Seuraa 

Elikkäs mistä marjoista voisin tehdä 3kk ikäiselle pojallemme sosetta? Pakkanen pursuaa menneen kesän mansikoita, vadelmia, mustikoita ja raparperia...ja miten niitä valmistetaan? keitetäänkö, kauan?

Mielikuvitus ei oikein kukoista...

Kommentit (4)

Mansikoita ei ihan ensimmäisenä marjana kannata antaa kun ne ovat aika yleisiä allergian aiheuttajia ja raparperi on muistaakseni alle 1 v kielletty.

Eli yleensä kai kannattaa ottaa vain kerta-annoksen verran marjoja pakastimesta ja mössätä vaikka haarukalla. Vähän sokeria voi lisätä, jos on kovin väkevää.

Ja jos on tajunnut jutun jo kesällä, niin sosetta voi tietysti tehdä enemmän kerrallaan ja pakastaa vaikka jääpalakuutioihin, joista on helppo ottaa.

Itse myöskin jätän aina vauvalle osan, jos otan muulle perheelle marjoja pakastimesta vaikka kakun väliin.

Edelliseen viestiin voisin vielä lisätä karviaiset, jotka myöskin käyvät vauvalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Raparperi sisältää runsaasti oksalaattia, joka on periaatteessa myrkky kaikenikäisille. Varsissa oksalaattia on sen verran vähän, että yli vuoden ikäisille sitä voi antaa, mutta esim. lehtiruoteja ei saisi sapuskaan laittaa koskaan eikä kellekään.

Myöskään runsaasti nitraatteja sisältäviä lanttua, naurista, punajuurta, herneitä, retiisiä, salaattia, ym. ei vauvalle saa antaa.

Oman pihan marjoista lapselle voi syöttää kaikkia: vadelmia, mustikoita, herukoita, mansikoita, ruusunmarjoja, marja-aroniaa,... Mansikalla ei tosiaan kannata aloittaa, koska se on suhteellisen yleinen allergeeni, mutta toisaalta ensimmäiset mansikat kannattaa syöttää pakastettuina eikä tuoreina, koska pakastaminen ja muukin käsittely (esim. soseuttaminen) vähentää allergeenipitoisuutta.

Lisäksi vauvalle voi antaa omasta pihasta omenoita, perunoita, porkkanoita, kesäkurpitsaa, ruusukaalia, parsakaalia,...

Marjoja voi soseuttaa siltään, mutta usein ne ovat aika voimakkaan makuisia. Miedomman maun saa, jos tekee kiisseliä tai soseuttaa marjoja puuron sekaan. Vitamiinien säilymiseksi kannattaa keittää puuro tai kiisseli ensin ja lisätä marjat vasta valmiiseen puuroon / kiisseliin.

Meillä poika on nyt 5,5 kk ja soseita on syöty vajaa 4 kk iästä. Peruna yms. soseet olen jo kuukauden tehnyt itse, mutta vasta tänään tein itse marjasosetta. Sulatin pakastemustikat- ja vadelmat mikrossa ja soseutin sauvasekoittimella. Sitten sekoitin pojan riisipuuroon ja hyvin kelpasi. En siivilöinyt siemeniä tai kourenpalasia mitenkään pois kun meidän poika syö kokkareistakin ruokaa tosi hyvin, mutta nuoremmalla vauvalla kannattaa varmaan siivilöidä. Olen myös kuullut että niistä kannattaisi keittää itse kiisseliä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat