Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mulla kolmas synnytys edessä ja kaksi epiduraalia takana joista jälkimmäinen ei kerinny tehoamaan. olleet aika nopeet synnytykset ja nyt odoteetavissa myös sellanen muutaman tunnin urakka joten mikä ois hyvä kivunlievitys jos sitä ehdin saamaan? Miten ois se peditiini tai spinaali? PCV tä en halua (enkä tiedä kirjotinko oikein) enkä ilokaasua. sai minut oksentamaan enkä agua rakkuloita joten...Olisin kiitollinen jos kertoisitte varsinkin uudelleen synnyttäjät mitä olette käyttäneet ja kuinka on kipuihin auttanut. Mihin peditiini laitetaan (lihakseenko?) eikös vaikutus ala heti? Kauanko kestää ja missä vaiheessa synntystä sitä ei enään anneta. Samat kysymykset tuohon spinaaliin. kiitos jos vastauksistanne etukäteen.

Kommentit (15)

Petidiini on voimakas narkoottinen aine, morfiinin johdannainen, joka vaikuttaa hermosoluihin aivoissa ja selkärangassa. Petidiini annetaan ruiskeena reiteen tai pakaraan. Lääkkeen tavallisin annostus on 10 mg kymmentä painokiloa kohti. Annos voidaan yleensä uusia neljän tunnin kuluttua.

Lääke vaikuttaa kivun aistimukseen ja tajuntaan. Joillakin naisilla hyvänolontunne lisääntyy samalla kun kipu vähenee, jotkut tulevat pelokkaiksi ja tuntevat olevansa tapahtumien ulkopuolella.

Petidiini läpäisee istukan ja vaikuttaa lapsen vointiin. Kun petidiiniä annetaan synnytyksen varhaisessa vaiheessa, äidin verenkierto ehtii puhdistaa lapsen veren lääkkeestä ennen syntymää. Koska petidiinillä on lapsen hengitystä lamaava vaikutus, lääkettä ei anneta lähellä syntymää. Jos vauvan verenkierrossa on lääkeainetta jäljellä vielä syntymän hetkellä, saattaa puhdistumisprosessi kestää useita päiviä varsinkin keskosilla. Petidiini voi heikentää vauvan imemisrefleksia ja hidastaa imetyksen aloittamista.

Olisipa kätilö viitsinyt kertoa tämän ennen kuin antoi petidiiniä. En

kyllä olisi suostunut!

sain kahteen otteeseen petidiiniä ennen kuin varsinainen synnytys käynnistyi. valmistelevat supistukset olivat niin kovat. ei auttanut kipuun ollenkaan mutta tuli sellainen olo kuin olisit kunnon humalassa, en olisi halunnut koko lääkettä jos olisin tiennyt minkälainen seko-olo siitä tuli. en ymmärtänyt kunnolla edes puhetta. vaikutus taas tietysti erilainen eri ihmisillä... mutta kipuun se ei tosiaan auttanut joten minulle ihan turha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sain synnytyksessä kivunlievitykseksi ainoastaan petidiiniä ja ilokaasua.

Petidiiniä en suostuisi ottamaan koskaan enää! Enkä voi sitä suositella

kenellekään.

Se ei vaikuttanut mitenkään, paitsi että supistukset pahenivat todella paljon, ja tuli sellainen olo kun olisi ollut hirveessä humalassa :(

Kysyin moneen kertaan kätilöltä, että koska kipua lievittävä vaikutus alkaa, ja sanoi aina vaan että ihan pian...

Kun supistukset alkoivat olla sietämättömiä, pyysin epiduraalia tms. mutta sitä ei enää ehditty antaa. Ilokaasu sopi minulle hyvin.

Ensi synnytyksessä ajattelin yrittää pelkällä ilokaasulla, mutta tarvittaessa haluan spinaalin.

Koska synnytys ei edennyt ja olin käynnistämistableteista todella kipeä niin vanha äkäinen hoitaja tarjosi pistosta. Ensimmäinen oli joku kipupiikki kans lihakseen eikä vaikuttanut mitään. Toinen oli juuri tämä petidiini, mutta en sitä tiennyt, koska kun yritin kysyä, että mikä se pistos oikein on, samainen hoitaja tokaisi vihaisena " Oletkos tehnyt jonkun periaatepäätöksen, ettet ota kipulääkkeitä. Tämä vain rentouttaa" Leijuin kaksi tuntia ajasta tietämättömänä sängyllä. Äänet kuului kaukaa enkä tajunnut mitään. Puhe oli vähän puurosta. Supistukset tuli ja meni, enkä jaksanut välittää kivusta mitään. Hyi kamala, mikä kokemus! Lisäksi minulle tarjottiin vielä yöksi toista pistosta! En meinannutkaan ottaa. Vaikutuksen jälkeen minua oksetti ja pyörrytti. Ei koskaan enää sellaista. Ennemmin kärsin kivun kunnolla. Synnytykseni saatiin alkuun vasta seuraavana päivänä.

Olin viimeksi synnytystoivelistaanikin kirjoittanut, että ei petidiiniä. No, synnytys kesti ja kesti, en ollut nukkunut kahteen yöhön ja supistukset hiipuivat, joten kätilö vaati, että minun olisi otettava petidiiniruiske, jotta " saisin levätä" ja synnytys ei kokonaan pysähtyisi.

No, tuloksena oli oksettava olo, huimausta, kamala tokkura. En päässyt enää ylös synnytyssängystä ja supistukset kävivät makuuasennossa ihan helvetillisiksi. Olin siihen saakka tullut tosi hyvin toimeen supistusten kanssa, kun olin voinut nousta pystyyn ja liikkua. Lepääminen oli todella siinä kauheudessa hyvin kaukana! Ja loppujen lopuksi makuuasento ilmeisesti aiheutti myös supistusten harvenemisen ja synnytys ainoastaan hidastui entisestään.

Kaiken lisäksi vauva oli syntyessään unelias ja imetyksen käyntiin lähteminen vei todella kauan. Vauva suostui kunnolla imemään ekan kerran vasta vuorokauden kuluttua synnytyksestä. Olenkin miettinyt olisiko tilanne voinut olla toinen ilman petidiiniä.

Eli myös minä olen samaa mieltä muiden kirjoittjien kanssa: Ei enää koskaan petidiiniä!

Täällä kanssa yksi, jolla on vain epämiellyttäviä kokemuksia petidiinistä. Ensimmäisessä ja toisessa normaalisynnytyksessä se vain tökättiin reiteen ilman, että mielipidettäni kysyttiin. Jonkin ajan päästä lääkkeestä tuli väsymys, sitten oksetti, mutta kipuja se ei poistanut. Toisessa synnytyksessä oksensin kätilön päälle, kun hän kiikutti kaarimaljaa. Kolmannessa alatiesynnytyksessä kielsin petidiinin laiton ja koko synnytystapahtuma oli paljon miellyttävämpi. En käyttänyt mitään kivunlievitystä. Paracervikaalipuudutuksen olisin saanut, mutta sitä ei ehditty laittaa, kun alkoi jo ponnistuttaa. Minusta rutiininomainen petidiinin tökkääminen synnyttäjään on tökeröä.

kun tiheitä, säännöllisiä supistuksia oli ollut kolmisen tuntia ja supistukset muuttuneet lähes yhtäjaksoisiksi, ei mitään taukoja.

Petidiini ei oikeastaan vienyt kipua pois, mutta teki sellaisen jännän tokkuraisen olon, ettei kivusta enää välittänyt eikä se haitannut. Petidiinin avulla pystyin vähän rentoutumaan ja supistuksiin tuli taas pieni väli. Lisäksi sain ilokaasua ja tällä tavalla torkuin ja avauduin viitisen tuntia, sitten ponnistamaan.

...vaan kipulääke, jota käytetään aivan alkuvaiheen kivunlievityksenä, silloin kun synnytys ei ole viel kunnolla käynnissä. Spinaalipuudutus laitetaan selkäydinnestetilaan (hieman poikkeaa epiduraalista) ja on yleensä tehokas puudutus, joka auttaa n. 1,5 - 2 tuntia. eli jos sinulla on ollut nopeat ja kipeät synnytykset, niin ehdottomasti spinaalipuudutus.

minun kokemukseni on päinvastainen. Olin ollut kotona monta yötä huonona kun en saanut kunnolla nukutuksi. Supistuksia tuli ja meni ja säännöllisten supistusten jälkeen en halunnut jäädä kotiin vaan jäin sairaalaan yöksi, vaikka synnytys ei ollut vielä kovinkaan pitkällä. Antoivat minulle petidiini piikin ja nukuin yön joten kuten ja sain vielä toisenkin piikin kun kivut alkoivat jälleen tuntu todella kipeiltä. Sitten kun sekään ei enää auttanut soitin hoitajat paikalle ja kas kummaa synnytys oli lähtenyt vauhdilla matkaan ja paikat 5 cm auki ja kun siitä kiikuttivat sitten saliin ei ehditty antaa muuta kipulääkettä kuin ilokaasu (joka yhtä tyhjän kanssa!!) ja paikat auki jo 9 cm...pian saikin ruveta ponnistamaan ja pian oli tyttö maailmassa. En ehtinyt olla kauaa synnytyssallissa ehkä noin 45-55 minsaa ja ponnistusvaihe kesti 13 minuuttia. Petidiinin ansiosta olin saanut rentouduttua ja " nukuttua" joten kuten mikä auttoi synnytyksen etenenmisessä. Kaiken kaikkiaan oli hyvä kokemus. En ehkä huomannut tokkuraisuutta, pahoinvointa tai muuta vastaavaa väsymykseltäni, sillä olin onnellinen kun sain nukutuksi joten kuten eikä kivut olleet niin pahoja. Laitoin toiveeksi tämän toisen odotuksen suhteen että petidiini on pop ja sitä saa laittaa jos voi ja tarvitsee!!

No voi että. Harmi että on ollut huonoja kokemuksia. Minäkin sain petidiiniä ja hieman leijailutti ja huimasi, mutta kivut kyllä lähtivät. Sainkin siinä vaiheessa levättyä pari tuntia. Supistukset tuntuivat, mutta eivät olleet ollenkaan kipeitä.

Itse ottaisin petidiiniä seuraavallakin kertaa.

Eli, vaikea sanoa miten kuhunkin vaikuttaa.

Samoin mulla huonoja kokemuksia tuosta petidiinistä. Sain alkusupistuksiin ja teki todellakin sellaisen " leijuvan olon" , mutta kun sitten synnytys toden teolla käynnistyi ja kärrättiin saliin niin alkoi myös oksentaminen ja krapulainen olo sekä hirvittävä päänsärky.Tämä teki itse synnyttämisen todella vaikeaksi ja supistuksetkin olivat todella kovaa luokkaa, liekö ollut kyseisen lääkkeen ansiota.Jos seuraava kerta vielä tulee niin kieltäydyn ehdottomasti moisesta morfiinista...

mulle laitettiin heti alussa petidiiniä ja ei se ainakaan kipuun auttanut yhtään.Ilokaasua vedin kokoajan ja en tiiä oliko se siitä vaan vai oliko petidiinillä osuutta asiaan, mutta olin ihan sekasin ja ihankuin kauheessa kännissä.3 tuntia sinnittelin ja sitten oli ihan pakko saada epiduraali! se vei tosi hyvin kipua pois,tosin kyllä tunsin vielä supistukset,mutta ilokaasu auttoi mainiosti :) ja levättyä sain 5 tuntia ennen karmivaa ponnistusta...:/

petidiini on opiaatti lääke joka on muisttaksein morfiini johdannainen. Ja ainakin minut saa oksentamaan aivan tolkuttomasti.

Kahdesti sen olen saanut kahdesti on sali täyttynyt oksennuksesta.

Saa minulle ainakin tosiaan oksettavan olon ja selaisen " kännin" . Että ilokaasukin on pieni juttu verrattuna tuohon petidiini humalaan..

Mutta toisille sopii toisille ei ja vain kokeilemallahan sen tietää käytkö.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat