Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

ootteko olleet tyytyväisiä hyvinkään synnytysosastoon ja millaset huoneet.vai kannattaako mennä hesaan.oon kuullu et hyvinkää on vanha mut kodikkaampi kun hesan sairaalat.mut hyvinkääl ei kovin hyvät valmiudet jos joku menee pieleen synnytyksessä.

Kommentit (21)

Yhdyn silti minäkin siihen toivomukseen, että ihan koko suku ei kävisi vierailulla ahtaassa huoneessa. Lapset juoksevat ja pomppivat huonekaluilla, ukkoa ja akkaa on kaikki nurkat väärällään... Eikö ne ihan oikeasti ehtisi parin päivän päästä?

Isät saavat minun puolestani vaikka yöpyä, mutta saisivat muistaa hienotunteisuuden. Ne verhot ei peitä paljon mitään, joten jos voisi vaikkapa katsella johonkin muualle, kun ventovieraat äidit yrittävät imettää ensi kertaa? (Valta)osa samaan aikaan paikalle sattuneista isistä on onneksi ihan ok - ja niiltä lopuilta on ehkä ihan turha toivoakaan käytöstapoja...

Vierailija:

Lainaus:

Lisäksi yksi hoitsuista alkoi väittämään,että isän vierailuaika on sama,kuin muilla.Minähän siitäkin sitten nostin älämölön ja sellainen vanhempi hoitaja sitten tuli väliin ja sanoi,että isät saavat olla klo 14-21 sairaalassa.Oli vähän nolona tämä,joka väitti,että klo 18-19 on myös isien vierailuaika.....

Ainut mitä toivoisin, olis että huonetovereilla ei kävis niin paljon vieraita... Mä ainakin haluaisin levätä sairaalassa, sen mitä pystyy. Eikä ole kiva, jos samassa huoneessa on 5 äitiä ja jokaisella käy vieraita pitkin päivää ja ovat jopa koko päivän siellä (isät lähinnä kait saavat olla koko päivän). Ja töllöttelevät sitten mitä verhojen raoista näkevät :).

Kätilö kävi synnytyksen kanssani läpi papereiden kanssa, ja sain kaikkea tarvitsemaani enemmän kuin tarpeeksi (matalan hempan takia ei päästetty pariin päivään juuri sängystä ylös). Lisäksi ruoka oli hyvää!

Kokonaisarvosana siis reilusti plussan puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

No tuosta lisämaidosta. Hoitajat eivät antaneet minun antaa vaan ottivat pojan yöllä sinne vauvalaan ja antoivat siellä. Tiedä mitä muuta tekivät.

Mutta mulle sanottiin, että tuollaista se on koliikki vauvan kanssa. Ja ´mitään massuitkuja ei ollut, kaikki se itku siellä nälkäitkua.

Inhoan kyllä koko paikkaa, mutta sinne menen ja pidän kiinni oikeuksistani

Kätilö oli vanhempi nainen, Leena? nimeltään, aivan mahtava tyyppi!

Jutteluseuraa ei paljoa saanut vaikka sitä tosiaan olisin kaivannut.

Kivunlievitystä sain mitä halusin (epiduraali) ja heti!

Siinä oli mukavaa opetella imettämistä " eväät levällään" ,kun ukkoa ramppasi ovista ja ikkunoista,kun huonetovereiden veljet,miehen kaverit ym tulivat ja he,kun eivät sitten viihtyneet paikoillaan ollenkaan.

Ovista mentiin ja tultiin....

Tuota rauhaa toivoisin minäkin.Olisi hyvä,että vaikka 2 vierailijaa isän lisäksi olisi per äiti kiintiönä.

Itse sanoin omille vierailleni,että tulkaa sitten kotiin ihastelemaan vauvaa.

17

Vierailija:

[quote]

Yhdyn silti minäkin siihen toivomukseen, että ihan koko suku ei kävisi vierailulla ahtaassa huoneessa. Lapset juoksevat ja pomppivat huonekaluilla, ukkoa ja akkaa on kaikki nurkat väärällään... Eikö ne ihan oikeasti ehtisi parin päivän päästä?

mahdollisen kivunlievityksen!!! Osastolla ei sitten ollutkaan niin kivaa, eräs yökkö oli aivan järkyttävä!!! Imetysohjausta ei ollut laisinkaan ja kaiken päälle sattui vielä tosi URPO huonekaveri, oli vissiin mykkä tai muuten outo!!!

kokemusta on vuosilta -99, -00, -02 ja -03 sekä nyt tulevana vuonna menen jälleen sinne synnyttään. Ainut mitä toivoisin, olis että huonetovereilla ei kävis niin paljon vieraita... Mä ainakin haluaisin levätä sairaalassa, sen mitä pystyy. Eikä ole kiva, jos samassa huoneessa on 5 äitiä ja jokaisella käy vieraita pitkin päivää ja ovat jopa koko päivän siellä (isät lähinnä kait saavat olla koko päivän). Ja töllöttelevät sitten mitä verhojen raoista näkevät :).

Kivunlievitystä olen aina saanut, mitä olen pyytänytkin, ruuat ok, sattunut tosi mukavat kätilöt ja kaikki mennyt ok joka kerralla. Päivähuoneesta saa syödä välipalaa, jos nälkä yllättää jne. Helsinkiinhän vissiin sitten viedään, jos tulee vauvalle jotain isompia ongelmia.

kaikki kohtaamani kätilöt niin äitiyspolilla kuin tositoimissakin ovat olleet aivan ihania ja tunnelma välitön ja kiireetön. Nimenomaan sairaalaoloista huolimatta jotenkin mukava ja ihmisläheinen tunnelma erottaa mielestäni monista isommista (en ole synnyttänyt kuin Hyvinkäällä, mutta aiempien opintojen aikana päässyt tutustumaan mm. Naistenklinikan meininkiin).

Hätätilannevalmiudet eivät tietenkään ole HUSin luokkaa, mutta en nyt huonoiksikaan sanoisi noin valtakunnallisessa perspektiivissä.

Vuodeosaston huoneet ovat perussairaalahuoneet, jos on täyttä, neljä huoneessa on aika paljon etenkin vierailuaikaan... Jos on väljempää, pyrkivät pitämään vain kolme per huone. Lastenhoitajissa on tosiaan muutama aika mielenkiintoinen persoona.

Jännä juttu, että joku on kokenut, että lisämaitoa ei anneta - itse kun podin melkein huonoa omatuntoa kun en huolinut (enkä vienyt enää lasta hoitohuoneeseen, kun eka yönä ei tuotu minulle imetettäväksi vaikka oli niin sovittu). Itse siis koin, että lisämaitoahan nyt antavat kaikki, ja niin antoivatkin kaikki muut siinä huoneessa. Minulta sitten käytiin vähän väliä kysymässä, enkö tarvitse... Ja sitten kotiinlähtiessä ihasteltiin, että teillä se on tuo imetys lähtenyt hyvin käyntiin (kun vauva ohitti syntymäpainonsa jo laitoksella). Kappas.

Imetysohjaus oli sellaista, että se kaikkein " persoonallisin" hoitaja toi vauvan ja sanoi, että jos kokeilisit tuota imetystä (olin ekan yön lapsesta erossa, mistä johtuen aloitus oli vähän epätavallinen), avaapas paitaa. No minä avasin. Täti vilkaisi tissiäni kerran ja tokaisi " no jos tuosta ei saa kiinni niin sitten ei mistään." Tämä oli ilmeisesti tarkoitettu kannustavaksi :) (juu ja rinnat on pienet, normaalisti A, imetysaikana B, suuret töröttävät nännit)

No tyttö tiesi onneksi miten toimitaan, jos äiti olikin tumpelo (alkuvaiheen suurimmat ongelmat koituivat siitä, miten vauvan saa IRTI tissistä) :)

Odotusajan seurantakäynneillä ihan ok kokemukset. Synnytyspäivänä kiirettä, kätilö ihan mukava, mutta en paljon ennättänyt nähdä. Kipulääkkeitä en kerennyt saada, kun yö aika ja kiireellinen sektio menossa.

Osastoajalta huonoimmat kokemukset, muutamia todella töksöjä lastenhoitajia... Aika vähän ohjausta imetyksen suhteen, ei oikeastaan ollenkaan. Lisämaidosta sai " taistella" , vauvoja olisi pitänyt vain huudattaa (ainakin meillä 4-hengen huoneessa). Ja sehän oli mukavaa, varsinkin kun imetysohjausta ei tullut.

Esikoinen syntyi Naistenklinikalla ja sieltä paremmat kokemukset. Vaikka sielläkin muutama nuiva lastenhoitaja.

En oikeastaan muista mitään ihan kammottavaa asiaa niiltä ajoilta. Ja synnytyskertomuskin käytiin kätilön kanssa molemmilla kerroilla läpi. Jos vielä jostain ihmeen syystä tulisi tarve synnyttää kolmannenkin kerran, niin menisin mielummin Hyvinkäälle kuin lähtisin Helsinkiin.

Meillä on muitakin kokemuksia sairaalan muistakin osastoista, omia, miehen ja lasten osalta ja kaikista reissuista on vain positiivista sanottavaa. Henkilökunta on ollut jokaisella visiitillä todella ystävällistä ja asiantuntevaa.

Mutta kaikilla eivät asiat aina mene niinkuin ovat ajatelleet, ja itsekin olen kuullut negatiivistä Hyvinkään sairaalasta. Mutta meidän kohdalle tällaisia tapahtumia ei ole näiden vuosien (n. 15) aikana sattunut.

Odotusajan seurantakäynnit ihan kivasti menivät, ja synnytyksen hoitaminen.

Inhotti vain kun epiduraalia laittaessa käskettiin olla paikalla ja kippurassa, ja niissä kivuissa se oli aikasta vaikeeta.

No poika saatiin täysillä pisteillä maailmaan 16 tunnin synnytyksen jälkeen. Siis koko kestoltaan.

Maito ei noussut ja lisämaitoa sai rukoilla tuotavaksi ja sitä sitten säännösteltiin. Sanottiin, että koliikkia sillä on ja kun kotiin tultiin loppui itkut siihen, sillä maitoa ei säännöstelty. Ensin aina imetin ja lisäksi maitoa pullosta. No sitten maitokin alkoi nousta ja lisämaitoa ei niin enää tarvittu.

Ja ensisynnyttäjänä pidettiin mua ihan avuttomana. Hoitajien mielestä en osannut tehdä mitään. Mutta kaiketi menen tämän toisenki sinne synnyttämään, osaanpahan vaatia oikeuksiani.

Oon saanut lapseni siellä -01, -02 ja -03. Synnytykset oli kaikki hankalia (n. 48 h), mutta kyllä kätilöistä ja lääkäreistä jäi hyvä fiilis. Kuuntelivat ja mahdollisuuksien mukaan toteuttivat toiveita, kyselivät itse usein halusinko kivunlievitystä jne. Samoin sitten osastolla tarjottiin kipulääkettä ihan pyytämättä. Joka kerta synnytyksen jälkeen kätilö toi ensin synnytyskertomuksen (ja kopion omaksi) luettavaksi ja sitten kävi keskustelemassa pitkän tovin. Sen lisäksi, että käytiin se synnytys läpi, kätilö kävi muutenkin pitämässä juttutuokioita, kyseli fiiliksiä yms.

Jos jostain jäi moitittavaa niin lastenhoitajista. Heistä osalla on kyllä tosiaan tarkistamisen varaa asenteissa enkä nyt tarkoita vaan sitä mitä sanovat vaan myös mitä tekevät.

No, mutta yhteisarvosana jää kyllä reippaasti plussan puolelle! Mukavan pieni ja rauhallinen yksikkö =)

olin Hyvinkääseen vallan tyytyväinen, mutta silti ikionnellinen päästessäni kotiin lepäämään. Sairaalahuoneessa kun ramppaa koko ajan hoitajia, kätilöitä, isiä, mummeja, serkunlapsia... Ja mammat kuorsaavat, vauvat kitisevät silloinkin kun oma nukkuu.

7 vuotta sitten ei synnytyskokemukseni ollut kyllä mistään parhaasta päästä.

Ekana jouduin " mätänemään" synnytys-salissa lähes 1,5 vuorokautta,koska lääkäri ei uskonut lantion olevan ahdas vaan odotettiin ja odotettiin,että vauva tulisi alakautta.Lopulta sitten oli annettava periksi ja päädyttiin sektioon.

Minulla ei maito nousuut kunnolla rintoihin,mutta en silti saanut lisämaitoa,vasta kun mieheni kävi kysymässä,että lähteekö hän ostamaan tuttelia kaupasta vai tuleeko sitä lisämaitoa,niin kätilöihin tuli vipinää ja niin miestä taputeltiin olalle ja jostain väärinkäsityksestä höngittiin.Ja muutenkin kätilöiden käyttäytyminen oli toisinaan ala-arvoista.Kipulääkettä jouduin odottamaan todella pitkään,kerran pyytäessäni buranaa kätilö tuli ovelle ja sanoi,että ja mitä nyt taas.

Synnytyskertomusta kukaan ei ikinä kanssani läpi käynyt,en myöskään itse saanut lukea papereitani,ne kuulema eivät kuuluneet minulle.

Nyt vasta uudelleen raskautuessani neuvolassa se käytiin kohta kohdalta läpi ja siinä vasta sain tietää,että lantio on niin ahdas,että sieltä ei mikään tule ulos,vaikka miten pusertaisi.

Odotan sormet syyhyten,että pääsen jälleen synnyttämään hyvinkäälle.Edellisellä kerralla olin niin arka sanomaan vastaan,mutta nyt on elämä koulinut sen verran,että enää ei kätilöt määrää tahtia vaan sitä tahtipuikkoa heilutankin tällä kerralla MINÄ!

Ei itsellänikään kovin kummoiset kokemukset Hyvinkään sairaalasta.

Lastenhoitaja panttasi lisämaitoa,kun omaansa ja vasta,kun räjähdin yhdelle niistä,niin alkoi palvelu pelaamaan.

Lisäksi yksi hoitsuista alkoi väittämään,että isän vierailuaika on sama,kuin muilla.Minähän siitäkin sitten nostin älämölön ja sellainen vanhempi hoitaja sitten tuli väliin ja sanoi,että isät saavat olla klo 14-21 sairaalassa.Oli vähän nolona tämä,joka väitti,että klo 18-19 on myös isien vierailuaika.....

Ainut mitä toivoisin, olis että huonetovereilla ei kävis niin paljon vieraita... Mä ainakin haluaisin levätä sairaalassa, sen mitä pystyy. Eikä ole kiva, jos samassa huoneessa on 5 äitiä ja jokaisella käy vieraita pitkin päivää ja ovat jopa koko päivän siellä (isät lähinnä kait saavat olla koko päivän). Ja töllöttelevät sitten mitä verhojen raoista näkevät :).

kaikki kivunlievitykset sain, hyvä ja asiallinen kohtelu, kodinomainen osasto, lääkärit tulivat heti tarvittaessa (se valmius-pelottelu on vuosien takainen ongelma)

tykkäsin, synnytys 1/05

Ensimmäisen synnytin Lappeenrannassa, toisen Hyvinkäällä. En näe erityisiä eroja näiden kahden välillä. Kun kuitenkin on kyse laitoksesta. Synnytys on kuitenkin tosi mullistus ja äidit herkässä mielentilassa. Luulen, että siksi jää varsinkin ne ikävät asiat mieleen. Siitä en tiedä millaiset valmiudet on. Ihan ok paikka synnyttää.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat