Vierailija

On ehkä syytä taas kerran muistuttaa, että kalori ei ole kalori. Joten miettikää mitä syötte, se ei ole aivan sama, vaikka kalorit pysyiskin jonkun tietyn rajan alla.



" Kalori on lämmön perusyksikkö. Ravinnosta vapautuva energiamäärä määritetään kalorimetrillä. Yksi gramma hiilihydrattiia vapauttaa 4,2 kilokaloria. Gramma proteiinia vapauttaa 5,25 kcal, mutta koska proteiinin hapettumiseen uraksi ja muiksi tuotteiksi kuluu yksi kilokalori, se vähennetään, ja tulokseksi saadaan 4,25 kcal. Gramma rasvaa vapauttaa 9,2 kcal. Luvut pöyristetään ravintotaulukoissa tavallisesti lukemiksi 4, 4 ja 9 kcal.



Näiden lukujen sovelluksessa laihdutusohjelmiin on kuitenkin perustavaa laatua olevia virheitä.



1. Ihmiselimistö ei vapauta ja kuluta kaloreita samalla tavalla kuin kalorimetri tai hehkulamppu. Me emme hehku pimeässä. Meidän ruoansulatuksemme ja aineenvaihduntamme toimivat toisin. Elimistö hajottaa verensokeria (glykolyysissä pääasiassa lihaksissa) ja tuottaa energiaa ja hiilidioksidia, josta puolet poistuu uloshengitysilmassa ja toinen puoli hiessä, virtsassa ja ulosteessa. Niissä on myös energiaa sisältäviä molekyylejä, ja tämä energiamäärä on laskelmissa vähennettävä suusta sisään menneistä kaloreita. Jätteiden sisältä ja sen energiamäärä vaihtelee sen mukaan, mitä syömme. Runsas rasvan syönti tuottaa ketoneja, jotka erittyvät virtsaan. Yksi gramma rasvasta muodostunutta ketonia vastaa noin 4 kcal:a. Niinpä lähes puolet rasvan kaloreista (9 kcal/g) häviää.



2. Toinen ja ehkä vielä tärkeämpi virhe vallitsevassa teoriassa on, ettei se ota huomioon sitä tosiasiaa ettei keho tuota kaikesta ruoasta energiaa. Ravinnon proteiinien primaari tehtävä ei ole energian tuotto, vaan pääasiassa solujen ¿ ihon, verisolujen, hiusten, kynsien ym. ¿korjaus- ja rakennusaineiden valmistus. Aivot valmistavat aminohapoista aivojen välittäjäaineita. Kaikkiin näihin tarpeisiin arvioidaan tarvittavan valkuaista yksi gramma kehon rasvatonta painokiloa kohti. Kun 100 grammaa lihaa sisältää noin 23 g proteiinia, tarvitsee 70 kg painava ihminen päivittäisiin perustarpeisiinsa noin 300 g lihaa tai muuta valkuaisen lähdettä. Esimerkiksi 300 g rasvatonta kananlihaa sisältää noin 465 kcal, mutta niitä ei suinkaan käytetä juuri lainkaan energian tuottoon, joten ne olisi vähennettävä syödyistä kaloreista.



Osa syömästämme rasvasta käytetään niinikään elimistön muihin tarpeisiin kuin energian tuottoon: aivojen ja ääreishermoston tarvitsemien välttämättömien rasvahappojen, sappihappojen ja hormonien tuotantoon. Kaikki tämäkin olisi laskelmissa vähennettävä syödyistä kaloreista. Jos siis yrittäisimme laskea syömämme ruoan ja kuluttamiemme kaloreiden yhtälöä ja päätellä siitä laihtumista tai lihomista, päätyisimme aivan virheellisiin lukemiin. Tästä syystä kalorien laskeminen on ajanhukkaa.



Vielä yksi ilmeinen virheajatus: ¿Asiantuntijat¿ vakuuttavat meille, että kalori on kalori, tulipa se mistä ruokalajeista tahansa. Tällä he tarkoittavat, että kaksi täsmälleen saman kalorimäärän sisältävää ruokavaliota johtaa aina samaan tulokseen mitä painonhallintaan tulee. Kuitenkin tiedämme, että vähärasvainen ruokavalio laihduttaa huonommin kuin vain vähän nopeita hiilihydratteja sisältävä dieetti. Sanoivatpa ¿asiantuntijat¿ mitä tahansa, ortoglykeeminen ruokavalio laihduttaa tehokkaammin ja on terveellisempi kuin vähärasvaiset ja vähäkaloriset vaihtoehdot. Se tasapainottaa parhaiten ruokahaluun ja nälän sekä kylläisyyden tunteeseen vaikuttavia hormoneja."



Lähde: http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/kalori_kalori.html

Kommentit (7)

Paskat olen veisannu kuulkaa kaloriteorioille ja hiilihydraattijutuille, glykeemisille indekseille jne.. Ja SILTI olen laihtunu 13 kiloa! Kyllä se on kuulkaa silti se, että laihtuu jos kuluttaa enemmän ku syö oli keino mikä tahansa.



Kalori on kalori!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

ravinteikasta ruokaa. Mutta laihtumisen kannalta on ihan sama ottaako sen 1000-1200 kaloria pihvistä, porkkanoista tai vaikka irtokarkeista kunhan kuluttaa enemmän. Laihtumiseen vaikuttaa ainoastaan se, että syö vähemmän kuin kuluttaa, eli kuluttaa enemmän kuin syö, se mitä syö on aivan sama. Toki proteiini ja kuidut pitävät paremmin nälkää kuin tyhjät hiilihydraatit ym.

Haluan muistuttaa siitä, että eri makroravinteet vaikuttavat eri tavalla elimistössä. Ei siis ole sama syökö 1200 kcal edestä näkkileipää ja porkkanaa ta jos syö saman määrän edestä lihaa, hyviä rasvoja ja hitaita hiilihydraatteja.



Ymmärsitkö?



Niin monella menee laihdutus ihan pieleen, kun voi syödä kohtuudella kaikkea ja sitten se kohtuus onkin oikeestaan pelkkää nopeeta hiilaria.

Paras tapa laihtua ja hallita painoa pysyvästi:



Vähäkaloriset dieetit aiheuttavat elimistön biokemiassa ei-toivottuja muutoksia, koska silloin elimistö luulee nälänhädän koittaneen. Elimistö alkaa polttaa energiaa säästöliekillä. Ihmisen on mahdotonta jatkaa pysyvästi tällaista ruokavaliota, sillä hänen on jatkuvasti nälkä ja hän on hermostunut ja kiukkuinen. Hän lopettaa ohjelman noudattamisen, palaa takaisin entiseen, ja lihoo uudelleen. Huono omatunto ajaa monet hellimään itseään makeilla korkean glykemiakuorman ruokalajeilla ja välipaloilla. Sitä vastoin ortoglykeemisen ruokavalion noudattaminen vastaa esi-isiemme ruokailutapoja, joihin geenimme on ohjelmoitu. Sitä noudattamalla saamme syödä itsemme kylläisiksi eikä meidän tarvitse olla koko aikaa huolissamme kaloreista. Useimmat ihmiset lihovat siksi, että heitä neuvotaan syömään ruokia, jotka lihottavat eniten. Glykeeminen kontrolli vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, syöpiin, dementiaan ja moniin muihin kroonisiin sairauksiin

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat