Poika 5kk ei nuku hetkeäkään ilman tuttia ja hieroo silmiä?

Vierailija

Hei,

Olen nyt kuukauden valvonut joka yö levottomasti nukkuvan poikamme takia. Kun vatsavaivat loppuivat, tilalle tuli "tuttiriippuvuus" eli lapsi itkeskelee, jos tutti ei ole suussa yöllä. Jos tutti on tippunut eikä sitä auteta suuhun, herää hän itkuunsa. Hän myös on hieronut silmiään sekä päivisin että öisin edeltävän kuukauden. Tästä olenkin miettinyt, että johtuisiko tuo tutin tarve hampaiden tulosta?

Oma jaksaminen alkaa olla heikkoa, sillä herään yössä kymmeniä kymmeniä kertoja laittamaan tutin suuhun. Todellisuudessa nukun 3-4 tuntia pienissä pätkissä. Yösyötöt olemme lopettaneet 2-3 viikkoa sitten. Kiinteitä olemme aloittaneet myös muutama viikko sitten ja velliä iltaisin, mutta silti yöt ovat levottomat. Näistä ei siis ole ollut apua.

Onko kellään kokemuksia silmien hieromisesta tai tällaisesta tuttiriippuvuudesta.

Kommentit (10)

Vierailija

Hei,

meillä samaa tuttirumbaa jatkunut nyt 4 kuukautta.. Poika oppi syömään tuttia vasta 5kk ikäisenä. Sitä ennen nukahti aina rinnalle. Saatiin nukahtaminen helpottumaan tutin avulla, mutta siitä tulikin sitten tapa. Ei osaa nukkua, jos tutti ei ole suussa. 6kk iässä aloitettiin unikoulu ja nykyään poika nukkuu omassa sängyssään, eikä tarvitse yösyöttäjä. Mutta tuttia pitää laittaa suuhun vähintään tunnin välein... Ikää nyt 9 kuukautta. Kerran yritettiin vieroittaa parin yön ajan ja silloin alun huutojen jälkeen nukkuikin loppuyönä jopa 4 tuntia putkeen. Sitten tuli sairastumisia yms. ja homma meni pipariksi. Seuraavan kerran kun yritimme vieroittaa, poika huusi tunnin, joten lppulta annoimme tutin takaisin. Voimia tämä tuttirumba/silittely vie, kun heräämisiä on kymmeniä yössä. Poika vain huutaa puoliunessa ja rauhoittuu vasta kun saa tutin. Yritimme laittaa tutin narunpäähän, mutta eipä tuo ala itse tuttia etsimään. Päivällä kyllä osaa laittaa tutin itse suuhun.

Jos jollain olisi neuvoja, otemme myös mielellämme vastaan!

Jaksamista teillekin! Lumis

Vierailija

molempien lapsien kanssa.

molemmilla tuli n puolivuotiaana tuo vaiva että sain alkaa nostella tuttia n kerran tunnissa tai jopa useammin! Tutista vieroittamiseen meni esikoisella kaksi yötä. (ekana yönä itkettiin kerran... ja nosteltiin syliin, tokana inistiin ja rauhoituttiin tassuttamalla, kolmas yö nukuttiin putkeen) ja kuopuksella kolme yötä (ekana itkettiin ja nosteltiin syliin, tokana hyssyteltiin, kolmantena itkasi muutaman kerran unissaan mutta rauhoittui itse).

Pitää vaan tehdä tiukka päätös. Näin pienillä tuo muisti ei ole niin kamalan pitkä joten nopeasti unohtavat koko kapistuksen.

Vierailija

Meillä samanlaista 5kk ikäisenä, luulin että tulen hulluksi kun heräsin 1-2tunnin välin laittamaan tuttia.

8-9kuukauden paikkeilla rupesi ihottuma vaivaamaan ja kappas se oli latex eli luonnonkumi allergia eli kaikki tutit vaihtoon niin pikkuhiljaa alkoi nukkumaan paremmin ja luojan kiitos kop,kop nykyään nukkuu 19-6.30 ja herää joskus kerran yössä, ymmärrät varmaan iloni:)

Eli pointi oli se että oireita ei muita ollut 5kk ikäisenä kuin että yöt meni huonosti, uskon jälkiviisaana että se johtui niistä luonnonkumituteista silloin jo, ja myös perunasta joka on ristiallergeeni (tai miten se sanotaan) tuon luonnonkumin kanssa.

Eli kaikki tutit vaihdettiin silikonitutteihin ja jätimme perunan, melonin, ruusunmarjan ja banaanin pois (ristiallergeenejä keskenään). Kokeilin perunaa viikko sitten ja heti alkoi levottomat unet ei muuta oireita.

Onko teillä vanhemmilla allergiaa tai isovanhemmilla? Minulla on joten aika odotettavissa oli:(

tai vaikka pesuaineallergia jos silmiä hieroo?

Voimia sinulle.

Vierailija

koska poitsu ei tuttia huoli. mutta kerran reissussa annettiin poitsun syödä tuttia ja tottuikin sitten siihen, mutta siitä alkoi sitten se rumba että poitsu heräs päikkäreiltä heti kun tutti tipahti suuhun ja yötkin menivät todella levottomiksi. kotiin päästyämme enää emme antaneet tuttia ja sen jälkeen poitsukin alkoi taas nukkua paremmin.

olisiko tuttivieroituksesta apua?

meillä kans poika hieroo silmiä silloin kun väsynyt. ja joskus myös unissaan.

Vierailija

Siitä silmien hieromisesta aina tietää jo etukäteen että kohta koisataan. Eli hieroo aina väsyneenä silmiään n. varttia ennen nukahtamista.

Tutista, meillä lakkasi koko väline kiinnostamasta 2vkoa sitten, ihan seinään, joten en tuohon asiaan osaa auttaa...

Valenetine ja neiti 4kk

Vierailija

Muistan että jossain vaiheessa yritin sitä että otin tytön kädestä kiinni ja laitoin sen tutin päälle ja hän siitä tarras kiinni ja vein hänen käden suuhun näin laittoi perjaatteessa itse tutin suuhun. Yritin opettaa hänelle itse laittamaan tuttia yöllä suuhun, mutta niinkuin kirjoitin aikaisemmin niin luultavasti oli luonnonkumi allergia meidän kohdalla.

Voimia teille.

Vierailija

Meidän neiti on nyt 3kk ja risat ja tuota silmien hieromista on ollut jo aika kauan. Olen itse sen liittänyt väsymykseen, sillä silmiä neitokainen hieroilee juuri iltaisin ja päivällä päiväunien aikaan. En sitten tiedä, mutta näin itse ajattelen...

Tutia meillä ei syödä ollenkaan - tyttö ei sitä huoli. eli tuohon ongelmaan en osaa valitettavasti sanoa mitään..

Voimia ja jaksamista

Vierailija

meillä ei heti ensimmäisenä yönä kun tutit ja peruna oli pois ruokavaliosta nukuttu hyvin vaan siinä meni aikansa. viikossa huomas jo että heräämisiä oli huomattavasti vähemmän ehkä 2-3tunnein välein ja seuraava viikko 3-4 tunnein että kärsivällisyyttä jos on syytä allergia epäilyyn:)

Vierailija

Kiitokset kommenteista. Kuitenkaan en usko, että on väsymyksestä aina kyse, sillä hieroo silmiä myös nukkuessaan, jolloin silmät ovat kiinni. Silmissä ei muuten näy muita oireita, ainoastaan kerran on ollut silmänympärukset aivan kuivat, mutta sitä kesti vain puoli päivää.

Viime yö meni jo paremmin, tuttirumba alkoi vasta klo 03.30... Sikeitä unia kesti siis 5,5h.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat