Seuraa 

Sivut

Kommentit (27)

Koukkaanpas tuolta hiljaisista joulumuoreista tervehtimään teitä tänne seuraavaan pinoon. Laskettu aika oli ja meni (maanantaina) ja nyt olen asennoitunut tammikuun alkuun...

Tiistain neuvolakäynnillä mulle ilmoitettiinkin takaraja, eli lauantaina 7.1. aamusella synnärille ilmoittautumaan, jos ei olla jakaanuttu siihen mennessä. Voisin kyllä tehdä masuasukin kans uudenvuodenyöksi tärskyt jos vaan sille sopii...

Kaiken kaikkiaan odotus on mennyt ihan pikkuvaivoilla, eli paljon helpompaa kuin kuvittelinkaan. Aiemmin tässä pinossa joku mainitsi hikoilusta? Mulla on sama juttu, pattereita veivaan kiinni kotona joka puolelta ja ohuessa kesähameessa on paras olla. On meinaan isäntä kylmissään... ;)

Voikaas tekin paksusti vielä, odottavan aika on pitkä...

m.tt 40+3

On tainnut muillakin venähtää aamu pitkäksi?! Meikäläinen veteli taas melkein kellonympäryksen vain yhdellä vessakäynnillä - ja sen kyllä huomasi tuossa noustessa, kun Ronttikin innostui potkiskelemaan oikein kunnolla.

Huono on taas omatunto vähän tästä laiskottelusta, kun mies tekee sesongin takia pitkää päivää töissä ja mä vaan kotosalla köllöttelen saamatta oikein mitään järkevää aikaiseksi vaikka kaikenlaista hommaa oliskin. Kun on niin hirmuinen tämä väsymys. Mahtaa kaikki syksyn stressi purkautua nyt kerralla - ja jospa sitä kroppa varastois energiaa tulevia koitoksia varten.

En tainnut eilen vielä muistaa kysellä kokeneemmilta taas - onko normaalia, että ruokahalu katoaa näin raskauden lopussa? Alkukuvotuksen jälkeen mulla on ollut koko ajan suunnilleen kiljuva nälkä. Nyt ei. Jouluna yhtäkkiä huomasin, että menis vaikka koko päivä syömättä, nälkää ei ole eikä tule. Ruoka on kyllä edelleen yhtä hyvää kun vaan syö, eikä mulla mitenkään huono olokaan ole. On vaan niin outoa ja uutta tällainen, että meikäläisen pitää muistuttaa itselleen, että menes syömään siitä jotta pikkuinen saa ravintoa. Järkeiltiin miehen kanssa, että vauva ehkä painaa jotenkin vatsalaukkua, kun se kerran on tuonne " väylälle" jo laskeutunut... voisiko olla?

Kiitokset eilisiä pohdintojani kommentoineille ja rohkeutta valaneille. Täällä ajatukset myllää edelleen, mutta ehkä ne vielä järjestyvät.

Eihän tänne muuta tänään, ainakaan näin aamusta. Pakkasta on taas reippaasti, saa nähdä, jaksanko tänään vetää luuni ulos ja ulkoilemaan. Kotia pitäis pikkuisen pintasiivoilla; jäi sitten eilen puolet suunnitelluista hommista hoitamatta.

Vointeja ja tsemppiä päivään itse kullekin!

:) SolAngel & Rontti 36+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuntuu joo tuota unta riittävän. Illalla ennen kymmentä olin jo ihan rättiväsynyt, sitten painuin sänkyyn ja heräsin viideltä kauheaan päänsärkyyn - johon sitten arvasin syynkin; kiljuva nälkä. Kuuden maissa kävin syömässä aamupalan, sitten painuin takaisin pehkuihin ja heräsin puoli 10. Nyt aika pirteä olo, tein pullataikinan ja heitin matot pihalle. Puoli kolmelta pitäisi vääntäytyä neuvolaan - ei kyllä kiinnostaisi kun vasta tiistaina 3 tuntia äippäpolilla odottelin.

Mua on ruvennu tuo oma mies ärsyttämään suunnattomasti. Hän on ollut joululomalla itsenäisyyspäivästä lähtien ja ilmeisesti vielä ensi viikko on lomaa. Inhottaa, kun hän on ihmisiä jotka ei osaa vaan olla ja rentoutua,vaan koko ajan pitäisi olla puuhastelemassa jotain. Sitten jos ei tee mitään koko päivänä,on kun perseeseen ammuttu karhu. Sanoinkin jo eilen sille,että mene hyvä mies jo töihin tai soita pomollesi,että järkkää teille jotain. Eihän tota kestä kukaan. en tiedä hermostuttaako jo synnytys,kun on hälle esikoinen vai vauvan mukanaan tuoma vastuu. Ihan sama mulle.

Pähkäilin tossa,että uskaltaisikohan ensi viikolla vielä lähteä Helsinkiin siskolle kyläilemään?? Olo on kuitenkin niin hirveän hyvä, ei supistele enää yhtään eikä muitakaan vaivoja ole. Mulla LA 11.1. Entäs jos synnytys vaikka käynnistyy siellä?? Tuovatko ambulansssilla Lpr:n vai synnytänkö sitten siellä?

Mami viikot jotain 38 ja risat

Kävin heti aamutuimaan neuvolassa. Kaikki oli ok, vauva oikein päin vihdoinkin ja terveydenhoitajan mukan jo vähän laskeutunutkin. Isommaksi epäili kuin esikoinen aikoinaan, saa nähdä mitä ultra sanoo ensi viikolla.

Olo on tosi väsynyt koko ajan, mitään järkvää en saa tehtyä. Hyvä että jaksaa pojan kanssa seurustella, perässä kulkea ja muistaa ruokaa antaa. Pikkuhiljaa alkaa synnytys olla mielessä enemmän. Jännittä enemmän kuin eiskoisen kanssa, kun nyt tietää mihin on joutumassa. Toisaalta toivon, että homma olisi äkkiä ohi ja saisi vauvan kotiin.

Täällä on kylmä päivä tänään, ei ole pihalle menemistä. Jotain pitänee keksiä ajankuluksi...

Tihveröinen rv 36+1

Tänään on ollu oikeen semmonen " parkupäivä" ... Kaikki on ihan hyvin mut silti itkettää vaan koko ajan ja masentaa, mitä ihme hormoonimyrskyä lienee... Aamulla itketti se kun mies ei toivottanu riittävän ystävällisesti hauskaa päivää, päivällä taas se että naama näytti peilissä niin näppyseltä jne... Asukki touhuaa taas mahassa reippaasti mutta itse kyllä tänään väsyttää. Toisina päivinä taas on kova tarmo päällä ja siivoan... On siinä miehelläkin kestämistä kun tällanen sekopää täällä...

Sairaalakassi on aikaa pakattuna, mutta mitään ei kyllä tunnu vielä - paitsi nää mielialan vaihtelut. Mulla sitten on kyllä taas koko ajan nälkä toisin kun jotkut muut täällä jutteli, et heilahtelisko toi verensokeri myös...

Tää taisi nyt olla vähän sekava tän päivän sepustus, mutta tällaset tunnelmat tänään. Tsemppiä sairaalaan meneville ja mukavaa vuodenloppua muille tammimasuille - TAMMIKUU LÄHESTYY!

Rosa rv 38+2

Ihan ensiksi Ruttu-Reetta; taisimme eilen olla yhtä aikaa hyvinkäällä. Tai sinä käyrillä, ja minä pääsin jo lääkäriltä pois. Kuulin vaan kätilöltä että joku oli silloin käyrillä;)

Omaan napaan ei kummempia, liikkeet vähenee koko ajan, mutta se kai on odotettvissa kun ylineljän kilon jässikkä mahassa.

Neuvolaan soittelin eilisestä polikäynnistä, huomenna taas mittauttamaan paineet ja maksaarvot tarkistetaan verikokein aamulla. Terkkari oli samaa mieltä etttä jos en käynnistystä pelkää, kannattaa hänkin sitä. Eli jos ensi viikon ke asti kokonaisena mennään, polikäynniltä tuskin enää kokonaisena tulen takaisin. Toivon/uskon niin. Alkaa happi loppua itseltä kun maha niin täynnä vauvaa.

Niin se vaan odotus häämöttää loppuaan=)

Onko täällä tammimasuissa uudelleen synnyttäjiä jolla kokemuksia käynnistyksestä? Olisi mielenkiintoista lukea, vaikka tuokin taas niin henkilökohtaista, kuten kaikki raskaudessa.

Voimia ja jaksamisia kanssasisarille vaivojen kanssa...kyllä meidät vielä palkitaan;)

-elli84- rv 39+2

Joulu oli ja meni, kivaa oli! Erittäin yhtenä kappaleena olen ja olen alkanu epäillä taidan olla sitä vielä helmikuussakin...la on siis 14.1...

Ei mua kyllä erityisemmin ahdista tämä oleminen, tietty enempi hengästyttää ja kovin ketterä tyttö en enää ole =) mut silti ihan hyvä fiilis. Ihan kivaa olla raskaana, vieläkin?!

Uni on alkanu täälläkin maistua, nukuin tänään peräti kymmeneen - en edes muista milloin olis menny noin pitkään. Mut varastoon kai ei kuitenkaan voi nukkua.

Neuvolaan pitäis joutua tunnin päästä. Pitää kait alkaa valmistautua, kun kävelymatkaankin saa nykyään varata jo sen puoli tuntia...

-kitiki 37+5-

TAYSissa synnytän ja syynä sektioon yliajalle mentäessä olisi juuri tuo repeämisriski, joka sektiohaavaan liittyy. Mulla sektiosta jo kaksi vuotta, että kaiketi on haava ehtinyt jo hyvin arpeutua, mutta lääkäri sanoi, että repeämisriskiä ei oteta ja itse olen yhtä mieltä.

Saapi sitten nähdä intoutuuko vauva tulemaan itse maailmaan vai päädynkö leikkaussaliin. Kivempi olisi, jos käynnistyisi iteksiään, ku sitten ei tarvitsisi olla sairaalassa niin kauaa ja ei olisi niitä nostokieltoja. Jotenkin tää elämä ton 2-vuotiaan kanssa on semmoista, ettei nostelua ole helppo välttää. Viimeksi tyttö oli sen 4 viikkoa keskolassa, niin nostokieltoa oli helppo totella.

Nassikat79 rv 38+5

enpäs täällä olekaan käynyt aikoihin.

Vointi on ihan hyvä, lukuunottamatta jatkuvaa väsymystä (tänäänkin pääsin vasta klo 14 aikaan sängystä ylös, mutta enpä jaksa tuntea huonoa omatuntoa siitä..). Verenpaine on onneksi lähtenyt laskuun lääkityksen voimalla.

Tiistaisessa neuvolassa ultrattiin ja niinhän se th vain vahvisti sen, minkä jo tiesinkin, eli meillä ollaan edelleen perätilassa.

Tänään sain sitten kutsun ä-polille, joka on vasta 9.1. Vasta siksi, että jo viime viikolla pelästyin vauvan olevan tulossa, mutta vielä vaan ollaan onneksi yhtenä kappaleena :)

Laukkis ja Öttiäinen 35+6

Olisin halunnu kysellä, missäpäin synnytät? Siis kun ei käynnistellä, jos sektiotausta. Mulla myös takana sektio (alatiesynnytys päättyi siihen), enkä ole kuullut, ettei voisi käynnistää (synnytän naistenklinikalla). Ihan itse olen kyllä asiaa pohtinut, kun sektiotaustalla käynnistettyyn synnytykseen liittyy kohonnut kohdun repeämisen riski, mikä ei kuulosta kivalta...Mulla olisi kyllä mahdollisuus saada sektio, nyt pitäisi siis miettiä mitä haluan, mikä olisi parasta (turvallisinta molemmille osapuolille)!

Kiva jos jaksat vastailla.

Kohka: mullakin alapaine huidellut lähellä 100 tai jopa ylikin. Osastolle ei ole otettu,vaan sain tiistaina verenpainelääkityksen. Tänään neuvolassa sanoi,että pitäisi suht koht nopeasti alkaa vaikuttaa - tosin neuvolassa vielä oli kovat alapaineet,lähellä 100. Ihme ja kumma,kun kotona puuhailin iltasella kaikkea -> imuroin,leivoin pullaa,saunoin ja join ison kupin kahvia ja heti päälle mittasin paineet: yllätys yllätys samalla mittarilla kun neuvolassa näyttikin vaan 133/87. Tein uusintamittauksen äsken ja samaa näytti. Mun sisko sanoi,että mulla on valkotakkisyndrooma. Että kun rupeaa oikeen jännittämään sitä paineen mittausta,niin se on kova -> korvien välistä kiinni ilmeisesti.

No mittailen nyt himassa ja oon kaikki luvut laittanut ylös, on sitten jotain näyttöä maanantaina neuvolassa jos taas siellä pomppaa lähelle satasta. Että semmosta....

Musta tuntuu,että neuvolan vaakakin on mua vastaan -> tänään näytti 800 g enemmin painoa kun tiistaina äitipolilla, mutta kotivaa' an mukaan paino grammalleen sama! Höh! Harmittaa ja suoraan sanottuna v*****aa...itkeä tirautin sitä miehelle,joka yritti lohdutella mua sanomalla että " sulle on tullu tollaset kivat jenkkakahvat tohon lantiolle,mutta ne on vaan ihan mukavat...." . Sehän se piristi mielialaa entisestään....

Noh pitänee yrittää painua pehkuihin....

Mami

Niin täällä vieläkin vaikka eilinen päivä oli suoraan sanottuna henkien taistoa sen jälkeen kun ystävän vauva " yks kaks yllättäen" päätti putkahtaa maailmaan. Olo on jotenkin hylätty, siis meillä oli la päivän erolla. Mies lohdutteli koko illan ja sainkin jo vähän mieltä korkeemmalle. Taas aamulla olen ollu ku tsombie täällä. Tuntuu että nyt iski todellinen masennus vaikka ei todellakaan ois mitään syytä vaan pitäis iloita kaverin vauvasta. Olenhan mä onnellinen heidän puolesta että kaikki meni hyvin vaikka synnytys kestikin heillä vain viisi tuntia vesien menosta.

Nyt vaan tuntuu että jäin ihan yksin tänne odottamaan. Vihapäissäni äsken imuroisin yläkerran oikeen kunnolla. Konttailin pisin sängyn alusia ja viuhdoin oikein olan takaa. Sori että paasaan tuntojani täällä näin, tuntuu vaan että pian taas alan parkumaan enkä kyllä haluis.

Aamusella selailin netissä noita kestovaippajuttuja. Ajattelin että jos tuhois vanhan froteeaamutakin ja tekis siitä koevedoksia sisävaipoista. Ehkä jää taas vaan ajatuksen asteelle...

Sain mä nyt ainakin pyhinä valmiiksi kahet hahtuvapöksyt. Ohjeessa oli et ois pitäny pestä ne ensin oliivisaippualla mut kun mulla ei sitä ollu ni käytin sitä villapesunestettä ja lopuks laitin lanoliinikylpyyn. En tiedä ei ne huopuneilta näytä kyllä...

Jospa lähtis tästä vähän ajelemaan ja hakis kamulle söpön kukkakimpun illaksi kun mennään vauvaa kattomaan. Varmaan parun siellä taas ku heikkopäinen kun nään heijät mut onneks se itku taitaa kyllä mennä raskauden piikkiin!

Maariska 38+1

Niin sitä vaan päästiin vieläkin normaaliin olotilaan, vaikka illalla kun menin nukkuun niin olin jo melkein varma että lähtö tulee. Alkoi mahassa tuntua sellasta polton(?) tunnetta ja vauva liikku samaan aikaan ihan hirveesti. Aivan sama miten päin oli niin ei laantunut, mutta sit ne vaan yks kaks loppu... hirvee närästys vaan tuli tilalle, piti ottaa rennie et pysty paneen silmät kiinni. Ja sit toinen aamulla kun heräsin. Tuntuu välillä että nousee suuhun asti... yök!! Ja yöt menee samalla kaavalla kuin ennenkin et vasta aamuyöllä saa unen päästä kiinni, siihen saakka vaan torkutaan ja noustaan vähän väliä vessaan.

Vielä kun sais sinniteltyä nämä vuoden viimeiset päivät niin sais kyllä sen jälkeen luvan syntyä!! Mitenkä tämän ajan sais kulumaan sinne saakka nopeemmin? Tekemistä kun ei tahdo oikein olla... tai no kyllähän sitä kaikenlaista vois tehdä, mut pelottaa et alkaa synnytys kun alkaa oikein rehkiin... Siivouksen jätän suosiolla lauantaille. Yöllä vessassa käydessä aloin miettimään sitäkin et jos lapsivesi menee niin sen huomaa (niin ne ainakin sanovat) mutta entäs jos sitä vaan tihkuu samalla käynnillä?? Täytynee kysästä huomenna neuvolassa ja samalla pyytää kattomaan vieläkö sitä siellä on.

milla_s 38+6 (kylläpäs sitä ollaan jo pitkällä!)

Niin, ainakin täällä toivotaan, että malttaisi vauva pysyä masussa mukana ensi vuoden puolelle, ku enää muutama päivä olisi siihen jäljellä. Supistuksia ei veläkään ole, joten kai se enteilee hyvää.

Sain pitkästä aikaa nukuttua yön hyvin ja nukkuisin varmaan vieläkin, ellei pesukonekorjaaja olisi soittanut ja ilmoittanut, että pesukoneemme on valmiina. Jee! Alkoi jo hieman pelottaa, että kuinka kauan tuota pyykkirumbaa anoppilaan jatkuu, mutta tänään se näyttäisi loppuvan. Mies oli yön töissä ja kunhan se tuolta heräilee niin saa lähteä hakemaan konetta. Pääsen sitten pesemään tytön joululahjaksi saaman muumiyöpuvunkin, josta on kiukuteltu jo useampi päivä ;)

Onko muille iskeny hirmuista hikoiluvimmaa? Tuntuu, että ei juurikaan tarvi mitään kummoista ponnistella, kun jo on kainalot märät ja yötkin vietän nykyisin palkän lakanan kanssa..Outoa, tyttöä odottaessani en moista huomannut, vaikka oli kesähelteitäkin.

Masuun ei kuulu juuri mitään uutta, huomenna on neuvola ja 9.1. on jo varattuna yliaikaiskontrolli äitipolille. Mulla kun on eka synnytys se sektio, ni siksi ei voida käynnistää vaan jos menee yliajalle niin uusi sektio ilmeisesti tiedossa. Sen verran on uutta masussa, että se hormooniviiva on ilmesytnyt ja menee jo navan yli rintojen väliin. Onkos se nyt sitten poika- vai tyttöviiva, onko kelään tietoa/kokemuksia? Tytöstä ei viivaa tullut itselleni lainkaan, saas nähdä nyt kumpi tulokas on..

Hauskaa päivänjatkoa yhä yhtenä kappaleena oleville tammimasuille ja onnea niille, jotka ovat viime kirjoittelun jälkeen jo jakautuneet.

nassikat79 rv 38+5

Eikä oikeastaan mitään uutta. Masuasukki kääntyikin suureksi yllätyksekseni (ja helpotuksekseni!) raivotarjontaan pari viikkoa sitten. Mutta neuvolassa tosiaan kaikki ok...

Tämän päivän on tuntunut, että flunssa on iskemässä oikein toden teolla, mikä ei olekaan niin kivaa. Koko päivän väsyttänyt, räkää tulee ja yskittää/ääni osittain mennyt. Eipä tämä muuten, kun saa kotona olla ja levätä, eikä ota turhaa stressiä. Eniten inhottaa se, että nukkuminen on muutenkin katkonaista ja suht vaikeaa jo näin loppuraskaudesta ilman niistämistä ja köhimistäkin. No, vauva ei ole antanut ymmärtää syntyvänsä vielä vähään aikaan, joten toivottavasti ehdin tästä parantua ennen h-hetkeä... :)

Taidankin vetäytyä tuonne pedin puolelle, jos vaikka saisi torkuttua hetken aikaa. Päivä se on huomennakin, jos olo olisi silloin hieman parempi :)

-Niiga

rv.37+5

Ekaks KOHKA:

Ei se vauvan pään kiinnittymättömyys käynnistystä estä, mulla ne vauvelit laskeutu vasta synnytyksessä. Joillakin on vain näin...

Kyllä ne varmaan sun synnytyksen yrittää käynnistää pikaisesti, kun on noin paljon jo viikoja ja paineet kerran huitelee omissa sfääreissään, turhaa sitä toksemiaa on jäädä odottelemaan. Painosta vaan itekki, jos kerran olet käynnistykseen valmis!

Ja Enyolle samoin kuin kohkalle voimahalit huomiseen koitokseen. Se ei ole pian enää masuvauva masuvauva:) vaan sylivauva:) jee! Eikait ne niin epäreiluja voi siellä synnärillä enyolle olla, että eka antavat käynnistyspäivän ja sitte palauttavat ovelta takas - meillä on täyttä... Sano enyo jos ne semmosta yrittävät, että on tässä tullu jo unettomia öitä vietettyä tarpeeksi, että et suostu enää moiseen piinaan uudelleen! Jos on kerran käynnistys luvattu niin sitte kans käynnistetään!

Tsemppiä muillekin tammimasuille!

Mimmu 36+2

eilen taas kontrolli neuvolassa, asukas oli hiljaisella tuulella vain muutama muljahdus tuntui, mutta silleen etten ollut huolissani ennekuin menin neuvolaan, paineet ja pissa puhdas, 1.4kg tullut 6:dessa päivässä :-O ja sydänääniä kuuntelemaan. Aikansa etsi ja etsi ja etsi ja etsi ja sai kuuluviin jotain hyvin epämääräistä jompotusta viuhunaa ja suhinaa.lähete polille ja käyriin. kauhusta kankeena vaikka matkalla sinne tuntuikin muutama hyvin napakka potku

Eikun sinne ja kätilö pisti käyrän (oli sama joka sunnuntaina otti sisään), siellä se melskasi tasesti ja kauniisti niinkuin pitääkin. Kätilö nauroi että on ollut hätänen täti ja totesi että ei mittaa verenpainettani uudestaan koska naamasta näkyy sen olevan koholla tietyistä syistä :) no näin varmaan oli. Lääkäri sitten ultrasi ja totesi kaiken olevan ok edelleen. pysäytti kuvan ja kysy että näätkö kumpi tulossa ja minä siihen että mahdanko nähdä oikein että poikahan se ja lääkäri että saattaa se olla ja saattaa se olla ettei...hmm ota tuostakin nyt sitten selvää

tänään olo ihan jees, hiki virtaa täälläkin ja nukun ilman peittoa..alaselkää juilii ja jomottaa niinkuin alavatsaakin, paljoa ei voi kerralla syödä mutta syömässä saa olla kaiken aikaa. juoda pitää muistaa ainakin se 2l plus ruokajuomat. vauvveli liikuskelee hiljaksiin mutta pääasia että liikkuu.

huomenna on taas neuvolakontrolli saas nähdä pistääkö taas tuhatta ja sataa sairaalaan *rolleyes* kätilö kyllä toivotteli tervetulleeksi koska vaan, hiljasta kuulemma täällä hyvinkäällä :D

RR 36+1

tässä sitä vaan kärvistellään vielä masun kanssa ja ilman supisteluja vaikka jouduin jo tosi aikaisessa vaiheessa saikulle ennenaikaisten suppareiden vuoksi! EI NYT SITTEN SUPISTELE!! no muuten tuntuu jotenkin että paikat aukeilis kun on sellaisia repiviä porailuja tuolla alapäässä joita en kyllä esikoisen ajoilta muista.

uusivuosi tulossa ja rauhassa otetaan se vastaan... voisin ihan mielelläni viettää yön vaikka laitoksella!

onnea kaikille vauvansa saaneille ja koittakaa muut jaksaa vielä vähän aikaa masujen kanssa.

tiut rv38+6

mulla samanlaista vaivaa ollut jo likemmäs kuukauden verran. Sekä neuvolassa että äitipolilla olen asiasta kysellyt ja saanut vastauksen, että jos lapsivettä, niin osoittaa kyllä luonteensa eli johtaa synnytyksen käynnistymiseen. Mulla tuota lorahtelua usein levossakin ja siksi kait valkovuodoksi on uskottava.

Vaikea niitä on kai toisistaan erottaa, äitipolilla (kenties neuvolassakin) voivat tehdä testin esim. pikkuhousunsuojasta, niin saat tietää varman vastauksen. Itse en ole testaamassa käynyt niin en siitä sen enmpää tiedä.

nassikat79

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat