Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Näistä haluisin kokeilla jompaa kumpaa kun menen tätä kolmatta synnyttämään. Takana minulla nopeat synnytkset joten nytkin odotettavissa nopea. Laitetaankos peditiini lihakseen ja vaikutusko alkaa heti? Kaunako kestää ja muutenkin sen hyvät ja huonot puolet. Entäs spinaalin hyvät ja huonot puolet? Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.

Kommentit (10)

... Se ei vaikuttanut kipuun YHTÄÄN. Nukutti kyllä. Eli 15h minä nuluin supistusten välin (alle 5min) ja herärin supistukseen. Sain muistaakseni useamman piikin...

Ensimmäisessä synnytyksessä kokeilin petidiiniä,ei mitään vaikutusta. Se annetaan lihakseen.

Petidiinin huonoja puolia on että se vaikuttaa heikentävästi vauvan sykkeeseen,eli en ottaisi toista kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mulla vaan kokemus epiduraalista ja petidiinistä ja mulla se viimeinen auttoi siinä vaiheessa kun synnytys kesti pitkään ja sain petidiini niin et sain vähän levätä. sit kun alkoi tuntua siltä etten ois jaksanu loppuun sain epiduraali ja se toimi ihan hyvin.

toka synnytys oli sit ihan " luomu" . nopee ja kivulias.

my_selene ja Remppa rv 18+

ps. olen saanu sellaisen käsityksen et epiduraali auttaa avautumisvaiheessa mut ei sit ponnistukseen.

Mulla synnytys käynnistettiin, ja kun se kunnolla käynnistyi, todella kipeitä supistuksia tuli taukoamatta, ja vain huusin. Minulle laitettiin spinaalipuudutus, joka auttoi välittömästi. Supistukset kyllä tuntuivat, mutta siedettävinä, ja 20 minuutin kuluttua alkoi ponnistusvaihe. Mulla se siis ainakin toimi todella hyvin. Mutta oon kyllä kuullut että joillekkin se voi aiheuttaa kovan päänsäryn. Ja tosiaan sen vaikutus ei kestä kovin kauaa.

Spinaali on periaatteessa epiduraalia tehokkaampi ja nopeampi (tehoaa periaatteessa " heti" ), mutta lyhytkestoisempi. Kestää noin tunnin.

MUTTA minulle kävi kuten edellisellekin kirjoittajalle. Epiduraalia ei ehditty antamaan, joten annettiin spinaali. Ei vaikutusta supistuskipuihin! Ponnistusvaiheessa ehkä auttoi; en tiedä kun ei ole mihin verrata.

Kätilö sanoi sitten jälkeenpäin, että minulle ei epiduraalista olisi ollut mitään hyötyä kun spinaalikaan ei tehonnut. Synnytys oli syöksysynnytys, ja tällöin kuulemma kivut voivat olla niin kovat että niihin ei mikään tehoa. Onneksi siis meni nopsaan ;)

Spinaali on käsitykseni mukaan myös tehokkaampi kuin petidiini. Petidiiniä ei kai anneta ponnistusvaiheen lähestyessä (haittaa vauvan hengitystä), joten se taitaa olla poissuljettu nopeissa synnytyksissä.

joka laitetaan alaselän (yläpakara?) lihakseen. Joillakin vie kivuilta kärjen, joiltakin nopeuttaa kohdunsuun avautumista. On lisäksi vähän " huumaava" lääke, itse menin ainakin vähän tokkuraan siitä.

Minä sain sen esikoisen synnytyksessä kun kohdunsuu oli sentin auki ja supistukset todella kipeitä. Tätä ennen olin vain ilokaasun varassa muttei se auttanut enää mitään. Petidiniä suositellaan vain hyvin alkuvaiheessa synnytystä, koska voi olla juuri niitä vaikutuksia vauvaan. Minulta Petidin ei vienyt kipuja lainkaan mutta pää meni vähän kyllä tokkuraan siitä. Hirveitä kipuja kesti n. tunnin, jolloin kahden viimeisen supistuksen jälkeen tunsin että nyt tapahtui jotain. Kätilö katsoi, että kohdunsuu oli 10 cm auki ja sikiöpussista osa pullahti jo ulos. Siitä sitten suoraan synnytyspöydälle jossa kätilö puhkaisi kalvot ja heti alkoi ponnistuttaa. Tyttäremme syntyi 6 minuutissa ja jälkeiset samoin 6 minuutissa.

Sain synnytyksen jälkeen 3pv supistavia lääkkeitä, koska epäiltiin että kohtuun olisi jäänyt jotain. Kalvot olivat meinaan niin repaleiset, ettei niistä nähnyt tuliko ne kokonaan ulos. Onneksi olivat tulleet. " Räjähdin" siis auki tuon Petidinin voimasta viimeisissä supistuksissa, joten kohdunsuu todnäk avautui muutamassa minuutissa miltei kokonaan.

En siis usko, että itse enää saan Petidiniä, koska viimeksi se annettiin vain reilu tunti ennen kuin vauva syntyi. Se oli hyvä lääke minulle siksi, että kaikki meni nopeasti, mutta kyllä minä jotain puudutettakin olisin halunnut. Jonkun piikin sain kohdunkaulaan juuri ennen vauvan syntymää, mikä sitten onkaan nimeltään. Mutta eihän se synnytys minusta ollutkaan muuta kuin helpottavan tuntuista. Ne poltot ne kipeitä olivat!

Saa siis nähdä mihin nyt päädytään. Epiduraalin haluaisin nytkin, mutta ehdinkö saamaan, sen näkee sitten helmikuussa :) Tyttäremme syntyi hieman sinisenä, mutta napanuora oli kerran kaulan ympäri, johtui kai siitä. Sydänäänet pysyivät koko ajan normaaleina, eli vaikutuksia ei lapseemme kuitenkaan ollut, vaikka lääke annettiin niin vähän ennen synnytystä.

t. Mikaela rv31+4

kävi niin että kun lääkäri kalvoja puhkaistaessaan totesi kohdunsuun olevan auki 3 cm ja laittoi samalla epiduraalin niin kun saatiin laitettua aloin ponnistaan. Eli 20 minuutissa aukesin 7 cm eli ei ehtinyt epiduraali vaikuttaa muutakuin ehkä ponnistuskipuun..Esikon synnytyksessä se oli hyvä kivun lievitys kun ei puhkaistu kalvoja tms, mutta nyt haluisin jotain muuta kun sitä epiduraalia tuskin ehdin saamaan...Edellisen synnytyksen kesto 3,5 tuntia ja epiduraalia sain odotella tästä ajasta 1,5 tuntia siitä kun sitä pyysin joten..

supistusten välejä... Pari kertaa on suhrattu epiduraalin kanssa, eikä se oo oikein ehtinyt hätiin. No, kolmannella kerralla kätilö suositteli spinaalia, se on kuulemma tosi nopea laittaa ja tehokas. Siinä vaiheessa olin taas sellaisessa jamassa että olisin ottanut vaikka harppuunasta jos sillä olis saanut edes osaa kivusta lievemmäksi.

Jostain kumman syystä mulla lähti tunto vain pakaroista ja kantapäistä (kätevää ;-) eli supistuskipu jäi entiselleen. kuulemma ei oo ikinä ennen sattunut moista. Sitten haettiin toista lääkäriä apuun, ja se sai laitetuksi paraservikaali(olikse niin?)puudutuksen toiselle puolelle. Toinen puoli jäi ilman puudutetta vauvan pään asennon vuoksi. Mutta onneksi sain edes puolittaista helpotusta - - - ja aine vaikutti siis heti.

Koko ruljanssin jälkeenkin synnytystä hoitanut kätilö sanoi, että spinaalipuudutus on oikeasti tosi hyvä ja nopea kivunlievitysmuoto. Hämärään jäi että mikä siinä sitten oikein meni pieleen kun teho osui mulla pikkuisen huti... Meinaan kyllä ensi kerralla kokeilla uudestaan, jos nyt tepsisi.

Jymy rv 23+0

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat