Seuraa 

Halusin tehdä " muutamia" kysymyksiä koska näyttää siltä että minunkin pitää tuo insuliinihoito aloittaa. Pelkkä ruokavalion tiukka noudattaminen ei meinaa auttaa koska aamupalan jälkeen arvot ovat liian korkeita. Ei oikeastaan muulloin päivän aterioiden jälkeen paitsi aamiaisella.

Eli Missä vaiheessa raskautta teillä on todettu tämä diabetes? Ja koska aloitit insuliinihoidon? Paljonko insuliini maksoi? Saitko kelalta korvausta insuliiniin?

Kuinka pitkälle raskaus eteni insuliinin aloituksesta ja tuliko muita vaivoja mukaan? Minkä kokoinen vauva oli syntyessään ja palautuivatko sokeri arvot kohdalleen synnytyksen jälkeen? Tässä siis joitakin kysymyksiä.

Lisäksi askarruttaa että voiko tämä aiheuttaa ennenaikasen synnytyksen tai muita ongelmia raskaudessa. Huolestuttaa vaan kun vauvan liikkeet viimepäivinä hiljentyneet ja hyvin vähäiseltä tuntuu tuo liikkuminen ettei vaan mitään olisi vialla...Odotan kutsua taas diabeteshoitajalle joten en tiedä vielä koska lääkäriin pääsen..Tuskin kuitenkaan vielä edes ens viikolla. Nyt siis viikot 28+5

Kommentit (4)

Hei!

Olin rv 26 sokerirasituksessa ja silloin oli kaksi arvoa kolmesta vähän koholla, ei paljoa mutta kun kävin sokeripolilla ekan kerran rv 29+ niin lääkäri oli sitä mieltä että insuliini kannattaa aloittaa ja aloitettiinkin mutta mulla on todella pienet annokset ja arvot on parantuneet tässä matkan varrella enkä pistä enään kuin aamulla mutta mittaan sokerin kaiken varalta vielä päivälläkin.

Sain insuliini piikin sokeripolilta mukaani ja soitan sinne aina kun loppuu niin saan sieltä hakea uuden joten ei tarvitse ostaa=) sain tosin reseptin ekalla kerralla mukaani johon oli laitettu 5 kynää mutta sanoivat ettei kannata ostaa niitä koska en tarvitse niitä kaikkia kuitenkaan...

En tiedä liittyykö sokeriarvoihin mutta kohdun kaulani on lyhentynyt ja olen jo kahdelle sormelle auki nyt rv37, yhelle sormelle oli auki jo rv33 ja silloin käskivät ottaa rauhallisesti mutta viimeksi kun kävin rv36 lääkärillä niin sanoi ettei enään ole mitään rajoituksia, saa tehdä mitä jaksaa... vauva voi syntyä kaikesta huolimatta ihan koska vaan ja varmasti syntyy etuajassa, mutta vielä ei mitään tuntemuksia onneksi ole ette syntyisi vielä.

Minulla huomattiin raskausajan dm joskus viikolla 25+ ja lähes heti siintä asti olen pistänyt insuliinia ja kun yli 30 viikon mentiin niin tuli uusi insuliini vielä. Eli minä pistän aamulla ja illalla Protaphania ja lounaan ja päivällisen yhteydessä Humalogia joka on nopeavaikutteinen, kun taas tämä Protaphan on pitkävaikutteinen. Muistaakseni Protaphan 5 kynää maksoi jotain 46 ja risat, mutta kela makso osan, eli itse ei tarttenu maksaa noi paljon. Humalog taas oli hitusen kalliimpi, siinäki mukana 5 kynää, mutta kela makso siintäki osan.

Itse en ole vielä synnytykseen asti kerennyt ja mitään suurempia ongelmia minulle ei ole tämä dm aiheuttanut.. Turvotuksia on mutta niitä taitaa olla jokatapauksessa.. Käden sormet on olleet jo pitemmän aikaan tunnottomat, mutta sekään ei taida johtua tästä. Minuu on seurattu insuliinin aloituksen jälkeen äpkl:lla 2-3 vkon välein, ettei vauva kasva liian suureksi, mikä taitaa olla rask.diabeetikoilla yleistä.. Ja minunki vauva paino viikolla 35+2 3,1 joten hieman siihen on vaikuttanut, muuten vointi vauvalla hyvä eikä ongelmia ole ollut, toivottavasti ei tulekkaan. Sanoivat kyllä äpkl:lla että leikkaavat jos vauva liian isoksi kasvaa, eli kyllä ne painoarviota tekevät, mikä on hyvä asia.

Minulle dm-lääkäri viimeeksi sanoi, että näillä verensokeriarvoilla minulle ei kyllä insuliinia tai diabetestä jää, eli tämä pitäisi olla historiaa kun vauva syntyy. Mutta on pidettävä mielessä, että tämä saattaa edesauttaa vanhusiän diabeteksen puhkeamista myöhemmin, mutta eihän se kaikille tule ja kun vähän katsoo mitä syö yms. Tietty riskinä on että jos vielä raskaaksi tullaan niin diabetes saattaa tulla taas uudelleen.

En kyllä osaa siihen sanoa onko tällä vaikutusta ennenaikaiseen synnytykseen.. Minulle ei ainakaan ole siintä mitään mainittu, sanottu vain että toivottavasti tulisi hieman ennen laskettua aikaa, ettei kerkeisi niin isoksi kasvaa.

Kyllä aluksi minustaki tuntu kauhelta ajatukselta että diabetes on puhjennut, mutta tässä on se hyvä tieto että lähes aina se lähtee pois kun synnyttää ja eihän tämä nyt ole niin karmaiseva kokemus ollut, uskoisin että on olemassa suurempiakin ongelmia mitä raskauden aikana voisi olla, elä huoli! Itse nyt rv 37+3 ja ensi viikolla taas äpkl:lle painoarvioon ja samalla dm-lääkäri joka katsoo verensokeriarvot jälleen. Niin.. Oon itse mitannut pari kertaa viikossa päivän ajan verensokereita, eli ennen ruokaa ja 1½-2 h ruuan jälkeen, ne nyt ok, kiitos insuliinin. Toivottavasti näistä oli jotain apua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse ihmettelin myös yhdessä vaiheessa kun vauva ei niin paljon liikkunut mutta kuitenkin jotain tuntui.. Lääkäri sanoi minulle, että minul on istukka edessä niin äänet vaimenevat ja kunnon potkuja ei saata tunteakkaan.. Sen jälkeen en niin huolissani ollut ja nyt 10 liikettä tulee jo n. 20 min ja lasken siihen kaikki mitä vähänkin liikahtaa mahassa.

Pistän aamulla Protaphania 6 ky, illalla 16 ky. Alussa tarvitsi pistää vain muutama yksikkö mutta tarve lisäänty näin loppuvaiheessa, mikä oli kuulemma odotettavissa. Humalogia pistän lounaalla 2-4 ky riippuen mitä syön, yleensä kevysti. Lämpimän ruuan syön vain päivällisen aikaan ja silloin pistän Humalogia 4-6 ky riippuen hiilihydraattien määrästä. En itse ole pistänyt kertaakaan mahaan, juuri sen takia kun nahka kiristää sen verran ettei kunnon otetta saa. Joten melkein helpoin paikka itse pistää on minusta olleet reidet, miehen olen opettanut pistämään välillä takapuoleen, saavat reidet välillä huilata. Joskus oon tökkässy Humalogia käsivarteenki kun eihän se neula mikään iso ole... Hyviä odotuspäiviä!!

Minulla onneksi on tuo diabetes sinänsä tuttu että työkseni hoidan myös diabeetikoita, osaan pistää jne, mutta he ovatkin olleet näitä kakkos tyypis diabeetikkoja. Minun arvoni ovat nyt pyrineet suositusten rajoilla aterian jälkeen ja nousussa ovat näemmä joten insuliinin alotus on luultavasti ajankohtainen. Tämän vähempää ei ihminen voi oikeestaan syödä sillä olen nälissäni lähes koko ajan että sokerit pysyisivät hyvinä. En siis ole saanut syötyä kunnolla ja sehän ei ole tarkoitus siksi myös mielelläni otan insuliinin käyttöön.

Mulle lääkäri sanoi äitiyspolilla että vaikka vauva ei huolestuttavan suureksi kasvaisikaan niin silti raskautta ei " päästetä" ainkaan yliaikaiseksi. Meinasi että sitten leikataan tai käynnistetään vaikka vauva ei suuri olisikaan. Tiedä sitten miksi ja sehän jännittää. Toivon ihan normaalia alatiesynnytystä joka saisi käynnistyä spontaanisti ilman käynnistelyjä. On kokemusta nimittäin käynnistetystä synnytyksestä ja ei ollut kiva. Leikkaus taas pelottaa lähinnä sen jälkeinen tila kuinka kipeä oonkaan.

Jotenkin vaan iski huoli kun puhe oli kaikista napanuoran virtauksista ym että entäs jos vauvalle ei olekaan nyt kaikki hyvin kun on liikkunut viimepäivinä todella vähän ja nekin liikkeet ollut todella vaisuja. Siksi jäin miettimään voiko tämä dm vaikuttaa näin vauvaan?! Olen kuullut että napanuoran virtaukset vaikuttavat sikiön ravinnonsaantiin ym siis jos näissä virtauksissa on jotain katkoksia..Ja näitä kait tutkitaan sitten näillä dm potilailla.

Sellaista olisin vielä kysynyt että montako yksikköä laitat insuliinia ja mihin. Vatsaan olisi helppo laittaa mutta onko se nyt sallittua näin raskaana ollessa? Tuntuu etten taivu laittamaan reiteen kun vatsa jo niin suuri ; ) Ainoa vaihtoehto siis käsivarsi tai kankku, mutta siinäkin ongelmana vatsan tiellä olo. Mutta kiitos vielä kerran vastauksistasi ja toivottavasti saan tämän raskauden sujuun hyvin loppuun saakka. Toivottavasti sinäkin..Sinulla ei enään montaa viikkoa olekaan joten onnen koitokseen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat