Vierailija

Tuntuu, että oma tyttäreni 4,5-v on syntynyt laiskaksi. Kamala sanoa näin, mutta siltä tuntuu.

Ikinä ei ole pitänyt ulkoilusta, ulkona ei viihdy yleensäkään pitkiä aikoja. Kävellä ei JAKSA, heti alkaa valitus ja marina. Yleensäkin meillä on ollut aina kamalia ongelmia ulkoilun kanssa, kun tyttöä ei saa ulkona viihtymään eikä tekemään juuri mitään. Kaikki on kyllä hyvin niin kauan kuin jaksamme vetää häntä pulkassa tai aikaisemmin kun istui rattaissa:(.

Sisällä tyttö kyllä leikki esim. pehmoeläintensä kanssa mutta suosikkipuuhiin kuuluu SOHVALLA PEITON ALLA MAKOILU. Yleensäkin istuu paljon.

Huolestuttaa vaan, että saako tyttö yhtään liikuntaa. Mietin myös, että eivätkö tämän ikäiset yleensäkin ole aika kiinnostuneita liikkumisesta?? Näin on minusta tuttavien lapsilla ja samanikäisiä mitä olen seurannut.

Kommentit (18)

liikkuessa, paikat kipeytyvät...tai olisi nivelongelmia...

Muutoin kannattaa vaan turhia patistelematta koittaa keksiä ulkopuuhaa, retkiä, luistelua, mäenlaskua, perinteisiä pihaleikkejä ( ketturinki, labyrintti...)ja sen sellaista.

Omani on niin kovia menemään että liikuntaa voisi vähän vähentääkin ;) Mutta toisaalta, liikkuvat ja tekvät sitä mistä tykkäävät, esim. kun luistelu on heikompaa, on sinne yhtä kivirekeä perässä vetäen mentävä...mutta jospa muuttuu sitten kun oppii paremmin luistelemaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei terkka ainakaan hb:sta sanonut mitään. Mikä se tän ikäisillä pitäisi olla? Muistelen siis että tytöllä oli jotain 110 kieppeillä. Kasvaa kyllä ihan ok ikäisekseen. On aika laiha kylläkin.

On muuten aika huono syömään, syö aika yksipuolisesti, esim. vihanneksia ja hedelmiä on hankala saada syömään. Yritän antaa Sanasolia, sitä syö. Muita vitamiinivalmisteita ei todellakaan syö!! On todella " hankala" tapaus mielestäni monella tavoin.

Vaikea tietää mistä oikein kiikastaa. Olemme muutenkin nyt menossa hänen kanssaan psykologin juttusille, kun epäilen jotain viivästymää. Vaan olisiko sittenkin vain kyse jostain fyysisestä jutusta???

Ap

lastenlääkärillä. Kasvaako hän hyvin, kilpirauhasen vajaatoimintakin voi tehdä tuollaista.Joku juttu varmaan taustalla, ei tarvi olla vakavaa, mutta olisin itse huolestunut.

jos lapsesi on erittäin pedantti, täydellisyyteen pyrkivä. Kun ei voi osata/tehdä täydellisesti ei tee ollenkaan. Pojilla pää kestää usein epäonnistumisia paljon paremmin (esim. pyörällä ajamisen opettelu). Minäkin suosittelisin kodin ulkopuolista harrastusta, josta hän saisi onnistumisen kokemuksia. Kannattaa kertoa ohjaajille tytön tarvitsen vähän ekstra kannustusta.

Mutta kun on usein hoidossakin samanlainen vaikka siellä olisikin kavereita! Pph on kertonut että sielläkin usein vain makailee. Jotain tietty leikkiikin muiden kanssa. Ulkona ei sielläkään viihdy!

Täytyy sanoa, että tyttäreni on ensimmäinen lapsi jonka tunnen joka EI viihdy ulkosalla ja joka mieluiten vain istuisi pulkassa vedettävänä:(.

MUTTA muuten on todellinen " vätys" . Vaatteita " ei jaksa" pukea päälle, ruokaa " ei jaksa" itse syödä ja jos pitää pidempi matka kävellä niin ei tietenkään jaksa kävellä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta kyllä ottaa päähän, kun pikkusisko (2 v.) syö itse ja pukeekin osittain ja esikoinen sitten käyttäytyy kuin vauva. Mies väittää, että olen passanut pojan pilalle. En tiedä miten saisin oman lapseni aktivoitua omatoimisuuteen, muuten siis liikkuu ja leikkii normaalisti, mutta arkiset ja pakolliset hommat tökkivät ja pahasti.

Siis jos ei muuta, niin saattaa harjoitella omia tanssikuvioitaan sisällä toista tuntia hiki päässä. Toki tuollainen pitkien matkojen kävely äidin tai isan kanssa aiheuttaa marinaa, mutta kaverin kanssa ei tunnu missään.

Oletko ajatellut viedä lastasi johonkin liikuntaharratukseen? Meillä juuri näiden kodin ulkopulisten harratusten innoittamana tyttö harjoittelee kotonakin aivan itsekseen. Lisäksi käymme yhdessä luistelemassa, uimassa, laskettelemassa tms. harrastamme mukavia perheen yhteisiä liikuntahetkiä.

Nyt lääkitys kunnossa ja jaksaa jopa kävellä 1,5km:n matkan tarhaan.Ennen tuotti vaikeuksia kävellä 100m bussi pysäkille.Valitti aina että jalat kipeät jne.

Juuri tuollainen tyttökin usein on: kaikki pakollinen on niiiiin raskasta! Vaatteiden pukemista ei jaksaisi yhtään harjoitella, kaikki on työn ja tuskan takana. Syö sentään itse kuitenkin onneksi:). Kaikki mitä pitää opetella on liian raskasta: esim. jotkut pelit, luovuttaa heti. Hiihtämään ei jaksa oppia, eikä jaksa ajaa polkupyörällä.

Pikkuveli 3 v on ihan erilainen. HÄN ajoi jo polkupyörällä tässä syksyllä täyttä vauhtia pihalla kun tyttö vielä harjoitteli ja LUOVUTTI tietenkin. Harmittaa vietävästi!

Ehkä tosiaankin kannattaisi viedä johonkin liikuntaharrastukseen? En vain tiedä mihin, kun tyttö on muutenkin niin ujo ja arka ettei varmastikaan suostu kenenkään vieraan ohjailtavaksi.

On tosi vaikeaa aktivoida näin passiivista lasta!!

Hb oli ainakin neuvolassa ihan ok, jotain 110?

Kyllä,meilläkin asuu laiska 5-vuotias tyttö.Marisee joka asiasta,vaatteita ei saa päälle (pitää käskeä 100 krt),saa raivareita,ei halua ulkoilla.Käy kerhossa 3pv/vko,kaipaa kavereita mutta meidän pihalla ei ola samanikäisiä tyttöjä.Yksin ei halua lähteä puistoon äidin ja 7kk veljensä kanssa.Haluaisi vain katsoa videoita ja pelata.Valittaa ettei ole tekemistä,mutta mitään ei silti haluaisi tehdä! Arghhhhhh!!!!

Välillä olen suunnitellut töihin lähtöä ä-loman jälkeen koska pinna

on tiukalla koko ajan.Ihan tytön takia.Hoidossa olisi ainakin toimintaa.

En silti raaskisi pientä laittaa hoitoon,hohhoijjaa.Ehkä tämä tästä :/

Siskoni 5v on syntyjään jossain määrin laiska. Siskoni on liikunnallinen ja puuhailee kyllä lastensa kanssa, mutta tuskailee myös 5v tyttönsä kanssa joka on hieman pullukka ja varsin mukavuuden haluinen ja aikamoinen justiina marmattamaan joka asiasta.

Vaikka eihän tuo hb:kaan nyt mikään loistava ole, mutta eivät neuvolassa kyllä ollenkaan olleet tuosta huolissaan! Eikä tyttö nyt AINA mikään makailija ole, kyllä hän jaksaa leikkiä ja peuhatakin kunhan vain sillä tuulella on...

Itse olen aika liikunnallinen mutta esim. mieheni on hyvin huono liikkumaan eikä ole kyllä yhtä sitkeä kuin minä:). Ehkä tyttäreni tulee sitten mieheeni? Täytyy seurailla tilannetta!

Kiva kuulla, että muillakin on samanlaisia lapsia, esim. sinä viimeinen vastaaja! Meidän tyttö on kyllä todellinen marisijaluonne ja sekin on totta että hän vaatii itseltään paljon ja sitten luovuttaa jos ei heti onnistu.

Ap

Oletko mittauttanut lapsesi hemoglobiiniarvoja? Minusta lapsen kuuluu olla liikunnallinen ja olen siksi huolissani tuosta kaverinikin tytöstä. Ja nyt sinunkin tytöstäsi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat