Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lapsi on laiha (aina -20 käyrillä) onko haittaa että syö paljon

Vierailija

tavallisia jugrtteja joissa siis on paljon sokeria. Muuten suht terveellinen ruokavalio eli karkkipäivä kerran viikossa, paljo hedelmiä jne. Lapsi nirso eikä juo maito eli kalsiumia pitäisi saada. Ei taatusti syö maustamatonta jugurttia.

Kommentit (10)

Vierailija

mutta viilikset kylläkin. Tosin korkeintaan 1 päivässä. Mun mielestä sokerista vaahdotaan ihan liikaa lasten kohdalla. Jos on normaali terve lapsi joka liikkuu paljon, ja ruokavalio on muuten normaali, ei tuollaisia sokereita tarvitse välttää.

Mielestäni on paljon järkevämpää antaa lapsille ihan ehtaa sokeria kuin keinotekoisia makeutusaineita. Lapsemme saavat saunan jälkeen tavallista limsaa, ja aikuiset juovat ligth-versioita. Niitä en itsekään juonut raskaana.

Vierailija

Mielestäni 2-3 on ihan ok määrä. Luulen, että sokerilla pelotellaan vähän turhaan. Sokeroidut mehut ja limpparit pannaan, mutta jugurtit sallin.

Vierailija

ei ehkä enää kelpaa, kun on päässyt sokerin makuun. Pahinta, mitä voi tehdä huonosti syövälle lapselle on juottaa sokerimehuja, jotka ovat huonoja hampaille. Tutun lapselta vedettiin juuri 6 hammasta ja ikää on 4 vuotta, olivat niin reikäisiä ainaisen mehun kittaamisesta. Mulla huonosti syövä lapsi on alkanut syömään paremmin kun en anna mitään vaihtoehtoja ruokaan eikä välipaloja ole kuin kerran päivässä. Meillä vihannekset ja hedelmät on vaina olleet herkkua, mutta liha, kana ja kala ällötyksiä ja käytänkin jonkun verran soijarouhetta. Nyt on alkanut kana maistumaan.

Vierailija

Hampaat tietty tykkää huonoa, mutta niin tekee kalsiumin puuttestakin. Ite olen alkanu huijaamalla tekemään vähäsokerisempaa jugurttia, sekotan maustettuun jugurttiin maustamatonta. Ensin ihan vähäsen ja pikkuhiljaa enemmän ja enemmän maustamatonta.

Vierailija

Energiaa on saatava muualta, esim. öljylisästä. Lisäät siis lusikallisen ruokaöljyä lapsen ruokaan. Syötä lihaa yms. kunnon ruokaa.

Ja kalsiumin saanti on turvattava muuten kun sokerin avulla. Eikö lapsi juo maitoa? Juustoa? Ei niissä juguretiisakaan mitään pahaa ole, kunhan ei päivittäin syö niitä.

Vierailija

että harva lapsi syö sitä luonnonversiona. Sen sijaan viili toimii paremmin vähemmällä makeuttamsiella, esim. hedelmäsoseet tms tai ihan vähän sokeria ja kanelia/ inkivääriä.

Uusimmat

Suosituimmat