Vierailija

Kommentit (26)

Jos soitat jonkun viraston vaihteeseen, niin vaihteella ei välttämättä ole ajantasaista tietoa, kuka tietää mistäkin ja mitä. Näin puhelu voidaan kääntää väärälle ihmiselle. Virkailijat ovat myös hyvin pitkälle erikoistuneet, eli tuloverottajat eivät tiedä alvista juuri mitään ja päin vastoin. Eli jos kysyttävänä on usemapaa asiaa, niin yhdeltä ihmiseltä et varmasti saa vastausta kaikkiin kysymyksiin. Jos haluat johonkin tietyn asiakkaan tiettyyn ongelmaan vastauksen, niin vastauksen voi antaa vain se, joka ko, asiaa hoitaa ja jos hän on pois (työmatka, loma, ruokatunti jne.) niin hyvinkin tulee " en osaa sanoa" -vastauksia.

Jokainen virkailija ei siis tiedä kaikista verolajeista, se olisi ihan mahdotonta! Mutta toki hyvään asiakaspalveluun kuuluu selvittää, että kuka tietää.

Vierailija:

Lainaus:

Jos en jotain tiedä, selvitän asian ennenkuin neuvon asiakasta.

Pakko kysyä verottajalta.....miksi aina kun verottajalle soittaa niin kukaan ei tiedä mistään mitään? Siirretään vaan vastuuta jollekin muulle, ei anna kovin hyvää kuvaa virkailijoiden ammattitaidosta.

t.kirjanpitäjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli et puhu ollenkaan oman verovirastosi/toimistosi virkailijoiden kanssa... Ja voit saada vain ns. yleisneuvontaa... Tällainen sivuhuomautus ;)

Mutta olet ihan oikeassa siinä, että vaihteessa pitäisi osata kääntää puhelut oikeaan paikkaan. Aina vain näin ei käy, mutta toivon tosiaan, että sinulle on vain käynyt huono tuuri. Niin ja toivon, että ihan oikeasti annat palautetta! Palautetta pitää antaa, että voitaisiin kehittyä ja kiinnittää huomiota ongelmakohtiin.

t.verottaja

Vierailija:

Lainaus:

mikä on merkittynä lomakkeeseen. Eli yhteydenotot ja sitten on numero...voi olla että se on joku vaihde. Mutta eikös vaihteessakin pitäisi olla asiantuntevaa porukkaa? Eli jos kysyn vaikka alv asiaa, niin osaisivat yhdistää oikealle osastolle. Yleensä kun tiedän soittavani vaihteeseen, pyydän yhdistämään osastolle joka hoitaa xxx-asioita, odotan että vaihteessa sen verran tietävät!

Mutta kun tuntuu ettei kukaan tiedä mitään, puhelua siiretään miten sattuu yms. Paras oli kun soitin yhdestä perintäasiasta perintäyksikköön (papereissa sanottiin että epäselvissä tapauksissa yhteys sinne), siellä ei kukaan osannut sanoa mitään! Yhdistettiin verotoimiston kautta verovirastoon ja sieltä yritysverotoimistoon (puhuin valehtelematta 9 virkailijan kanssa). Lopulta asia selvisi mutta pahan kolauksen sai jos ei verottaja niin ainakin ne virkailijat jotka eivät tienneet mitään.

Eikä tämä ole ainut tapaus, aina kun soittaa niin menee 3-5 henkilöä jotka ei tiedä mistään mitään.

Toivon todella että tämä on vain minun huonoa tuuriani, eikä virkailijat yleensä ole näin tietämättömiä ja asiakaspalveluhaluttomia.

t. kp

mikä on merkittynä lomakkeeseen. Eli yhteydenotot ja sitten on numero...voi olla että se on joku vaihde. Mutta eikös vaihteessakin pitäisi olla asiantuntevaa porukkaa? Eli jos kysyn vaikka alv asiaa, niin osaisivat yhdistää oikealle osastolle. Yleensä kun tiedän soittavani vaihteeseen, pyydän yhdistämään osastolle joka hoitaa xxx-asioita, odotan että vaihteessa sen verran tietävät!

1. omistaja nostaa kassasta käteistä?

2. nostaa tililtä käteistä esim. 500 e

3. maksaa siivouksesta pankkiautomaatin välityksellä?

kiitos:)

Auto kirjataan kalustotilille ja riippuen maksutavasta pankkitili tai velat omistajille on vastatili.

Vierailija:

Lainaus:

omistajan 20 000 euron arvoinen auto siirretään yrityksen nimiin.Kuinka merkitään kirjanpitoon?

t.11

Mutta edelleen kysyn sitä, että mihin numeroon soitat? Jos soitat vaihteeseen, niin voisin lyödä vetoa, että 9/10 tapauksessa puhelu menee ensimmäiseksi väärälle henkilölle... Ja sitten on juuri näitä lomakekämmejä, että johonkin lomakkeelle tulostuu väärä (vanha) numero, josta saa lisätietoja. Ja ko. numeron omistaja ei edes tiedä, että hänelle tällaisia puheluja on tulossa. Tai sitten tulee sellaisia soittoja, joissa tavoitellaan ko. numerossa ennen vastannutta henkilöä, joka onkin siirtynyt talossa toisaalle ja joku uusi henkilö on perinyt hänen numeronsa.

Väittäisin kyllä, että jos vain onnistut saamaan oikean hekilön langan päähän, niin hän kyllä tietää sen minkä pitääkin. Usein vain (ikävä kyllä) on näitä tilanteita, että puhelu menee ihan väärälle henkilölle. Kyse ei silloin kuitenkaan ole siitä, etteikö henkilöstö ole asiantuntevaa, puhelu vain on ohjattu vääristä asioista tietävälle... Minä osoittaisin syyttävän sormeni ennemminkin vaihteeseen.

t.verottaja

Vierailija:

Lainaus:

Mutta kun tuntuu ettei kukaan tiedä mitään, puhelua siiretään miten sattuu yms. Paras oli kun soitin yhdestä perintäasiasta perintäyksikköön (papereissa sanottiin että epäselvissä tapauksissa yhteys sinne), siellä ei kukaan osannut sanoa mitään! Yhdistettiin verotoimiston kautta verovirastoon ja sieltä yritysverotoimistoon (puhuin valehtelematta 9 virkailijan kanssa). Lopulta asia selvisi mutta pahan kolauksen sai jos ei verottaja niin ainakin ne virkailijat jotka eivät tienneet mitään.

Eikä tämä ole ainut tapaus, aina kun soittaa niin menee 3-5 henkilöä jotka ei tiedä mistään mitään.

Toivon todella että tämä on vain minun huonoa tuuriani, eikä virkailijat yleensä ole näin tietämättömiä ja asiakaspalveluhaluttomia.

t. kp

Pakko kysyä verottajalta.....miksi aina kun verottajalle soittaa niin kukaan ei tiedä mistään mitään? Siirretään vaan vastuuta jollekin muulle, ei anna kovin hyvää kuvaa virkailijoiden ammattitaidosta.

t.kirjanpitäjä

Oletko miettinyt osakeyhtiötä?.

Osakeyhtiötä verotetaan aina yhteisöverokannan mukaan, v. 2006 26%. Oy:stä voi nostaa osinkoja (tietysti silloin pitää mennä hyvin). Toiminimeä verotetaan sinun veroprosenttisi mukaan. Oy on tosin erittäin kankea ja byrokraattinen yhtiömuoto. Esim. tililtä et voi nostaa rahaa itsellesi kuten toiminimessä, tilinpäätökset pitää rekisteröidä, on tilintarkastukset yms.

Kummassakin on omat hyvät puolensa.

Pitäisi tietää enemmän alastasi, liikevaihdosta ym. että löytyisi juuri sinulle sopiva yhtiömuoto.

Vierailija:

Lainaus:

Tällä hetkellä olen tehnyt töitä omalla toiminimelläni, siis freelancerpohjalta ja olen ennakkoperinnässä. Nyt mietin oikean firman perustamista. Mitä etua siitä olisi minulle verotuksellisesti verrattuna tähän ammatinharjoittamiseen? Tämä on oikeasti minulle äärimmäisen tärkeää asiaa, joten olisin tosi tosi tosi kiitollinen, jos valaisisit tätä hieman.

Meri-Kaisla

Joudun myös oman työni puolesta kyselemään toisinaan verotoimistosta mm alvista ja perintäjutuista. Soitan yleensä aina suoraan palvelunumeroon, joka olisi lähinnä kysymystäni. Eli alveista kysyn suoraan alv-asiantuntijalta. Silti kertaakaan en ole ollut niin hyvä onninen, että alv-asiantuntija olisi osannut neuvoa minua suoraan puhelimessa. Joko minua pompotellaan henkilöltä toiselle tai sitten (mikä onkin järkevämpää) verottaja ottaa numeroni ylös, selvittää itse vastauksen ja soittaa sitten minulle takaisin. Joskus menee vain tunti, kerran meni 2 työpäivää. (oli joutunut selaamaan lakikirjaa ja kyselemään muualta)

Kuitenkin yleensä kysymykseni ovat tyyliin: voiko työntekijöille maksetuista kuntosalieduista vähentää alv:n? Tai onko joku tietty auto kuluineen työajokäytössä alv-vähennyskelpoinen yms. Ei mitään ihan kamalan vaikeita kysymyksiä pitäisi olla aiheeseen perehtyneelle. Minulle itselleni vaan helpompaa soittaa ja kysyä asiantuntijalta kuin käyttää omaa työaikaani 1-2 päivää vastauksen etsimiseen.

Vaihteesta en tietenkään koskaan näistä kyselisi, enkä " tavalliselta" verovirkailijalta.

Taannoin kävin verovirastossa paikan päällä kysymässä alv-asiaa, kun siinä ihan lähellä olin asioimassa. Seurasin huvittuneena, kun alv-neuvoja lähti ensin kysymään naapurihuoneiden tytöiltä apua ja kun ei osannut neuvoa, lähetti minut jonnekin alv-tarkastusyksikköön ilmeisesti ja sieltä vielä piti soittaa jollekin toiselle asiantuntijalle ennen kuin sain vastaukseni. Ja todellakin kysymys oli silloin siitä onko Transitin kulut vähennyskelpoisia, jos se on pelkästään työkäytössä.

Vierailija:

Lainaus:

Jos soitat jonkun viraston vaihteeseen, niin vaihteella ei välttämättä ole ajantasaista tietoa, kuka tietää mistäkin ja mitä. Näin puhelu voidaan kääntää väärälle ihmiselle. Virkailijat ovat myös hyvin pitkälle erikoistuneet, eli tuloverottajat eivät tiedä alvista juuri mitään ja päin vastoin. Eli jos kysyttävänä on usemapaa asiaa, niin yhdeltä ihmiseltä et varmasti saa vastausta kaikkiin kysymyksiin. Jos haluat johonkin tietyn asiakkaan tiettyyn ongelmaan vastauksen, niin vastauksen voi antaa vain se, joka ko, asiaa hoitaa ja jos hän on pois (työmatka, loma, ruokatunti jne.) niin hyvinkin tulee " en osaa sanoa" -vastauksia.

Jokainen virkailija ei siis tiedä kaikista verolajeista, se olisi ihan mahdotonta! Mutta toki hyvään asiakaspalveluun kuuluu selvittää, että kuka tietää.

Vierailija:

Lainaus:

t.kirjanpitäjä

1. debet yksityiskäyttö/kredit kassatili (jos tmi, ky)

2. debet kassa / kredit pankkitili

3. debet siivoustili / kredit pankkitili (maksuperusteinen kirjaus)

Vierailija:

Lainaus:

1. omistaja nostaa kassasta käteistä?

2. nostaa tililtä käteistä esim. 500 e

3. maksaa siivouksesta pankkiautomaatin välityksellä?

kiitos:)

Tällä hetkellä olen tehnyt töitä omalla toiminimelläni, siis freelancerpohjalta ja olen ennakkoperinnässä. Nyt mietin oikean firman perustamista. Mitä etua siitä olisi minulle verotuksellisesti verrattuna tähän ammatinharjoittamiseen? Tämä on oikeasti minulle äärimmäisen tärkeää asiaa, joten olisin tosi tosi tosi kiitollinen, jos valaisisit tätä hieman.

Meri-Kaisla

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat