Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi että mua surettaa, kun tytöllä ei yhtään ystävää :(((

Vierailija

Kuuntelee aina ääniä naapureista, kun siellä isompia lapsia ja useasti muita lapsia leikkimässä. Joskus vähän aikaa leikkivät meidänkin tytön kanssa, mutta ikäeroa 3v niin eivät aina välitä ottaa mukaan. Joskus käy naapurin tyttö vähän aikaa leikkimässä. Asutaan sellasella alueella, että lapsiperheitä on tosi vähän.

Kun on yksin, hokee koko ajan, että haluaa leikkikaverin.

ikää on 6 v ja olen sanonut, että eskarista saa kavereita, saa nähdä saako. Kerhossa ei oikein tutustunut kehenkään. Aina oli parijonossakin se, jolla ei ollut paria ja joutui kolmantena johonkin ryhmään. Ja tuntui, että pelkäsi isompaa ryhmää, monesti oli aamulla itku kurkussa ja roikkui lahkeessa kiinni.

Itsellänikään ei oikein kavereita ole, joilla olisi lapsia. Ja olen huono tutustumaan muihin ihmisiin. Kai lapsi on saman perinyt.

Kommentit (13)

Vierailija

Ennen eskaria ei ollut yhtäkään kaveria pojalla vaikka on tosi kiva, mutta kun on niin ujonpuoleinen ja tosi rauhallinen. Kerhossa ei saanut kaveria, oli myös hoidossa 3-5 v, mutta se oli niin pieni ryhmä eikä ollut ketään sopivaa kaveriksi.

Eskarissa sai onneksi jouluun mennessä kaverin toisesta ujosta pojasta. Nyt kevään aikana olen myös yrittänyt itse pitää yllä pojan ja tämän kontaktia kaveriin mm. pyytänyt tuota kaveria meille kylään tai vienyt poikaani itse tän kaverin luo. Aika paljon aktiivisuutta vaatii kun tämäkään kaveri ei asu ihan vieressä vaan autolla pitää viedä.

Helppoahan se olisikin jos naapurustossa olisi muita lapsia mutta ei oikein ole sopivan ikäisiä.

Vierailija

Sitten vaan vanhempiin yhteyttä. Kun olin pieni, meillä kävi kaksi kertaa niin, että neuvolassa joku ujon lapsen äiti oli kysynyt, kenestä saisi kaverin lapselleen.

Neuvolassa oli sanottu minut, olin aktiivinen ja sosiaalinen lapsi sekä sellainen, joka otti kaikki mukaan. Nämä äidit sopivat äitini (joka oli kotiäiti) kanssa hoitojärjestelystä niin, että ujot lapset viettivät pari iltapäivää viikossa meillä. Minusta tuli heidän kanssaan hyvä kaveri, ja koska olin kaikkien kaveri kerhossa/esikoulussa niin siinä siivellä nämä kaksi ujoa lasta pääsivät osaksi koko porukkaa.

Tuo järjestely toimi loistavasti (itse en siitä silloin mitään tiennyt, äitini on kertonut myöhemmin), kerhokaverityttöni oli esikoulussa jo ihan omillaan kavereiden kanssa, eikä "tarvinnut" minua tuekseen ja esikoulukaveripoika taas ekalla luokalla ihan mukana porukoissa.

Vierailija

Vanhemmilla sisaruksilla on aina ollut paljon kavereita ja nuorin on mennyt siinä sivussa. Nyt olen kuitenkin herännyt huomaamaan, että kuopus on itseasiaasa todella yksinäinen lapsi, eikä hänellä ole yhtään omaa kaveria. Kotona tyttö on reipas ja sosiaalinen, mutta harrastuksissa ja tarhassa todella ujo ja eristäytynyt.

Vierailija

Hyvä opettaja osaa ohjata kaksi arkaa yhteen. Tee ensi vuosi töitä kaverin löytymisen eteen, jotta kouluun olisi mukavampi mennä. Onko teilläpäin avoimia perhekahviloita tai seurakunnan kerhoja, joissa voisit itsekin olla mukana? Puistostakin voi löytää kaverin, jota soittaa kotiin leikkimään.

Vierailija

Jostain mieluisasta harrastuksesta voisi saada enemmän itseluottamusta, jota ryhmässä olemisessa tarvitaan.

Jos ryhmässä kaverustuminen on hankalaa, voisit yrittää järjestää enemmän sellaisia tilanteita, joissa tyttösi on yksin jonkun samanikäisen kanssa. Voisitko vaikka pyytää jotain kerhokaveria äitinsä kanssa teille kylään?

Joka tapauksessa tyttösi on vielä pieni solmimaan itse aktiivisesti kaverisuhteita. Niiden aika tulee eskarissa ja koulussa.

Vierailija

eli minulla poika 4v ja ei kavereita vielä..on 2pvää viikossa tarhassa ja muuten kotona. Tarhassa yrittää mennä mukaan muiden poikien juttuihin ja jos ei oteta niin rupeaa lyömään esim. lapiolla tai heittää jotain. Ollaan puhuttu että ei saa heittää tai lyödä.. Saattaa pyytää anteeksi ja ettei tee enää toiste mutta 2min päästä sama saattaa toistua. Sen takia vissiin muut ei huoli leikkeihin.....ainakin tarhan tädit sanoneet noin. =(

esim. yksi päivä kun oltiin leikkipuistossa jossa kaksi samanikäistä poikaa leikki keskenään ja minun poikani yritti mennä mukaan heidän leikkeihin...mm.hassutteli jne. toiset ei ottaneet mukaan. Tuli oikein surku pojan puolesta koska kovasti yrittää saada kaveria.

Uusimmat

Suosituimmat