Vierailija

Mulle oli ihan uusi juttu, kun luin oman alani työehtosopimusta, ja siinä sanottiin, että työnantaja maksaa 72 päivältä palkan äitiysvapaan alkamisesta. Sehän on 2,5 kuukautta! Mä olen luullut, että äitiyspäivärahalle jäädään heti, kun jää pois töistä.

Vai onko tämä työehtosopimuskohtainen juttu, vai olenko tulkinnut asian kokonaan väärin?

Kommentit (12)

siis että kolmelta ekalta kk saa sen palkan ja työnantaja äitiyspvärahan ja sen jälkeenkö kun työnantaja ei maksa enää palkkaa, niin sittekö vasta itse saa äitiyspvärahaa

Kannattaa muuten kysyä tätä mahdollisuutta äitiysloman 3 kk palkkaan, vaikka ei olis työehtosopimuksessakaan mainittu. Olen mainostoimistossa töissä ja meidän alaa ei sido mikään työehtosopimus, mutta kysyin kuitenkin.

Työnantaja on reilu, ja suostui samantien, kun rahallisesti ei ole heille kuitenkaan kovin suuresta jutusta kyse. Vaikka ei ole sopimusta, niin haluaa kuulemma kuitenkin toimia vähintään yhtä hyvin kuin muuallakin :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Monella alalla on niin, että jos on tes-ehdoilla töissä, niin on itsensä halvalla myynyt sekä palkassa että muissa eduissa. Aina siis kannattaa neuvotella työsuhteensa ehdoista muunkin kuin pelkän TES:n pohjalta.

Se kolmen kuukauden liksa on melko yleinen, joten aika moni sen saa.

Hyvätuloisillahan äitiys- ja vanhempainrahahan tippuu aika laillakin, mulla on esimerkiksi äitiysraha 48 % palkasta.

Eihän äitiysrahaa veroteta sen rankemmin kuin muutakaan tuloa. Kela nostaa vähän oudosti veroprosenttia, koska useimmilla ei ole samoja vähennyksiä (työmatkakulut, tulonhankkimiskulut jne.) kuin työssäkäyntiaikana. Jos ei ole tyytyväinen Kelan tarjoamaan veroprosenttiin, niin sitten voi hakea vaikka netistä uuden verokortin ja toimittaa sen kelaan. Jälkiverotuksessahan tilanne tasoittuu.

Sulla on pelkkä lakitaso, mikä on käytännössä aina huonompi kuin huonoinkin tes.

Lainaus:

Kannattaa muuten kysyä tätä mahdollisuutta äitiysloman 3 kk palkkaan, vaikka ei olis työehtosopimuksessakaan mainittu. Olen mainostoimistossa töissä ja meidän alaa ei sido mikään työehtosopimus, mutta kysyin kuitenkin.

Työnantaja on reilu, ja suostui samantien, kun rahallisesti ei ole heille kuitenkaan kovin suuresta jutusta kyse. Vaikka ei ole sopimusta, niin haluaa kuulemma kuitenkin toimia vähintään yhtä hyvin kuin muuallakin :-)

ta maksavan tuon 3 kk:n palkan, niin myös meillä vakuutusalalla. Mulla on vielä niin että äpr:ni lasketaan edeltävän 6 kk:n tulojen perusteella ja koska olen tehnyt paljon ylitöitä on äitiyspäivärahani suurempi kuin ta:n maksama 3 kk:n palkka, Kela maksaa minulle vielä sitten niiden erotuksen :)

On työehtosopimuskohtainen. Äitiyspäivärahan Kela maksaa työnantajallesi ja työnantaja maksaa normopalkan sinulle. Äp-raha on noin 90 % tuloista, joten ei se työnantajan "hyväntekeväisyys" nyt ole kuitenkaan kuin 10 % luokkaa...

Samassa jamassa ollaan me kaikki mainostoimistolaiset, ala on ns. villi. Siksi meidän alalla onkin erityisen tärkeää, että firma on sellainen, joka välittää työntekijöistään, tosissaan. Meillä näin sattuu olemaan.

Aikaisemmassa työpaikassani noudatettiin metallin tessiä. En silti vaihtais takas mistään hinnasta. Vanhassa työpaikassa toki tehtiin se mitä tes edellyttää. Nykyisessä se, mitä työntekijän hyvinvointi vaatii.

Äitiyspäiväraha ensimmäiseltä 56 päivältä:

0,9 x vuosityötulo : 300

Eli siis aika tarkkaa 90 % tuloistasi. Verottajahan näihinkin kemuihin osallistuu eli käteen jää kyllä paljon vähemmän.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat