Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Laitanpa aloituksen myös tänne.

Elikkä onko täällä muita palstalla, jolla lapsi ollut 5000g tienoilla syntyessään?

Olisin kiinnostunut miten alku meni, synnytys tms. sekä siitä mitenkä on lapsi painonsa kanssa kehittynyt.

Onko aina yläkäyrillä vai tasoittuuko paino iän myötä?

Entä onko sinulla muita lapsia?

Miten seuraavissa raskauksissa on toimittu, onko annettu mennä yli, onko seurattu tarkemmin?

Itsellä oli raskausajan diabetes, insuliinihoidolla rv:lta 30.

Arvioitu syntymäpaino oli laitteen mukaan n.4300g, kätilö sanoi 4500g.

Terveisin 10kaks ja poju 5160g syntyessään

Kommentit (10)

hei lapseni ovat olleet syntyessä pitkiä ja komeita:)

toisen arvio oli 4,5 kg syntyi 5kg ja toisen arvio max vähän alle 4 ja oli miltei 4,5 kg.. mutta molemmilla on ollut pituuttaa hurjasti eli 58 ja 55 cm , ja tähän vetosivat että suuri pituus hämää ultran laskut ja antaa painon pieleen.

Kumpikaan ei sokerivauvoja. JA ovat pitkiä ja hoikkia edelleen kasvaessaan ...eli ovat kai o alusta päättäneet kasvaa nopsaan isoksi;)

JA ovat siis painossa alakäyrillä vaikka syntymäpainot hurjia ovat, tuo pituus suhteuttaa sen painon.

Ensimmäinen käynnistettiin hiukan yli lasketun ajan(kokoarvion vuoksi) ja syntyi vasta kolmen päivän päästä kiireellisellä sektiolla. Toinen suunnitellusti 42+0 koska ei itse suostunut syntymään;)

Toista tarkemmin jo aikaisemmin ultrattiin että painoa ois voitu arvioida. Mutta ei sihen ultra auta jos on pitkä on pitkä.

Ja siis ei kuvioissa diabetesta-sukuvika vaan kun suurina syntyvät.

Gerda79:

Lainaus:

meiän poju syntyi rv 40+2, ei siis kovasti yliaikaisenakaan, ja painoi tuolloin 4915 g

raskausaikana sf-mitta meni koko ajan yläkäyrällä, loppuajasta sen yläpuolellakin.

gerda

Voi kauhistus, onkohan meillekin tulossa iso poika? Kaksi aiempaa raskautta sf-mitta on mennyt suunnilleen keskikäyrällä ja nelikiloiset tuli. Nyt sf-mitta on ollut koko ajan yläkäyrällä ja ylikin, joten kertooko se vauvan koon? Itse olen ollut panikoimatta, sillä olen ajatellut, että vauvan asento ja mittaaja ja lapsiveden määrä ym. vaikuttavat mittaustulokseen, mutta vähän tietysti hirvittää....

Padmi rv 34

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Synnytys käynnistettiin rv 42+2 ja päätyi sektioon. Vauvalla laskivat sydänäänet muutamaan otteeseen ja todettiin, ettei ole laskeutunut vaikka kohdunsuu oli ihan auki. Luulisin että johtui suuresta koosta, päänympäryskin oli 40 cm. Yläkäyrillä on mennyt koko ajan, nyt on pituuskasvu hieman tasoittumassa. Puolivuotisneuvolassa painoa oli 10 kg 80 g ja pituutta MUISTAAKSENI 71,5 cm...

Minulla on kolme vanhempaa lasta, he ovat olleet keijukaisia kuopukseen verrattuna (3,8kg, 3,120kg, 3,905kg). Seuraavasssa raskaudessa en tiedä vielä miten toimitaan, mikäli nyt enää raskaaksi ryhdyn.

meiän poju syntyi rv 40+2, ei siis kovasti yliaikaisenakaan, ja painoi tuolloin 4915 g. sokereita mittailtiin tuon suuren koon takia, mutta ne oli kaikki ihan kunnossa joka mittauksella, ei siis ollut ns. sokerilapsi.

poika on meidän ensimmäinen lapsi, syntyi alakautta, eppari leikattiin ja repesin vielä lisäksi. synnytys tuntui rankalta mulla kun ei puudutuksestakaan ollut mitään apua, mutta periaatteessa kaikki meni suht hyvin kuitenkin. synnytyksestä nyt 5 ja puoli viikkoa, ei oo vielä täysin paikat parantuneet...saa nähdä kauanko menee.

mua kans kiinnostaa seurataanko seuraavan mukulan kanssa kasvua tarkemmin, en haluaisi että menee kovasti yliajalle jos yhtä iso olisi tulossa... tämän esikoisen kanssa kävin vielä kokoarviossa 2 pv ennen synnytystä eli rv 40+0 kun pelotti että tulee iso vauva. silloin ultrasivat n. 4000 g, kätilö oli koneelle kirjoittanut arvion 4300 g. aika paljon suurempi sitten oli kuitenkin. mietin vain että kuinka iso olisi ollut jos olisi tullut esim. 2 viikkoa myöhemmin vasta ulos.

raskausaikana sf-mitta meni koko ajan yläkäyrällä, loppuajasta sen yläpuolellakin. synnyttyään on pojan kasvu jatkunut huisaa vauhtia, 1 kk neuvolassa painoa 5910 g. viikon päästä on neuvolalääkäri, saas nähdä paljonko on taas painoa tullut lisää, tulen vaikka sit kertoilemaan.

ai niin 10kaks kyselit toisessa pinossa, niin ihan rintamaidolla pelkästään on meillä kasvettu...

gerda

... ainakaan meillä. Toista odottaessani oli sf-mitta viikolla 38 peräti 42 cm eli reilusti yli yläkäyrän. Lapsi syntyi hieman lasketun ajan jälkeen ja painoi 3250 g eli eipä ainkaan iso ollut. Esikoisen kanssa sf-mitta oli myös lähes 40 viikolla 37. Lapsi syntyi viikolla 39 ja painoi 3580 g.

Esikoinen painoi rv 42+ syntyessään reilut 4,7 kg, vaikka sokereissa ei minulla tai hänellä ollut missään vaiheessa mitään vikaa. Ensimmäiset puolisen vuotta pienokaisemme kasvoi yläkäyrillä, sitten kasvukäyrä kääntyi jyrkkään laskuun (paino jämähti melkein paikoilleen moneksi kuukaudeksi). Kävimme konrolleissa varmuuden vuoksi ensimmäiset 1,5 vuotta, mutta kyse oli vain kasvukäyrän tasaantumisesta.

Nyt esikoisemme sitten kasvaakin tasaisesti -1-käyrällä sekä pituuden että painon suhteen, eli hän alkaa tulla vanhempiinsa. Itsekin olimme aika isoja vauvoina, mutta sen jälkeen olemme olleet kirppuja ;)

Painoarvio lasketunajan ultrassa oli 4000-4300g. Mulle tehtiin sektio vko 42 apg. 8/8/8, syy siihen oli ettei synnytys käynnistynyt omin avuin eikä apujen kanssa. Tosin jälkikäteen sain tietää että tyttö olisi ollut liian iso alakautta tulemaan.

Tyttö on isokokoinen ja pitkä muihin ikäisiin nähden ja aina ollut yläkäyrillä.

Tyttö oli toinen lapsi ja ensimmäinen poika oli 3650g ja 50.5 cm syntyi hätäsektiolla vko 41+6 apg 5/7 -> teho-osastolle.

Tytön raskautta ei seurattu mitenkään erikoisesti ennen kuin itse sitä vaadin kun näytti että menee myös yliaikaiseksi, myöskin kahden

käynnistysyrityksen jälkeen kieltäydyin kolmannesta käynnistyksestä.

Nyt yritämme kolmatta, jonka raskausaijan olen taas viisaampi ja tiedän mitä haluan. Käynnistystä ei edes enää harkita sektio on varma.

nii eipä se sf-mitta suoraan taida siitä koosta kertoa, tai varmaa tietoa ainakaan, siihen kun vaikuttaa juuri mitä mainitsitkin veden määrä ja vauvan asento yms...vaikka kyllähän se tietty laittaa vähän jännittämään. mut eiköhän hyvin kaikki sielläkin mene! :)

Sokerit ok,pari päivää meni lasketun yli.Mulla oli vieläpä raskausmyrkytys joka yleensä aiheuttaa pienenpää syntymäpainoa.

Poitsu painoikin 2kk ikäsenä jo reilusti 9kg.Söi tunnin puolen välein,korvikkeelle siirryttiin n.2,5kk ikäsenä.

Itseäkin mietityttää että mites poika oli niin iso kun muut lapset olleet sellasia 3,5kg.Röntgenissä kerran käytiin kun esikoinen oli 6kk,ihan normaali luusto .Nyt 5,5v. ja painaa n.25kg sekä 127cm pitkä,jalkakin jo 35-36!

Minkäs kokoisia muiden isot lapset ovat vanhempana olleet/ovat?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat