Onko nyt joku trendi olla syömättä perunaa?

Vierailija

Tuntuu että nykyisin katsotaan kieroon ihmistä, joka syö perunaa!

Kommentit (14)

Vierailija

Lainaus:

Itse siis jätän perunat syömättä ja syön lihaa ja kasviksia. Eli lautasmallin mukaan muuten, mutta sen 1/4 osan lautasesta, jolla "pitäis" olla pottua on lisää kasviksia. 3/4 kasviksia, 1/4 lihaa... Noin suurin piirtein.



Tykkään syödä vain sellaista, josta saan jotain hyvää, terveyttä edistävää tai ylläpitävää, siis hyvää ravintoa. Perunasta ei saa mitään sellaista. Joten jää syömättä.

Vierailija

Höyrytettyjä kasviksia ja tummaa riisiä päivästä toiseen! Kerma ja kaikki muu rasva paitsi oliiviöljy (yöks) on pannassa. Ruisleipää ja vihanneksia pitää syödä päivässä niin paljon että oksettaa ja suoli toimii turhankin tehokkaasti. Vettä, vettä, vettä. Koko ajan hörppyä ja vähintään 2 litraa päivässä muiden nesteiden ohella. Ja ihan turha vedota siihen, että tulee huono olo tai vesi ei mene alas- virallisten ohjeiden mukaan yksi sitruunaviipale riittää litran kannuun ja taas maistuu! Lihakin on melkein pannassa; vain kanaa ja kalaa saa syödä. Pyhinä yms. erikoispäivinä tehdään kevyitä versioita vanhoista perinneruoista ja vesipullon kanssa syödään joulupöydässä pienen pieni siivu rasvatonta kinkkua ilman lihottavia kastikkeita tai raskaita laatikoita. Keitettyjä juureksia voi syödä sen kinkkusiivun kanssa, siinä se.

Vierailija

Muoti nyt on tosiaan sellainen, että pelätään nopeita hiilihydraatteja ja pidetään niitä melkein pahimpina myrkkyinä. Harva pelkkää pottua syö, perunassa on paljon ravintoaineita ja samalla syödyt hitaammat hiilihydraatit tasoittavat perunan nopeiden vaikutusta.



Ei tämä muoti kaikkialla ole.. Esim. Kiinassa perunasta toivotaan uutta tärkeää ravintokasvia, ei ole niin tarkka kasvuoloistaan kuin riisi ja on satoisampi ja lisäksi tietenkin ravitseva.

Vierailija

Surullista tietenkin, etteivät kasvikset ole, niiden käytössä olisi lisäämistä hurjasti ja niissä on vitamiineja tietenkin enemmän. Mutta millähän suomalaiset tähän asti ovat eläneet, kun ovat pääasiassa "arvotonta" perunaa syöneet?



Hölmöä vouhotusta sanoa, että peruna olisi ravintoarvoltaan mitätön.

Vierailija

Ravitsemustieteen perusteista: Peruna on tärkeä hiilihydraattien ja energian lähde sen sisältämän tärkkelyksen (15 g/100 g) vuoksi. Lisäksi perunan proteiini (n. 2 g/100 g) on hyvälaatuista, vaikka se kasvikunnan proteiinina ei sisällä kaikkia ihmisen tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja. Perunassa on myös jonkin verran C-vitamiinia, jonka pitoisuus tosin vähenee varastoinnin ja käsittelyn yhteydessä.

Vierailija

Lainaus:

Surullista tietenkin, etteivät kasvikset ole, niiden käytössä olisi lisäämistä hurjasti ja niissä on vitamiineja tietenkin enemmän. Mutta millähän suomalaiset tähän asti ovat eläneet, kun ovat pääasiassa "arvotonta" perunaa syöneet?



Hölmöä vouhotusta sanoa, että peruna olisi ravintoarvoltaan mitätön.




pelkällä silmälläkin, miten on eletty...

Vierailija

Itse siis jätän perunat syömättä ja syön lihaa ja kasviksia. Eli lautasmallin mukaan muuten, mutta sen 1/4 osan lautasesta, jolla "pitäis" olla pottua on lisää kasviksia. 3/4 kasviksia, 1/4 lihaa... Noin suurin piirtein.



Tykkään syödä vain sellaista, josta saan jotain hyvää, terveyttä edistävää tai ylläpitävää, siis hyvää ravintoa. Perunasta ei saa mitään sellaista. Joten jää syömättä.

Vierailija

"Peruna on tärkeä hiilihydraattien ja energian lähde sen sisältämän tärkkelyksen (15 g/100 g) vuoksi. Lisäksi perunan proteiini (n. 2 g/100 g) on hyvälaatuista, vaikka se kasvikunnan proteiinina ei sisällä kaikkia ihmisen tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja. Perunassa on myös jonkin verran C-vitamiinia."

Osa c-vitamiinista kyllä tuhoutuu kypsennettäessä, paljonkin jos keitetään perunat kuorittuina.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat