Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei,

Meillä vauva on pt:ssa (rv 30+2) ja tiedän hyvin, että ehtii vielä kääntymään vaikka moneenkin kertaan, mutta rupesin tässä nyt kuitenkin miettimään, että jos vauva ei käännykään niin millainen juttu se vauvan kääntämisyritys oikein on. Meidän neuvolatäti ei ole ottanut asiakseen selvittää oikein mistään toimenpiteestä koskaan mitään, joten oletan, ettei häneltä tästäkään asiasta asiallista tietoa saa sikäli mikäli käänöstä meille ehdotetaan. Kertokaa siis asiasta enemmän tietävät miten vauvaa yritetään kääntää ja millaisia riskejä/ongelmia tässä touhussa on.

Avustanne iloiten, Mangolia :)

Kommentit (7)

mutta minullakin oli edessä, että meinasi joutua tekemään. Tätini on kätilö ja sanoi, että älä anna yrittää kääntää. Jos niin käy, että pitää valita käännös tai sectio, niin sectio. Varmasti on hyvin menneitä käännöksiä, mutta itse sain miettimisen aihetta kun erittäin kokenut kätilö sanoi, että ei missään nimessä sais antaa tehdä tuota käännösyritystä..

mulla käännytys yritys x2 viikoilla 36+6 ja se oli aivan kauheeta,en ikimaailmassa mee enään siihen.ja tyttö ei kääntyny vaikka kuinka yritti runnoa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulle ei voitu tänä aamuna enää tehdä käännösyritystä (rv 37+2), kun pikkuinen on jo laskeutunut peppu alas, mulla on lapsivettä niukasti ja mahani supistaa tosi herkästi, joten ei mitään saumaa käännökselle... Perätilassa siis lähdetään synnyttämään.

tinde ja pikkuihme

Olen nyt 33+3 ja vauva on ilmeisesti poikittain masussa ja viimekertainen kirjanoppinut th ehti jo asialla " pelotella" kertomatta sen tarkemmin kuitenkaan. Sen käsityksen olen saanut, että jotenkin epämielyttävä juttu se on....

Toivon mukaan masuasukkimme vielä kääntyy... :)

Mulla käännösyritys oli ihan positiivinen kokemus, vaikka vaavi ei kääntynytkään oikeinpäin. Rv silloin 35+6 ja oli ollut pt:ssa koko ajan. Kääntämistä ennen lääkäri ultrasi ja teki painoarvion ja katsoi tarkemmin vauvan asentoa. Sitten lotrasi geeliä masulle ja alkoi nostaa peppua ja kääntää pääpuolesta. Ei sattunut, mutta ei tuntunut kovin kivallekaan. Olin kuitenkin hyvin motivoitunut käännökseen, joten en kokenut sitä kovin kauheana. Antaisin ilman muuta yrittää käännöstä seuraavallakin kerralla jos on tarve. Enemmän hirvittää ensi ti pt-sektio, koska tämä " pyrstötähti" ei suostunut alakautta syntymään :)

Riskeistä sen verran, että prosenttilukuina ongelmia käännöksestä aiheutuu seuraavasti: istukan ennenaikainen irtoaminen 0,1%, napanuorakomplikaatio 0,05%, riski joutua hätäsektioon käännöksestä 0,4%. (HUS:n julkaisusta). Vauvan vointia seurataan oikeastaan koko se päivä, eli sydänkäyrää otettiin 1/2h ennen käännöstä, 1/2h sen jälkeen ja 2h käännöksestä kun olin käynyt lounaalla. Kotiin pääsin iltapäivällä. Mielestäni käännös ei ollut paha juttu ollenkaan, harmi ettei onnistunut. 59% onnistuu.

Toivotaan että sun vaavi kääntyy itsekseen, eikä mitään temppuja tarvita. Jos tarvitaan, niin kyllä käännös on ihan harkinnan arvoinen juttu. Tsemppiä!

T:Tiikuri rv 40 tasan :)

en tiiä mitä riskejä siinä on mutta ne mulla kattoi ultralla ensin sitten lääkäri otti toisella kädellä vaavin pepusta ja toisella päästä ja yritti kirjaimellisesti kääntää,se sattu niin paljon...ihan kun vatsa oisi revenny.. mä tippa linssissä olin siinä,sen jälkeen varattiin sektioon aika (kun vaavi ei kääntyny) ja sen jälkeen 1,5h käyriin seurantaan että vauvalla on kaikki hyvin. supisteli kovasti sen koko käyrä ajan..

Tutullani saatiin vauva käännetyksi mutta hupsis, vauvapas kääntyikin takasin. Ei kuulemma hänellä sattunut yhtään.

Mutta toiselta tutulta kuulin että se sattui ihan kamalasti ja halusikin lopettaa koko kääntämis yrityksen.

Itseltäni aikanaan kysyttiin haluanko kokeilla vai mennäänkö sektioon jos perätila ei muutu raivotarjonnaksi. Halusin ehdottomasti sektion mutta vauva olikin ehtinyt sitte kääntyä rt ihan itse ;)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat