Vierailija

Vauva 7 kk ollut flunssassa tämän viikon. Yöllä herää välillä parin minuutin välein itkemään ja huutamaan, välillä saattaa nukkua parikin tuntia heräämättä. Mä oon saatanan väsynyt ja pakko on vaan jaksaa. Viime yönä huusin jo vauvalle " nyt nukutaan!!!!!!!" yms... Miehestä ei ole apua, joutuu nukkumaan toisessa huoneessa yöt että jaksaa tehdä rankkaa työtänsä. Onneksi nyt on viikonloppu tulossa, voidaan jakaa valvomisia. Ymmärrän etten saisi olla vauvalle vihanen mutta olen vaan niin väsynyt ja kyllästynyt tuohon itkuun. Olen korottanut vauvan sängynpäätyä, antanut nenätippoja ja suppoja, kokeillut höyryhengitystä jne. mutta mikään ei auta kuin korkeintaan hetkeksi. Sitten vielä on oppinut jokin aika sitten konttaamaan, niin sekin tekee lisäksi öistä tosi levottomia. Arg!!!!!!!!

Kommentit (26)

Käytä ihmeessä lääkärissä, eipähän tarvitse sitten arvailla onko vauvalla joku oikeasti kipänä. Tuo ei tasan jää viimeiseksi valvomiskaudeksi, lasten kanssa niitä on tämän tästä. Sitten kun vähän helpottaa, luultavasti tekaiset uuden mukulan ja taas valvotaan. Siksi nuo muut sinulle " naureskelevat" , tietävät näet itse tasan millaista se on ollut myös heillä. Ei siitä kannata mieltään pahoittaa.

Nyt kun olet väsynyt, priorisoi kaikki. Älä tee mitään, mitä voit ihan hyvin tehdä viikon päästä. Nuku päivällä aina kun vauvakin torkahtaa. Illalla mene heti nukkumaan kun vauva menee yöunille. Pedit voi hyvin olla pari päivää petaamatta. Eineksillä selviää muutaman päivän hengissä. Pyykit ja pölypallot nurkissa ei leipää pyydä. Jätä ne sinne ja siivoa kun jaksat. Väsyneenä hermot todella menee, siispä keskity siihen, että lepäät niin paljon kuin voit vauvasi hoidon ohella. Ja muista vielä, ettei vauva sinua ärsyttääkseen öitään valvo, jokin häntä riipii, oli se sitten kipu tai sylin kaipuu. Tämän muistaminen auttaa jaksamaan öisin.

Kannattaa käyttää lääkärillä! Terveyskeskuksesta voi varmaan saada päivystysajan. Jos itkee aamuyöstä tai yleensäkin yöllä ni todennäköisesti korvista on kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun ottaa vielä kädestä kiinni, niin kyllä rauhoittuu vaikkei nukahtaisikaan. Yritä jaksaa, ei vauva kitise sinun riesaksesi, hänellä ei ole muuta tapaa kommunikoida kanssasi, jos joku on huonosti.

Muistan vielä itsekkin kun lapsi oli muutaman viikon ikäinen ja sairastui useaksi viikoksi flunssaan ja korvatulehdukseen =( Itse olin yh ja jaksettava vain oli. Minäkin suosittelisin kokeilemaan kaukaloa vaikka sanoitkin ettei vauva varmaan siihen rauhottuisi. Minä käärin vauvan kapaloon ja laitoin kaukaloon, makasin sängyllä ja heiluttelin kaukaloa, molemmille tuli uni. Siinä vauva voipi olla pystyasennossa eikä äidin tarvitse joka välissä olla nousemassa ylös kun vain kädellä rupeat keinuttelemaan. Kokeile myös nasolinia. Muistathan ettei niitä kotitöitä tarvi tehä jos ei jaksa! Koti voi kyllä olla kaatopaikka jonkin aikaa, älä siitä ota paineita. Hoida nyt vain vauvasi ja itsesi taas voimiin =)

Oletko kokeillut silputtua sipulia sängyn vierellä? Meillä se on toiminut hyvin. Sipulihuurut avaavat tehokkaasti röörejä. Haittapuolena on vain huoneeseen päiväksi jäävä sipulin haju, mutta se on pientä jos vauvan olo helpottuu ja itse saa hetken nukkua.

Voimia sinne ja kyllä pian helpottaa!

ihan varmuudeksi ainakin. Pientä lämpöähän tuo on ja se voi viitata johonkin tulehdukseen. Meidän tyttö kun oli flunssassa ja kuume nousi, vein lääkäriin ja todettiin korvatulehdus. Kannattaisi soittaa terveyskeskukseen ja kysyä vaikka sieltä, tuodako vai ei.

Vauvalla on muutenkin ollut nukkumisen kanssa vaikeuksia, niin en kyllä usko että esim. kaukalossa nukkuisi. Juuri kun on totutettu siihen ettei nukahda esim. pullolle, vaan omaan sänkyyn, niin en usko että nyt " osaisi" nukkua muulla tavalla... Ekat yöt jaksoin ihan hyvin mutta nyt alkaa kyllä naamastakin näkyä että on vaan valvottu... Mutta eiköhän tämä tästä!

ap

Jotkut sairaalat voivat ottaa lapsen yöksi tai pariksi osastolle, jotta saat nukuttua. Ei tietenkään kovin fiksu ajatus näinä virusaikoina, mutta jos on pakko, niin sit vaan sinne.

Voisiko isä olla päivän tai pari sairaslomalla hoitamassa vauvaa? Lääkäri kirjoittaa kyllä vauvalle saikkutodistuksen. Iskä hoitamaan ja sinä nukkumaan!

Yritä vaan jaksaa ja pysyä rauhallisena, ettei vauva sun suuttumukseen reagoi itkemällä pelästystä... Meillä oli apuna kantoliina, sain tytön nukahtamaan siihen kävelemällä ympäriinsä ja sitten nukuin tyttö sylissä sohvalla tai sängyssä melkein istualtaan, vaati ilmeisesti reilusti pystympää asentoa että sai nukuttua kunnolla (liina siis esti ettei tapahtunut mitään sylistäputoamisvahinkoa).

vauva-lääkärikirjassa luki että kaksi viikkoakin kestävä flunssa on normaalia, meillä ollut " vain" tämän viikon. Ikävää jos on korviin mennyt, pitää seurailla tilannetta ja koittaa jaksaa. Nyt onkin itseasiassa jo paljon pirteämpi olo kun aamulla, kiitos kaikille!! =) Ja vauvakin leikkii tuossa lattialla vähän parempikuntoisena, otti just 15 min. unet, jee ;)

ap

mutta ajattele positiivisesti:

Sinun taakkasi ja väsymyksesi voisi olla PALJON suurempi.Kyseessä on kuitenkin vain flunssa, joka menee pian ohi.

Ymmärrän väsymyksesi, sitä ei ole tarkoitus vähätellä. Minua itseäni auttaa jaksamaan eri tilanteissa kun kuvittelen jonkun vaikeamman kohtakon itselleni, silloin oma olo tuntuukin helpommalta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat