Vierailija

Kommentit (27)

Tai riippuu ihan ihmisestä. Jotkut ovat tosi vanhoja ja vanhoillisia asenteiltaan 20 -30-vuotiaana, niin kuin tälläkin palstalla on huomattu, ja heidän on varmaan parempi hankkia lapset nuorempina. Itse sain kuopuksen 42-vuotiaana ja pidin sitä oikein hyvänä lapsentekoikänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse kuvittelin parikymppisenä elämäni suunnilleen päättyvän nelikymppisenä. Hohhoijaa. Vaikka oma ikäni on vasta 29, niin jo on avautunut sekin, että kuusikymppinenkään ei ole vielä mitään.

Väitän, että kypsyys ja elämänkokemus ovat sellaisia arvoja, jotka korvaavat moninkertaisesti nuoruuden. Lapsen kasvatus on paljon helpompaa, kun itsellä on perspektiiviä elämään ja luonnekin jo tasoittunut. Itse odotan ikääntymistä. Jokainen vuosi on tuonut viisautta lisää ja en ainakaan nyt kolmekymppisenä haluaisi olla enää kaksikymppinen.

Mun mielestä jokainen saa tehdä tämän asian kanssa kuten itse tykkää. Kun itse täytän 41v ovat kaikki lapseni jo täysi-ikäisiä, enkä varmaan siinä kohdassa jaksa enää uudestaan rumbaan ryhtyä, mutta kukin taaplaa tyylillään.

40 vuotiaat nykyisin ovat tosi hyväkuntoisia, jopa paremmassa kunnossa kuin ylipainoiset 20 vuotiaat. 10-20 vuotta sitten oli nimittäin Suomessa kovat terveyskampanjat verisuonitauteja ja siten myös epäterveellistä elämää vastaan. Lisäksi oli vähemmän pikaruokapaikkoja, pizzerioita, kahviloita ja muita houkutuksia. Tässä siis omaa selitystäni sille, miksi vanhemmat naiset ovat keskimäärin parempikuntoisia nuoriin verraten ja tätä on vahvistanut synnytyslääkärinikin.

Sain esikoisen 39 vuotiaana sektiolla. Lääkärini totesi, että sektio oli helppo mm. hoikkuuteni ja hyvän kunnon ansiosta.

Odotan nyt toista (ja viimeistä) lastamme, olen 41 vuotias. Odotusajat ovat olleet molemmilta erittäin helppoja, ei yhtään mitään odotusvaivaa, ei edes pahoinvointia.

Tämä on yksilö- ei niinkään ikäkysymys, mutta vetäisin silti keskusteluun mukaan myös sen, että nykynuoret todellakin lihovat kovaan tahtiin ja se aiheuttaa paitsi lapsensaantivaikeuksia, myös terveyshaittoja odottajalle.

Vaikka tällä palstalla muuta väitetäänkin (nyt joku varmaan hermostuu) on luontokin tarkoittanut, että nainen saa lapsia niin kauan kun on hedelmällisessä iässä.

Tämä on yksilöstä riippuvainen asia.

Vanhempana lapsen saanti voi olla monella tavalla antoisampaa kuin nuorena: on ammatti, vakaa palkka, tilavampi koti, parisuhdekriisit läpikäytynä ja niistä opittu, on viisautta tarttunut matkan varrella kasvatukseen, samoin malttia ja ennenkaikkea on nuoruus vapaana eletty!!!

T: Äiti 40 v. Toinen lapsi tulossa.

ovat saaneet kuopuksensa 44v, tosin esikoisensa nuorena ja väliin mahtuu monta lasta, mutta ei ole todellakaan tavatonta. Eräs tuttavani sai kolmannen lapsensa 47v, hyvin on jaksanut. Itse en kyllä enää (varmaan) jaksa yli 40v. lapsia enää " tehdä" . Kaksi on ja ikää 31v, tämä riittää.

Vierailija:

Lainaus:

Tämä on yksilö- ei niinkään ikäkysymys, mutta vetäisin silti keskusteluun mukaan myös sen, että nykynuoret todellakin lihovat kovaan tahtiin ja se aiheuttaa paitsi lapsensaantivaikeuksia, myös terveyshaittoja odottajalle.

Mun mielestä niin kauan kun itse tuntee jaksavansa, voi aivan hyvin saada lapsia.

Olen nyt lähempänä neljääkymppiä kuin kolmea ja tuntuu että enää en jaksaisi vauvoja. onneksi ne on jo tehtynä niin ei tarvi pohtia.

Minusta on kauheaa tuomita toisen vauvatoiveet pelkän iän perusteella.

Itse sain lapseni 33-vuotiaana, eikä ole sitä kunnollista miestä vieläkään. Silti haaveilen toisesta lapsesta vaikka 40 v. on kohta täynnä.

Toiseksi, ei 40v. ole fyysisesti mikään ikäloppu. Jos lapsia saa, niitä on kykenevä myös hoitamaan - pois lukien ne, jotka tulevat vahingossa raskaaksi joskus lähempänä 50v. 40v. on jo erittäin kykenevä päättämään itse, milloin pystyy lapsiaan vielä hoitamaan.

Toiset tekevät lapsensa nuorena ja toiset kypsemmällä iällä. Itse kuulun noihin jälkimmäisiin, vaikka en tehnytkään lapsiani 4-kymppisenä, vaan ikävälillä 30-36v. En ikinä vaihtaisi toisin päin eli nautin täysin siemauksin pitkästä nuoruudestani ja nyt taas erittäin paljon 3 lapsen äitiydestä.

terv. parin viikon sisään 40v.

mun äiti oli 40 saadessaan iltatähtensä!

mun äiti on kyllä muutenkin tosi nuorekas, ja lähinnä huvittaa suuresti ajatus äidistäni 60senä vanhainkodissa :DDD

Lueskelin 40+ palstaa ja siellä iäkkäiden äitien mielestä on ihan ok hankkia useampia lapsia.Minusta se ei ole enää luonnollista.

Jotenkin hassua että jos on jo murkkuikäisiä niin silti pitää vielä yrittää vauvaa...aikansa kutakin! Pitäisi osata päästää jo irti vauvahaaveista.

Itselläni on kolme lasta ja ikää 30v.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat