Seuraa 

Tuossa yhdessä ketjussa arvosteltiin ankarasti äitiä, joka tunnusti olevansa jo viikon lomansa aikana kypsä kotona kökkimiseen. Jopa tuon äidin mielenterveyttä taidettiin kyseenalaistaa ja oltiin muka " huolissaan" hänestä. Äitiä parjattiin, että oli tullut tehneeksi lapsia, kun ei kerran heidän kanssaan kotona viihdy. Kyllä täällä on muillakin oikeus lapsentekoon kuin teillä arvon reippaat ja pullantuoksuiset mammat, jotka kuitenkin saatte suuren osan elämänne sisällöstä av:lta.

Olen itse ollut kotona reilut 5 vuotta ja kyllä on tylsää ja puuduttavaa välillä! Kysyn vaan, kuka normaali jaksaa vuodesta toiseen askarrella ja leikkiä ja puunata kotia ja jökittää hiekkalaatikoilla ja mammakerhoissa ainoana elämäntehtävänään? Noh, varmaan jotkut täällä.

Vaikka olen kotiäiti, niin esim. pulkkamäessä ei ole minusta kivaa. En pidä aikuisena lumessa peuhaamisesta ja alas lasku ja taas ylös kävely on suoraan sanottuna TYLSÄÄ. Silti lapseni pääsevät mäkeen, mutten itse siellä teutaroi, koska en halua.

Eikä joku kirjastossa/kaupassa käynti, kivien ja käpyjen osoittelu lapselle, laulaminen riitä kellekään (paitsi joillekin täällä) tekemiseksi päivästä toiseen. Kaikki eivät vaan pidä tuollaisista ja se on ihan normaalia.

Kyllä minä ainakin kaipaan muutakin aktiviteettia välillä ja sanotaanko suoraan että aivoille haastavaa työtä. Sitten sitä jaksaa paremmin arkirutiinejakin. Kaikkien aivot eivät aktivoidu tarpeeksi pyykkien viikkaamisesta ja viikon ruokalistan suunnittelusta, vaan tarvitaan muutakin.

Sivut

Kommentit (48)

Olet osittain oikeassa, mutta sitä en allekirjoita, että ilmaisuni olisi mitenkään yksioikoista. Kirjoitan siksikin kärkevästi, koska totuus on, että liian pliisulla kirjoituksella ei aiheesta keskustelua herää ja kirjoitusta ei edes ehkä jakseta lukea loppuun, jos siinä kumarrellaan kaikkia ja joka ilmansuuntaan. Lisäksi en pidä siitä, että tällä palstalla huudellaan niin kovin helposti toiselle, että hän on huono äiti vain jonkin yksittäisen asian vuoksi, vaikkei edes koko ihmisestä mitään muuta tiedetä. Tai hyökätään tyyliin " kaikille sitä lapsia suodaan" tai " miksi hankit lapsia, kun et heidän kanssaan edes viikkoa kestä" , vaikka toinen olisi vain todennut, että kotona oleminen on turruttavaa päivästä päivään.

Mutta kun jengi on sellaista, että linkitellään nettigallerioista toisten ihmisten kuvia haukuttavaksi ja toista kirjoittajaa saatetaan tuosta noin vain kevyesti vaikka huoritella huvikseen, niin ymmärrän, että kaikkien kanssa ei voi olla samalla aaltopituudella millään. Niinhän se on oikeassakin elämässä.

Minäkin kuulun siihen joukkoon jonka mielestä kotona oleminen oli TYLSÄÄ! Menin töihin kun poika oli 1,4 vee, ja nyt olen ollut tyytyväinen elämääni elokuusta alkaen. Illat ja viikonloput kuluvat perheen kanssa, mutta ei me siitä huolimatta kaikkea vapaa-aikaa vietetä kaikilla noilla käpy-pulkka-ulkoilu-plaplaa jutuilla. Mikä ihmeen äitilaki se on että kaikkien lasten kanssa pitäisi tehdä saoja juttuja, jotkut vaan pystyvät päättämään mitkä ne oikeat ja hyväksytyt jutut ovat!!! Meillä puuhataan sitä sun tätä, ja välillä ei yhtään mitään, mutta jotenkin uskoisin että mun lapsesta tulee ihan samanlainen tolkku aikuinen kuin noista käpy-ulkoilu jne lapsistakin.

Rakkautta meillä lapsi saa, ja se on tärkeintä. Miks ihmeessä en sais sanoa ääneen että joku esim. huovuttaminen evvk, senkin ajan voin vaikka painia ipanan kanssa ja halia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun kysymys on rahan puutteesta. Ei ole varaa lähteä hiekkalaatikkoa pitemmälle. Ei edes kahville. Aiemmassa linkissä annettiin vaihtoehdoksi juuri näitä ilmaisviihdykkeitä, kuten metsässä kävely, pulkkailu, kirjastossa käynti. Vaan ketä ne jaksaa kuukaudesta toiseen kiinnostaa?

En hyökkää tässä sinua vastaan, vaan vain täsmennän, että meilläkin tehdään rutiineista poikkeavia asioita, mutta kun lapset vaativat jatkuvaa huomiota ja pitäisi aamusta iltaan skarpata ja jaksaa heidän kanssaan sitä ja tätä, eikä saa hetken vertaa omaa rauhaa, niin SE nyppii. Juuri sen takia sitä ei tahdo viikonloppua pitempää.

Ihminen tarvitsee tekemistä, työtä ollakseen pitkästymättä. Ikinä ennen maailmanhistoriassa ei sitä työtä ole ollut niin vähän tehtävänä kuin nykyisin syystä tai toisesta ilman ansiotyötä tai opiskelua olevilla. Poikkeuksena ehkä todella ison lapsilauman kanssa kotona olevat. Kun äidit sitten jäävät kotiin lasten kanssa, ei ole ihme, että elämänpiiri kapeutuu. Osa ahdistuu tästä, osa ei edes sitä huomaa vaan ainoastaan tylsistyy ja taantuu ja saattaa jopa uskoa, että saa kaiken mitä tarvitseekin.

Turha on verrata nykyisiä kotiäitejä 50 vuoden takaisiin amerikkalaisiin vastineihinsa. Heilläkin oli ongelmia pitkästymisen kanssa, vaikka heillä sentään oli nykyisiin suomalaisiin kotiäiteihin verrattuna paljon työtä tehtävänä. Suomessa taas ei laajamittaista kotiäiteyttä ole ennen nykyistä aikaa ollut. Muutamia yläluokkaisia hienostorouvia vain. Kotona töitä tekeviä äitejä toki sitten sitäkin enemmän, mutta heidän elämästään 90% täyttivät muut työt kuin lapseen liittyvät.

Ei siinä ole mitään väärää jos nauttii lapsiensa kanssa olosta eikä SIINÄKÄÄN ole mitään väärää jos ei nauti kaikesta. Te äidit jotka hyökkäätte ap.n silmille aloituksesta niin pitäkääpäs sitten läpenne kiinni kun on päivä jolloin ottaa kaaliin kaikki vetäkää se pepsodentti hymy naamallenne ja irvistyksen sekaisesti leikkikää lastenne kanssa.

Mutta teillä itsellänne on pieni ongelma koska jokainen joskus kyllästyy niin kotona oloon / työelämässä oloon. Jauhakaa joka paikassa lapsistanne ja tehkää kaikille ihmisille selväksi ettei teidän elämään kuulu muu kuin lasten kanssa touhuaminen. Te täydelliset kotiäidit hih hih...

Eipä siinä taida kehittyä kuin ruuanlaittotaidossa.

Vierailija:

Lainaus:

Pirtelö puhuu ihan asiaa, joskin teksti vaikuttaa lapselliselta kirosanoineen.

Eli ilmeisesti hän on imetyksensä puolesta hyvä äiti, eikä sitä muut seikat voi kumota :D

PS. Mikäs se oli se pirtelön koira ja vauva -rinnastus taannoin, piikillevienti jne...

Se, että teen asioita joista en pidä, ei tarkoita, että tylsistyisin lasteni seurasta. Ei minun lapsissani tai heidän seurassaan mitään vikaa ole, minä en vain pidä pulkkamäessä seisoskelusta. Ihan sitä samaa teen töissäkin, eikä se siellä sen mukavampaa ole.

Pointtini on se, ettei kaikesta tarvitse pitää vaikka sitä tekisikin jonkun toisen onnen vuoksi.

-se lastenohjaaja

Vierailija:

Lainaus:

miksi tästä on tehty joko tai-kysymys.

Miten ihmiset eivät kykene nauttimaan monenlaisesta aktiviteetista? Työstä ja vapaasta. Aikuisten seurasta siinä kuin lastenkin. Harrastuksista ja levosta.

Sinun itseilmaisu on niin yksoikoista ja väkisinkin kaikissa aloituksissasi tulee mieleen, etteikö vähempi provokatiivinen lähestyminen riittäisi ajamaan asiaasi?

Tulet helposti ymmärretyksi väärin hyökkäävän ja todella yksipuolisen ilmaisusi takia.

Olen kaikkea tuota mitä parjasit. Olen myös kaikkea muutakin (esim. maalaan, kirjoitan, laulan, toimin aktiivina hyväntekeväisyydessä), ei minulla ole tylsää juuri koskaan ja silloin kun on niin se on ihan rentaouttavaa sekin sitten!

Jos pirtelö et halua niin paljon vihaisia lukijoita niin kehitäthän ilamaisuasi hieman säyseämpään tai sitten vain otat kuran vastaan, joohan? ; )

miksi tästä on tehty joko tai-kysymys. Minä nautin kotiäitinä suurimmaksi osaksi lasteni kanssa olosta ja teen juuri näitä pulkkamäki-käpylelu-juttuja. Silti se ei estä minua toisinaan lähtemästä vapaalle ystävien kanssa tai yksikseen. Tai estä minua nauttimasta aikuisista viihdykkeistä vaikka iltaisin, kun lapset jo nukkuvat.

Miksi sitten pitäisi olla niin, että jos on työelämässä, ei voi nauttia omasta lomasta tai perheen arjesta tms? Onko ne aivot sitten niin ylikuormitettu töissä, että joutuu kotona istumaan postilaatikon vieressä kahvikuppi kädessä?

Minä olen opiskellut ja hoitanut samalla lapset kotona. En siis ole ollut touhuamassa heidän kanssaan jokaista valveillaolosekuntiani. Osaan silti yhdistää eri elämänalueita ilman, että niistä pitäisi joku jättää täysin pois. Kannattaa opetella, hyvä taito.

etpä taida uskaltaa, minusta Pirtelö on varsin tervejärkinen ihminen, joka uskaltaa kertoa asiat niinkuin niistä ajattelee, omalla nimimerkillään toisin kuin monet muut täällä.

Lily79

On luonnollista, että käpy-pulkkamäessä-kotiäiti ei pysty käsittämään miksi joku haluaa muuta kuin olla lasten viihdyttäjänä 24/7. Sehän tekisi hänen " elämäntyönsä" tyhjäksi.

Muistuttaisin vielä kotiäitejä jotka mainitsevat joka välissä että " lapset ovat pieniä vain muutaman vuoden jne" -olette aivan oikeassa. Mutta jos nämä vuodet venähtävät 10 tai 15 vuoteen, saattaa käydä niin, että " parhaat vuodet hoitaa ammatillinen pätevyys ja turvattu ansio" ovat menneet.

Ihmiset, varmasti itseni mukaanluettuna eivät ymmärrä, mitä toinen tarkoittaa. Sen huomaa täällä hyvin. Edelleen ihmettelen, että ihminen ei viihdy lomalla,kun pitää olla lastensa kanssa. Onko niin ettei oman perheen kanssa osata olla vaan, tai tehdä jotain rutiineista poikkeavaa. Ei siellä hiekkalaatikolla ole kenenkään lomaansa pakko käkkiä.Jos kotona puuduttaa, miksette varaa vaikka lomaa etelään, pohjoiseen tai johonkin siltä väliltä. Olen tällä hetkellä kotiäitinä, koska se sopii perheelleemme parhaiten. Emme vietä päiviämme kellon tai minkään standardin mukaan, itseasiassa vihaan leikkipuistoja ym perhekahviloita, mutta minusta on ihanaa olla lasteni kanssa. Toivottavasti opit ottamaan rennommin jo ennen eläkeikää.Hyvää uutta-vuotta!

Että minäkö uhmakas ja vastaan kaikkea perinteistä?! Mielestäni olen juuri perinteisimmästä päästä palstalla ja varsinainen perineisten perhearvojen kunnioittaja. Kirjoitin tänne pari kuukautta sitten imetystäkin puoltavan kirjoituksen ja sain paljon sapiskaa, joskin myös runsaasti kiittävää palautetta. Ja pidän itseäni erittäin perinteisenä kotiäitinä ja kotihoitomyönteisenä.

Minä nyt vaan satun ymmärtämään, että joskus kotona oleminen risoo ja uskallan sen myös sanoa ääneen, vaikkei täällä saisi. Täällä kun on vaan näitä aina uhrautuvia kotiäitejä, jotka kernaasti hyökkäävät " uraäitien" kimppuun. Minä en viitsi arvostella toisten valintoja sen suhteen, milloin vie lapsensa hoitoon. Minulla ei ole sellaiseen pätemiseen tarvetta.

Tarkastelen myös asioita eri näkökulmista ja kirjoitan tänne noin pari kertaa viikossa jostain mielipiteeni, jos huvittaa. Jos tahtoisin huomiota ja olla vastarannan kiiski, niin enhän muuta joutaisi tekemäänkään, kuin vahtaamaan täällä näitä teidän kirjoituksianne. Ei tämä palsta minulle sentään niin tärkeä ole:DD

Vierailija:

Lainaus:

On luonnollista, että käpy-pulkkamäessä-kotiäiti ei pysty käsittämään miksi joku haluaa muuta kuin olla lasten viihdyttäjänä 24/7. Sehän tekisi hänen " elämäntyönsä" tyhjäksi.

Muistuttaisin vielä kotiäitejä jotka mainitsevat joka välissä että " lapset ovat pieniä vain muutaman vuoden jne" -olette aivan oikeassa. Mutta jos nämä vuodet venähtävät 10 tai 15 vuoteen, saattaa käydä niin, että " parhaat vuodet hoitaa ammatillinen pätevyys ja turvattu ansio" ovat menneet.

Samaa mieltä!

T.kolmen äiti

tarvikaan. Mutta siis... Kyllä kunnon äidin tulee ainakin nauttia lapsen kanssa tekemisestä, KOSKA LAPSI NAUTTII siitä. Sen " vähän tylsemmänkin, ei kaikille ilmeisesti älyllisesti tarpeeksi kehittävän" toiminnan lapsen kanssa, siitä palkkiona on lapsen hyvä mieli. Se ainakin saa mut jaksamaan tehdä niitä. Ja toisekseen, laita enemmän päälle, jos pulkkamäessä paleltaa, ja mee itekin laskemaan. Oikeasti tehtynä varhaiskasvatus on hiton paljon enemmän aivotyötä kuin monen palkkatyö. Puhumattakaan sen arvokkuudesta. Jos naiset ei edes ITSE arvosta sitä, miten tulevat polvet kasvatetaan ja aliarvostetaan sitä aikaa lapsen kanssa ja ollaan naama nurin päin, kun joudutaan ulkoilemaan/leikkimään tms oman lapsen kanssa niin kyllä ymmärtää, että lasten psykiatrian jonot on niin pitkiä! Jumaliste, sitä päivää ei tule minun kohdallani, että oman lapsen kanssa on tylsää tai liian vähän aktivoivaa! Vaikka se sitten ois sitä, että lasketaan varpaat yksi kerrallaan vaikka kahden tunnin ajan!

Lapsen nautinto on äidin nautinto. Kaksinkertaisen nautinnosta tekee se, että lapsi koko ajan kehittyy tässä äidin hoivassa ja yhdessä tekemisessä. Minulta ainakin olisi lapsena pudonnut pohja lapsuudelta kokonaan, jos äitini olisi jotenkin osoittanut, että hänestä kanssani leipominen, lukeminen, luistelu, askartelu tms. on vähäpätöistä ja lahjojensa tuhlaamista! Menkää suorittamaan urallanne miten paljon lystäätte, mutta yhtä paljon te ette voi siitä saada koskaan irti!

4

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat