Vierailija

Tilanne on se, että meille tulee ulkomaalainen pariskunta kylään. He ovat asuneet suomessa vuosia, mutta puhuvat vain englantia. Mua ihan oikeesti pelottaa se vierailu niin paljon, että mietin jo miten pääsisin koko hommasta :( mulla tyhjenee pää ihan yksinkertaisimmistakin sanoista ja en saa sanaa suusta...En oo oikeestaan ikänä joutunut puhumaan aidoissa tilanteissa kieliä ja koulussakin olin TOSI HUONO.

Eli auttakaa mua! laittakaa ihan simppeleitä lauseita englanniksi, joita voin sitten yrittää käytää keskusteluissa.

Ja tilannetta ei varmaan helpota se, että he ovat todella tummaihoisia, enkä tiedä miten lapset reagoivat...(jos pienempi vaikka parahtaa itkuun, niin miten sen englanniksi selitän...)täällä tuppukylällähän ei ulkomaalaisia tavallisesti näe :D

Sivut

Kommentit (25)

Where did you spend your holidays/Christmas?

What did you buy him/her?

I have a little something to offer/I have baked a little something...please take this...would you like some more?

Mikä teitä yhdistää, voisin antaa lisää vinkkejä. Tämä on hauskaa!

Mistä aiheista puhuisit heille suomeksi? Onko miehesi mukana, onko teillä lapsia? Tiedätkö heistä MITÄÄN ennestään, mistä voisit puhua tai kysellä lisää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos tyypit on asuneet Suomessa JO VUOSIA kuten ap mainitsit, niin miksi ihmeessä kyselisit heiltä, mitä tykkäävät maasta? Eikö tuommosia asioita kysellä au pairilta/vaihto-oppilaalta/turistilta,...

ja sano THIS IS HJUUMOR.

käske miehesi sanomaan sulle:

NO, THIS IS A CAKE

sano siihen monta kertaa NO, THIS IS HJUUMOR

JA lättää kakku n´miehesi naamaan

-huumoria a la spede-

kylläkai heillä joku mielipide tästä maasta on muodostunut...no tää tuli mulla ekana vaan mielee...vaikea mulle keksiä puhuttavaa tuntemattomien ulkomaalaisten kanssa :(

ihan siis keskittymällä, älä lue tekstejä. Sitten voit toistella lauseita sieltä täältä. Mä tsemppaan itseäni tuleviin kielisessioihin myös siten, että puhun itsekseni englantia, ihan vaan selostan mitä olen tekemässä (esim. keittiössä leikin että olen tv-kokki ja selostan yleisölle, mitä parhaillani teen...) Siinä saa tuntumaa ääntämiseen.

Ja hae kirjastosta vaikka joku fraasisanakirja, niitähän löytyy.

Kyllä se siitä, älä jännitä liikoja. Varmasti ovat Suomessa ollessaan törmänneet jos jonkintasoiseen englantiin.

Kysy Suomeen liittyvistä asioista kuten pitävätkö lumesta: What do you like about snow, have you seen snow before?

Kun tarjoat lisää ruokaa: Would you take more.... ?

se kielioppi ei ole tärkeää vaan se että molemmat ymmärtää tosiiaan.Kysy vaikka että kuinka paljon he ymmärtävät suomea,saatat yllättyä.

lausutaan jokseenkin näin...

mei ai äsk hau mats juu anderstant finish?

eli saanko kysyä kuinka paljon ymmärrät suomea..ja

siiten sanot näin..

mai inglish is litlepit rasti bat i houop we get o long.

eli mun englanti on vähän ruosteessa mutta toivon että tullaan toimeen..

mun englanti niin ruosteessa ettei kirjotus suju yhtään näin aamusella.=)

Kuinka monta kertaa olen kuullut suomalaisten ystavieni etukateen sanovat, etta eivat varmaan pysty puhumaan mieheni kanssa, joka puhuu vain englantia.

Aina on ollut aivan loistava ilta, eika mitaan kielivaikeuksia, hyvin ovat toisiaan ymmartaneet. Ala mieti kuinka oikeata englantia puhut, puhu reippaasti vaan. Muista etta englanti on kieli jota on helppo ymmartaa vaikka kielioppi ja sanat eivat aina tulisikaan oikein. Alaka pelkaa sanoa ettet ymmarra jos vieraasi puhuvat englantia liian nopeasti. Rentoudu ja nauti illasta.

You will be fine!

Mun miehen brittiystävä kommentoi kerran, kun valitin hänelle, etten osaa englantia, näin ( vapaasti suomennettuna): " Sä osaat huimasti paremmin puhua englantia kuin mä suomea. Ei mitään väliä, vaikka ei kielioppi mene justiinsa. Pääasia, että tuut ymmärretyksi ja jos et tuu, niin minä autan." :D sen jälkeen en ole enää jännittänyt englannin puhumista, vaan puhun sen mitä osaan ja ymmärretyksi olen tullut ja apua pyytänyt, jos en heti ole osannut asiaani kertoa.

Rohkeutta vaan peliin ja lannistumatonta yritystä, niin hyvin menee!! Huumori auttaa!:D

Bryan Adamsia.... :)

Luulenpas ap että sanoit mitä vaan, niin sinua ei siitä todellakaan arvostella eikä kukaan ajattele että miksi se ei osaa englantia. Olen itse joutunut lukemattomiin tilanteisiin, jossa olen joutunut puhumaan kielellä jota en hallitse, eikä kukaan ole koskaan katsonut ihmettelevästi tai säälien...lähinnä reaktio on ollut se, että hienoa, että joku uskaltaa puhua, vaikka kaikki kielioppijutut ei olekaan kohdallaan. Kyllä se hyvin menee!!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat