Tuliais-ongelmia;

Vierailija

mitä tekisitte tässä tilanteessa;

Matkustelen jonkin verran, ja minulla on useita kummilapsia. Jonkin pienen tuliaisen pyrin aina muksuille ostamaan. Isoja en voisikaan ostaa, koska mikään varakas en ole, ja matkustan "säästöbudjetilla", pointtina enemmänkin uuden näkeminen, ei shoppailu.

Usein ostan muksuille jotain kivaa ihan kotimaastakin, jos osuu kohdalle ja vien, kun menen käymään tai laitan postissa. Tykkään siis ostaa lahjoja (silloin harvoin kuin rahaa on)

Kuten sanottu kummilapsia on useita, ja tasapuolisuuden nimissä jokainen saa samanarvoisen lahjan. Ostan vain kummilapsilleni, en heidän sisaruksilleen. Muuten tulisi konkurssi, sen verran piiri siitä kasvaisi. Joka perheessä on selvää kuka on kenenkin kummi ja kellä on oikeus keltäkin jotain odottaa.

Erään kummilapsen perheessä on kuitenkin sisarus, joka selvästi odottaa samalla muistamista kuin siskonsakin.

Hänen kumminsa ei osta kuin "pakolliset lahjat", ei tuo tuliaisia, tms.

Pitäisikö nyt laajentaa tässä kohtaa piiriä, ja ostaa myös sisaruksille?

Jotenkin tuntuu....*etsii sanaa* epätasapuoliselta minun lahjoa koko perheen lapset vähistä rahoistani, kun toisilta kummeilta ei KOSKAAN tule minun kummilapselleni mitään, eikä sisaruksellekaan ylimääräistä?

Toisaalta, en ehkä kestäisi nähdä lapsen pettymystäkään, kun sisko saa, ja hän ei? Yhteisiä ei oikein voi ostaa; ikäeroa on jonkin verran ja maku täysin eri...

Odotatteko te vanhempina muistamista perheen jokaiselle lapselle?

Kommentit (15)

Vierailija

Mutta itse vien aina sisaruksieni (ja miehen sisaruksien) kaikille lapsille pikkutuliaiset ja joulu- ja synttärilahjat. Tuliaiset ovat aina kaikille "saman arvoisia", mutta joulu- ja synttärilahja voi olla kummilapselle hieman kalliimpi. Kavereiden lapsista (kummilapsi) en vielä osaa sanoa, kun heillä ei ole sisaruksia...

Vierailija

Vaikka kortti postissa, ei kai joka reissulta tarvitse tuoda tavaraa? Ja jos yhdessä perheessä on jatkossa yksi tuliaisia odottava enemmän, ei se varmaan kaada budjettia, jos vaikka jonkin pienen karkkituliaisen sitten veisit molemmille tms. Jos tilanne kerran on toisen kummin osalta niin erilainen ja olet kerran asian huomannut, minusta voisit tulla puolitiehen vastaan ja ehkä yrittää olla läheinen molemmille lapsille, jos se siis tuntuu sinusta luontevalta. Eli anna mieluummin aikaasi ja ajatuksiasi vaikka postikortissa, älä vie krääsää!

Vierailija

Minun kokemukseni: omat kummini eivät koskaan muistaneet minua, mutta veljeni kummit muistivät häntä aina synttärinä/jouluna jne. Samalla he muistivat myös minua, mikä tuntui todella hyvältä. :)

En oikeen ole varma mitä mieltä olen: toisaalta jos olisin tuo lapsi, olisin varmasti todella kiitollinen että muistat häntäkin, mutta toisaalta hänen kumminsa kuitenkin muistavat häntä... Itse varmasti ostaisin tuossa tilanteessa sille kummilapsen sisaruksellekin jotakin: en mitään kallista, jotain ihan pientä vaan (tyyliin karkkipussi tms.)

Vierailija

viedä lahjoja kummilasten sisaruksille.

Itse en enää edes osta tuliaisia kummilapsille, vaan lähetän heidän nimellään kortin. Jos joskus ostan jotain ulkomailta, laitan ne synttäri- tai nimpparipakettiin.

Vierailija

Lainaus:

Meistä on tsi kurjaa, kun tulevat käymään ja tuovat namipussi vain kummilapseleen ja oikein korostavat ettei ole toiselle lapselle vaan ainoastaan kummilapselle. Tuntuu tosi epäreilulle meistä varsinkin, kun myös aikuiset saa jonkun tuomisen ja toinen lapsi jää joka kerta aivan osattomaksi on sitten joulu tai matkatuliainen. Lapset ovat vielä pieniä ja ikäeroa heillä vain reilu vuosi. Toiselta pääsee aina itku ja lahjottukin tuntuu jo tajuavan epäreiluuden.

Vierailija

sisaruksia. Itsekkin ostan lahjan ainoastaan kummilapselle jo "taloudellisisesta" syistä. Meillä viisi kummilasta jotka kaikki syntynet loppuvuodesta yhtä lukuunottamatta ja parilla siinä vielä nimpparit eli joulun aikoihin ostamme yli 10 lahjaa ja niistä ei ole vielä yksikään omalle lapselle... jos lahjoisimme myös sisarukset niin vuodessa ostaisimme 20 lahjaa + nimpparilahjat niille ketkä niitä juhlivat..

Vierailija

että kummi toisi matkoilta tuliaisia kummilapsille. Ainoastaan, jos kummi tulee käymään jonkun tietyn kummilapsen luona, niin voin kuvitella lahjoja tuotavan noin niinkuin merkkipäivien ja joulun lisäksi. Sinuna alkaisin vähentää tuota tuliaisten tuontia kaikille ja lopettaisin sen vähitellen, ettei mene sinulla poloisella kaikki rahat :-)

En myöskään ikinä ole odottanut, että kummin pitäisi lahjoa kummilasten sisaruksia, enkä tee niin itsekään. Tähän mennessä ainoalla kummipojallani on kolme sisarusta, joten hulluksihan tuo menisi. Siskoni on sitten yhden sisaruksen kummi, joten on hänen asiansa lahjoa sitä sisarusta.

Vanhemmat valitsevat kummit eikä se ole kenenkään yksittäisen kummin vastuulla pitää huolta, että kaikkia sisaruksia lahjotaan tasapuolisesti. Jos lapset tuntuvat siitä kärsivän, niin on vanhempien vallassa vihjata tai pyytää toisilta kummeilta muutosta käytäntöön, ei se sinun huolesi ole, vaikka miten kävisi sääliksi se vähemmälle jäävä sisarus.

Vierailija

Meistä on tsi kurjaa, kun tulevat käymään ja tuovat namipussi vain kummilapseleen ja oikein korostavat ettei ole toiselle lapselle vaan ainoastaan kummilapselle. Tuntuu tosi epäreilulle meistä varsinkin, kun myös aikuiset saa jonkun tuomisen ja toinen lapsi jää joka kerta aivan osattomaksi on sitten joulu tai matkatuliainen. Lapset ovat vielä pieniä ja ikäeroa heillä vain reilu vuosi. Toiselta pääsee aina itku ja lahjottukin tuntuu jo tajuavan epäreiluuden.

Vierailija

että jätät turhat ostelut nyt kokonaan pois, etenkin kun ne selvästi sinua kovasti vaivaavat. Kirjoita jatkossa kummilapsille reissuilta kortit ja laita "ps. terveisiä myös muulle perheelle"

Näin on kaikki muistettu ja sen kummemmin ei tarvitse reissusta mitään tuoda. Katsotte vaikka yhdessä sitten kummilapsen (ja perheen) kanssa valokuvat jälkeepäin tms.

Eli kun olet periaatteen ihminen, luo sellaiset periaatteet, ettet ole itse ihan suossa tuliaiskantamisten kanssa. Eri asia tietysti olisi, jos kyseessä olisi kerran kymmenessä vuodessa reissaava ihminen, joka varmaan haluaisi tuoda kaikenlaista läheisilleen ja kertoa matkasta, mutta jos reissaat paljon, ei kai se tuominen ole tärkeintä vaan vaikkapa kertomasi jännät jutut vieraista kohteista. Niitä kai sitten voi kuunnella muutkin kuin kummilapset.

Ja joulu-, synttäri- yms. muut lahjat tietysti jatkat ennallaan eli "lahjot" vain kummilasta, muille ehkä (jos aikuisillekin tuot vaikka kukkia) sitten vaikka suklaapatukka. Ettei käy niin, että kaikki muut saa jotain (aikuisia myöten), vain pieni sisarus jää ilman mitään.

Vierailija

Minua ärsyttää kun keskimmäisen lpsemme kummi tuo joka juhliin lahjan kaikille lapsille. Minust hän on keskimäisen kummi, ja Iiriksellä on yksinoikeus häneen. Tarkoitan siis synttäreitä ja joulua. Tässä on hyvä tilaisuus muiden opetella pettymyksensietoa, se kun tuntuu nykyään lapsilta puuttuvan. Elämä ei ole aina reilua, niin se vaan menee. En ole mitenkään erityisen julma äiti, vaan haluan että jokaisella on oikeus omaan kummiinsa. Omat kummini eivät lapsena muistaneet minua kuin joskus jouluna. Muita muistetiin useammin. Silloin se harmitti, mutta varmasti opetti myös jotain.

Vierailija

ollutkin, ja lähinnä jotain syötävää/ käyttötavaraa. Kortti lähtee aina, kun tiedän parin muksun niitä keräilevän:)

Periaatteestahan tässä oikeastaan oli kyse, jos siis ostaisi yhteen perheeseen, eikö pitäisi ostaa kaikille...

ap.

Vierailija

sisaruksille en. Mutta kun menen käymään, vien sekä kummilapsille että sisaruksille samanlaiset karkkituliaiset. Minusta on reilua, että jos yksi lapsista saa kylässä käydessä lahjan, toisetkin saavat edes jotakin. Todella törkeää on minusta aikuiselta toimia niin, että antaa vaikkapa karkkipussin yhdelle lapselle - siinä sitten toinen lapsi katsoo vierestä, kun sisarus syö herkkuja.

Esim. pari viikkoa sitten menin kummipojan luo kylään. Hänellä oli ollut juuri synttärit, joten annoin hänelle kirjekuoren, jossa oli kortti ja vähän rahaa. Lisäksi annoin sekä hänelle että hänen siskolleen karkkipussin.

Se että sisaruksillekin ostaa kylässä käydessä vaikka euron parin jutun, on minusta asia johon täytyy olla varaa, jos on varaa lahjoa kummilastakin. Toisen pahan mielen katsominen ei tosiaankaan ole säästetyn rahan arvoista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat