua, vaan kiinnittää huomionsa joka ikiseen risahdukseen ja heilahdukseen ja on liikkeessä koko ajan. Se vaan on sellanen.

Arvaa olenko lukenut kaikki mahdolliset unikoulujutut ja tellun ja ruokavalion ja rutiinien ja ties minkä vaikutukset. Kaikkea on kokeiltu, sillä minä sanonkin etten jaksais enää tätä pelleilyä.

ap

Vierailija

ei mitään kylmiä suihkuja ym!!

älä ole julma.

lapsesi on pieni, ja tarvitsee rakkautta ja huolenpitoa, vaikka sinua kuinka pistäisi vihaksi tuo tilanne.

KUN EI SE OLE SEN LAPSEN SYY.

EI LAPSESI TAHALLAAN MIETI, ETTÄ "HMMMM.. NYT VALVON, NIIN OLEN SITTEN AAMULLA TOSI VÄSYNYT,MIKÄÄN EI SUJU, JA SAAN ÄIDIN SUUTTUMAAN MINULLE"

koitas nyt rauhottua,jotta voita uattaa lastasi, ja saatte tilanteen hallintaan.

minäkin olen saanut, ja olen ollut raskaaksi tulosta lähtien yksin, ei isää apuna, ja lapsi on ollut erittäin takertuvainen ym.

sinulla on siellä mieskin, niin kyllä te saatte asian kuntoon.

lapsesi kärsii eniten.

älä tee enempää pahaa oloa ja väsymystä...

menet itse sinne kylmään suihkuun, ja sitten herättelet lapsen.

ja jos sinulla on tuollainen "saatanan kakara, nyt ylös sieltä"-asenne päällä,kun alat herättelemään lasta, niin ei hyvä tule.

hallitse itse hermosi, niin lapsikin on rauhallinen.

nimim. siitäkin lyhytpinnaisena kokemusta...

-edelleen se kakkonen

Vierailija

Päivärytmin pitäisi nyt olla seuraava:

herätys noin 6.30 -> hoitoon

päiväunet hoidossa (nukkuu yleensä 1,5 tuntia)

nukkumaan 20.30

Kuulostaa teoriassa hyvältä, mutta kun lapsi ei nukahda illalla, niin minkäs teet! Ja siksi aamut menee huutamikseksi.

Lapsi on siis hoidossa nyt ja nukkuu siellä päiväunet.

Kun olin kotona, päiväunia ei nukuttu ja lapsi oli iltaisin tarpeeksi väsynyt että malttoi nukahtaa, mutta silloin nukuttiin myös aamulla pidempään.

Pitää vaan alottaa oikein tosikuuri ens viikolla. Kuudelta ylös vaikka suihkuun viemällä. Jo on helevetti jos ei ala vähitellen illalla väsyttää.

ap

Uusimmat

Suosituimmat