Seuraa 

Osaisiko kukaan sanoa kumpi on pahempi viikoilla 20: kohdunkaulan lyhentyminen vai pehmentyminen/avautuminen? Tai onko kyseessä ihan normaali asia? Minulla todettiin tänään kohdunkaulan lyhentyminen 3 cm:stä 2,5 cm:riin, mutta kuitenkin kiinteä/kiinni. Lääkärin mukaan mitään ei ole tehtävissä eli jos vauva on syntyäkseen syntyy, mikään mitä teen ei voi siihen vaikuttaa. Ihmettelin tätä koska minulla rasituksessa kuitenkin tulee supistuksia ja levossa supistuksia on huomattavasti vähemmän. Kaikki tulehdus testit on tehty ja tulehduksia ei pitäisi olla. Nyt pelottaa kovasti!

Kommentit (7)

eli mulla oli kohdunkaula koko raskauden hyvin lyhyt. Ja minä jouduin suppareiden takia ihan vuodelepoonkin 2 viikkoa (tämä riippuu ihan lääkäristä), tilannetta tarkkailtiin muutama kuukausi 2-4 vkon välein, en nyt tarkkaan muista, mutta usein sain kyllä juosta ultrassa ja pari kertaa kävin yksityiselläkin kun jonkun lääkärin ohjeet olivat mielestäni omituisia. Eka tavoite oli päästä rv 28 asti ja sitten rv 38... rv 41+6 vauva sitten vasta syntyi :). Eli kannattaa levätä jos se vaan suinkin onnistuu ja minä kyl kävisin yksityisellä kysäsemässä et mitä tehdä. Tosiasiahan on se, että sille ei voi mitään jos vauva lähtee syntymään, mutta kyllä supistuksia pystyy lieventämään/vähentämään, jos ei muuten niin sitten sairaalassa, että sinällään vähän outoa käytöstä lekurilta.

Mulla selvästi supisteli enemmän, kun oli stressiä päällä (viikot 13-20). Nyt viikolla 22+ huomattavasti vähemmän kuin aiemmin vaikka puuhastelen kaikkea. Voi olla, että magnesiumilla oli myös hyviä vaikutuksia. Istuminen paikallaan on myös pahasta itelleni eli yhdessä asennossa puutuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Heips!

Se että on kiinni on kaiken a & o. Ja pehmeneminen on käsittääkseni pahempaa, kun lyheneminen. Joten sulla ei mitään hätää!!!! Mutta varovainen kannattaa olla ja supistuksia välttää! SIllä juuri se pehmentää paikkoja yms. Magnesiumia kannattaa ottaa, esim. Diasporal -merkkinen on mun juttu, vähentää supistuksia. Multa kiellettiin, urheilu, seksi, sauna ja kaikkinainen rehkiminen. Mutta mulla onkin jo paikat pehmenneet. Joten sulla vielä hyvin. Kunhan otat iisisti. Ja yksityisellä voi käydä jos kovasti huolettaa!!!!

Minulla supistelut olivat aiheuttaneet sekä pehmenemistä että lyhenemistä ja sain ohjeet olla levossa kun kerran se selkeästi rauhoitti supistelua. Ja vedeb lipittäminen myös helpotti.

Myöhemmin makasin sairaalassakin viikolla 26

Nyt 30+0 on tilanne rauhoittunut, mutta edelleen ohje on, että kaikkea mikä supistuttaa pitää välttää. Liikkuminen, stressaavat tilanteet jne..

Suosittelisin sinuakin heivaamaan lääkärin jutut ja varmuuden vuoksi lepäämään sanoivat mitä sanoivat!

Vauva on kuitenkin varmasti tärkeämpi kuin mikään muu tekeminen!

Koskan muistin täältä lukeneeni, että nimenomaan lepoa määrätään tai suositellaan tällaisessa tilanteessa. Ajattelin huomenna soittaa vielä äitiyspolille ja kysyä heidän hoito-ohjeensa ja tuota magnesiumia täytyy käydä ostamassa.

Mielellään kuulisin vielä muidenkin kokemuksia ja mielipiteitä asiasta. Ensimmäistä kun odotellaan niin huoli on kova ja kaikki on uutta.

paljonko päivässä sitä pitäisi syödä? Ja yksi vai kaksi kertaa päivässä, miten on parasta? Minullakin on supistuksia ja seuraava lääkäri vasta puolentoista viikon päästä. Supistuksia on kyllä ollut koko raskausajan, nyt rv 22+3, mutta nyt pari päivää enemmän ja viime yönä maha oli kova tuntikausia yhtämittaa. Pelottaa siis todella, että kypsyttävät paikkoja ja viikkojahan on vielä hyvin vähän!! Kiitos siis taas avusta jo etukäteen kanssasisaret :)

Eli teillä joilla muutoksia on havaittu, niin kuinka usein tilannetta on seurattu? Minua ei mihinkään seurantaan pistetty, mutta ajattelin yksityiselle seurantaan kuitenkin mennä, että pysyy tilanteesta tietoisena. Ensi viikon voin onneksi tehdä kotoa töitä, joten sen saan otettua ihan levon kannalta. Kiitos paljon vastauksista!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat