Vierailija

Oliko tämä nyt sitä työpaikkakiusaamista vai mitä?

Aloitin sijaisuuden hoitoalalla muutama kuukausi sitten. Alkuun esimieheni oli oikein mukava minua kohtaan, pyysi mukaan kaikkeen ja kyseli kuulumisia kuinka olen viihtynyt ym. Muutaman kuukauden kuluttua hän muuttui etäiseksi, ei enää tervehtinyt eikä muutenkaan jutellut kanssani. Mietin, että mitä oikein tapahtui. Alusta saakka muutama vanha työntekijä ei ole minua juuri noteerannut, ei ole tervehtynyt tai muutenkaan ollut tekemisissä kanssani. Ajattelin, että ehkäpä naisvaltaisella työpaikalla on jonkin sortin nokkimisjärjestys ja annoin asian olla omassa arvossaan. Tämä ei kuitenkaan muuttunut. Raportilla minuun suhtauduttiin kuin olisin ilmaa, ihmiset keskustelivat vain keskenään. Minun mielipiteitäni ei kysytty ja jos niitä esitin, niin ne ohitettiin olankohautuksella. En saanut tehdä kaikkia töitä, joihin pätevyyteni ja taitoni olisi kyllä riittänyt.

Nyt olen ollut muutaman viikon vastaavanlaisessa yhteisössä ja kaikki on täysin päinvastaista. Heti otettiin sijainenkin täysillä mukaan ja olen saanut tehdä kaikkia osaston töitä siinä missä muutkin. Ihmiset tervehtivät toisiaan. Mietin missä oli vika? Minussako? Kertokaa mitä tein väärin? Nykyinen työpaikkani on myös naisvaltainen, mutta työntekijöiden keski-ikä on vanhempi. Edellisessä paikassa minä olin vanhemmasta päästä, jopa esimiestäni vanhempi. Siksi tuntuu todella oudolta, että pidemmällä työkokemuksella kuin jopa omalla esimiehelläni on alalta, minua katsottiin alaspäin.

Työsuhteeni ei jatku enää kyseisessä paikassa. Tilalle otettiin vasta valmistunut nuori tyttö. Sekin ihmetyttää. Todella. Joudun tekemään tässä työpaikassa vielä kuitenkin muutaman viikon ja kyllä tekisi mieli antaa palautetta. Työnohjauksessa (ryhmätyönohjaus) nämä "ei tervehtijät" ovat olleet suurimpia narisijoita.

Olen kertonut esimiehelleni, että olen tuntenut itseni ulkopuoliseksi. Ainoa selitys asiaan oli, että niinhän se sijaisilla joskus voi olla. Mitään en kuulemma ole tehnyt väärin. Kysyin sitäkin. Naamatauluni oli sitten kai vain väärä?

Kommentit (2)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat