Seuraa 

Hei!

Voisko joku neuvoa mitä pitäisi varata mukaan sairaalaan, jos sinne joudun pakkolepoon? Ens viikolla menossa tarkempiin jatkotutkimuksiin (ensisynnyttäjällä kohdunsuu pehmeä ja 2cm rv29+6). Toivottavasti saan jatkaa kotilevolla, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Miten voisin " varautua" pakkolepoon? Kiitos!

Ja kaikkea hyvää teille!

Kommentit (6)

Olin sairaalassa 6 viikkoa ennen kuin synnytys käynnistettiin, kerran pääsin päivälomalle kotiin. Jaksamaan auttoivat kirjat (mies kantoi niitä isot läjät), kannettava cd soitin + kuulokkeet, osaston telkkari, lupa käydä parvekkeella soittamassa kännyllä ja miehen & tyttären vierailut vähintään joka toinen päivä. Osastolla sai hyvin juttuseuraa kun vaan rohkeasti alkaa juttelemaan muiden kanssa.

Saipahan kerrankin lukea rauhassa ja ottaa päikkäreitä sillon ku halusi.

Pikkasen kyl rupes parin viikon tienoilla hermo kiristää kun lääkärit aina sano et huomen pääset kotiin. Ja kun se huomen koitti niin taas sanottiin et katotaan huomenna. Kun sitten lääkäri lopulta sano (kun sain hirveen itku/raivarikohtauksen) että kotiin pääsen vasta kun vauva on syntynyt, olo parani. Tiesin itse missä mennään. Poika synty lopulta viikolla 35+3.

vietin juuri 2,5 vkoa sairaalassa jossa synnytys pysaytettiin kahdesti vkoilla 27-28, nyt taas kotona vuodelevossa (nyt 30+4). mullakin kohdunsuu pehmea ja ulkosuu 2 cm auki, sisalta 1 cm, mutta kohdunkaulaa onneksi edelleen lahes 3 cm, eli samanlaisessa tilanteessa taidetaan olla. mulle oli tarkeaa erittain kevyt lukeminen (ei stressilta jaksa lukea kovin kummoisia), naistenlehdet tms. seka hedelmat (auttaa myos ummetukseen joka vuodelevossa tulee helposti) ja karkit itseni hemmotteluun. taalla belgiassa saa lisaksi myos kayttaa omia pyjamia jne jos haluaa eli nekin toi vahan sita omaa kotia lahemmas. tsemppia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mutta sairaalassa kuitenkin jonkun aikaa ja sitten kotona neljän seinän sisällä esikoista odottaessani pari vuotta sitten. Jos uudestaan joutuisi samaan, saisi mies tuoda (taas) sairaalaan - tai kotiin - ainakin:

oman tyynyn, omia vaatteita, hedelmiä, ristisanatehtäviä, naistenlehtiä, ehkä neulelankaa ja puikot tai virkkuukoukun. Kotona voisi katsella myös kevyitä elokuvia.

Jaksamista ja onnea matkaan, toivotaan vielä paljon viikkoja!

ja viela jai sanomatta etta kertakayttorintasuojat on myos hyvat olemassa jos maito alkaa valua, useammat mukavat rintsikat, ja pikkuhousunsuojat (ei tarvitse kayttaa sairaalan megasiteita mutta voi pitaa silmalla millaista vuotoa sielta oikein tulee - veri ja lapsivesi on tarkeaa huomata mahd pikaisesti jos lahtee vuotamaan). Ja tietysti kaikki omat hygieniatarvikkeet jne. On mukavaa pitaa huolta omasta ulkonaostaan sen vahan minka vuoteessa pystyy.

niin, että lukemista, ristikkolehtiä, käsitöitä, kortteja ystäville(joko itsetehtyjä tai ostettuja) tms. Ensimmäiseltä 4vk vuodelepoa ennenaikaisten supistusten ja sitten vielä raskausmyrkytyksen takia, sitten käynnistetty synnytys 1kk. ennen LA. Toiselta vain parisen viikkoa levossa ja spontaani synnytyksen alkaminen 2vk ennen LA. Esikoiselta sain myös luettavaa eteeni sairaalan puolesta; monenlaista tietoa keskoisuudesta. Se oli aika kova paikka, koska silloin vasta tajusin, mistä on kyse...siis, että minun lapseni saattaa syntyä niin pienenä, ettei selviä tai että jos selviää niin hän saattaa olla keskoisuuden " vammauttama" . Nyt tyttö on terve ja reipas tokaluokkalainen ja poika eskarissa :-) Siskontyttö syntyi heinäkuussa ja olin taas " synnyttämässä" - tukihenkilönä. Kaikkea mielekästä tekemistä mukaan sairaalaan tai vaikkapa joku kirja, jonka on joskus ajatellut lukevansa...Onnea matkaan!

Itse en ollut vuodelevossa vaan raskausmyrkytyksen vuoksi sairaalassa eli liikkumiseni oli rajoitettu omaan huoneeseen ja jouduin vielä olemaan yhden hengen huoneessa, jotta ympäristö olisi mahdollisimman rauhallinen. Olin sairaalassa kaksi viikkoa ennen sektiota ja kaksi viikkoa sen jälkeen eli neljä viikkoa yhteensä. Mulla ei sairaalaan mennessä ollu paljon mukana, mutta mies kantoi omia tavaroitani sinne lähes päivittäin :) Mulla oli oma tyyny, oma yöpuku (jota en juuri käyttänyt), lukemista, oma telkkarikin jossain vaiheessa, hedelmiä, puhelin (sairaalan puhelimella soittaminen kallista!) ja sitte tietty hygieniatuotteita esim. mua piristi hirveästi, kun oli hyväntuokuista suihkugeeliä ja kosteusvoidetta. Omat alusvaatteet oli mukana myös ja mies käytti ne pesussa kotona. Kannattaa tosiaan varata myös imetysliivit ja liivinsuojuksia (ei ollut meidän sairaalassa). Toivon sulle vielä paljon viikkoja lisää!!

Kesä-äityli rv 30 syntyneen nyt 1v8kk ikäisen pojan äiti

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat