Seuraa 

Paasto arvoni oli 5,2 kun saisi olla max 4,7... Mitä nyt? Mulla ei ole ylipainoa ollut ennen raskautta ja nyt niitä kiloja on kyllä ropissut ihan kiitettävästi... Vaavi on hiukan kuulemma isokokoinen, sanottiin jo ennen sokeriarvoja.

Millaisia teidän arvot olleet ja mitä tästä seuraa? Synnytys ym. vaikutukset?

Sofiia rv 30

Kommentit (8)

Että Oulun alueen neuvoloista ja OYS:n labra mittavat kapillaariplasman (HUOM:verestä) sokeriarvoja, joiden normaalit rajat ovat 5,3 (0t) - 11 (1t) - 9.6 (1.5-2t) mmol/L. Jos on 1 poikkeava lukema, niin normaali diettineuvonta ja aterioiden jälkeisten sokeriarvojen seuranta kerran viikossa omassa tk:ssa täällä kuulemma riittää. Jos tulee tarve niin Oulussa äpkl:lla katsotaan sikiön koko ja synnytystapa.

Neuvolassa otetaan kantaa siihen, että tarvitsetko sinä diettineuvontaa (ja seurantaa) ja pitääkö sinun käydä äpkl:lla esim. painoarviossa.

Rouva edelleen Oulun alueelta :)

Eiköhän neuvolasta anneta jatko-ohjeet, mitä sun tilanteessa tapahtuu. Itse olen käynyt tämän raskauden aikana 2 kertaa sokerirasituskokeessa, ensin rv27 ja nyt rv38.

0-arvo oli nyt 4,3

1h:n arvo oli 8,1

2h:n arvo oli 5,7

Jonkin verran (hyvin vähän) poikkesivat tuon rv27 testistä (0=4,8 1=7,6 2=5,4)

" Normaalit rajat ovat 5,3 (0t) - 11 (1t) - 9.6 (1.5-2t) mmol/L " (OYS)

Terveisin Rouva 38+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla

käytyäni. Kokeiden arvoja en muista mutta kaksi viimeistä arvoa olivat koholla ei niinkään paasto. Minut määrättiin näihin kokeisiin koska painoa oli tullu rv 23 mennessä jo 9,5 kg. Sitten sain neuvolasta ruokavalio ohjauksen ja nipun papereita ohjeeksi sekä että mittaisin itseltäni verensokereita neljästi päivässä kuuden päivän ajan ja ne tulokset sitten lähetetään äitiyspoliklinikalle josta tulee kutsu minulle..Neuvolasta sain sokerimittarit yms ja mittaisn paaston 1h aamupalan jälkeen, 1h lounaan jälkeen ja 1h päivällisen jälkeen ja kaikki arvot olivat suositusten rajoilla vaikka söin jo silloin niukasti. Suositukset meilläpäin (vaihtelee kunnittain) on paasto alle 5,5 ja 1h ateriasta 7,6.

Sain polille kutsun ja vauvan kokoa katsottiin ultralla viikolla 25+5 ja oli silloin 1,1 kg ei vielä mainittavan iso, mutta lääkäri oli sitä mieltä että seurailen skereitani edelleen koska insuliinin eritys on hitaimmillaan 28-32 viikolla ja minunarvot jo siinä vaiheessa rajoilla. Sain uuden ajan polille kuukauden päähän joka nyt on 18.1. Jatkan myös ruokavaliolla.

Sain ohjeeksi lähettää polille sokereitten tuloksia tällä viikolla jotak selvästi ovatkin nousussa ja tuntuu että olen nälässä koko ajan dieetin takia mikä suinkaan raskaana ollessa ei ole tarkoitus joten voipi olla että saan kutsun mennä polille jo ennen tuota 18 päivää ja saan sieltä insuliinihoito-ohjeet. Insuliinilla ja ruokavaliolla saan sitten arvot kuriin. Koko loppuraskaus seurataan ainakin 2-3 viikon välein vauvan kokoa polilla. 37 viikon jälkeen viikottain jopa ja jos vauva kovin suurelta alkaa vaikuttamaan käynnistetään synnytys tai leikataan, mutta sen näkee sitten vasta mikä " tuomioni" on. Nyt siis menen vasta 28+6 viikolla.

Vauvalle tästä ei varsinaista vaaraa ole muutakun tuo isokokoisuus. Lisäksi kun vauvalla kohdussa on samat sokeriarvot kuin äidillä niin hänen arvonsa laskevat radikaalisti syntymän jälkeen (kun maitoa ei äidiltä tule vielä niin paljoa) ja hän saattaa olla veltto ja joutua sokeritiputukseen lastenosatolle ja häneltä myös seurataan näitä sokeriarvoja muutaman päivän. Tällä kuitenkin tilanteen pitäsi korjaantua, joten ei huolta. Aion itse ottaa tämän kuitenkin vakavasti sillä en halua synnyttää kovin isoa vauvaa ja en halusi käynnistystä enkä leikkaukstakaan. Silti aion myös edes pari kertaa syödä namia ja roskaruokaa ennen vauvan syntymää mutta vain vähän! Ja pitää muistaa että jos on sairastuntu raskausajan diabeetekseen niin on myös riski sairastua myöhemmin kakkostyypin diabeetekseen joten kannattaa vauvan synnytäkin pitää itsestään huolta eikä syödä miten sattuu ja mitä vaan. Useinhan tauti paranee synnytyksen jälkeen muta ei aina kaikilla. Näin siis minun tietoni mitä minulla tällähetkellä on.

... eli täällä Kymenlaaksossa paastoarvon maksimi 4.8 ja mulla se oli tasan 5.

1.tunnin arvo oli edelleen se tasan 5 (maksimi 10) ja 2.tunnin arvo oli 4.7 (maksimi 8.7) Mulla siis haima ainakin toimii kun piti arvot noin alhaalla.

Sain ajan diabeteshoitajalle ja äitiyspolille ultraan. Olen nyt rv 31+2. Enkä kyllä osaa olla edes hirmusen huolissani koska sf-mitta on kasvanut ihan normaalisti ja neuvolassa otetuissa virtsanäytteissä ei ole kertaakaan ollut sokeria.

Serkkuni " sairasti" raskausajan diabeteksen ja pärjäsi sen kanssa oikein hyvin. Sai sokerit pysymään kurissa ruokavaliolla ja hänelle syntyi täysin terve poika ihan ajallaan.

Älä siis huolehdi turhaa. Neuvolasta ohjataan eteenpäin ja eikö ole hyvä, että meistä ja vauvoistamme pidetään näin hyvää huolta? :)

Rv 27+0 oli nla käynnillä oli sokeria kahella plussalla joten sain lähetteen sokerirasitukseen. Rasituksessa arvot olivat;

0h 5,1 / 1h 10,3 / 2h 7,6 elikkä kaksi ekaa koholla ja viiminen normaali. Tämän jälkeen äpklle vauvan painoarvioon ja sanoivat että varaudu jäämään verensokerin vuorokausikäyrään. Painoarvio oli rv 29+0 1300g, mikä kuulema oli ihan normaali/hyvä. Sairaalaanhan sitä piti sitten jäädä yön yli ja piikittivät aina parin tunnin välein. Seuraavan päivän aamuna sain ajan diabeteshoitajalle, missä selvisi että kaikki arvot olivat olleet hyviä paitsi viimeisin arvo joka oli koholla (5.2 mmol/l). Tämän jälkeen kävin ravitsemusterapeutin luona juttelemassa ruokavaliosta ja uuden ajan äpolille. Uusi aika oli rv 31+1 ja nyt painoarvio 1600g. Ohjeeksi sain ruokavalion ja noin kerran viikossa tai kahdessa olen käynyt nlassa mittauttamassa paasto verensokerin, mikä on ollut normaali joka kerran tähän asti. Kovasti olen yrittänyt syödä ohjeiden mukaan, vaan vaikeaa on ollut varsinkin näin joulun aikaan kun on kaiken näkösiä herkkuja ja suklaata.. Vähän on huono omatunto, kun tuo itsekuri ei oo kurinalaisimmasta päästä. Viimeeksi sanoi neuvolatäti että otetaankin seuraavalla kerralla aterian jälkeinen vs kun nuo paasto arvot on ollut niin hyviä. Olin ennen raskautta normaali painoinen ja viikoille 33+1 oli painoa tullut yhteensä 8,5 kg, nyt sitä on varmasti tullut pari kiloa lisää kun tuntuu että mahakin on kasvanut silmissä ja olokin hieman hankaloitunut tässä välissä. Synnytystapa-arviointia tässä oottelen ja uutta painoarviota..

Laara Rv 35+1

Normaaliarvoja ei voi vertailla keskenään, ellei tiedä mistä veren osasta mittaus tehdään, plasmasta esim. on eri rajat kuin jostakin muusta verikomponentista.

Jäin kiinni paaastoarvosta, ruokavaliokeskustelu periaatteessa olisi ollut tarjolla, mutta kerroin tiedon riittävän ilmankin, tahdostahan se enempi on kiinni. Joten uusi paastoarvo otetaan 1 kk päästä, ja sitten jos ei tuossa uudessa testissä pahempaa, niin 1 kk ennen synnytystä äitiyspolille vauvan koon yms. tarkistukseen.

Läheskään aina ei pienet heitot aiheuta vauvalle sen kummempia, mutta parasta toki on seurata asiaa.

Ei tunnu huolta siis olevan : )

Mulle tuo sokerirasitus määrättiin pääasiassa vauvan ison koon takia ja edelliset lapseni ovat syntyneet 4 ja 1/2 kiloisina... Aiemmin ei ole noita arvoja syynätty, mutta nyt siis näin. En haluaisi isoa lasta synnyttää..

Olen myös kymenlaaksosta, kuten kati-elina.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat