Seuraa 

tervehdys

aion pitää mieheni kanssa 8kk:n ikäiselle pojallemme unikoulun loppiaisen tienoilla ja todnenäköisesti Taysin ohjeilla, jotka sain eilen neuvolasta. Olisinkin kysellyt, että mitä kokemuksia teillä muilla on tästä menetelmästä? Mitä sudenkuoppia pitää välttää ja missä mennyt vikaan? MIten kauan kestänyt, kun lapsi oppinut nukkumaan yön syömättä? Nämä yösyönnit ovat meidän ongelmamme, sillä poika ei oikein sitten malta päivällä syödä kiinteitä eikä rintaakaan, kun tietänee, että yöllä voi sitten mässytellä.

Taysin unikoulu-ohjeethan perustuvat siihen, että lapsen annetaan olla omassa sängyssä huutaen ensin 5 min, ennen kuin mennään vähäksi aikaa lohduttamaan ja sitten huutoaikaa pidennetään pikkuhiljaa. Lasta ei nosteta sängystä, eikä maitoa anneta koko yönä.

Kertokaahan kokemuksianne, jos olette käyttäneet! Sekä hyviä että huonoja ja jos jollain on mielessä joku parempi tapa kitkeä yösyönnit pois, niin otan neuvot kiitollisena vastaan!!!! KIITOS, KIITOS jo etukäteen!

T: Pikku-hassuttelijan äiti

Kommentit (19)

Huudatusunikoulu yksin jätetylle pienelle vauvalle pitää olla todella hyvin perusteltua ja vasta viimeisistä viimeisin keino kun mikään muu - siis pehmeämpi keino ei tepsi.

Jos on pakko unikouluttaa, niin miksi ei käytetä aluksi jotain pehmeämpää keinoa, onhan niitä monia pehmeämpiä unikoulujakin?

Lapsi oppii yksin huudatettaessa sen, että huuda vain, ei sinusta välitetä, olet yksin eikä kukaan piittaa.

Vauva ei itke kiusallaan vaan tarvettaan - oli se sitten nälkää, läheisyydenkaipuuta tms.

Juu - tervetuloa vauvojen pimeälle keskiajalle! Missähän muualla maailmassa pikkuisia kohdellaan näin julmasti ja oikein jaellaan siihen neuvoja sairaalasta!

Huoh! Sydäntä särkee kun ajatteleekin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Me pidimme esikoiselle aikanaan tuota huudatus unikoulua. Se oli kamalaa mutta tepsi. Hän oli silloin n. 7kk ikäinen. ensin opetin hänet illalla nukahtamaan omaan sänkyyn. aikaisemmin kuin nukahti vain pullolle. tein niin että iltavellin/maidon jälkeen laitoin hänet sänkyyn. Hetken päästä alkoi itku. Siellä seisoi pinniksessä ja huhuili ovelle. Olin oven takana ja laskin sekunteja että saisin mennä lohduttelemaan. En kyllä odotellut kuin aina sen 5 min. ja menin peittelemään uudestaa. Viikon verran tätä kesti jonka jälkeen ei enää itkenyt perään vaan osasi nukahtaa itsekseen. Sen jälkeen lopetin yö syömingit samalla periaatteella ja siihen ei montaa yötä mennyt kuin tyttö jo nukkui täydet yöt heräämättä. Sen jälkeen on ollut tosi hyvä nukkuja aina ja voi mitä juhlaa oli kun tiesi että tyttö nukkuu aamuun asti ja sai itsekkin nukkua rauhassa.

Tälle kuopukselle 6kk olisi kohta ajankohtaista pitää unikoulua että saisi yöheräilyt edes vähenemään mutta tuohon huudatus juttuun en kyllä ehkä raaski lähteä vaikka se esikoisella toimikin hyvin eikä siitä mitään traumoja jäänyt. Poika osaa kyllä nukahtaa illalla yksikseen omaan sänkyyn mutta öisin pidetään välillä jos minkälaista meininkiä ja ihan täpinöissään potkii ja yrittää ryömiä vaikka pitäisi nukkua. olen pari kertaa yrittänyt tuota tassuttelu juttua mutta ei poikaa saa millään pidettyä paikoillaan kun potkii ja sätkii vaan joten olen aina luovuttanut ja antanut maitoa tai tuttia kun hermot menee itellä kukkua yö kaudet.

:)

shania82 ja poika 6kk ja tyttö 5v.

Poika nyt 10kk ja on ollut huono nukkuja melkein koko ikänsä. Ekat kolme kuukautta meni hyvin, mutta ensimmäinen tiheän imun sotki koko unirytmin ja melkein siitä asti ollaan nukuttu lyhyissä pätkissä.

yleensä alkuyö puoleenyöhön asti menee hyvin, mutta sitten heräilläänkin vähintään parin tunnin välein ja aina pitäis tissi saada suuhun.

Aloitin lempeän unikoulun siten, että olen vähitellen yrittänyt harventaa syömisiä. Ensin sain jätetyksi puolenyön syötön silittelemällä poikaa ja pitämällä kättä selän päällä. Meinaa sitkeästi nousta pystyyn ja välillä joutuu kaksin käsin pitämään aloillaan ettei nousisi. nyt on tilanne jo se, että jos herää puolilta öin nukahtaa melkein heti kun käyn laittamassa nukkuma-asentoon.

Nyt olen saanut jätettyä pois myös klo 02 syömisen samalla tatiikalla. Aluksi protestoi aika kovasti ja nukuttaminen vei aikaa ja hermoja.

Viime yönä poika sitten nukkui 8 tuntia putkeen eli klo 20-04. Neljän aikaan yritin vielä sinnikkäästi nukuttaa, mutta klo 05.15 luovutin ja annoin tissiä, kun tuntui että poika yritti nukkua ja välillä torkahtelikin, muttei uni tullut. Ja oli varmaan nälkäinenkin kun oli niin pitkän rupeaman nukkunut. nukahti sitten tissille ja nukkui aamulla noin kahdeksaan.

Meillä onongelmana se, että ruokaa menee päivällä tosi vähän, että yöllä voikin olla nälkäinen kun ei päivällä oikein syö.

Ai niin. Meillä nukkumiseen auttoi selkeästi myös unipussi, jossa ei pääse niin helposti nousemaan pystyyn.

Saa nähdä miten ensi yö menee. Nyt kävi nukkumaan tavallista myöhempään eli vasta yhdeksän aikaan,kun oltiin kylässä.

toi kuulostaa mun mielestä kamalalta enkä ymmärrä mitä hyötyä moisesta voi olla?!? Ehkä vauvat ovat erilaisia mutta minun poikani on kyllä sen verran tempparamenttinen että jaksaisi varmasti huutaa unikoulun penkin alle ja tästä aiheutuisi siis todnäk traumoja...

Minä tein niin puoli vuotiaalle, joka söi öisin yhtäkkiä 10-12 kertaa, että vähensin ensin syöttövälin 4 tuntiin. Jatkoin sitä muutaman yön, ja sitten vähensin vain aamuyönsyöttöön jota taas jatkoin muutaman yön ja sitten syötin vain aamulla (paitsi jos pojan itku kuulosti taas todelta, silloin myös aamuyöllä mutta ei muuten sillä niin usein ei voi olla nälkä. ). Korostan sitä vielä että poika ei ikinä huutanut yksin sängyssä, vaan tassuttelimme eli nostin syliin jos huuto yltyi ja laskin taas sänkyyn kun rauhoittunut. Meillä auttoi että poika tunsi olonsa turvalliseksi nukahtaa, ja oppikin sitten vähitellen itse jatkamaan unia kun heräsi.

Lisäsin myös entisestään päivällä sylittelyä ja muuta lähellä oloa ja ilta kylpyä rauhoitteluun illalla.

Lisäksi syömme päivällä rintaa niin usein kun poika haluaa, ja auttoi kun lisäksi aloitimme kiinteät. Myös Virikkeetön tila eli jaksoi enemmän keskittyä syömiseen auttoi.

Tee niin kuin parhaaksi näet, se on varmasti lapsesi paras koska sinä tunnet hänet. Minun pojalleni eikä kyllä minullekaan olisi huudattaminen sopinut.

Onnea teille!!!!

Me pidimme unikoulun pojan ollessa 7 kk ikäinen, koska hän heräili 40 minuutin välein huutamaan tissin perään. Maksimi hudatusaika oli 15 min. Kokeilimme ensin miedompia konsteja, mutta ne eivät tehonneet. Kivaahan se ei ollut, mutta saimme vajaassa viikossa opetettua poikamme nukkumaan. Näin saimme kaikki nukkua ja poikamme oli paljon hyväntuulisempi päivisin. Me teimme niin että mies toteutti unikoulun ja minä lähdin yöksi pois, sillä en pystynyt olla puuttumatta koulutukseen. Mielestäni poikamme, joka on nyt 2 v 3kk ei saanut koulutuksesta mitään traumoja sillä hän on erittäin tasapainoinen, luottavainen poika! :) Pahempaa harmia olisimme hänen kehitykselleen varmasti tuottaneet, jos emme olisi käyneet unikloulua sillä itse olin jo niin väsynyt että häsin tuskin jaksoin hoitaa poikaamme päivisin. Tämä on meidän kokemuksemme.

Tässä siis pari lempeämpää vaihtoehtoa alkuun

http://www.pantley.com/elizabeth/content /excerpts/frequentw.htm

http://www.drjaygordon.com/development/ap/sleep.asp

(Jälkimmäinen löytyy myös suomeksi sivuilta www.perheklubi.net kohdasta artikkelit)

Et kertonut tilanteestanne, mutta harkitse onko unikoulu aivan välttämätön jo nyt ja onko nyt paras aika. kahdeksankuinen vauva kun alkaa juuri kärsiä eroahdistuksesta, siihen päälle yksin itkettäminen ei tunnut kovin inhimilleselle.

vierotettiin yörinnasta 1 v 2 kk:n iässä perhepedissä vieressä Jay Gordonin ohjeita soveltaen. Siihen asti lapsi heräili ja kävi vaihtelevasti rinnalla, mutta siinä unesta puolipökkyrässä se meni ihan mukavasti. Sain itse levättyä kun en oikein kunnolla herännytkään ja monet vauvan heräämiset meni ihan ystävällisellä taputuksella pepulle.

Itse en tiedä miten olisin jaksanut, jos olisi pitänyt nousta yöllä kukkumaan toiseen huoneeseen tai sängyn reunalla keikkumaan.

Yövierotus meni siis siinä 1 v 2 kk:n iässä äidin kainalossa siten, että ensimmäisenä yönä protestia tuli enemmän, seuraavana vähän vähemmän ja kolmantena vielä pikkuisen. Siis itkua oli, mutta lapsi oli tukevasti tutussa kainalossa ja hantä rauhoiteltiin koko ajan. Sanoin että tissi nukkuu nyt - oli sen verran isompi lapsi, että ymmärsi tämän. Aluksi rinta ei saanut ajalla 23-06, aamutissittelyt jäivät sitten omia aikojaan pois. Takapakkia tuli kun lapsi sairasti tai poti hampaitaan, silloin rintaa sai yölläkin. Paluu normaalirytmiin vaati sitten yhden levottomamman yön.

Mutta kelle se sopii, suosittelen unikoulun sijaan perhepetiä :o) Sen moni vauva valitsisi!

Se on aika paksu eli siellä on vanu välissä, mutta meillä on aika viileä, kun tykätään sellaisesta. Käytettynä luulisi saavan halvemmalla kuin uutena. Jos olet käsityöihmisiä niin Suuressa käsityölehdessä oli ihan äskettäin unipussin teko-ohje.

Itse otin unipussin käyttöön noin kuukausi sitten, jolloin poika oli 9kk.

Meillä meni yö sitten niin, että nukuttiin noin puoli viiteen ja otin tissille. Siihenhän poika ei sitten nukahtanutkaan, vaan oli pirteänä ja isä heräsi sittenkuudelta pojan kanssa leikkimään.

Viime yönä tein sitten niin, että kun poika heräsi neljältä istuin taas sängyn laidalla ja silittelin, taputtelin, silittelin ja taputtelin. Poika ei itkenyt, vaan yritti nukkua. Kahden tunnin urakan jälkeen sittennukahti ja nukkui tunnin, jonka jälkeen otin tissille. Siihen sitten heräsi.

Eli yritin kahta tyyliä antaa tissi heti tai nukuttaa. Mielestäni nukutus oli parempi vaihtoehto, vaikka ottikin aikaa. Tissittelystä vain piristyi.

Tänään on syönyt päivällä hyvin ja iltapuuroakin meni mukavasti.

Nyt taas odotellaan miten yö menee. Nukahti tuossa puoli kahdeksan aikoihin.

Kiva kuulla että tuo lempeämpi unikoulu on tepsinyt.

Odottelen ehkä vielä muutaman kuukauden ja sitten kokeilen tuota samaa unikoulua kuin sinäkin.

Helpompi se on minunkin mielestä kun vauva on samassa sängyssä, entä nousta öisin erikseen syöttämään.

Mistä ostit unipussin ja paljonko maksoi? Oppiskohan meidä tyttö vielä nukkumaan unipussissa, kun sitä ei ole aiemmin käytetty? Kuinka paksuja ne on? Tyttö kun on erittäin lämminverinen tapaus.

tuttuni taas kävi unikoulussa sairaalassa ja sielä kyllä käytettiin juuri tuota sinun unikouluasi (äiti nukkui muualla ja vauvaa huudatettiin). 3:messa yössä vauva oppi nukkumaan yksin heräämättä. Ja kotiin päästyä sama on jatkunut. heillä se kyllä tuntui siis toimineen, tosin äiti sanoi ettei olisi yksin siihen pystynyt.

Mun vauva on ollut muutenkin sellainen että on tarvinnut paljon läheisyyttä ja syliä, tuttuni vauva taas ei . En tiedä olisiko tällä tekemistä asian kanssa; riippuu vauvasta mikä toimii.

olipas kivaa, kun tuli sekä puolesta että vastaan-mielipiteitä. MInusta nuo Taysin ohjeet ovat rankat ja jotenkin kampanjoivat minunkin periaatteita vastaan, mutta kun on epätoivoinen, niin on valmis miettimään kaikkia vaihtoehtoja. Jotenkin ärsytti neuvolankin reaktiot, kun kerroin uniongelmista ja siitä,että lapseni syö rintaa öisin tuon 2-4 kertaa ja heräilee tiheään niin hoitsu kaivoi kaapista unikouluohjeet ja sanoi, että nyt tehdään sitten näin. Minäkin luulin ekaks, että ohjeet ovat tuon lempeän unikoulun tyyppisiä tyyliin Hus, mutta höh...eipäs ollutkaan.

Nyt kun ollaan mun mihen kaa tätä asiaa pohdittu, luulen että me emme tuohon huudatukseen pysty. Se on vaan liian raakaa, koska muutenkin jo tuon pikkuisen itku tuntuu pahalta. Ja uskon, että tuo meidän vaavi on liian jääräpää eli itkee aivan varmasti sitten koko yön, jos me emme päivystä siinä hänen luonaan hädän ollessa suuri.

Tuo meidän muksu on kyllä nukkunut välillä hyvinkin, joskus kokonaisenkin yön. Nyt kun on kontannut parisen kuukautta, oppinut seisomaan parisen viikkoa sitten niin yöt ovat sitä treeniä sitten. Ja tosiaan hän on sitä lajia, joka osaa nukahtaa parhaiten rinnalle.

Tassuttelua olemme kyllä harrastaneet jo kauan, ja on jossain määrin auttanutkin. Nyt,kun muru osaa nousta seisomaan pinnoja vasten, häntä on vaan tosi vaikea pidellä paikallaan. Ja sitten hän hermostuu, kun ei saa nousta pystyyn. Ollaan nykyään aika toivottomia, kun tuntuu että aina kun lapsi herää niin rauhoitteluun ja uneen saattamiseen menee aikaa helposti yli tunti. Ja saattaa herätä sitten heti 5 minuutin päästä ja sama rumba alusta. JOssain vaiheessa sitten ei enää jaksa skarpata ja annan sitä tissiä, eli luovutan. Saattanee lapsella olla nälkäkin,koska syö kiinteitä huonosti ja nykyään menee päivällä maitoakin heikosti, kun on niin viriili kaveri.

Ilmeisesti vois olla järkevää yrittää sitkeesti jatkaa tassuttelua ja olla antamatta sitä tissiä. Kun vain sais tuon pikku-ukon pysymään paikallaan, mutta tosiaan kiipeis varmaan koko yön pinnoja pitkin, jos emme estäisi.

Muilla vastaavaa?

Kiitos jo tulleista kommenteista.Lisää odotan.

Olipas sekavaa toi mun teksti.Nyt meen laittaan ukkelia yöunille.

ja edelleen heräillään yöllä syömään,välillä kerran välillä kolmekin kertaa,yleensä ei enää huoli maitoa kahden heräämisen jälkeen,pelkkä nukuttaminen(meillä tarkoittaa syliin ottamista ja pientä tuuditusta)riittää.

Oikeestaan ei olla otettu noista unikouluista selvää,olen vain kuullut tosta sairaalassa pidettävässä,kaverin poika oli ja ei auttanut heillä,osaksi kyllä varmasti siksi että heillä meni unikoulun jatkaminen kotona vähän muusiksi..

En ole ajatellut että voisin lopettaa yösyötöt,koska tämä tilanne tuntuu niin juhlalta niihin aikoihin verrattuna,kun poika heräsi puolentunnin väleillä ja nousi jo puoli viideltä ylös..Toivon että Leevi jättää yösyötöt itsekseen pois kun oppii juomaan maitonsa nokkamukista.

Meillä oli jossain vaiheessa tilanne sellainen että äiti oli niin väsyksissä ja vauva nukkui kaikki päivät kun oli heräillyt tiuhaan tahtiin yöllä syömään,tilannetta paransi se että siirsin pojan omaan huoneeseen,perhepedistä nukkumaan(nukkuin äitin kainalossa ekat 4kk:ta)Näin Leevi ei haistanut maidon tuoksua koko ajan ja äiti ei tökännyt tissiä joka inahduksen jälkeen suuhun.Tämä helpotti myös sitä tilannetta,että Leevi halusi olla rinnalla koko ajan ja puklasi sitten maidot pois.

Leevi nukkuu yleensä 19.30->04.00syöttö->herää noin klo:7.00

Välillä herätään useammin välillä ei olenkaan ennen aamua.

Olisi silti kiva kuulla mitä se " tassuttelu" on,jospa saisi nuo aamuyön syötöt pois.

Heippa

Meillä kävi niin, että tyttö alkoi yht' äkkiä heräillä usean kerran yössä noin 6 kk ikäisenä kun alkoi ryömiä ja harjoitella konttaamista. Aikaisemmin siis nukkunut jo täysiä yöunia tai ainakin aamuyöhön asti.

Ensin luulin, että tytöllä on nälkä ja syötin häntä, mutta sitten alkoi tosiaan käydä niin, että aamupuuro ja maito eivät maistuneet kun yöllä oli tankattu. Noin 6½ kk iässä siis kokeiltiin tätä tassuttelua. Löytyy mm. HUSin sivuilta www.hus.fi (ja sieltä hakusanaksi uni) sekä www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Tämän tassuttelun pitäisi tuottaa tulosta 4-7 yössä, meillä meni 10 yötä kun tuli tuo hampaidentulo vielä samaan syssyyn. Kertaakaan tyttö ei huutanut mitenkään ihan putkeen hirveästi, itki kyllä, mutta rauhottui hyvin nopeasti kosketukseen. Vinkkinä sellainen, että tassutella voi esim. mahankin puolelta jos lapsi haluaa maata selälläään tai meillä reidenkin taputtelu auttoi. Ohjeissa sanotaan, että jos lapsi on kovin rauhaton, niin voi nostaa syliinkin. Meillä tämä ei ainakaan toiminut. Tyttö tietenkin luuli saavansa tissiä kun nostettiin ylös ja sitten kun sitä ei tullutkaan ja laitettiin vaan takas, niin olipa kurjaa :-(

Nyt tyttö nukkuu n. 19.30-05.30. Tuolloin 5.30 annan pullon maitoa ja jatkaa sen jälkeen unia 07.00-07.30 asti. En ole vielä katsonut tarpeelliseksi puuttua tuohon 5.30 syöntiin, se on kuitenkin jo melkein aamua, ja niin hanakasti tyttö syö 200 ml maitoa, että varmaan on jo nälkä silloin.

Itse en voisin mitenkään antaa lapsen huutaa yksin, en usko sen hyödyllisyyteen. Mielestäni on tärkeää, että lapsi tietää, että isä tai äiti ovat vieressä vaikka onkin paha mieli muuten. Ja tämä on ihan vain maallikkonäkemys asiaan. Kyllä minustakin on mukavampaa jos minulla on paha mieli muuten ja itkettää niin että joku lohduttaa minua silloin.

Minä olen myös periaatteessa unikoulua vastaan juuri senkin takia että lapset ovat erilaisia lisäksi yleensä lapsella on jokin hyvä syy heräillä, onko teillä lapselle kenties tulossa hampaita (allergioiden mahdollisuus, maito, muna)?Lisäksi lapsi voi yksinkertaisesti haluta läheisyysttä / turvaa jne.

Meillä myös heräilyä lapsen ollessa 8kk - tuntuu näin jälkikäteen että syy oli ensimmäisten hampaiden tulo ja eroahdistusvaihe yhdessä - otimme lapsen aina syliin kun mikään tassuttelu tai silittely ei auttanut. Kun lapsi täytti 10 kk alkoi nukkumaan paljon paremmin. Eli ei tottunut vaatimaan sylittelyä kun täytti 10 kk.

Lapsen ensimmäisinä vuosina näitä erilaisia nukkumisvaiheita tulee ja menee ja syyt ovat hyvin moninaiset - mekaanisen unikoulun toteutus ei mielestäni sovi ollenkaan. Tottakai jokin pehmeä " koulu" voi joillekin sopia mutta ei huudatus.

Tyttö kohta kahdeksan kuukautta ja ollut aina huono nukahtamaan ja nukkumaan. Nyt on menty siihen että nukkuu vieressäni (mikä ei sinäänsä mielestäni ole paha asia), mutta herää usein. En tiedä kuinka monta kertaa, koska olen aina niin väsynyt ja menen laskuissani sekaisin. Eikä hän ala nukkumaan ilman tissiä. Jotenpa meillä ollaan tissillä jatkuvasti ja nukahdellaan tissi suussa jne.

Jotakin pitäisi asialle tehdä, ihan vain sen takia kun en itse kohta enää jaksa ja mies on viikot pois, joten itsellä täytyy olla energiaa päivälläkin ja illalla.

Jotenkin vaikealta tuntuu alkaa noita unikouluja harrastamaan, kun nyt saa kuitenkin jotenkin nukuttua. Jos tulee yksikin huonompi yö (mitä noissa unikouluissa olisi kai useampi putkeen), olen ihan sekaisin ja pahalla päällä, enkä jaksa mitään. Olen ajatellut että nyt mennään niin että kunhan vain jotenkin jaksetaan, että ei aleta ketään liikaa rasittamaan.

Jotain lempeämpää vaihtoehtoa olen ajatellut. Pitäisi vaan sitä ennen saada muutama hyvä yöuni, että jaksais pysyä sitten tiukkana, eikä heti antais tissiä.

Neuvolastakin annettiin ensikodin unikoulun puhelinnumero ja täti selittii ihan tosissaan että ei se vauva siitä kärsi, on vaan ihana kun saat ite nukkua kolme yötä hyvin. Samaan hengenvetoon sano että yleensä pari ensimmäistä yötä siellä ensikodilla on yhtä huutoa kun vauva kapinoi uutta rutiinia vastaan. No onpa ihme että kapinoi, kun joku vieras yrittää rauhotella, eikä äitiä ja isää näy mailla halmeilla. Tuskinpa nukkuisin itse kotona hyvin.

Kirjottelen kokemuksia, jos jossain vaiheessa saan pidettyä jotain lempeää unikoulua. Nyt on muutto edessä, joten yritetään ensin suoriutua siitä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat