Seuraa 

Minulla kasassa vasta rv 5+4, mutta jo viikko ennen testin tekoa alkoi piinaava unettomuus. Nukahdan kyllä illalla suhteellisen helposti, mutta herään muutaman tunnin kuluttua ja sitten se pyöriminen alkaa. Olen hämmästynyt, sillä edellisessä raskaudessa kärsin voimakkaasta väsymyksestä alkuraskaudesta ja päiväunista huolimatta unta riitti öisinkin. Olin kuvitellut käyvän nyt samoin, mutta raskaudethan tunnetusti voivat olla erilaisia oireiltaan. Hermostuttaa vain, kun maanantaina pitää töihin kahden viikon loman jälkeen. Mahdan olla nukkuneen rukous, jos unta tulee vain 3-4 tuntia yössä. Hassuinta on se, että en edes ole kamalan väsynyt enkä edes haukottele päivisin. Onkohan tämä normaalia alkuraskaudessa ja tasoittuu ajan myötä? Muilla vastaavia kokemuksia yövalvomisesta? Olisi kiva saada vertaistukea.

Hibiskus, jonka Nukku-Matti on hylännyt :)

Kommentit (7)

Mietin, että johtuuko se nimenomaan raskauteen vai mihin. Nyt menossa 5+2 ilmeisesti ja siis iltaisin saan unen ihan helposti mutta 2-3 aikaan menen ekan kerran vessaan ja siitä se pyöriminen alkaa... Nytkin olen ollut puoli kolmesta asti hereillä ja pyörinyt vaan. Oisko tätä jatkunut melkein viikon, ei nyt ihan mut melkein. Eikä siinä kyllä auttanut sekään vaikka olin töissä. Torstaina alkoi loma ja silti vaan pyörin. Mistä tämä voi johtua? ja voiko sille ethdä mitään? Päiväuniakaan en ole nukkunut.

Tiia

Kiitos sulle ma81ma (muistinkohan nikkisi oikein?). Helpotti kummasti, kun huomasi kohtalotovereita löytyvän, vaikka ei unettomuus olekaan kiva vaiva.

On totta, että rytmi on muuttunut näin joululomalla. Olenkin toiveikas, että uni alkaa taas maistumaan, kun aamulla on noustava ennen kuutta ja työpäivän päätteeksi 1,5-vuotias taapero pitää vauhdista huolen.

Ei mulla pitäisi olla mitään masennusta, vaikka pientä alakuloa olenkin havainnut raskaushormonien vaikuttaessa mielialaan tuuliviirin lailla. Täytynee elää päivä kerrallaan eikä turhaan murehtia nukkumisasiaa. Kyllä se unipuoli varmaan ajan myötä tasaantuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Alusta asti aina viikolle 13 oli juuri tuota pyörimistä mullakin. Todella uuvuttavaa ja hermoille käyvää. Nukahdin illalla todella nopeasti mutta heräsin aina parin tunnin päästä ja monesti valvoin tosiaan klo 01-00 jopa ihan aamuun saakka! Muutenkin uni oli katkonaista.

Neuvolassakin tuosta valitin ja verenpaineetkin oli koholla, epäilivät että juuri tuo valvominen on osasyynä.

Onneksi nyt on alkanut helpottaa ja olen onnekseni saanut herätä kahtena aamuna niin että olen nukkunut KOKO yön läpi ilman esim. yhtään vessassa käyntiä (joita siis aiemmilla viikoilla saattoi olla jopa 4-5/yö).

Tsemppiä, kyllä se toivottavasti helpottaa.

t.mariadee 14+1

Moi!

mulla oli sellainen tilanne että kun olin viikolla 8 naisten kanssa mökki reissulla ja siellä rytmi meni sekasin ku valvottiin 5-6 yöllä ja nukuttiin vain muutama tunti.

Sen jälkeen alkoi piinaava unettomuus..illalla en saanut unta vasta ku 4-5 aikaa yöllä ja nukuin 2-4 tuntia..joku yö meni nukkumattakin.. aikaisemmissa kahdessa raskaudessa ei oo ollu vasta ku ihan lopussa uni ongelmia ihan vähän silloinkin. Olin siis kuukauden huonoilla unilla ja oli aivan kamalaa... kun on 1 ja 2 vuotiaat lapset joiden kanssa on päivällä touhuttava.Uni rytmi meni kai jotenki sekaisin.Menee kuulemma helposti jos raskausaikana sekoittaa rytmin!!

yhtäkki sitten uni alkoi kumminkin tulemaan ihan normaalisti vaikka saatan heräillä aika usein..saattoi homeopaattisista aineista olla vaikutusta!!

Kun olin viikon ollut huonoilla unilla ja olo oli kauhea kävin päivystyksessä.. ja määräs nukahtamis lääkkeeksi opamoxia 15 mg yksi tabletti nukkumaan mennessä. Mutta pelotti kyllä syödä ku eihän mitkään lääkkeet ole suositeltuja alku raskaan ja varsinkaan se lääke..

Kun raskaan oleville ei ole mitään nukahtamis eikä uni lääkkeitä..

toivottavsti ei tule tollaista jaksoa toistakertaa..se oli kauheaa ja mieli oli aika matalalla ku ajattelin jos koko raskus ajan sellaista.. nyt olen viikolla 13.

Minulla ei ole mitään masennusta eikä sen sellaista ku ne liittyvät yleensä unettomuuteen..eikä illalla mikään mietityttänyt eikä painanut mieltä uni ei vaan tullut..Olin kyllä ihmeissäni..

Tsemppiä sulle ja koita selvitä ongelmastasi=)

hibiskus:

Lainaus:

Nukahdan kyllä illalla suhteellisen helposti, mutta herään muutaman tunnin kuluttua ja sitten se pyöriminen alkaa.

Täsmälleen sama juttu täällä! Se on kauhean rassaavaa, varsinkin niinä öinä jolloin tietää että köllöttelemään ei voi aamulla jäädä. En tajua mistä kummasta homma voi johtua, ehkä ne ovat vaan niitä elimistön muutoksia.

Tämä aamuyön unettomuus ei ole mulle täysin tuntematon ilmiö tätä ennenkään, mutta nyt se on mennyt aika pahaksi ja taitaa tulla tälläkin hetkellä neljäs yö peräjälkeen jolloin ihan sama kaava piinaa.

Koetettu on lukemista ja jopa jonkun muun puuhan yrittämistä (netissä surffausta tms.) mutta olen kaikesta huolimatta niin väsynyt, että mikään ei oikein onnistu vaan pelkästään ahdistaa olla yksin toljottamassa pimeyteen ja murehtimassa.

Eli täältä kaikki sympatia kohtalotoverille, muttei valitettavasti minkäänlaista taikakeinoa - ehkä joku esittelee meille sellaisen? (Toivossa on hyvä elää.) :)

Juulia rv 9+3

nukahdan helposti mut viimestään klo 2 herään ja sitten vaan pyöritään ja hyöritään sängys. n klo 6 tulee uni seuraavan kerran ja sitten sitä pitäski jo herätä... väsymystä ei kyl päiväseltä ehdi paljoo tuntea kun on vuoden ikäinen hulivili lahkeessa pyörimässä. Mutta mulla nää univaikeudet on kyl jatkunu jo pitkään, esikoisen raskausajalta...

mulla on sellai et nukun töistä tullessa muutamankin tunnin " päiväunet" ,illalla nukahtaminen on vaikeeta,heräilen öisin..

mutta aamulla kellon soidessa 5.45 pomppaan tikkuna ylös enkä ees oo kauheen väsyny?!. ekan kanssa melkeen nukuin seisaalteen :D hassua.. rv 5+3

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat