Onko ketään jolla ei ole raskausdiabetes uusiutunut?

Vierailija

Minulla kolme lasta joista viimeisin syntynyt 06. Viimeisimmässä raskaudessa aloitettiin insuliini rv 32 ja lapsi syntyi spontaanisti 37+2 vesin menolla ja lapsi painoi 3220 g. Kahdessa aiemmassa raskaudessa ei ollut diabetestä ja lapset syntyneet lasketun ajan tuntumassa painoiltaan vähän ylo 3 kg.

Painoindeksini on nykyisin normaali painon rajassa. Mietin että onko kellään koskaan käynty niin ettei raskausdiabetes olekaan uusiutunut seuraavassa raskaudessa?

Kommentit (3)

Vierailija

Hei! Mulle on kaynyt niin, nyt on kolmas raskaus menossa rv32 ja ei ole viela tullut posit. sokerirasitusta vaikka testattu jo 4(!) kertaa. Edellisissa kahdessa raskaudessa on ollut diettihoitoinen rd. Esikosta odotettiin isoa vauvaa (oli oikein alleviivattuna papereissa) mutta oli 3,7kg ja syntyi itsekseen kaynnistamatta 39 rv. Toinen vauva piti olla pienempi kuin esikoinen, mutta olikin isompi 3,8kg ja syntyi myos ilman kaynnistysta tasan la-paivana :) Mulla oli kahdessa ekassa raskaudessa jossa oli sokeriongelmia melkein kokoajan pissassa sokeria, nyt ei ole ollut kuin kerran sen litkunjuomisen takia. Lisaksi mulla ei ole ollut turvotuksia nyt eika paino noussut paljon mitaan, vaikka en ole erityisesti katsonut mita syon. Leipaa olen syonyt huom. vahemman kuin ennen jo ennen raskauttakin. Olo on ollut pirteampi ja parempi muutenkin, vaikka painoindeksi oli lahtiessa paaaaljon isompi kuin ed.raskauksissa. Nyt on kylla ennustettu isoa vauvaa, menee pari viikkoa edella la, mutta ei ole kuulemma ns. lihava vauva vaan jokapaikasta isompi, voi olla etta tulee pitempi vauva kuin edelliset. Etta saapa nahda tuleeko se rd viela tassa loppumetreilla, viela kerran ne testaa mun sokerit. Eipahan tarvi mittailla ainakaan kovin montaa viikkoa enaa tassa vaiheessa...

moonagirl 32rv

Vierailija

Ekassa raskaudessa diabetes tuli vasta ihan loppuaikana. Esikoinen suuri 4350cm/55cm. Syntyi rv 41+1. Toisessa raskaudessa jouduin insuliinille jo rv 23. Lapsi syntyi rv 38+6 ja painoi 3440g/49cm. Molemmat ekat oli poikia. Toisessa raskaudessa "paranin" jo noin 2 viikkoa ennen la (jätin insuulinit pois). Kolmas raskaus oli erilainen. Koko ajan odotin, että sokerit kohoaisi. Vasta rv 35 ne olivat hieman koholla (1/2h ruuan jälkeen 7-8 aamiaisella, joka mulle vaikein). Aloin varmuuden vuoksi piikittää muutamia yksiköitä insuliinia lääkärin kehotuksesta. Tuskin olisin insuliinia edes saanut, jollei aikaisempaa diabetestä olisi ollut. Lapsi syntyi rv 40+2 ja painoi 3460g/52cm. Kokemuksellani uskon, että diabetes voi parantua uuteen raskauteen, kun vaan liikkuu ja syö oikein!

Vierailija

Seitsemäs raskaus menossa ja tällä kertaa verensokerit ok.

Neljännessä, viidennessä ja kuudennessa raskaudessa oli ruokavaliohoitoinen rd. Kuudennen raskauden jälkeen mulla jäi tuo ruokavalio "päälle", eli todellakin katsoin mitä söin. Esim. vaaleaa leipää ym. pullaa en ole syönyt kahteen vuoteen. Nyt sitten seitsemännessä raskaudessa oli kaikki arvot sokerirasituksessa ok. Mikä oli kyllä yllätys. En sitten tiedä, oliko muuttuneilla ruokailutottumuksilla osuutta vai mistä johtuu.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat