Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Soitin verotoimistoon pienentääkseni veroprosenttia, koska onhan minulla lähes koko vuoden todella paljon pienemmät tulot äitiysloman aikana kuin palkkatyössä.

Selvisi sitten, että pitää maksaakin 2% enemmän, kun ei ole tulonhankkimiskustannuksia. Siis haistakoon paska koko tää Suomen valtio!

Kun täällä Suomessa muutenkin kannustetaan noita lapsia niin kovasti tekemällä antamalla sellanen haistapaska-korvaus kuussa niin olisin olettanut, että edes verotoimisto antaa mun maksaa veroja vähemmän jos tulotkin on lähes puolet entisestä.

Olinpas idiootti. Mitäs rupesin lapsia tekemään. Lapsethan on onneksi lahja, ei haittaa vaikkei pystytäkään maksamaan kodin lainan lyhennyksiä, asutaan sitten vaikka veneen alla sen lahjan kanssa.

Sivut

Kommentit (35)

Jos pelkästään ilmoitit olevasi " Kelan etuuksilla" , ei virkailija tietenkään osaa määritellä uutta prosenttia vaan lisää siihen jo olemassa olevaan 2%.

Mutta jos ilmoitat konkreettiset summat, niin en voi käsittää, jos pienemmillä tuloille menisi enemmän veroa. Itseltäni kokonaisprosentti pieneni reilusti.

Ja muistathan vielä senkin, että et maksa jatkossa työttömyysvakuutusmaksuja yms, joka vähentää tuloja jopa 5-6% pídätysprosentin lisäksi!

Ei kokonaismenetyksesi siis varmasti ole niin suuri, kuin kuvittelet.

Ja voisitko nyt vastata siihen, että ILMOITKO SUMMAN, JONKA TIENAAT VUODEN 2006 AIKANA?? Se on helppo laskea, kun ynnää kelan laskelmasta kuukausittain saadut etuudet. Ja jos arvioit olevasi loppuvuonna töissä, niin sitten sen ilmoitat palkkatulona. Jos taas et, niin sitten otat laskelmiin mukaan kotihoidontuen (joka myös on sosiaalietuutta)

Veroprosentin voi muuten käydä laskemassa myös laskurilla osoitteessa www.vero.fi

Niin että:

" Kannattaa hieman ottaa asioista selvää ennen kuin haukkuu - tosin olisihan se verovirkailijakin voinut toki sanoa asian eri tavalla. "

Olitkohan ottanut itse selvää ollenkaan, mutu-tuntuma näissä asioissa ei auta. Noinhan sitä luulisi, että kokonaistulot ratkaisee, mutta se ei pidä paikkaansa. Ja tämän valtion verotus tulee menemään yhä siihen suuntaan, että rikkaat maksaa vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minun asuntolainaani ei taatusti vähennellä mieheltäni, olemme avoliitossa. Kaiken lisäksi tuosta hänen prosentistaa ei edes ole vielä vähennetty niitä hänen omiaan (eikä varmuuden vuoksi vähennetäkään, ettei tule mätkyjä vaan palautuksia).

Ja koska tuloni eivät yllä edes tuohon sanomaasi 18.000 euroon, on vielä vaikeampi ymmärtää.

Kai näitä ei ole sitten tarkoitettukaan ymmärrettäväksi, vaan pitää vaan maksaa vikisemättä.

Vierailija:

Lainaus:

Kyllä minun asumiskunnissani on aina maksettu terveyden huollosta, ihan jo terkkarin luukulta alkaen.

Ai ihan maksat terkkarimaksuja? Onko tullu mieleen, mitä se terveydenhuolto oikeasti maksaisi, jos pulittaisit koko potin, mitä sun hoito maksaa? Ei siinä 50euroo näy missään!!! Se on mitätön, symbolinen osuus koko hoitoprosessin hinnansta!

Kannattaisi miettiä sitä ennen asunnon ostamista, nykyään kun ei ensiasunnon ostamisellakaan ole mitään merkitystä.

Miettikää, jos kuitenkin muutatte lainan ja samalla korot yhteisiksi ja ne sitten kokonaan miehen hyväksi.

Vai onko teillä muutenkin " eri talous" - mekin asuimme avoliitossa, mutta silti tulot ja menot olivat yhteisiä ja äitiyslomalla sekä hoitovapaalla ollessani korot menivät miehelle kokonaan. Itse asiassa kokonaan toiselle ne tulevat menemään jatkossakin, sillä niiden jakaminen on todellakin järjetöntä.

Edelleen en suostu uskomaan, että veroprosenttisi nousi. Johan tuo tekemäni laskelmakin osoittaa, että se pienenee tulojen pudotessa reilusti (jota itsekin korostat koko ajan)

työttömyysvakuutusmaksua ja tel-maksua, jotka on yhteensä enemmän kuin 2 %. Niistä saa verovähennyst, joka on aiemmin huomioitu veroprosentissasi.

Missähän vaiheessa olen jotain ilmaiseksi saamisesta puhunut?Mitään ei ole tähänkään mennessä ilmaiseksi tullut enkä työlaisperheen lapsena ole koskaan sellaista kuvitellutkaan.

Muutan vielä jonain päivänä valtioon, jossa saan todellakin nauttia siitä palkasta jonka olen työllä ja tuskalla (ja itkulla) ansainnut, myös silloin kun teen sille valtiolle lisää veronmaksajia.

Koskaan ennen en ole suomen verotus vituttanut, mutta nyt keittää!

Virkailija oli kyllä hyvin tietoinen, että 10 kuukautta vanhempain tukia, 1kuukausi sairaslomaa ja 1 kuukausi palkkatuloa.

Veroprosentiksi ehdotettiin 23%. Mieheni palkkatulot ovat 20.000 euroa suuremmat vuonna 2006 kuin minulla, ja veroprosentti 0,5% pienempi kuin minulla, eli 22,5%.

Eikö silti ole lupaa suuttua, mitä?

Onneksi keksin vähentää asuntolainan korot, mutta sama vähennys se tulee tietysti ukollekin, eli vähemmän maksaa suhteessa veroja siltikin kuin minä. Onko tässä joku oikeus tapahtunut?

..tai ei ne lopu, VAAN NIISTÄ MAKSETAAN OIKEA HINTA JA JOKAINEN MAKSAA! JA NE JOILLA EI OO RAHAA, EIVÄT KÄYTÄ PALVELUJA!! VOIVATKIN KUOLLA NE KÖYHÄT KOTIINSA, EIKÖS VAAN? NIIN YKSINKERTAISTA ON NIINISTÖN JA KOKOOMUKSEN IDEOLOGIA!! JESS!!

Jos palkkatulo on 30 000, veroprosentti on 24,5 (ja sen päälle siis pitää vielä laskea 5-6% työttömyysvakuutusmaksuja yms)

Kokonaisprosentiksi muodostuu n. 30-31.

Jos sosiaalietuutta saa 18 000 (mikä olisi realistinen tulo äitiyslomalla, ehkä hieman yläkanttiin, koska koko vuodelta ei saa äitiyspäivärahaa)

niin silloin prosentiksi tulee 23,5. Ja EI MITÄÄN LISÄMENOJA eli tuo prosentin mukaan laskettu summa vähennetään nettotulosta.

Mitään ylimääräisiä vähennyksiä en huomioinut kummassakaan laskelmassa (työtulovähennys huomioidaan laskurissa).

Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää??

Jos et hae erikseen verokorttia, niin ennakkopidätyksen päälle lisätään se 2%, mutta jos haet kortin sosiaalietuutta varten ja kerrot koko vuoden etuudet yhteensä, niin kyllä ihan varmasti tulee alempi veroprosentti kuin edellisvuonna (jolloin ilmeisesti olit ansiotyössä??)

Kannattaa hieman ottaa asioista selvää ennen kuin haukkuu - tosin olisihan se verovirkailijakin voinut toki sanoa asian eri tavalla.

No joka tapauksessa nyt neuvon, että lasket vuonna 2006 saamasi tulot (sosiaalietuudet sekä mahdolliset palkkatulot) ja ilmoitat ne verotoimistoon, jossa sitten lasketaan pidätysprosentti. Ja väitän, että se tulee olemaan pienempi kuin aikaisemmin (vaikka sosiaalietuudesta ei työtulovähennystä saakaan). Kokonaistulomäärä on ratkaiseva veroprogressiota määritettäessä.

vielä sanoisin sulle, että ne mainitsemasi " rikkaat" maksavat 60% veroa- eiköhän siitä aika iso osuus mene sinunkin palvelujesi maksamiseen.

Ei todellakaan kannata kadehtia, jos ja kun ei selvästi asioista yhtään mitään tiedä. On niin helppo aina valittaa ja syyttää muita. Kuitenkin itsestä on moni asia kiinni - vaikkapa sitten se, miten itseään haluaa kouluttaa ja kehittää.

Tietysti aina on heitäkin, joilla ei muka " ole ollut mahdollisuutta" siihen, mutta sitten voi kysyä, että miksi ei? Aina voi (ja pitää!) itse vaikuttaa omaan elämäänsä. On turha syyttää yhteiskuntaa, jos on halunnut tehdä lapset nuorena tai koulunkäynti ei muuten vaan ole kiinnostanut. Rahasta ei esim. koulutus Suomessa ole kiinni! Ja on myös ammatteja, joissa ei tarvitse opiskella vuosikausia saadakseen hyvät tulot.

Mutta kun " ei vaan saa töitä eikä pääse opiskelemaan eikä kukaan kanna rahaa tarjottimella nenän eteen. Yhteiskunta on ihan paska!"

No VOI VOI!

veroprogressio määräytyy IHAN TAATUSTI kokonaistulojen mukaan! Sitä et voi todellakaan muuksi muuttaa.

Jos palkkatulosi ja äitiyspäivärahan ero oli kohdallasi hyvin pieni (tai et esim. ollut työssä ollenkaan vaan sait työttömyyskorvausta) niin sitten voi olla, että kokonaistulot olivat niin lähellä toisiaan, että pidätysprosentti nousi sillä 2%:lla. Mutta kuten äsken jo kirjoitin, et kuitenkaan joudu maksamaan 5-6% niitä kuluja joita palkkatuloista menee eli kokonaisuudessa voitat kuitenkin.

Joka tapauksessa on aivan totaalisen varmaa, että jos tulot putoavat useita tuhansia euroja, niin kyllä pidätysprosentti silloin on pienempi! Tämä tietenkin edelleen vaatii sitä, että ITSE laskee tulonsa ja ilmoittaa todellisen summan verottajalle. Verottaja ei voi alkaa arvuutella, mitä kukin mahtaa seuraavana vuonna tienata.

JA HUOM: VASTUUTA ON MYÖS MEILLÄ ITSELLÄMME, EI KAIKESTA VOI AINA SYYTTÄÄ VAAN " YHTEISKUNTAA"

Ja sinä et saa niitä enää vähentää, koska ne on jo huomioitu miehesi tuloissa. Eikä niitä pienempituloisen hyväksi kannatakaan laskea!

Miten paljon prosenttisi sitten nousi? Oliko se aiemmin 21?

Vaikea uskoa, että nousisi - virkailija on kenties tehnyt virheen. Ja muistathan , että niitä työttämyysvakuutusmaksuja yms ei siis sosiaalietuudesta mene?

muista sitten, että maksat siellä ihannevaltiossasi

- lapsesi päivähoidot

- lääkärimaksut

- terveystarkastukset

- koulun käynnin leikkikoulusta yliopiston viimeiselle asteelle

- vakuutukset

- omat lääkärimaskusi

jne.

Jos virkailija on sanonut muuta, niin sitten olet unohtanut kertoa jotain tai hän on mokannut.

Olen joka ikinen vuosi laskenut prosentin ensin laskurilla ja sitten tilannut verokortin ja AINA ON PITÄNYT PAIKKANSA. Tämä siis sekä palkkatyössä ollessani että saadessani sosiaalietuutta.

Väitätkö ihan oikeasti, että miehesi 20 000 sinua euroa isommilla vuosituloilla saa pienemmän veroprosentin kuin itselläsi (sanoit 22,5)??? Johan laskuri antaa 30 000 euron tuloillekin 24,5 prosenttia eli kai miehesi ainakin sen verran tienaa (jos siis tulot ovat 20 000 enemmän kuin sinulla)

Tiedätköhän nyt ollenkaan, mistä puhut? Ja onko miehelläsi muita mahdollisia isoja vähennyksiä?

Verotus on KOKONAISUUS, ei niitä prosentteja voi vertailla ihan tosta vaan.

Ja kysynpä vielä edelleen sitäkin, että miksi avoliiton takia pitää lainat olla erikseen? Voihan tehdä keskinäisen kirjallisen sopimuksenkin, jossa määritellään osuudet, sillä tavalla meillä oli ennen avioliittoa.

Aika hankalaa on elämä, jos pitää perheessä " omien rahojen" kanssa tuohon malliin puljata... ja toisaalta jos se on valintanne, niin sitten pitää vaan kantaa vastuu valinnoistaan!

Ymmärrän, että pienissä tuloissa parikin prosenttia kismittää, mutta oikeesti hei ihmiset: Suomessa on yhä moni sellaien asia lähes ilmainen, mistä muualla joutuu maksamaan itsensä kipeäksi ja ylläpitämään huippukalliita yksityisiä vakuutuksia kaikille perheen jäsenille. Äitiyspakkauskin taitaa olla ainutlaatuinen koko maailmassa. Samoin lapsilisä.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat