Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Harmi, että tuli mieleeni vasta nyt kirjoittaa asiasta, vaikka se on ollut tiedossa jo syyskuusta.

Olimme siis vauvan (nyt 4,5kk) kanssa Lastenklinikalla syyskuussa osastolla ja siellä varoittelivat hyvin vakavina, että nyt on syksyn-talven aikana tulossa paha hengitystieinfektio RS-virus.

Sanoivat, että virus tulee joka neljän vuoden välein ja nyt on taas se aika. Lastenkilinikalla on infektiolääkärit kuulemma valmiustilassa ja lääkäreitä on lisätty.

Tauti koskee 0-2 vuotiaita lapsia ja tarttuu vain heidän keskuudessaan.

Sanoivat, että olkaa ehdottomasti ylivarovaisia, älkää olko missään tekemisissä sen ikäisten lasten kanssa, eteenkin jos perheesä on vauva.

On kuulemma hyvin ärhäkkä ja kaataa juuri tuon ikäisiä sairaalahoitoon hengitysvaikeuksien vuoksi.

Yli kaksi vuotiailta ei enää RS-virus tartu vaan silloin kyseessä on normaali flunssa, ei siis tämä paha.

Kuulemma keski-pohjanmaalla on sairaala täynnä näitä pieniä potilaita.

Harmittaa todella, etten aiemmin tajunnut kirjoittaa ja kertoa mitä Lastenklinikan lääkärit sanoivat.

Mutta toivottavasti nyt olette varovaisia ja vältätte kyläpaikkoja jossa on 0-2 vuotiaita lapsia.

Sivut

Kommentit (34)

Pakkopa oli tulla laittamaan, että on AIKA liioiteltua kehoittaa pysymään sisällä koko talviajan. Ja millä estäisin sen, että mies ei tuo pöpjä kotiin. Liikkuu kuitenkin päivittäiset työmatkansa julkisilla. Ja pitäisinkö myös 4-vuotiaan esikoisenkin kotona. Kerhoistahan voi saada vaikka mitä pöpöjä. Tuon jos tekisin, taitaisi sairaalahoitoa tarvita äiti-parka:)

Meillä sairastettiin reilu kuukausi sitten vatsapöpö ja viimeistään tuolloin esikoinenkin opetettiin siihen, miksi käsihygienia on tärkeää. Ja käsiä meillä pestään ahkerasti. Ja sitten nuo julkiset paikat. Ei mennä ainakaan vauvan kanssa mihinkään shoppailureissuille. Niin monella äidillä tuntuu olevan kiire ale-ostoksille, mutta kannattaa miettiä, onko järkevää ottaa vauvaa mukaan. Itsekin haluaisin mennä, mutta menen kyllä yksin vaikka se sitten onkin illalla tai viikonloppuna, jolloin ihmisiä on eniten liikkeellä.

Silloin jos vauva on jo valmiiksi sairastanut ja hänen vastustuskykynsä on heikentynyt, ymmärrän hyvin jonkinmittaisen karanteenin. Mutta muuten, täytyy yrittää käyttää sitä maalaisjärkeä.

Ensimmäinen yö kotona on taas takana... en kovin hyvin nukkunut kun jatkuvasti pelkäsin, että poika yskii taas oksentamiseen asti. Hän nukkui kuitenkin oikein hyvin :)

En suosittele myöskään täyttä karanteenia kenellekään, mutta pieneen varovaisuuteen kehotan. Osastolla oli myös alle kouluikäisten vierailut kielletty epidemian vuoksi. Voihan sitä kaupassa käydä tietenkin ja vaikkei vauvaa mukaan ottaisikaan, voi vanhemmat aina itse sen viruksen kotiin kuljettaa. Suosittelen kuitenkin hyvää käsihygieniaa! Me pysyttelemme nyt muutaman päivän poissa kaupoista ja muista, ettemme ainakaan tieten tahtoen kuljeta virusta kenellekään. Suosittelivat osastollakin olemaan muutaman päivän niin, ettei kauheesti ainakaan pieniä lapsia olisi lähettyvillä. En haluaisi kyllä kenellekään tätä samaa, oli se niin kamalaa nähdä oma pikkuinen letkuissa ja muuta.

Maalaisjärkeä siis käyttöön! Pitäähän sitä vastustus kykyä kuitenkin jostain saada. Meillä on myös vauvalla vakuutus ollut alusta asti, ei vaan tietty tullut mieleen heti mennä yksityiselle :( Tästä lähin ei tk ole edes vaihtoehtona... Toivottavasti epidemia on taas pian ohi ja voimme sairastella ihan tavallisia nuhia :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

meillä poika oli 4vko:n ikäinen kun alkoi tavallinen flunssa. siitä viikon 2vko:n päästä oltiinkin osastolla, keuhkoputken tulehdus.

siitä kului n viikko ( kun oltiin parannuttu) ja taas osastolle, keuhkokuume...

muita lapsia ei ollut tavannut, ei käyty kaupoissa, kotona oltiin. mielestäni pieni vauva ei ole koskaan kuulunut kauppareissuille mukaan, sieltähän voi saada pöpöjä. oltiin muutenkin tosi varovaisia...ei tartuntoja voi estää olemalla neljän seinän sisällä. useimmiten isät käyvät töissä jne joten pöpöjä kulkee kyllä vaikka lapsen kanssa ei liikkuisikaan.

me olemme viettäneet paljon " aikaa" lapsemme kanssa sairaalassa, 6vko:n-8kk ikäisinä yhteensä reilu 3kk.

rs-virus harvemmin alle 3vuotiaalle aiheuttaa tavallista flunssaa kummempia oireita. alle 6kk se voi olla hankalampi, hengitysvaikeuksia ( astman tyyppisiä oireita) ja voi olla tosi sitkeässä.

Meillä tyttö syntyi marraskuussa 2003 ja kuukauden iässä todettiin hinkuyskä, taudin aiheuttajasta ei mitään tietoa, paitsi että tautia oli silloin liikkeellä. Emme vierailleet lapsiperheissä ja meillä ei käynyt juuri ketään, mutta kauppareissuille vauva oli otettava mukaan. Joten hinkuyskä tarttui ilmeisesti kaupasta. Noh..parin kuukauden päästä tästä selvittyämme pahimmasta hinkuyskä vaiheesta menimme jälkikontrolliin lastenpolille ja mainitsimme tytön jatkuvasta hengitysvaikeudesta...räkäinen ja vaikeasti hengittelevä lapsemme oli saanut lisäksi RS-virustartunnan ja vieläkään emme olleet ylivarovaisuuttamme päästäneet ketään vieraita etenkään sairaana olevia lapsia luoksemme kylään tai emme itsekään kyläilleet missään. Ainut paikka mistä tartunta kenties tuli olivat taas kaupat...räkivät ja pärskivät ihmiset ovat tautipesäkkeitä, jotka tartuttavat tietämättään näitä pienokaisia. Itse emme sairastaneet kyseisen kevään aikana ollenkaan eli vanhemmilta lapsemme ei tartuntaa saanut. Syksy 2003/Talvi 2004 oli myös paha RS-virus ja hinkuyskä aika.

RSV eli Respiratory syndrome virus on vaikuttaa pahiten pieniin vauvoihin, koska heillä on pienet keuhkoputket ja taudin aiheuttama lima on sitkeää ja vaikeasti keuhkoista pois nousevaa, ellei ole voimia yskiä itse tehokkaasti. Lima aiheuttaa hengenahdistusta, minkä vuoksi hoitona annetaan sairaalassa spiralla avaavia keuhkolääkkeitä (ventoline, salbuvent, micronefrin, adrenalin-spira) eli samoja lääkkeitä mitä myös astmaatikot käyttävät esim. siitepölyaikaan keuhkorakkuloiden avaamiseksi. Lääkettä annetaan tarvittaessa jopa tunnin välein vuorokauden ajasta riippumatta. Verinäytteellä seurataan elimistön hapetustilaa ja huonoimmassa kunnossa oleville lapsille voidaan joutua aloittamaan myös Helium -hoito (yleensä teholla, mutta myös osastoilla joskus). Lisäksi limaa imetään nenän kautta ja nielusta mikäli tarvetta on (ja pienillä yleensä on). Työläs hengitys ja runsas limaisuus vaikeuttaa myös syömistä ja rajuakin yleistilan laskua. Tästä syystä pienet vauvat joutuvat usein myös tippaan. Happilisää annetaan joko viiksillä tai sumuna mikäli tarvetta on. Kuumetta tulee toisille enemmän kuin toisille. Limaisuuden seurauksena RS-virukseen usein liittyy myös otiitti, eli korvatulehdus, johon aloitetaan antibioottihoito.

Sairaala hoito kestää joistakin päivistä jopa kahteen viikkoon. Tautiin voi joskus liittyä myös keuhkoputken tulehdus, johon myös antibiootti (suonensisäinen) aloitetaan.

Eli rajulta kuulostaa, mutta hoidettava tauti.

Mitä tuohon " karanteeniin" tulee olen sitä mieltä että turhaa liikkumista suurissa ihmismassoissa voi välttää, mutta elää pitää. Täytyy muistaa, että onhan meitä ihmisiä jotka näitä tauteja hoitavat ja silti tehostuneen käsihygienian ansiosta saatamme pysyä ilman tartuntaa koko epidemian ajan. Ja sama koskee perheitämme. Onhan meilläkin pieniä lapsia. Suosittelen kyllä välttämään pieniä nuhaneniä vastasyntyneiden kanssa, mutta minkäs voit jos lapsi on tarhassa tai kerhossa... emme me voi lapsia pumpuliin kääriä ja lasikaappiin laittaa niin kuin joku sanoi.

Ja totta on myös se, että RSV tulee pahempana joka toinen vuosi ja sitten rajuna joka neljäs. Ensi vuoden talvella on vahvempana liikenteessä todennäköisesti Rota (vatsatauti) virus, joka sitten leviää kuin kulovalkea eli todella herkästi. Eli vuorovuosin toinen aiheuttaa epidemian. Tätä se on.

Peskää käsiä, niin omianne kuin lasten. (Ja yhteisten lelujen nuolemista on nyt hyvä välttää.)

eihän sitä voi karanteenissa elää. jos puolivuotta eläiskin niin sen jälkeen taas entistä kamalampia ja vaarallisempia sairauksia liikkeellä ja mahdollisuus saada. en yhtään väheksy taudin vaarallisuutta ja aivan kauhuissaan luen näitä kokemuksia kun 6vk on jouduttu kiidättämään sairaalaan, mikä kauhea sokki ädille, isälle ja kaikille lähi-ihmisille. ja tuska ja huoli pienestä on aivan valtava ja käsittämätön. ja kauhea väsymys kun valvoo toisen vierellä eikä itse voi tehdä mitään. aivan kamalan kauheaa. . ja sitä tekisi mitä vain että saisi sen pienen terveeksi. ottaisi itselle kaikki pöpöt jotta pikkuinen tervehtyisi. pitää käyttää maalaisjärkeä myös ja esimerkiksi ettei nyt välttämättä mene mihinkään ihmisruuhkiin ellei ole aivan pakko. mutta. lapsi saa taudin jos on saadakseen eli sitä karanteenissa tai ei. sitä voi nyt elää niin että en mene mihinkään ja kukaan perheenjäsenistä ei mene mihinkään ja kukaan ei liiku eikä elä. lasikaappiin ei voi laittaa ettei se vaan ikinä saisi mitää tauteja tai mitään onnettomuutta tai vahinkoa tapahtuisi. on vain pakko elää tätä elämää vaikka kipeetä tekee. olen samaa mieltä että tauti tulee jos on tullakseen ja pitää ehdottomasti hakea välittömästi hoitoa ja apua jos näyttää että tauti on pahaksi. sen takia itse hankimme kalliin vakuutuksen lapsellemme että voimme viedä hänet heti yksityiseen hyvään hoitoon jos tarve on eikä tarvitse konitohtoreita vaivata, mutta ei tämäkään ole kaikille mahdollista. pääasia kun vie lapsen hoitoon ja huolehtii siitä jos ja kun sairaus iskee. tsemppiä kaikille ja relax mamit!

Oireet alko sunnuntaina, maanantain ja tiistain välinen yö oli tosi kurja, viime yö oli jo parempi. Heräili tavallista useammin, muttei kuitenkaan saanut sellasia itkukohtauksia. Räkää valuu aika lailla, ja oon imenyt sitä Nenä-Friidalla. Yskääkin on, sellasta aika " märän" kuulosta. Lämpöä on 38,5. En uskalla nyt nukuttaa ulkona. Maito maistuu, mutta oikea ruoka menee alas tavallista heikommin.

Mikä se tilanne on näin rs-viruksen aikaan, tuntuu että kaikki käyvät lääkärissä tsekkauttamassa vauvansa, pitäiskö niin tehdä? Jotenkin tuntuu kurjalta lähteä viemään tuota pientä lääkäriinkään, kun mieluummin sairastaisi ja lepäisi vain täällä kotona!

en tiedä minkälaiset valmiudet terveyskeskuksilla on näitä tutkia, mutta jos tulee lähete sairaalaan se tutkitaan ensimmäiseksi. Eli nenänielusta imetään imukatetrilla limaa ja sen sitten labra tutkii.

Nyt on liikkeellä myös adenoviruksen aiheuttamaa vatsatautia, joka aiheuttaa ripulia joka pahimmillaan myös vie pienet (siis ihan pienet vauvat) tiputukseen jos pääsevät kuivumaan kun ruoka ei maistu.

Pahin paikka altistua näille pöpöille on tietenkin terveyskeskuksien ja sairaaloiden odotustilat missä pöpöjen kantajia liikkuu eli jos tuntuu siltä että pärjäätte nuhaisen lapsen kanssa kotona, yleistila on hyvä ja kuumetta ei ole kauheasti ja hengitys näyttää normaalilta suosittelen ensin vaikka soittamaan neuvolaan ja kysymään kannattaako näytille lähteä. MUTTA KOROSTAN ehdottomasti, että jos on vähänkään epävarma olo tai haluatte mennä, niin sitten on parempi mennä vaikka turhaan. Saatte ainakin mielenrauhan että olette arvioittaneet lapsen voinnin ammattilaisella (vaikka heitäkin riittää joka junaan).

Kyllä nämä epidemiat tästä laantuvat.

Sinänsä hyvä varoitus. Meilläkin vauva oli tosi pienenä yli viikon sairaalassa RS-viruksen kourissa syys-lokakuun vaihteessa ja vauva oli tosi kipeänä. :(

Mutta: RS-virus esiintyy myös isomilla lapsilla ja aikuisilla, tauti on heillä yleensä vain tavallinen ja suht. lievä flunssa. Itse kyllä olin tosi kovassa nuhassa, kun sen sairastin. Vauva sai siis tartunnan minulta... Eli RS-viruksen voi saada myös aikuiselta.

Itse tosin uskon, että vauva sairastuu, jos on sairastuakseen, tuota virusta kun tosiaan on aika rankasti liikkeellä. :P Tärkeintä taitaa olla tiedostaa sen mahdolisuus ja tarkkailla flinssaista vauvaa ja mennä ajoissa hoitoon.

räkäisessä flunssa joulun ajan. Taapero 2 v 5 kk on jo melkein terve, vähän yskii mutta vauva 4 kk on edelleen nuhainen ja yskii myös.

Saimme tutulta lastenlääkäriltä ohjeen antaa höyryhengitystä 2-3 kertaa päivässä, kerrallaan puolisen tuntia. Auttaa limaa poistumaan keuhkoputkista. Nenää on pidetty auki apteekin limaimurilla (sellainen putkihärveli). Onneksi on kuumeeton, suht virkku ja pystyy syömään.

Lääkärin mukaan kannattaa koettaa pärjätä kotona niin kauan kuin voi, mutta lääkäriin kannattaa lähteä herkästi jos hengitys vaikeutuu, vauvasta tulee " veltto ja voimaton" , kuume nousee korkeaksi tai vauva on tuskainen. Ja sitten mennäänkin suoraan päivystykseen.

Niin hirveän moni toitottaa että kuinka sitä nyt voi 4 seinän sinälle muurautua ja äiti tulee pöpiksi jne. Ei ne vanhemmat ihmiset turhaan patistele pysymään poissa ihmisten ilmoilta, olen tullut siihen tulokseen.

Me ollaan aika tiukasti oltu vauvan kanssa 2 kk kotona nyt epidemian aikaan. Vieraita ilman flunssaa on käynyt ja me olemme kyläilleet terveissä kodeissa. Joulukuun alussa oli muka pakkotilanne ottaa mukaan ruokakauppaan, toiste en heti mene. Flunssa iski perheeseemme joulukuun alussa ja 2 vuotias sairasti korvatulehduksella, mies poskionteloilla ja vauva onneksi pelkällä nuhalla ja yskällä ilman kuumeilua, hengenahdistusta jne. Itse olin nuhassa ainoastaan ja olin se eka sairastuja. Toin tautia ilmeisesti joululahja ostoksiltani...Tuo flunssa sai entistä varovaisemmaksi ja ei huidella pitkin poikin kauppoja vaikka se kuinka kivaa oliskin. esim. meillä 2-vuotiaalle esikoiselle keksii kyllä virikettä kotona ja ulkoilu on sallittua usein miten kaikille talvivauvoille 2 viikon jälkeen alle 10 asteen pakkasilla. Itse käyn tuuletukseksi kaupassa jne. miehen palattua kotiin töistänsä.

Esikoisen kanssa ei ollut mitään pahaa epidemiaa, mutta hänetkin vein kauppaan ekaa kertaa 6 vk iässä (tai jo), enkä silloinkaan pahimpaan rysikseen. Nyt alkutaipaleemme tämän pienen kanssa oli vielä vaikea juuri keuhkojen kypsymättömyyden kanssa, eli olen tosi varovainen. Hiukan jopa närkästyn kun kaupassa näkyy äitejä pienten suojaamattomien vauvojensa kanssa! Olisi tärkeää edes suojata vaunujen suojiin ja laittaa vaunujen edustalle harsoa tai kantaa vaikka suojatusti liinassa. Mutta avosylin tai kärryjen kaukaloissa, voi ei! Ilmeisesti sekin on niin kivaa kun vauvaa ihastellaan ja osoitellaan, hymyillään ja leperrellään...

Kyllä siinä on paljonkin ideaa pysytellä etenkin pienen vauvan kanssa kotona. Jos ei nyt puolta vuotta niin ensimmäiset elinkuukaudet. Rs-viirus on ennustettu laantuvan tammikuun aikana. Ihan pienimmät ovat eniten vaarassa.

Huom! Onhan asiaa niinkin todettu että jos imettää vauvalle on siitä suojaa. Mutta tuota imetys suojaa ei ole jos vauva saa itse tartunnan ostoskeksusten pärskivistä ihmisistä!!

T.

" Ylivarovainen" äiti ja pienet pojat

Miten lääkärit sitten toteavat rs-viruksen pienellä tk:ssa?

Meidän tytölle on meinaan tullut nuha ja yskä vähän ajan sisällä, muttei kuumetta ole noussut. Ehkä hengityskin on rohisevaa, tuntuu kuin ääni olisi " käheentynyt" . Olemme myös aika paljon liikkuneet yleisillä paikailla, kun oli nuo jouluostokset ja kaikkea.

Päivystykseen mentiin illalla kun henki vinkui ja lapsella näytti tosi vaikealta hengittää. Lääkäri vain sanoi ihan normaalia flunssaa että ohi menee. Mutta kun kotiin tultiin ajattelin ettei tämä voi olla normaalia kun näyttää pahalta. No kotona oltiin kaksi päivää ja vietiin terveyskeskukseen kun paheni vain. Siellä lääkäri katsoi ja heti sanoi että on selvä hengenahditus. Siellä annettiin maskilla avaavaa lääkettä joka ei auttanut yhtään joten saatiin lähete sairaalaan. Siellä myös annettiin sama lääkettä maskilla eikä sekään auttanut joten jouduimme myös osastolle ja oltiin siellä 3 päivää. Joka yö annettiin maskilla lääkettä ja lapsi sai korvatulehduksenkin samalla. Mutta kuitenkin siitä selvittiin ja kun kotiin päästiin alkoi kauhea viikon vesiripuli ja oksentelu. Soitin osastolle missä olimme niin sieltä sanotiin että ehkä saimme tartunnan. Luulen oli sitä rotavirusta :( tosi kauhea mahatauti oli! Ripuli tuli ihan vetenä koko ajan. Meille tuo flunssa tarttui ystävältäni joka tuli kylään vaikka tiesi on pienilapsi ja hänellä oli tosi paha flunssa :( Ei edes puhunut flunssasta kun oli tulossa vaan näin miten paha se oli kun tuli.

mutta kuulostaa silti aika rajulta jos puoli vuotta pitäisi istus kotona tapaamatta ketään ja menemättä minnekään. Ja niinkuin jok kirjoitti että kaupassakin voi tarttua, siellä varmaan kaikkien pakko käydä. Itse noudatan maalaisjärkeäni, mutta ei aio pitää lasta täysin suljettuna puolta vuotta, en usko että lapsellekkaan kovin hyvästä jos ei tapaa ihmisiä ollekaan. Mutta näin meillä.

Tipy+ipana

Meillä tuo rs-virus ei nostanut ollenkaan kuumetta, tulipa vaan ihan karmea nuha ja sen seurauksena korvatulehdus , niin ja yskää ja hengenahdistusta. Limaisuus sitten aiheutti valtavaa oksentelua eikä vauvan paino ollut lähtenyt nousuun lainkaan... Neiti oli siis alle kaksiviikkoinen joutuessaan sairaalaan. Me saimme kunnian aloittaa TAYSin rs-viruskauden...

Jos sinua huolestuttaa, voit ihan hyvin mennä lääkäriin, jos lapsesi on flunssainen. Lapsen kanssa kun minun mielestäni ei " turhia" lääkärireissuja ole... Olisin toivonut, että mekin olisimme vähän aiemmin päässeet tutkittaviksi, mutta kun lääkintähenkilökunta oli sitä mieltä, että on normaalia, että tuon ikäinen niiskuttaa ja on tukkoinen. :P Eli kyllä itse huomaat, jos vauva alkaa käydä heikoksi ja uneliaaksi ja " normaalia" flunssaisuutta sairaammaksi. Aiemmin pinossa joku luettelikin noita rs-virusoireita.

Niin ja sen verran vielä, että rs-virus ei suinkaan vie kaikki vauvoja sairaalakuntoon. Useimmilla se onneksi tulee sen verran lievänä, että kotihoito riittää. Tänä vuonna ikävä kyllä aika moni on saanut taudin tosi kovana. :P

Ottakaa tartuntavaara tosissaan. Me kotiuduimme tänään 6viikkoisen pojan kanssa sairaalasta jossa vietimme viisi päivää.

Viime lauantaina hänellä alkoi pieni köhä ja nuha. Sunnuntaina oli jo aika paha yskä. Maanantaina tk lääkärille -> ei pojassa kuulema mitään vikaa. Tiistaina tk lääkärille uudestaan -> ei taaskaan mitään vikaa kuulema. Tässä vaiheessa oli poika meinannut kaksi kertaa kotona jo tukehtua limaan, naama siis aivan sinisenä/liilasena ja henkeä ei saa ollenkaan. Keskiviikko aamuna normaali neuvola käynti ja päästyämme ovesta sisään th soitti välittömästi TYKSiin ja kysyi saadaanko tulla suoraan... Ambulanssilla mentiin pillit soiden ja MediHelin lääkäri tuli meitä puolitiehen vastaan. Poika teholle ja eristyksiin tartuntavaaran takia. Illalla päästiin infektio-osastolle jossa vietimme siis joulua tähän iltapäivään asti.

Koko sairaala-ajan pojalla oli tippa ja alkuajan myös lisähappi. Muutama päivä meni myös nenä-maha-letkulla. Limaa tuli todella paljon ja olen kiitollinen, että pääsimme niin hyvään hoitoon. Ei tollasen taudin kanssa olisi pärjännyt enää kotona. Limaan helposti tukehtuu :(

Nyt ollaan penisilliini kuurilla koska keuhkoissa oli niin rajut muutokset tapahtunut jo ennen sairaalaan lähtöä. Tässä kohdin voisin sanoa Helvetin isot kiitokset idiooteille tk lääkäreille!!! Onneksi on olemassa myös yksityisiä lääkäriasemia, me käytämme varmasti niitä tästä lähin!

Tarttumisesta sen verran:

Itse sairastan rs-virusta parhaillaan mutta se ilmenee vain todella limaisena flunssana. Aikuiset ja nuoretkin voivat siis siihen sairastua, mutta se ilmenee vaan flunssana jossa tosiaan ahdistaa henkeä ja limaa erittyy todella voimakkaasti. Vauvat sairastuu pahiten. Kerran kun sen sairastaa ei se tule enää yhtä pahana vaan ihan normi flunssana.

Virus esiintyy joka toinen vuosi pahana ja joka neljäs vuosi todella pahana... ja nyt on se neljäs vuosi!

Kaikkea hyvää ja pysykää sisätiloissa ja terveinä :) !!!

Itse käytämme molempian tilanteen mukaan, mutta täytyy sanoa, että useinkaan yksityisellä ei olla sen kummoisempia tutkimuksia tehty kuin kunnallisessakaan. Perusteellisimmin on yleensä tutkittu Lasten- ja nuortensairaalan tk-päivystyksessä, jossa verikokeet ja keuhkookuvat on otettu aika rutiinisti pitkittyneessä flunssassa.

Ei se yksityinen välttämättä aina mikään pelastava enkeli ole.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat