Seuraa 

Meidän tyttö ei millään meinaa suostua luopumaan rintamaidosta

1. päivänä pystyin olemaan täysin imettämättä, mutta 2.päivänä " sorruin " 2 kertaa.. neuvoja kaivataan. Miten olette käytännössä onnistuneet vierottamaan lapsen rinnalta?

3. päivänä aamulla huusi kuin palosireeni ja annoin taas rintaa - raasu oli niin helpottunut, että nukahti rinnalle ja " sorruin" samoin illalla huuto ja " sorruin"

4. päivä (eli tänään) tyttö huusi ja annoin taas rintaa tänään ollut jo 3 imetyskertaa.

imetystä olen oonistunut siis vähentämään ensin 4-7 krt/päivä ja nyt 2 krt päivä? Miten saisin vielä ton aamun ja illan lopetettua. On se jotenkin järkkyä kun lapsi huutaa vieressä kuin hyeena ja on sitten niiiiin helpottunut kun pääsee rinnalle. Aamulla etenkin kaikki muut eli mies ja poika heräävät huutoon, jos tyttö kauan huutaa.

Päivät menee suht OK kun olemme liikenteessä ulkona tai jossain - kotona on hankalaa.

Miksi haluan lopettaa?

Ilmeisesti imetys estää uudelleen raskaaksi tulemisen ja olisi toisaalta hyvä pitää pieni tauko kun olen joko imettänyt tai ollut raskaana 6/02 eteenpäin (no oli noiden kahden raskauden välillä muutaman kuukauden imetystauko).

Tyttö syö myös húonosti, ilmeisesti maitoa tulee kuitenkin vielä senverran... niin ja tytön panon kanssa on jonkin verran ongelmia. Neuvolassa sanottiin, että tarttis laittaa öljylisää ruokaan, jotta paino nousee....

No jokatapauksessa olisin " kypsä" lopettamaan imetyksen (aiemmin en ole ollut, vaikka sitä neuvolassa on ehdotettukin ja vähän tuputettukin)

Kommentit (12)

Omaa lopetustani helpotti huomattavasti se, että aloin itse olla aivan kypsä koko touhuun. Siihen asti tykkäsin imetyksestä valtavasti, mutta ilmeisesti maito alkoi olla aika vähissä (imetin enää kerran päivässä) ja lapsen voimakas imuote alkoi tuntua todella epämiellyttävältä.

Annoin imeä vain hetken, sitten otin tylysti rinnan pois, kun tuntui niin häijyltä... Sitten en enää antanut ollenkaan, sanoin vain, että " se on loppu" . Jonkinlaista protestiahan kyllä seurasi, mutta aika nopeasti siitä yli päästiin. Oma henkinen valmius on ratkaiseva tekijä, ilman sitä lopetus ei onnistu.

Eipä siihen mitään poppakonsteja taida olla; lyhennä imetyskertoja ja koita jättää niitä väliin aina kun mahdollista. Joskus tulee se kerta, kun tarjoilu on loppu. Muu perhe voi joutua kuuntelemaan vastalauseita muutaman kerran, mutta muutos on aina vaikeaa niin pienille kuin isoillekin ihmisille... Tsemppiä!

Kata_Lotta:

Lainaus:

Esikoisella vähentelin jo aiemmin ja tarjoitin öisin . Imetys ei siis MITENKÄÄN estä uutta raskautta. Ainoastaan jos täysimettää JA synnytyksestä on alle puoli vuotta EIVÄTKÄ kuukautiset ole alkaneet, SAATTAA olla, ettei tule raskaaksi. Minä tulin hienosti, vaikka imetin ja esikoinen oli alle vuoden.

Kata ja kellon ympäri nukkuvat kersat :)

Nyt olet väärässä, joillakin imetys (vähäinenkin) voi hyvinkin estää uuden raskauden, joillakin ei vain tule kuukautisia eikä ole kiertoa niin kauan kuin imetys jatkuu. Älä yleistä omien kokemuksien perusteella ja levitä virheellistä tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja kokonaan loppui noin 12kk. Itse olin jo aivan kypä imettamiseen silloin, lapsi puri rintaa paljon.

Meillä toimi hyvin niin että itse en ollut pariin päivään kotona paikalla poisjätettävänä imetysaikana, lapsi oli esim. isällä tai mummolla. Sen jalkeen olin tiukkana ja imetin vain " ohjelmassa olevilla" kerroilla. Yösyötöt toisin jätettiin pois huudatusunikoululla, se sopi meille.

Viimeisenä jätin pois illan nukahtamisimetyksen, ja yllättäen meni täysin ongelmitta, isä laittoi nukkumaan ja antoi (lehmän)maitoa nokkamukista sitä ennen.

Rinnat ei myös kipeytyneet kun lopetteli tuolleen hissukseen useamman kuukauden ajalla.

Päivävieroitus kävi meillä uskomattoman kätevästi - eräänä päivänä, kun oli paljon ohjelmaa, en vain enää antanut rintaa, ja poika silloin 1 v 3 kk tyytyi siihen pienen protestoinnin jälkeen. Edelleen joskus pyytelee, muttei kovin usein eikä kovin sinnikkäästi. Olin jo aiemmin huomannut, ettei päiväimetys ole enää kovin tärkeää.

Sen sijaan aamuyöllä nyt kuukautta vanhempi poika imee, sillä emme muuten saa nukutuksi kahden-kolmen jälkeen ollenkaan. Poika on ollut yhden yön mummun hoivissa, oli valvonut klo 3 - 7 :( Unikouluja on kokeiltu ja välillä poika nukkuikin jopa kuuteen, mikä olisi jo ihan mahtavaa - silloin voisikin herätä, jos olisi saanut nukkua koko yön - mutta sitten jokin meni taas pieleen ja nyt poika vaatii rintaa viimeistään tuolloin kolmen-neljän maissa. Nukkumaanmeno sujuu hyvin ja kiinteää ruokaa uppoaa hurjat määrät. Poika ei koskaan ole huolinut tuttia eikä pulloakaan enää käytetä, joten kai sitä imemisen tarvetta on vielä ja johonkin se on tyydytettävä. En vain haluaisi enää enempää puremia ja selkäkipuja ties missä asennossa nukkumisen jälkeen. Miten jaksaisi valvoa sen tarpeellisen määrän öitä, kun ei oikein ole ketään sukulaistakaan, joka jaksaisi auttaa (mummuparka on jo aika vanha eikä takuulla jaksa)...

Ja kerrasta poikki. Tyttö puraisi niin kovaa, että siihen jäi. Tosin maitoa taisi tullakin jo aika vähän, joten oli siinä mielessä helpompaa. Muutama päivä meni kitistessä ja sitten unohtui. Tosi helposti onnistui meillä ja alun pitäen syy lopettamiseen oli tiheissä yösyömisissä ja olin myös jo uudestaan raskaana ja ajattelin, että elimistölle tekee hyvää olla muutama kuukausi ilman imetystä. Toivottavasti sinulla onnistuu myös!

Esikoisella vähentelin jo aiemmin ja tarjoitin öisin maitopulloa/vähitellen vettä pullosta. Kun sitten meni 1v2kk yökylään mummulle 2 yöksi, vierottui helposti. Imetin sen jälkene yhtenä iltana kun typy oli kipeä ja halusin antaa lohduketta. Siis yhden kerran. Lopetin siksikin, että olin 4. kuulla raskaana. Imetys ei siis MITENKÄÄN estä uutta raskautta. Ainoastaan jos täysimettää JA synnytyksestä on alle puoli vuotta EIVÄTKÄ kuukautiset ole alkaneet, SAATTAA olla, ettei tule raskaaksi. Minä tulin hienosti, vaikka imetin ja esikoinen oli alle vuoden.

Pojalla (kuopus) kerrasta poikki oli ainoa vaihtoehto. Öisin syötiin 3-4 kertaa vielä 1v3kk iässä ja yhtenä iltana sitten vain päätin, että nyt loppui. Huusi tunnin, nukkui kaksi, huusi taas tunnin ja nukkui 6 tuntia aamuun asti. Päiväunille huusi vartin, samoin seuraaville yöunille (nukkui 7,5 tuntia!!!). Huutoa jatkui vähäisinä määrinä (vartista puoleen tuntiin öisin ja päivisin) viikon verran. Tilalle annan syliä, syliä ja syliä, nokkamukista maitoa ja Aventin pullosta vettä. Jos poika olisi saanut kerran vielä rintaa, olisi tiennyt, että aina huutamalla saa taas kohta...

Viikon verran oli myös rinnat tosi kipeät, ja jouduin pumppailemaan vähän pois. Annoin sitten sitä rintamaitoa kerran pullosta ja pojan ilme oli mairea! Mutta ei säälittänyt lopettaa, nyt olen nukkunut kuukauden hienosti yöt, kerran heraan, kun poika haluaa viereemme nukkumaan (tai kun esikoinen tulee väliin, usein molemmat).

Voimia! Valitse oma tapasi, mulla toi kerarsta poikki toimi hyvin, vaikka ajattelin, ettei koskaan niin!

Kata ja kellon ympäri nukkuvat kersat :)

Ja lopulta äidin piti lähteä evakkoon että saisi vieroitetuksi. Olin mummolassa viikon ja äiti ja isä menivät samalla lomalle Lappiin.

Esikoinen aikoinaan jätti imetyskertoja väliin itsestään kun osittain pullotteli. Ja imetys loppui kyllä tosi helposti ilman vieroitusta. Tämä kuopus on sitten ihan toisenlainen kaveri. Syö edelleen 3-6krt päivän aikana ja vielä sitten yölläkin. Jos en ole kotona, pärjää isänsä kanssa oikein hyvin ilman maitoakin päivän. Mutta jos olen kotona, niin tulee pyytämään maitoa, enkä saa nukkumaan jos en imetä. Meidänkin taapero on ollut huono syömään kiinteitä. En tiedä johtuuko siitä, että syö vielä niin paljon maitoa, mutta ei alunalkaenkaan ole ollut kiinnostunut kiinteistä. Ja edelleenkin pitää olla tosi hienoa sosetta, että suostuu syömään.

Mutta siitä imetyksen lopettamisesta. En tiedä onko parempi lopettaa kerrasta vai vähentää aina yksi imetyskerta kerrallaan. Itse olen ajatellut kokeilla tätä pehmeämpää muotoa. Ja en tarjoa maitoa jos taapero ei tule itse pyytämään. Jos on ohjelmaa päivisin, niin imetyskertoja on vähemmän ja jos taas pyöritään kotona koko päivä niin on tosi vaikea ollaa imettämättä. Itselläni ei ole varsinaisesti " kiirettä" lopettaa kun olen kotona vielä ainakin vuoden ja uudesta raskaudesta en toistaiseki haaveile :)

Yösyöttöä yritettiin jo lopettaa ja kaksi viikkoa taapero olikin syömättä öisin, sitten tuli ruokailulakko kiinteiden kanssa pariksi päiväksi ja alkoi öisin huutamaan nälkää oikein kovasti... enkä voinut sitten olla syöttämättä kun tiesin, että toisella on nälkä. Ja nykyisin edelleen syödään öisin. YÖsyötöistä voisin kyllä jo luopua ja niiden lopettamiseen kaipaisin vinkkejä kovasti. Mutta huudattamaan minusta ei taida olla. Sitten ennemmin syötän yöllä...

Tästä ei kyllä ollut apua sinun asiaasi, mutta olen miettinyt samoja juttuja ja joskus naureskellut, että imetän varmaan vielä kolme vuotiastakin (toivottavasti en :) )

Tsemppiä!!!

laastarit rintojen päälle ja sanottiin että rikki on, ei toimi enää. Lapsi oli kylläkin vähän vanhempi. Mutta jos tuntuu ymmärtäväiselle ja hoksaavaiselle lapselle, miksei tätäkin voisi kokeilla. Näin äidin ei tarvitse " kieltää" rintaa lapselta, vaan yhdessä voi harmitella, kun " tissi on pipi" .

Nyt kun tyttö 1v2kk on kipeänä ollut, on aamuisin saattanut itkaista ja repinyt yöpaitani etumusta, mutta kun oltu jo muutama viikko kokonaan ilman niin en enää maitoa rinnasta anna...

Meillä imetys loppui sillä " imetän jos pyytää, en tarjoa" -tekniikalla. Tyttö onkin yleensä niin touhua täynnä päivisin, että kun söi jo reippaasti muuta ja sai iltamaidon jo pullosta, niin aika pian oli jäljellä enää aamuimetys. Sitä olisin voinut vielä jatkaakin, mutta tosiaan kun sekin nyt jäi jo pitkäksi aikaa pois, niin olkoon sitten. :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat