Vierailija

Mulla vuosikausien suoliongelmat, eikä muuta dg:tä, tuokin kysymysmerkillä. Tähystyksen yhteydessä ei annettu mitään ohjeita. Ei välttämättä lopullinen ja varma dg. Kiitos vastauksista!

Kommentit (21)

Rasvainen ruoka, vehnä, mausteet, sipuli, omena esim. aiheuttivat kolkkoa kipua päiviksi. Kävin täjystyksessä ja useammalla lääkärillä, ohjeeksi sain välttää kaikkea mikä aiheuttaa oireita ja pahimpaan vellomiseen hiilitabletteja.

Sitten sain rajuja sappikivikohtauksia, sappi leikattiin ja kaikki vatsavaivat hävisivät. Luulen nyt että mitään ärtynyttä ilman syytä tai stressin vaikutuksesta ei koskaan ollutkaan vaan sappikivet vaivasivat minua nuo yli kymmenen vuotta. Sappivaivojahan aiheuttavat nuo samat ruuat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tulehduskipulääkkeet ja antibiootit ovat ihan hirveitä vatsalleni, niitäkään ei voi täysin elämänsä aikana välttää. Jos jollakin vielä lisää kokemuksia, niin luen mielelläni!

Mikä lääke Asacol on? Mulla tosiaan huononee ja huononee tää suolipuoli koko ajan, tutkimuksista ei mitään raflaavaa löytynyt. Olen nyt kyllä menossa yksityisesti gastroenterologille.

Se ärtyneen suoliston diagnoosissa onkin hankalaa, ettei diagnoosia tulisi tehdä ilman tarkkoja tutkimuksia, joilla suletaan muut vaivat pois.

ei ole tulehdusvaiheessa kovin usein, mutta ärtyy helposti mm. stressin ja mausteisten tai muuten " epäsopivien" ruokien vaikutuksesta. Oireina olivat alussa myös lima/veriripulia ja anemiaa, kuumeilua, laihtumista, mahakramppeja jne. Kun tauti todettiin ja aloin lääkitystä ja ruokavaliota noudattamaan, niin noin radikaaleja oireita on enää tosi harvoin.

Ravasin moneen otteeseen lääkärissä ja vihdoin todettiin laktoosi-intoleranssi. Oireet helpottivat hiukan. Lisäksi käytin noita muidenkin käyttämiä Visiblin rakeita ja maitohappobakteereita.

Lopullinen helpotus tuli kun päätin tehdä elintaparemontin. Laihduin vuodessa 10 kg (normaalipainooni) ja karsin kaiken turhan pois ruokavaliosta (karkit, pullat, sipsit ja alkoholi minimiin)) ja rupesin syömään normaalia perusruokaa. Oireet lähtivät kahdessa viikossa ja ovat pysyneet poissa tähän asti. Nykyään on karkkipäivä kerran viikossa, sen vatsani kestää ilman oirehtimista

Käytän maitohappobakteereita päivittäin, lisäksi e-epa kalaöljykapseleita(ovat hyväksi myös suoliston toiminnalle miuden hyvien vaikutusten lisäksi). Näitä suosittelen lämpimästi.

Oireiden pahentuessa vähennän kahvin minimiin. Ruokavalio-ohjeet ovat eri yksilöillä erilaiset, mikä kenenkin oireita pahentaa. Minulla tuore leipä, varsinkin vehnätuotteet eivät sovi. Pienet ja säännölliset ateriat ovat tärkeitä. Pahimmillaan syön vain kaurapuuroa ja maustamatonta a-jogurttia mehukeiton kanssa. Tämä helpottaa nopeasti. Sitten kun oireita on vähemmän, ei syömisiinkään tarvitse juuri kiinnittää huomiota. Jos oireina on ummetusta, suoliston hyvään toimintaan pitää kiinnittää huomiota ja ummetusta aiheuttavia tuotteita tulee välttää. Sain ohjeita sisätautilääkäriltä ja häneltä myös ravitsemusterapettiyhdistyksen julkaiseman ruokavalio-ohjeen.

mm. ylävatsan ultraäänitutkimus, maksa+munuaisarvot, tuledusarvot, verenkuva, laktoosirasitus ja keliakiavasta-aineet. Ei tarvinnut odotella vuosia. Ensin valittelin pitkään vaivoja terveyskeskuksessa, eikä vastausta löytynyt ja olin varma että minulla on jokin vakavampi suolistosairaus kuten crohnin tauti tai colitis ulcerosa. Siten menin erikoislääkärille ja asia selvisi onneksi nopeasti ja sain hyvät hoito-ohjeet.

Olen myös käyttänyt erilaisia luontaistuotteita vaivojen hoitoon. Kuitua/ kuituvalmisteita, vitamiineja ja mm. pellavarouhetta, pro biootteja ja erilaisia maitohappobakteereja, siliceaa. Lopetin tupakanpolton vuosia sitten ja vähentänyt alkoholin minimiin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat