Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

rv 16+4 menossa. Vatsa tuntuu olevan ihan litteä ja paino on -2kg alkuun verrattuna. Esikoista siis odotan. Onko ihan normaalia, että tässä vaiheessa ei ole paino noussut (vaikka olen syönyt hyvin) ja maha ei vielä näy. (Kohtu kyllä tuntuu, mutta ihan niin kuin se olisi pienentynyt.) voisiko vaan ylimääräinen turvotus olla laskenut ja siksi maha pienentynyt??

Pitääkö tästä taas lähteä neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä paniikissa. 1,5 viikkoa sitten ne kuuluivat hyvin.

Tytteli-83

Kommentit (4)

Mä olin kans ihan hermona alussa tuon painon kanssa: alkupuolella hävis 2,5kg ja kesti monta vkoa päästä edes lähtöpainoon takaisin. Puolen välin yli pääsin ilman kiloja, vasta lähempänä rv 30 alkoi paino nousta ja neuvolasta sanottiin sen olevan ihan normaalia. Joillekin paino tulee vaan loppupuolella joillekin sitä tulee tasaisemmin pitkin raskautta. Se alkuraskauden " pallomaha" = turvotus multakin hävis ja vatsa litistyi, mutta suunnilleen noilla vkoilla se alkoi taas kasvaa:)

Nyt kun rupesin tarkemmin miettimään, niin ei siitä neuvolasta ole kuin 9 päivää ja silloin terkkari sanoi tämän olevan ihan normaalia. Minulla on seuraava neuvola vasta helmikuun puolessa välissä, mutta onneksi rakenneultra on tammikuussa.

Toiseksi minulla on taaksepäin kallistunut kohtu, kai sekin tekee osansa ettei masu niin paljoa näy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

varmasti vauvalla on kaikki hyvin masussa! Itse esikoista odottaessa viikoilla 16+ ei vielä kukaan ulkopuolinen huomannut että olisin raskaana ollut. tietyissä tilanteissa ja jossain vaiheessa päivää maha saattoi olla sen verran koholla että itse huomasin kohdun olevan jo kivan kokoinen (tämä silloin kun kohtu teki harjoitussuppareita ja oli kova, tai kun oli turvotusta mahassa). parissa viikossa se sitte putkahti jo paremmin esiin ja viikolla 18+ sen jo huomasivat muutkin. kaikilla ei näy edes vielä viikoilla 20 maha niin että kukaan sitä huomaisi, koita olla siis rauhallisin mielin :)

Nyt taas toisessa raskaudessani maha pullahti ihan viikossa niin ettei sitä enää sisään vedetä ja muutkin jo huomaa että kasvanuthan se on.

ne viikot, jolloin oireet on tipotiessään, maha ei vielä ole kovin iso eikä liikkeitä tunnu, on piinaavia viikkoja, muistan vielä hyvin kun olin monta kertaa menossa paniikissa neuvolaan kuuntelemaan niitä sydänääniä, mutta aina joku sai rohkaistua minua niin etten neuvolaan soittanut vaan odottelin kärsivällisesti seuraavaa neuvola-aikaa. ja aina oli kaikki hyvin. Kärsivällisyyttä ja tsemppiä odotukseen. sitä tarvitaan.. odottavan aika kun usein on PIITKÄ ;)

Lootuska, tyttö 01/05 ja rv 11+3

Tuo on ihan normaalia. Just toissa päivänä kävin neuvolassa ja juttelin just hiukan tuosta. Minulla tosin alussa paino putosi viikoilla 8-13 2kg, mutta nyt keskiviikkona oli noussut neljään viikkoon 3kg. Se on hyvin yksilöllistä. Minulla oli alussa kamala turvotus ja sitten se laski 14 viikolla. Tuntui että maha hävisi kokonaan. Mutta nyt olen viikolla 17+3 ja tuntuu että sieltä alkaa pikku hiljaa tulla esille se oikea vauva masu. Muista vain syödä säännöllisesti. Voithan soittaa neuvolaan ja pyytää jos pääsisit kuuntelemaan sydänääniä. Se rauhoittaisi mielen.!! =) Minulle ainakin keskiviikkona sanoim hoitaja että jos tulee sellainen olo että kaikki ei ole kunnossa niin soittaa vaan reippaasti ja tulla käymään, niin sydänäänien kuuntelu ei vie niin kauan aikaa.

Heidi 17+3

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat