10 000 euroa säästössä: lyhennetäänkö lainaa vai säästetäänkö edelleen

Vierailija

pahan päivän varalle? Olen jäämässä kuukauden kuluttua äitiyslomalle ja tarkoitus olisi olla myös ainakin vuosi hoitovapaalla. Äitiysloman ajan pärjäämme asuntolainan kanssa vielä ihan ok, mutta hoitovapaa hirvittää. Pitäisikö tuo 10 tonnia säästää sitä aikaa varten?

Kommentit (6)

Vierailija

kun kerran tulojen pudotus on noinkin pian tiedossa. Paljon helpompaa, kun joku ikävä yllätys ei sekoita koko taloutta täysin, kun on jo valmiiksi tiukkaa. Jos sitten selviääkin ilman säästöihin koskematta, niin voihan sillä jälkikäteen lyhentää lainaa.

Laita väliajaksi ylimääräiset rahat korkeakorkoiselle tilille, niin saat minimoitua korkokulutkin.

Vierailija

Itseäni tuo koronnousu ahdistaa niin paljon etten haluaisi makuuttaa rahaa turhaan tilillä samaan aikaan kun asuntolainan korko kuitenkin koko ajan juoksee. Siitä tulee kallista rahaa.

Jonkin verran on silti hyvä olla säästöjä hoitovapaalle, vaikka tuttavapiirissä kaikki kyllä ovat olleet sitä mieltä että myös menot pienenevät ihan luonnostaan kotona ollessa.

Vierailija

Saattaisin jättää esim tonnin sinne hoitovapaalle. Maksaisin kuitenkin ainakin sen 9 tonnia lainaa pois. Pienempi se teidän säästö korko on verrattuna lainan korkoon!

Vierailija

MÄ varmaan lyhentäisin lainaan jonkin verran ennen koron tarkistusta, jos sellainen on siis tulossa ja muutos on iso. Helpottaisi sitten seuraavaa vuotta. Ehkä tilanteen tsekkaus sinä vaiheessa kun äitiysrahan maksu loppuu? Paha kysymys...

Vierailija

Oletkos pitänyt kirjaa teidän tuloista ja menoista? Tiedätkö miten paljon tappiolle teillä menee joka kuukausi talous, kun olet hoitovapaalla?

Meillä on vastaavasti useampi tonni syrjässä hoitovapaata varten ja olen sen summan laskenut niin, että sitä kulutetaan nyt syksyllä kun minä palaan töihin ja parempipalkkainen mies jää hoitovapaalle.

Oleellisia kysymyksiä on tietty myös se, että minkälainen laina teillä on? Ja missä meinaat tuota 10000 euroa pitää sen aikaa kunnes hoitovapaa koittaa?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat