Seuraa 

Voiko siis olla mahdollista, että esimerkiksi varhaiset keskenmenot ovatkin aiheuttaneet jo vasta-aineita ja näin ollen myös seuraavien raskauksien jatkuminen vaarantuu. Tämä perustuu aivan omiin mietteisiini, mutta onko kellään parempaa tietoa?

Kommentit (13)

...että miten miinusveri vaikuttaa raskautumiseen... Itselläni on miinusveri ja miehelläni on puolestaan plus. Lääkärien kanssa tätä en ole ottanut puheeksi.

Kun aloimme haaveilla vauvasta noin viisi vuotta sitten, minulla oli alkuraskauden keskenmeno, noin viikolla kuusi. Ihan spontaanisti alkoi raskaus.

Kun vuoto tällöin alkoi, mitään sikiötä siellä ei enää näkynyt. Epäilivät kemialliseksi raskaudeksi, hcg oli muistaakseni satoja (olisko jotakin 500-600 tms.)

Minulle ei annettu mitään piikkiä tai edes kysytty, mitä veriryhmää olen. Itse en vielä tuolloin edes tiennyt omaavani miinus -merkkistä verta. Oliskohan minun pitänyt tuolloin saada piikki? Jos olisi, niin onkohan tuosta jäänyt jotakin haittaa, mitä luulette?

Meidän lapsettomuus on osittain selittämätön, tosin miehen sperma ei ole kovin hyvälaatuista, mutta kohtuullista kuitenkin.

Kyselin tätä asiaa lääkäreiltä itsekin aikoinaan. Sain hieman erilaisia vastauksia. Yksi lääkäri oli sitä mieltä, että varhaisissa keskenmenoissa veret eivät pääse sekoittumaan. Mutta kyllähän yleinen käytäntö on se, että anti-Rh-D-immunoglobuliinipistos annetaan sairaaloissa sekä todetun keskenmenon että raskaudenkeskeytyksen yhteydessä kaikille Rh- äideille. Itse en tuota piikkiä koskaan saanut, sillä km oli spontaani ja tapahtui vielä ulkomailla. Tuo pistoshan pitää antaa muutaman vuorokauden sisällä keskenmenosta, jotta se olisi tehokas. Kun kyselin tästä lääkäriltä, hän sanoi, että ei kannata huolehtia asiasta, koska uuden raskauden aikana vasta-ainereaktion mahdollista kehittymistä seurataan neuvolassa ja sitä voidaan hoitaa raskauden aikana niin, ettei ongelmia tule. Ymmärsin sen niin, että tuo vasta-ainereaktio ei ole niin raju, että alkio/sikiö tulisi heti ulos. Oma äitini sai vasta-ainereaktion Rh+-isoveljeäni vastaan 70-luvulla, ja hoidoksi määrättiin tuolloin lasillinen konjakkia päivittäin (!) sekä vuodelepoa sairaalassa. Veljeni syntyi terveenä täysaikaisena - tosin hieman keltaisena.

Älä huolehdi asiasta turhaan. Jos et tiedä, onko sinulla ollut keskenmeno, tuskin sinulla on ollut. Jos raskaus olisi edennyt jo niin pitkälle, että kuukautiset ovat 2-3 viikkoa myöhässä, todennäköisesti jonkinlainen alkio ja istukka olisi tullut ulos ja vuoto ja kivutkin olisivat olleet sen mukaiset...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minulla on tuo kyseinen miinus veriryhmä,elikkä meillä takana ennen esikoista 6 vuoden lapsettomuus hoitoineen päivineen.En tiedä olisiko tuolla veriryhmällä ollut siihen mitään vaikutusta, koska toinen lapsi sai kumminkin alkunsa pojan ollessa 6kk vanha.Mutta tätä kolmosta on todellakin vaikea saada taas alulle ja kun plussan sitten testasin niin meni kesken rv 8+4. Joten jokseenkin itsekkin pikkuisen rupean jo miettimään voisiko tuolla olla sitten jotai osuutta asiaan.Lääkärin mielestä ei vaikuta raskautumiseen ja keskenmenoihin mutta mistäs sitä koskaan tietää. Toivottavasti joku osaisi paremmin vastata kysymykseesi.

ja ehkä vauvapuolella myös. Jos en ihan väärin muista niin Aninkalla oli miinusmerkkinen rhesustekijä, ja oliko myös jogannalla jotain lähipiirissä... nämä nikit löytyvät ehkä parhaiten huutelemalla Club-30:a.

Sen ainakin tiedän, että rhesusmiinuksen tekemät vasta-aineet hankaloittaa seuraavia raskauksia. Mutta vauvoja on kyllä heillekin syntynyt, tarkemman seurannan alla tosin.

tarkistettiin, ettei mun veriryhmä ole negatiivinen. Olis saattanut aiheuttaa keskenmenon, jos vauva olis hylkinyt mun verta. Ei kuitenkaan ollut. Sanoivat, että seuraavassa raskaudessa olisi pitänyt pistää joku piikki alkuraskaudessa, ettei menisi kesken. Muuten ei asiasta tietoa.

MollyJii

Varhaisissa keskenmenoissa ei edes saa sitä vasta-ainepiikkiä, kun eihän siköllä ole vielä kunnon verenkiertoakaan yms.

Itselläni esikoisella +-veri ja sain vasta-ainepiikin. Nykyisen raskauden aikana seurataan ko. asiaa, tuulimunaraskauden yhteydessä sain vasta-ainepiikin. Koskaan ei lapset.lääkäri edes maininnut asiasta.

Jos vasta-aineita tulisikin, niin ei ne ihan heti tule ja aiheuttavat lähinnä anemiaa yms sikiölle, eivät ainakaan alkuvaiheessa kuolemaa ( kun nykyään ei loppuvaiheessakaan juuri sikiöitä menehdy ko. asiaan kuulemma)

että tämän keskenmenon jälkeen ei ole plussaa edes yrittänyt tulla. Kaksi inseminaatiota on tehty, molemmista nega. Sen lisäksi olen popsinut clomeja luonnnollisen kierron tueksi varmaan viiteen tai kuuteen kiertoon. Nyt olemme IVF -jonossa.

Rhesus-negatiivisuudella ei ole merkitystä lapsettomuuden aiheuttajana. Itse olen Rh- ja nyt toinen raskaus menossa (ekassa oli keskenmeno rv 7+). Rhesus-negatiivisuus voi aiheuttaa ongelmia toisessa tai useammassa raskaudessa, mutta vain jos jokin jo saaduista lapsista on ollut Rh+ ja aiheuttanut äidille vasta-ainereaktion.

Tätä seurataan nykyään neuvoloissa. Rh-negatiivisilta äideiltä otetaan yhteensä kolme verinäytettä vasta-aineiden toteamiseksi raskauden aikana. Synnytyksen jälkeen saan käsittääkseni piikin, jolla mahdollinen vasta-ainereaktio tukahdutetaan ja ongelmat uusissa raskauksissa estetään näin. Tämä siis tehdään ainakin jos lapsi on Rh+, mikä on minun tapauksessani mahdollista, kun mies on Rh+.

Suomessa Rh-negatiivisuus on hyvin tunnettu ja seurattu asia, eikä se enää aiheuta suuria ongelmia. Tilanne oli toinen vielä 1970-luvulla. Tällä palstalla kyseleminen toki tuottaa kaikki epäilevät vastaukset. Kannattaisi ehkä kysyä odotus-palstalta, niin saisi realistisemman kuvan siitä kuinka monella odottajalla on Rh- ja kuinka kaikki on kuitenkin mennyt ihan hyvin.

Paitsi meillä ei vielä plussaa, tosin en testejä teekään kovin herkästi, alkuvaiheessa kyllä hieman useammin, mutta tässä vuosien varrella on rauhoittunut aika tavalla. Toivon kuitenkin, ettei miinus verellä olisi vaikutusta, pitäisihän se olla nykyisen hyvinvointiyhteiskunnan hallussa niinkin paljon tutkittu asia. Tosin joskus tuntuu, että kaikki lääkärit eivät suhtaudu vakavasti lapsettomuuden hoitoon ja tutkimiseen, kun se ei ilmeisestikään ole hengenvaarallista useinkaan. Ehkäpä ihminen joka ei ole kokenut tätä ei ymmärrä miten suuri asia ja suru se on ja miten väsyneitä asiaa kantavat ihmiset yleensä ovat huolehtiakseen itse omista eduistaan. Minulla on ainakin sellainen fiilis, ettei kukaan lääkäri ole vielä perusteellisesti paneutunut tilanteeseeni, esimerkiksi tutkimalla huolella aiemmat paperini. Mutt haluan uskoa, että verenkierto ei ole vielä ole yhteinen äidillä ja sikiöllä aikaisilla viikoilla ja näin ollen vasta-aineita ei voi vielä syntyä.

yhteyttä äidin verenkiertoon. Kuukautiseni ei kuitenkaan ole koskaan olleet myöhässä paria kolmea viikkoa enempää, joten kovin pitkälle mikään ei ole ehtinyt jos olisi ollenkaan. Kiitos kommenteista!

Mulla on se käsitys, että raskauden kulussa voi tulla ongelmia, jos isällä ja äidillä on eri rhesustekijät eli toinen siis rhesuspositiivinen ja toinen negatiivinen. Ja ongelmia tulee ilmeisesti vasta toisessa raskaudessa (äidin elimistössä vasta-aineita ensimmäisen raskauden jäljiltä). En ole asiantuntija; voin siis puhua puppuakin, mutta tällainen käsitys mulla on.

figlio

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat