Vaihtaisitko lomarahat vapaiksi? (HS 13.6.08, A5)

Vierailija

Hesarin mukaan lapserheet ovat innostuneita vaihtamaan lomarahat vapaiksi ( HS 13.6.08, A5, P. Peutere toim.)

- vaihtaisitko itse työssäkäyvänä pienten lasten vanhempana lomarahasi vapaiksi-?

joissakin työpaikoissa tätä käytäntöä on ollut jo 1990-luvulta alkaen jo Hesarin ( emt) mukaan..

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Hän on opettaja ja teki silloin 4-päiväistä työviikkoa. Opet ei kyllä noita lomarahavapaita tarvi, kun lomaa on muutenkin paljon, mutta joillekin se varmaan sopii.

Vierailija

Ja tosi moni niitä pitääkin vapaana, kun kaikki on niin kypsiä työhönsä ;) Meillä tosin niitä ei saa käyttää kesälomakuukausina, mutta silti tekevät kauppansa tosi hyvin.

Minä olen pitänyt lomarahat vapaana viimeiset 4 vuotta. Tekee käytännössä kolme viikkoa extralomaa (kesälomasta 12 päivää ja talvilomasta 3). On tullut monesti tarpeeseen!! Vähintään pidän yhden viikon lomaa marras- tai joulukuussa, katkaisee kivasti sitä talvea ennenkuin se varsinainen loma on. Tai jos on omia menoja tai lähdet vaikka vkonloppumatkalle niin näillä saa kivasti sen perjantain vapaaksi. (meidän työpaikalla ei muuten saa palkattomia vapaita kuin ihan pakon edestä tai jos omin luvin pidät palkatonta niin potkut tulee hyvin pian).

Joskus, kun töissä on ollut tosi tosi hiljaista, voi itsekin ehdottaa jos lähtisi lomarahavapaalle loppupäiväksi; näin työnantaja hyötyy kun ei tarvitse turhasta maksaa ja itse pääsee vaikka shoppailemaan ;)

Itselle nuo lomarahavapaat on ollut sellainen henkireikä, millä on jaksanut koko vuoden uurastaa. Ennemmin otan ne vapaana kuin rahana.

Vierailija

Aika monissa työpaikoissa nykyään tuo ei enää onnistu. Pomomme sanoin: "täällä ollaan tekemässä töitä, eikä lomailemassa" Musta aika nuljaa. Meilläkin on osaavaa ja supertunnollista porukkaa, ja vuosilomaa 5 viikkoa. Olisi ihan työviihtyvyyden kannalta hyvä antaa se pari lisäviikkoa sitten lomarahoja vastaan, jos työntekijät (ei kaikki kuitenkaan) sitä haluaa. Kyseessä iso firma. Olen kuullut muualtakin vastaavaa, ettei tuo vaihto enää nykyään yksityisellä puolella tahdo onnistua.

Vierailija

Mun miehellä on kova palkka, mutta silti HARVOIN ottaa lomana. Muutenkin lyhyet lomat useimpiin nähden eli 4vko kesällä ja 1vko talvella. Sairastaa n. 1 päivän vuosikeskiarvolla. Toisille se työ on minkä avulla itsensä arvottaa. Onneksi meidän perheessä on vain yksi työkeskeinen..

Vierailija

Lainaus:

Hän on opettaja ja teki silloin 4-päiväistä työviikkoa. Opet ei kyllä noita lomarahavapaita tarvi, kun lomaa on muutenkin paljon, mutta joillekin se varmaan sopii.

Ja eihän siinä mitään järkeä olisikaan, itse en ainakaan vaihtaisi.

Vierailija

mutta onko se sama, jos ottaa lomarahat lomana, kuin ottaisi lomarahat normaalisti ja palkatonta lomaa???! Vai mikä ero näillä on?? Vai onko se palkallista aikaa, jos lomarahat vaihtaa lomaksi?! Jos näin, sitten ehdottomasti ottaisin!

t. blondi..

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat