Seuraa 

Tarkoitan, että jos on yksinhoitaja, ja haluaisi opiskella, niin miten rahapuoli oikein onnistuu? Ei pelkällä opintotuella ja lapsilisillä voi tulla toimeen!!! Vai?

Kommentit (4)

meillä on 5-henkinen perhe ja tällä hetkellä molemmat vanhemmat opiskelee päivisin.

Opintotukien ( yhteensä vajaat 400e kk ) saamme asumistukea noin 200e ja lapsilisät. Lisäksi minä teen keikkaa viikonloppuisin jonkun verran. Keikkaakaan ei voi älyttömästi tehdä, kun muuten ei näe koskaan lapsia ja koulusta tulee älyttömästi tehtäviä kotiinkin.

Menotkin kyllä pienentyi, kun ei mene hoitomaksuja tulojen pienuuden takia ja koulussa on halpaa syödä.

Oma äitini lähti kymmenen vuotta sitten opiskelemaan itselleen uuttaa ammattia kun entisestä jäi työttömäksi. Siinä sitten kitkuteltiin pienillä tuloilla, mutta selvittiin. Silloin äiti oli 2 lapsen yh. Nyt äiti opiskelee taas ja vaikka olen jo muuttanut pois kotoa, on kotona silti vielä 4 lasta ja äiti edelleen yh.

Pennin venytystä, säästämistä ja myös pitkiä hermoja se vaatii, mutta selvitä siitä voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tiukkaa varmasti on, mutta toimeen voi tulla. Tiedän nimittäin yhden äidin, joka opiskeli sairaanhoitajaksi ja oli samanaikaisesti kolmen lapsen yh. Ja ihan täyspäiväinen opiskelija oli. Ja valmistuikin ajallaan.

Noiden mainitsemiesi opintotuen ja lapsilisän lisäksi on mahdollista saada myös asumistukea ja elatusmaksut (?). Opintolainakin auttaa, vaikkakin lankeaa tietysti sitten joskus takaisin maksettavaksi.

Et kerro, onko sinulla lapsia yksi vai useampi, mutta joka tapauksessa opiskelu on mahdollista :)

t. neljän lapsen opiskelijaäiti (vaikkakaan ei yh)

opintotuki+elatusmaksu+asumislisä+lapsilisä ja kai se opintolainakin on pakko ottaa. erityisesti mua nyppii se, että melkein koko opintotuki menee koulumatkabensoihin! bussilla kulkeminen nimittäin pidentäis mun päiviä liikaa. mutta tosiaan onneksi hoitopaikka on ilmainen. ja pääseehän sitä kesällä töihin jos on kovin ahkera... (riippuen tietysti kylläkin työharjoitteluista ..)

mutta toisaalta tulee halvaksi kun ei oo ukkoo, ja koska opiskelu on jotain liukuhihnatyötä mielekkäämpää ja siksi vähemmän raskasta, ei tarvitse palkita ja hyvitellä itseään kaikenlaisilla kalliilla hömpötyksillä. onhan se mukava ajatella, että saa tulevaisuudessa työn josta pitää!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat