Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

kun ei opi numeroita. kaiken muun on kyllä oppinut! haluavat testauttaa lapseni.



eikös numerot ja kirjaimet pitäisi opetella koulussa? niin ainakin ennen vanhaan. ei kai ekalle luokalle mennessä tarvii osata lukea tai laskea?



onko kellään vastaavia kokemuksia? entäs onko ph-ammattilaisia paikalla?



nimim. v******tunut äiti

Sivut

Kommentit (30)

Tutkiminen ei ole turhaa, lapsesi parhaaksi se tehdään. Parempi esim. aloittaa koulu vaikka vuotta myöhemmin, kun käydä hirveellä taistelulla se eka vuosi.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poikamme oli koulukypsyystestissä, koska puheterapeutin mielestä hän ei koskaan tulisi oppimaan lukemaan ja kirjoittamaan. Hän läpäisi testit loistavasti ja oppi ekaluokan aikana em. taidot.

mut pitääkö jo ennen kouluunmenoa osata lukee ja laskee? on meinaan sitten homma muuttunut kovasti muutamassa vuodessa siitä kun esikoinen kouluun meni.

ap

Jotkut ovat hitaita oppimiaan. Ei niistä testeistä mitään haitaakaan varmasti ole. Parempi, että lapsen oppimista voitaisiin tukea oikealla tavalla, kun tiedetään hänen oppimisensa taso.



Kannattaa tällaisissa asioissa yleensä hakea monen ja erilaisen ammattilaisen mielipide, eikä uskoa heti yhtä. Lapsen parasta he ajattelevat, että hän pärjäisi koulussa.

Kouluvalmiustutkimukset järjestetään ( tietysti kunnasta riippuen )

tammi-helmikuussa.

Oletkohan ap ymmärtänyt lto:n pointin ihan oikein? Äitinä tietysti tarttuu yksittäiseen asiaan ja asiakokonaisuus ei hahmotu, kun on

huolestunut. Tunteet jylläävät eikä osaa ajatella rationaalisesti.

Done that, been there ; )



Todennäköisesti kyse on poikasi kehittymistahdista eli on vielä lapsekas eikä kovin kiinnostunut muusta kuin leikkimisestä? Onko poikasi loppuvuodesta syntynyt? Siihen tehoaa vain aika ja kiinnostumisen herättely myös " akateemisiin " taitoihin.



Numeroiden harjoittelu ei vielä tarkoita sitä, että opeteltaisiin laskemaan. Eskarin tavoitteisiin kuuluu mm. numeroihin ja kirjaimiin tutustuminen. Riippuu täysin lapsen kiinnostuksesta ja kehitystasosta, mitä tämä pitää sisällään. Lukemaan ja laskemaan oppimista ei estetä

( miksi pitäisikään? ), mutta se ei myöskään ole kaikkien tavoite eli mistään pakosta ei ole kyse.

lukemista eikä laskemista, mutta kuitenkin jo syksyllä oli arviointikeskustelu, jossa nämä asiat tulivat esille. Eli kuitenkin he siellä vertaavat lapsia toisiinsa ja arvioivat sen perusteella lapsen koulukypsyyttä. Jos muut osaavat, osaamaton lapsi on poikkeava, vaikka periaatteessa koulussa vasta opetetaan....ristiriitaista.

Mutta meidän naapurin tyttö on nyt käynyt puoli vuotta koulua, eikä vieläkään osaa lukea, vaikka muuten vaikuttaa ihan normaaliälyiseltä tytöltä. Eskarissakin pärjäsi ihan normaalisti. Joten ne vaan on erilaisia nuo lapset.

Esimerkiksi, jos lapsella on ongelmia puheen oppimisessa, ei kannattaisi odottaa siihen asti, että kolmevuotisneuvolassa puututaan asiaan. Puheterapiasta on hyötyä jo aiemmin. Tämä vain esimerkkinä.



Kyllä lapsi saa olla lapsi, eikä kaikkea tarvitse heti osata, mutta jos osaamattomuuden taustalla on joku lievä häiriö, joka helpottuu toimintaterapialla, niin miksi odotella tai yrittää unohtaa koko asia?

esikoiseni luetteli vastaantulevien bussien linjanumeroita jo 2-vuotiaana ja hämmästytti kanssamatkustajat: " miten noin pieni voi tietää..." häntä siis kiinnostivat numerot ja onkin nykyisin hyvin matemaattisesti suuntautunut.

nuorimmainen vaan sattuu olemaan taiteilija ;)

Lainaus:

Luulen että ovat huomanneet lyhytmuistisuuden muissakin asioissa? Onko poikasi vaikea kertoa esim. eilisestä päivästä? Tai vaikeata kuvailla kokemuksiaan viime kesästä?




siinäpä se, lto myöntää itsekin, ettei muistissa ole vikaa. ja muutti kyllä sitten " diagnoosiaan" ja nyt puhutaan enää numeroista, ei enää huonosta muistista. yhtenä kriteerinä pidettiin sitä, että kun poika ei opi ymmärtämään ja muistamaan vuosilukuja!

kyse todella taiteellisesti suuntautuneesta ja lahjakkaasta lapsesta.

ap



juu olen keskustellut, mutta lto:lla tuntuu olevan itsellään joku kunnianhimoinen päähänpinttymä... ja poikani ja pari muuta ei nyt sitten toteuta sitä niinkuin pitäisi

ap

Ja mikäli lyhytkestoisen ( ei siis pitkäkestoisen, jolloin esim. viime kesän tapahtumia voi muistaa ongelmasta huolimatta) muistin kanssa on ongelmia, se näkyy mm. juuri kyseessä olevasta. Eli on vaikea oppia muistamaan numeroita.



Myöhemmin lapsen ongelmaksi saattaa muodostua lukemaan oppiminen sillä tavujen sisäistäminen on hankalaa.



Kyllä on hyvä, jos asiaan pyritään puuttumaan ajoissa, paras ratkaisu lapselle.



Nimimerkillä; kokemuksella

koulua. Toiset ei osaa kunnolla nimeään kirjottaa vielä eskarissa,eikä muitakaan lukemiseen liittyviä.On niin eri tasoisia lapsia,ja niin saa ollakkin. Kyllähän sitä eskarissa seurataan osaako laskea mihin asti ja mitkä kirjaimet tuntee jne.Mutta eka luokalla on vielä sellaisia jotka ei tunne kirjaimia ja numeroita ja niin saa ollakkin.Heidän kanssaan tehdään vaan vähän enemmän töitä kun muiden ja omaan tahtiin.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat