Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

niin ihan mielen kiinnosta kyselen muita odottajia samoilla viikoilla olevia,mulla la 6,5,2005 paikkana kys,itse asustellaan leppävirralla.masu kasvanut kovasti ,väsymys vaivaa välillä kovastikkin,töissä vielä jos ens viikon jaksais ja sitten vois pyytää lepolomaa,supisteluja välillä mutta ei pahemmin mites muut?

Sivut

Kommentit (66)

Minulla ja miehelläni 2-v yhteinen poika ja nyt tulossa tuplat viikolla 14+6. Lisäksi miehen 9-v poika asuu meillä myös. Laskettu aika 27.6.

Vointi on ollut aika kehno. Kovaa pahoinvointia, joka nyt alkanut vähän uudelleen ( ei tosin niin pahana kuitenkaan ). Lisäksi olen nyt selvästi väsynyt ja nuutunut, ei tietoakaan energisyydestä. Epäilen,että hb onkin jo alkanut laskea selvästi, koska kuukausi sittenkin oli vain 124...

Maha on alkanut nyt pikkuisen kasvaa, mutta kyllä sen voisi vielä ihan hyvin peittääkin. Olen kyllä hoikka normaalisti, joten toi mahan pömppö on vähän outo ja kyllä varmaan tutumman ihmisen katse jo vähän kääntyisi uteliaasti siihen suuntaan.

Tuplat on erimunaiset, omissa pusseissaan. Np-ultrassa kaikki oli hyvin.

Tällä hetkellä teen vain 50% työaikaa, koska mulla on lapsi kotihoidossa ja lisäksi muun alan opintoja yms. Olen anonut tuon osa-aikaisuuden vain maaliskuuhun asti ja sen jälkeen olen kokopäivätyössä ( teoriassa, mutta käytännössä varmaan sairaslomalla...eli ajattelen aika röyhkeästi rahan kannaltakin edullisimmin)Työni on raskasta työtä vanhustenosastolla, joten luultavasti sairasloma kutsuu aika aikaisin tässä täpauksessa. Koko päivän joutuu kävelemään eikä itse voi vaikuttaa työnkuvaansa juurikaan, vaan samat rutiinit toistuvat päivästä toiseen. Joten voi olla vähän hankalaa. Esikoisesta en jäänyt sairaslomalla, mutta työ oli kevyempää ja yksösraskaus. Siltikin mulla supisteli kivuttomasti koko ajan töissä, mutta hölmö olin enkä jäänyt sairaslomalle. Nyt varmaan laitetaankin saikulle, halus tai ei.i

Hei!

Olipas mukava löytää tällänen keskustelu...:) Hain oikeastaan tietoa/käyttökokemuksia kaksostenrattaista...

Meillä on laskettuaika 27.5.06. Sukupuolta ei tiedetä, mutta haluttaisi tietää. Esikoinen meillä on nyt 1v4kk. Kiirettä pitää. Esikoiselle olen hakenut nyt hoitopaikkaa, ihan oman jaksamisen takia. Raskaus on edennyt mukavasti, mutta välillä ei tahdo enää jaksaa " touhupirkan" kanssa koko päivää jytätä.

Alkuraskaudesta soi vähän blues, mutta nyt osaan jo nauttia raskaudesta ja olen todella onnellinen tulokkaista. Hormoonit hyrrää kovasti, pesänrakennus on meneillään. Leivon melkein päivittäin, siivoan kaappeja, teen tilaa tulokkaille ja olen kaupassa alkanut miettimään mitä kaikkea pitää vielä hankkia. Ihanaa!

Maha on kasvanut jo melkoisen isoksi. Pienikin fyysinen ponnistus saa mahan kovaksi, supistelee, mutta se ilmeisesti kuuluu ihan asiaan. Mitään kipeitä nuo eivät ole. Tukivyön olen nyt ottanut käyttöön ja minusta se on aivan mahtava keksintö!

Äiti Rollosta rv 22+4

ps. Onko kellään Firstwheels Twinelite -rattaita? Kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

se 3d ultra on oikea markkina juttu, lääkäri käytti sitä 2 taajuus ultrana ja vain jossain tarkoissa kohti 3d kun se on niin hidas ja ei se näyttäny mitenkään niin hienolta kun odotin. isommilla viikoilla ehkä parempi sanoi lääkäri.

mutta harras toive toteutui a vauva oli 405g ja b vauva 465g. joten kasvu oli tasoittunut ja suurin huoli poissa! rakenteet kunnossa ja kaikki hyvin. nyt voi jo nauttia!

supistelut evät olleet avanneet kohdunsuuta vaikka se oli pehmeä jo 18vk nyt siis 22vk.

Rauhallisesti ja lepäillen tässä jatketaan.

vaunuista sen verran ettei mulla ole kokemusta kuin yhden vaunuista ja nyt varmaan katsellaan käytettyjä hyvä kuntoisia ekalle ostettin uudet ja myytiin ne, sama kummin päin ostaako käytettynä vai myy käytettynä sama raha kuluu. muutamalla kaverilla on 2rattaita ollu kun pienet erot erikseen syntyneillä lapsilla ja sellasia käytetään lyhyen aikaa, jos niistä löytyy kivat otettan jos ei niin sit ei tiedä mitä kannattas ottaa???

Moi,

Ihanaa löytää tällainen ketju. Olen jo pitkään kaivannut tuplaodottajien ketjua ja jopa meinannutkin aloittaa vastaavan, mutta se on jotenkin jäänyt. Olen lukenut kirjoituksia ja harvemmin vastannut. Itse on vielä niin hämmennyksissä näistä tuplauutisista.

Meillä menossa 11+1 ja ensimmäinen raskaus. Laskettu aika on heinäkuun loppupuolella. Tieto kaksosista tuli jo ekassa ultrassa vko 6. Oli se vaan niin upeaa nähdä kahden pienen sykkeet! Meillä takana lapsettomuutta, joten tieto oli enemmän kuin toivottu. Nyt jännitellään, että molemmat pysyvät mukana loppuun saakka. Vuotoja ei ole ollut, mutta selkäkipu (iskias)välillä sietämätön. Luulen, että ne ovat niitä hormooneista johtuvia kipuja. Tällä viikolla on eka lääkärineuvola ja kuulen sykkeet vihdoinkin. Toivottavasti kaikki on kunnossa. Maha ainakin kasvaa ja turvottaa. En ole pystynyt pitämään edes farkkuja enää...voi olla aikamoinen massu tulossa.

Kivaa kuulla että muitakin tuplaodottajia löytyy! Hauskaa uutta vuotta 2006!

että kaikki oli kunnossa ja kumpikin kaveri mukana matkassa!

Ja mukavaa, että muillakin tuntuu etenevän raskaus hyvin.

Mulla oli taas tänään neuvola ja lääkäri. Terveydenhoitaja oli vaihtunut lopullisesti uuteen ja olikin kiva yllätys, sillä se mun edellinen oli hieman negatiivinen yksilö. Paino ei ollut mulla noussut yhtään kahdessa viikossa. Hemoglobiini oli aika alhainen joten joudun tuplaamaan rauta-annostuksen.

Pienoinen paniikki meinasi kyllä iskeä, kun lääkäri totesi, että " teillähän jo pikkuiset ehkä onkin kymmenen viikon kuluttua" . Niin vähän aikaa enää ja tuntuu ettei koti ole valmis ja mies ja minä vielä vähemmän :)

Minuakin kiinnostaa tietää onko täällä monta kevät/kesä-vauvojen odottajia. Odotan esikoisia (kuuluukohan se sanoa noin?), LA on 5.7. Nyt menossa rv 13+1. Ongelmittakaan en ole selvinnyt, olen kärsinyt välillä verisestäkin tuhruvuodosta. Ultrissa on tullu rampattua, itse asiassa olen taas huomenna menossa tarkistuttamaan tilanteen kun viikon on taas tuhruillut :( Toivottavasti kaikki on vielä hyvin.

Millä viikoilla teillä on vatsa alkanut kunnolla tulla esille? Mulla on aamuisin vain pieni kumpu, mutta iltaa kohden turvotus lisääntyy.

Haluatteko tietää vauvojen sukupuolet?

T. Hilmis

Moi eilen käytiin taas ultrassa,viikkoja nyt23,6 edelleen lääkäri samaa mieltä että mulla vaan yksi istukka mutta onneksi ovat omissa pusseissaan vauvoilla löytyi koko eroa a on523g ja b 610g.nyt vaan seuraillaan ettei tuo ero rupea kasvamaan taas 2viikon päästä käynti.mutta toivottavasti kaikki menee ok.mä jäin viikko sitten lopullisesti pois töistä s-lomaa jatketaan koko ajan selkä meni tosi kipeeksi ja kivuttomia supistelujakin tulee päivittäin paikat vielä kuitenkin kiinni. mulla muuten alkanut joku ihmeen ajoittainen pahoin vointi välillä ei lämmin ruoka maistu ollenkaan ja väsymys vaivaa .kiva kun tämä ketju on kasvanut näinkin suureksi!!!kun itsekkin kerkiäisi välillä kirjoittelemaan!

niin masu pullahti mulla aika piankin varmaan 13 viikosta lähtien rupes kasvaa,mutta onhan tämä jo neljäs raskaus ,me ei haluta tietää sukupuolia ellei vahingossa näy,kiva yllätys sit ketä tulee!!!18 viikon ultra meillä muutenkin täys pettymys lääkäri hyvin " epätietoinen" jäi epäselväksi onko meidän masuasukeilla yksi vai kaksi istukkaa,ilmeisesti ovat onneksi omissa pusseissaan !paino arviotkin jäi saamatta tuumas kuitenkin vastaavan viikkoja! no ens viikolla taas uuus ultra tooivottavasti on toinen lääkäri

Hei!

Ensin Hilma-Kaisalle alkuraskauden ongelmista. Minulla oli viikoilla 7-12 tuhruvuotoa ja varsinkin alussa oli välillä runsaasti veristäkin vuotoa. Jouduin sairaslomalle, koska hematooma laajeni paljon ihan muutaman päivän sisällä (näkyi selvästi ultrissa tummana alueena) ja oli sopivasti kohdunsuulla. Siitä kai johtuen lääkäri suositteli lepoa, ettei alkaisi vuotaa liikaa ja siten aiheuttamaan supistuksia noinkin varhaisessa vaiheessa. Lepäsin todella paljon ja palasin töihin viikolla 13. Vielä muutaman viikon sen jälkeenkin oli kerrertävää vuotoa ajoittain aika paljonkin. Lääkärin mukaan tämä oli paranemisen merkki, eli verenpurkaumalle käy kuten mustelmalle, se muuttuu kellertäväksi ja lopulta häviää. Viikkojen 13 ja 18 ultrissa sitä ei enää näkynyt ollenkaan. Kunnolla ennätti säikäyttää vaikka ovat kuulema aika vaarattomia yleensä.

Me ostimme vaunut viime viikolla, Oran kaksosyhdistelmät (ne Suomessa tehdyt). Saatiin edullisesti kun ovat viime vuoden malli ja sitten kaupan päälle sadesuojia yms. Valitsimme ne, koska asunnossamme on aika ahtaat käytävät sisälle tullessa ja nuo olivat kapeimmat. Onhan ne vähän painavat nostella auton perään, mutta ostamme sitten myöhemmin jotkut kevyet rattaat kauppareissuja varten. Ollaan ihan tyytyväisiä, tuntuvat hyvältä työnnellä ja säädöt ovat mielestäni helppoja. Onko kukaan ostanut vielä turvakaukaloita?

Meille kauppias suositteli Gracon Auto Babya, niissä on kiinnitettävä pohjaosa johon istuin napasautetaan kiinni. Tuntuu ainakin hyvältä idealta, säästyisi siltä vyöttämisrumbalta kahden kanssa joka reissu.

Kertokaa, jos teillä on noista kokemusta.

Terveisin Piiki

Jinx: mulle tosiaan lääkäri sanoi, että nyt rv 24+2 vauvojen painoarviot menee miltei keskikäyrillä ja painotti, että ne painot on lähinnä suuntaa-antavia. Ja sanoi, että vastaa ihan viikkoja. Ei eritellyt tai kertonut mitenkään tarkemmin, mutta sanoi siis vaan, että kaikki on ihan kunnossa.

Aiemmin mulle sanoi lääkäri, että ei kannata hätääntyä jos kaksoset ei ihan just millilleen vastaa viikkoja, että se on ihan normaalia.

jäi tuosta pitkästä sepustuksesta vielä uupumaan juttua..

Eli minä olen hipusen yli 30 ja mies vähän reilummin. Vauvojen liikkeitä olen tuntenut jo ennen np-ultraa. Tuolloin tunsin molemmilta(?) parit voltit, mutta tosiaan piti olla oikeeseen aikaan selälteen makoillen kuuntelemassa. Nyt viime viikkoina liikkeitä on tuntenut vähän enemmän, useinmiten oikealla alhaalla on vasemmalla ylhäällä. Innolla odotan viikon 20 ultraa, jotta sitten oikeesti näkee, miten päin kaveruksen masussa on.

Sydänäänistä. Lääri ei kuullut kuin yhdet äänet rv 14+1, mutta eilen (18+1) terveydenhoitaja sai hyvin kuulumaan kahdet eri äänet. Tosi ihana juttu!

Heips kaikille!

Meillä odotellaan kaksosia rv 17+2 ja laskettu aika on 11.6, toivottavasti menee lähelle sitä aikaa!

Meille kaksoset tuli täytenä yllätyksenä kummankaan suvussa ei kaksosia löydy ja nt-ultrassa lääkäri ekoina sanoinaan töräytti, että " jahas, täälähän onkin sitten kaksi... " . Tunteet meni muutaman päivä todella laidasta laitaan, mutta pian ajatukseen totuttiin ja nyt olla asiasta tosi innoissamme!

Töissä olen vielä hyvin jaksanut käydä, huono-olo ja närästys vaivailee, mutta niiden kanssa vielä selviää. Iltaisin, kun haluaisi lepäillä rauhassa, osansa kyllä vaatii helmikuussa 2-vuotta täyttävä esikoinen! :-)

Asustelen Tampereen seudulla ja vasta ens viikolla pääsen ekalle konttorollikäynnille Taysiin.

Muutamia kopautuksia ja muljautuksia olen jo masusta tuntenut ja tosi kärsimättömästi odottelen, että ne muuttuisivat säännöllisimmiksi...

Mukavaa vuoden alkua kaikille kaksosten odottajille!

Eeri ja maha-asukit

Hei taas,

Takana toinen neuvolakäynti ja ensimmäinen neuvolalääkäri. Lääkäri oli muuten ihan mukava, mutta aivan pihalla meidän tilanteesta. Aloitti kysymällä milloin oli viimeiset kuukautiset ja oliko säännöllinen kierto. Jäin vähän hämmentyneenä katsomaan tyyppiä (meillä eka ultra jo takana, laskettu aika määritelty, takana lapsettomuutta ja erittäin epäsäännöllinen kierto). Ehdimme puhua kaikeista raskauteen liittyvästä ennen kuin lääkäri edes tajusi minun odottavan kaksosia. Kysyi vain: " ai onko sulla varmasti kaksi" . Me miehen kanssa vastasimme että toivottavasti!! No, kaikki meni kuitenkin muutamista epäkohdista huolimatta ihan hyvin. Muutama asia jäi kuitenkin vaivaamaan...

Kuinka aikaisin kuulitte selkeästi molempien vauvojen sydänäänet? Mulla tulee huomenna 12 viikkoa täyteen ja lääkäri ei ollut varma onko massussa todella vielä kaksi asukkia. Kohtu oli kyllä suurempi, kuin mitä viikkoihin nähden olisi jos odottaisin yhtä. Sydän siis tykytti kovasti, kun hän eri kohdista kuunteli, muttei osannut varmasti sanoa oliko kyseessä eri vauvojen äänet vai vain yhden. Toisaalta lääkäri myös sanoi, että toinen voi olla toisen takana, jolloin kuuleminen on vaikeaa. Vaikka vakaasti uskonkin että molemmat siellä vielä ovat (mitään kipuja tai vuotoja ei ole ollut), niin aivan pieni epävarmuus vaivaa...ultra on parin viikon päästä, joten sinne asti täytyy kestää. Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta alkuraskaudessa?

Leppoista loppiaista toivotellen

Moi!

Tervetuloa uudet pinoon! Monella tuntuu olevan noita kivuttomia suppareita. Osaatteko kuvailla miltä ne tuntuvat, ilmeisesti kipua niihin ei liity. Mulla on vatsa iltaisin tosi kova, mutta siellä on kyllä ilmaakin.

Olin tänään toisella neuvolakäynnillä, rv 15+1. Hoitaja erotti vauvojen sykkeet, toinen oli toisella ja toinen toisella puolella vatsaa. Kyllä helpotti kuulla ne ihanat äänet, kun mulla on ollut sitä tuhrua, niin tietysti ehtisin jo pelätä vaikka mitä. Tosin nyt ei ole kahteen päivään tullut oikein mitään tuhrua *koputtaa puuta*.

Reilu 2 kiloa oli painoa vähemmän kuin ekalla kerralla, sen verran pahoinvointi verotti. Onneksi se on nyt ohi.

Sf-mitta oli huimat 18 cm, eli käyrän yläpuolella mennään jo nyt. HUI! Millaisia mittoja teillä on ollut, olisi kiva tietää??

Hilmis

olen kysin alueelta ja odotan vauvoja toukokuun lopussa syntyviksi. vauvat ovat identtisiä ja niillä on täällä hetkellä koko eroa joten kyseessä voi olla ttts oireyhtymä eli yhteinen verenkierto lasten välillä.

rv on 21ja 2, joten elämme raskaita ja jännittäviä aikoja! olisin erittäin mielellänni yhteydessä muihin kaksos äiteihin ja varsinkin niihin joilla on kokemusta tästä verenvirtaus ongelmasta!

meillä on ennestään 4v poika, raskaudet ovat ollet erilaisia vain ennen aikaiset supistukset ovat ollet yhteisnen tekijä. oksensin ensimmäistä odottaessakin mutta tämä oli jotain ihan omaa luokkaa. pano on tullut 1kg, koko raskauden aikana , tosin olin jo ylipainoinen kun edellisen raskauden kilot killuu edelleen mukana, en kaipaa kiloja. toivoisin vaan että voisin saada terveet lapset. merillä on kuitenkin vielä toivoa koska lapset potkivat reippaasti, ja odotellaan seuraavaa ultraa ensiviikolla jossa selviää taas lisää. sain tietää tästä rikiraskaudesta 19,6 viikolla.

jos joku haluaa lisätetoa ttts oireyhtymästä niin katsokaa googlesta se on ainoa mitä minäkin tiedän kun lääkäri oli niin kiireinen että toskaisi vaan , katsotaan sitten 2viikon päästä tilannetta tarkemmin.

maqika/

Kyselit painoarvioista...

Painoarviot vkolla 24+1 oli A:lla 650gr ja B:llä 670gr.

Vauvat kasvavat keskikäyrien mukaan.

Käyrien mukaan vauvat olisivat laskettuna aikana n. 3,500kg.

Joten kasvavat hyvää vauhtia :)

-Punkero-

Maalisvauvojen alkuraskaus kuulosti kovin tutulta, lannistava pahoinvointi ja väsymys oli mullakin. Vuodoilta sentään olen välttynyt eli ei ole tarvinnut olla huolissaan.

Maalisvauvat: satutko muistamaan minkälaisia painoarvioita sun vauvoille annettiin n. rv 20 tienoilla? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen :)

Eilen olin pitkästä aikaa neuvolassa ja oman terkan sijaan paikalla oli sijainen. En pahastunut ollenkaan, sillä se mun oma terkka on tosi negatiivinen ja muutenkin aika erikoinen. Selvisi, että mulla on ollut liian vähän käyntejä neuvolassa - puolet puuttui. Mistäpä tuota ensikertalainen olisi tiennyt, kun oma terkka ei ole pahemmin mua sinne kaipaillut. Mun tietoihin ei myöskään ollut merkattu kaksosraskautta ollenkaan. Ekalla kerralla kun kävin neuvolassa, niin terkka kehotti heti kertomaan kaikille tutuille että olen raskaana, koska " onpahan sitten tukiverkkoa ympärillä, KUN menee kesken" . Perusteet oli samat sille, ettei ollut varannut mulle np-ultraan tupla-aikaa.

Tosiaan kummaltakin kuului hyvin sykkeet, tosin olivat niin paljon liikkeessä, että hävisivät vähän väliä. Lisäksi todettiin, että vauvat on vetäytyneet oikealle puolelle masua päällekäin ja vasn puoli mahaa on mulla ihan tyhjä. Olenkin ollut tuntevinani, ettei vasemmalta tunnu mitään liikkeitä, joten selvisi syykin miksi.

Mulla on painoa tullut kaikkiaan 16kg. Olin itse eilen aivan kauhuissani, mutta terkka sanoi, että se on ihan ok. Sanoi kuitenkin kun oikein penäsin, että voisin kyllä vähän seurailla syömisiäni. Joulun aikaan meni mulla vissiin vähän ranttaliksi suklaiden ja muiden kanssa.. :)

Sf-mitta otettiin multa myös ekan kerran ja se oli yli käyrien, taisi olla 25 jos en nyt väärin muista. Mutta valtavahan tämä maha onkin viikkoihin nähden.

Illalla kävin alennuksilla ja löysin poitsuille parit bodyt ja farkkuhaalareita ym. Maanantaina kättärille taas ultraamaan painoarvioita, kivaa :)

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille!!

Hei kaikki!

Meillä odotetaan myös tuplia ja aika samat tarinat kuin [b][color=blue]Eeri[/color][/b]llä!! Laskettu aika on 11.6.2006 ja asumme etelä-Pirkamaalla ja siten kontrollit (eka 2vkon päästä) ja synnytys TAYSissa. Tuplista saimme tietään alkuraskauden ultrassa (halusin varmistuksen plussalle) ja yllätys oli SUURI! En todellakaan osannut etukäteen asiaan varautua (isossa suvussa

" vain" kahdet kaksoset). Tosi iloinen olo uutisesta kuitenkin heti tuli. Välillä mielessä pyöri sitten erilaiset huolet ja käytännön ongelmat, mutta nyt odottelemme taas positiivisin mielin. Eiköhän me jotenkin pärjätä! :-D Ja todella ylpeän olen kaksosuudesta, eihän tätä tuplaonnea kaikille suoda.

Esikoisemme on kohta 2v4kk, joten jo ihan mukavassa iässä, kun on jo päiväkuiva ja muutenkin aika omatoiminen. Tyttö on vielä todella innokas hoivaaja (nuket, tuttujen vauvat, ...), joten eiköhän ota tulokkaat avosylin vastaan -toki mustasukkaisuuteenkin varaudumme! Esikoisellamme käytimme kestovaippoja ja niitä on tarkoitus käyttää myös tulokkailla. Toki harsojen lisäksi ajattelin hankkia vähän yksinkertaisempia tarrallisia sisävaippoja. ;-)

Joulua ennen jouduin vähän stressaantunena viikoksi sairaslomalle (pari kipeetä suppariakin oli) ja sen jälkeen oli viikon talviloma, joka meni nuhassa. Ja taudin sitkeydestä johtuen olin sitten vielä viikon sairaslomalla. Eli vasta eilen palasin sitten töihin liki 4 viikon tauon jälkeen. Nyt (rv18+1) olo on tosi hyvä. Väsymys ei enää paina ja vaikka masu on jo todella selkeä, niin ei se vielä menoa juuri hidasta (tosin en minä mitä kummemmin rehkikään). Toivottavasti tässä nyt jaksaisi olla töissä vielä pari kuukautta, niin ei sitten aika kävisi kotona pitkäksi.

Mukavaa odotusta kaikille tuplamasuille! Töissä varmaan on jatkossa enemmän kiirusta ja kotona ei juuri koneelle viitsi mennä, joten kirjoitteleminen todennäköisesti jää vähemmälle, mutta yritän välillä käydä edes muiden kuulumisia lueskelemassa. :-D

t. Marguerite

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat