Seuraa 

Eli autona meillä ww passat farmari missä repsikan paikalla poiskytkettävä airbag. Saa ihan napista painamalla pois päältä tämän siis..

Meillä istuimena two way elite pian komevuotiaalla. Maxi cosin korokeistuin selkänojallinen 5,5 vuotiaalla ja vauvalle on maxi cosin kaukalo muistaakseni..Jos matkustan lasten kanssa ilman toista aikuista kaikista parasta olisi sijoittaa kaukalo etupenkille, mutta, mutta mitenkä luotettava tuo airbagin poiskytkeminen on?

Takapenkillä meidän autossa ei keskellä ole niitä viisipisteturvavoitä vaan pelkkä lantiovyös..En tiedä kuinka two way eliten saisi keskelle jos vauvaa ajattelsi laittaa reunaan..keskelle kaukaloa vaikea saada. En myöskään haluisi että tämä 3 vuotias istuisi vauvan vieressä jostain syystä. Voisiko sitten esim maxi cosin korokeistuimen ja 5,5 vuotiaan laittaa etupenkille matkustaessa jos airbag on päällä. Tää korokeistuin on siis sellanen mikä kiinnitetään aina auton omilla vöillä. Sinä ei ole omia vöitä. Kuinka te tekisitte? Ajankohtaista viimestään maaliskuussa kun kolmas lapsi syntyy.. Korokeistuinta ei myöskään turvallisuussyistä voi laittaa lantiovyöhön takapenkille keskelle joten...

Kommentit (14)

Meillä homma onnistui seuraavasti. Eli Vauvanollessa ihan pieni oli hänellä kaukalo keskellä kiinteästi asennettuna, Keskimmäisellä HTS toisessa sivussa selkä menosuuntaan asennettuna ja vanhimmalla Gracon jakkaraksi muuntuva istuin toisessa sivussa. Tosi tiukka teki mutta mahtui. Nyttemmin on myös keskimmäisellä tuollaninen Gracon istuin ja vauva istuu HTS:ssä keskellä selkä menosuuntaan. Ja siis isommat sivuilla naama menosuuntaan. Hiukka hankalaahan tuota vauvaa on sinne keskelle laittaa mutta näin on kuitenkin pärjätty. Meillä siis vauvaa ei ole kauppoihin tms. kuljetettu kaukaolssa vaan aina sylissä ja kaukalo ollut autossa.

Tuttavaperheemme teki tarkkaa tutkimustyötä ko. kiinnityksistä. Heillä on autona uusi WW Passat farmari, joka kuulemani mukaan on farmariautojen tilavimmasta päästä. No, isofix -kiinnitteiset turvakaukalot mahtuivat auton takapenkille ongelmitta, mutta seuraavan koon turvaistuimet eivät. Tai olisivat mahtuneet, mutta sitten ei perheen isä olisi autolla enää ajanut ja matkustaminenkin olisi ollut ahtautumista. Eikä iskä ole mitenkään poikkeuksellisen pitkä tms. Että se siitä heidän kohdallaan.



Turvaistuimia asennettaessa mun mielestä on tärkeä turvallisuustekijä myös se, että kuskilla on esteetön näkyvyys oikealle. Ainakin meidän Peugeot 307 -farkussa toisen turvaistuimen ollessa pelkääjän takana selkä menosuuntaan siten ettei lapsen tarvitse istua jalat suussa, on tämän asian kanssa kiikun kaakun (varsinkin näin talvivaateaikaan). Siis silloin pelkääjän paikalla joku istuu eli lähinnä viikonloppuisin ja lomilla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hankalaa ehkä, mutta kaukalon laittaminen keskelle olisi vielä hankalampaa. Saako edes laittaa kaksipistevyöllä? Eliten saa muistaakseni laittaa kaksipistevyöllä kasvot menosuuntaankin. Tarkista ohjeista.

Kun vauva syntyi isommat olivat 3v ja 5v ja istuivat reunapaikoilla. Vauva turvakaukaloineen sitten keskellä, jossa myös 3-pistevyöt. Turvakaukaloa kyllä irroitettiin ja laitettiin usein, ei se kovin hankalaa ollut keskipaikallakaan. Lisäksi ajattelin että isommista on seuraa ja viihdykettä vauvalle (tosin meillä ei tarvinnut epäillä tuon 3v käytöstä), joka on keskellä. Keskipaikalle häikäisee myös aurinkoisella säällä vähiten ja viima/kylmyys käy vähiten.

selvisi ettei taakse keskelle saa autoomme asennettua kolmipistevöitä..Kertoi tuttavamme joka autotalo laakkosella töissä huollon puolella ja tämä liike siis juuri huoltaa korjaa myy yms volkkareita. Joten vielä jää kolme vaihtoehtoa..Kaukalon asentaminen lannevyöhön, kaukalo eteen tai esikoinen eteen tai auton vaihto joten ehkä sitten yritän ängetä kaukaloa taakse keskelle. Saas nähdä kuinka käy..meneekö hermot jo heti ekalla kertaa ; )

Kinkkinen tilanne ja neuvoja ona vaikea antaa, kun ei tunne tarkemmin ko. istuimia. Ajattelisin kuitenkin näin.



Ensisijaisesti kaikki lapset turvallisuussyistä takapenkille, jos vain istuimet suinkin mahtuu vierekkäin

joko vauva keskelle tai esikoinen keskelle.



Jos kumpikaan noista ei onnistu, niin sitten täytyy laittaa esikoinen etupenkille, mutta ei se kyllä hyvä vaihtoehto ole. Siinä on muistettava tuo poiskytkentä eikä siitä ole silti takuita. Lisäksi olisi tärkeä saada penkki mahdollisimman taakse, mutta eipä taida onnistua, jos toinen istuin on takana.



Me tuotettiin Saksasta chrysler Voyager, niin on sovittu hyvin.



Mutta teidän täytyy vain miettiä ja kokeilla itsellenne sopivin ratkaisu ja jos ei autoa voi vaihtaa, niin mahdollisuuksien mukaan istuimia kuitenkin, että saatte kaikki mahdollisimman turvallisesti kyytiin.



Tsemppiä pohdintoihin!



T@hti

Aluksi vauva oli kaukalossa apukuskin takana, 2v istui selkä menosuuntaan kuskin takana ja 4½v istui keskellä turvavyöistuimessa. Ja myöhemmin sitten nuorin oli selkä menosuuntaan apparin takana. Esikoinen sitten kiipesi aina omalle paikalleen keskelle, kun molemmilla sivuilla oli istuimet " nurinpäin" .



Nyt meillä ei olekkaan turvatyynyä nykyisessä autossa ja nuorin on edessa. Ykkösautona olevassa bussissa kaikki mahtuvat taakse istumaan, myöskin kesällä syntyvä nelonen.



Itse en uskaltaisi laittaa ketään lapsista etupaikalle, jos siinä on airbag, vaikkakin poiskytketty. Mutta olenkin autoilun kanssa " ylihysteerinen" :) Käyn tarkastamassa lasten turvavyötkin, jos joku muu heidät laittaa kiinni.



Keskipaikan lantiovyöhön on saatavana ainakin hieman isommalle turvaistuin, 9-25kg, jonka siis saa kiinnittää selkä menosuuntaan lantiovyöllä. Kaukaloissakin on sellaisia malleja, jotka käy pelkällä lantiovyöllä. Minä varmaan laittaisin isot sivuille ja vauvalle vaihtaisin istuimen joka käy keskelle.

mut oletko koettanu että mahtuuko kaikki kolme istuinta ylipäätään takapenkille? Meillä kolme lasta, nyt 7v, 5v ja 2v. Pienimmän syntyessä autona oli skoda octavia vm 03 ja siihen ei mahtui just ja just vauvakaukalo -kuljettajan takana-, maxi cosi turvavyöistuin toisessa reunassa ja keskellä kasvot menosuuntaan kolmepiste vyöllä aktan istuin. Kun vauva siirtyi repsikan puolelle aktan istuimeen selkä menosuuntaan, oli tarkoitus laittaa keskimmäinen turvavyöistuimeen kuljettajan taakse ja isoin korokkeelle, mut koroke ei mahtunutkaan.. niinpa isoin istui pelkällä turvavyön alentimella keskellä. tällä hetkellä autona on sama mut tämän vuoden mallia, sisätiloiltaan niin paljon tilavampi et 2 vuotias mahtuu olemaan selkä menosuuntaan ja edessä mahtuu vielä istumaankin, 7v on keskellä korokkeella ja 5v turvavyöistuimella.



jos olisin sinä ja istuimet mahtuu, niin laittaisin sen 2way eliten keskelle, jos sen saa lantiovyöllä laitettua, ja vauvan sekä isoimman reunoille. kun keskimmäinen on vöissä niin ei ehkä yletä vauvaan...? Meillä ei ainakaan ollu sitä ongelmaa, ei ylettäny antamaan tuttia vaik joskus olis ollu tarvetta.



Mut kieltämättä kolmen lapsen autoon tunkeminen on aina mukava projekti...

merkki on Akta Duoflex Confort. Vieläkökän niitä myydään? Siinä on ihan ohjeiden mukaan mahdollisuus kiinnittää lantiovyöllä, ja oli ihan tukevasti kiinni. Alkuun meidän 3v poika oli siinä keskellä ja vauva vieressä kaukalossa, jolloin reunapaikalle mahtui tarvittaessa vielä aikuinen istumaan. Olisi reunaan varmaan mahtunut kapea tyrvavyöistuinkin (esim. Römer kid joka pojalla nyt isompana on). Tuo Akta/Graco Duoflex on alaosastaan kapea, joten ei vie hirveästi tilaa keskipaikalla. Eikä poika kiusannut pikkusiskoaan pahasti, vaikka vähän epäiltiin.

Myös Audilta ja Volkswagenilta on meille sanottu, että vaikka he voisivat kytkeä (siis huollossa) airbagin pois päältä, heillä on konsernitason määräys, että niin ei saa tehdä, koska Saksassa oli pari vuotta sitten lauennut tällainen poiskytketty tyyny ja tappanut vauvan. Ja koska kuvittelisin, että huollossa tehty airbagin poiskytkentä olisi varmempaa vielä, kuin se, että itse voi ko. homman tehdä napinpainalluksella, niin en kyllä uskaltaisi laittaa eteen vauvaa tai 5-vuotiastakaan, vaikka kuinka olisi tyyny pois päältä.

Ja missään nimessä ei sitä 5-vuotiasta saa laittaa etupenkille kun tyyny on päällä. Muistaakseni Suomen suosituksen mukaan vasta 10-vuotiasta saisi kuljettaa etupenkillä, koska pieni lapsi, vaikkakaan ei enää vauva, voi murskautua turvatyynystä.

Eli lapset sinne taakse vaan, meillä 3-vuotias istuu kuskin penkin takana ja 1-vuotias on " pelkääjän" penkin takana, keskipaikka on siis tyhjä. Näin ovat olleet aina, ensin vauvalla oli turvakaukalo ja nyt sitten isompi istuin.

oikein hyvä tai turvallinen ennenkaikkea..Vaihdoimme vasta kesällä autoa ja näin ollen ei nyt oikein rahallisesti onnistuisi taas tuo auton vaihto.. En tiedä saako tuota meidän kaukaloa lannevyöhön taakse?! Tiedättekö te? Jokatapauksessa vakuutusyhtiö ei korvaa kolarivaurioista mitään jos edestä poistaa airbagin kokonaan koska on valmistustehtaassa laitettu auton vakio varusteeksi on perusteluna joten sitä ei voi tehdä..

Vaihtoehdot siis jää todella minimiin. Kaukalo taakse lannevyöhön tai riskinä kaukalo etupenkille airbag poiskytkettynä ja tai uusien istuinten osto tai ei autoilua ollenkaan koko perheen kesken ; ) Niin ja yksi olisi kait se jos kysyisi kolmipistevöiden asennuksen autoon keskelle. Katsotaan nyt miten sitten päädytään kun se aika koittaa pian.

Sille kun saa istuimia niin, ettei auton vöitä tarvita ollenkaan.

Meillä aikomuksena tunkea vauvan kaukalokin takapenkille, kuskin taakse. Saa esikoinen (3,5v) siirtyä keskelle kun vauva syntyy ja parivuotias jätkä pitää pelkääjän takana olevan paikkansa. Onneksi autoa vaihtaessa viime keväänä hankittiin kolmipistevyö taakse keskelle.

Eli meille on myös kolmas lapsi tulossa ja autoilun ongelmaa on kovasti pohdittu. Meillä lapset ovat ap:tä hivenen nuorempia (" vanhin" n. 3.5v vauvan syntyessä), joten tästä autoon mahtumisen problematiikasta saadaan nauttia vielä pitkään, jippii!



Nähdäkseni jos kaikkia suosituksia noudatetaan kirjaimellisesti, useamman kuin kahden lapsen perheissä koko perhe ei koskaan liiku yhdellä autolla samaan paikkaan tai sitten hankittavaksi tulee minibussi tms. jossa penkkirivejä on useampia. Suurin kiitos ongelmasta lankeaa mielestäni etupenkin matkustajan puoleiselle turvatyynylle (jonka vaaroista T... -jotain jo ystävällisesti huomauttikin), joka on tietenkin oikean kokoiselle aikuiselle loistava mutta pienten lasten kuskailun kannalta haasteellinen.



Vaikka suhtaudunkin varsin epäileväisesti turvatyynyn laukeamisen estävään järjestelmään, niin vaihtoehdot ovat vähissä. Kolmen turvaistuimen mahduttaminen takapenkille sekä lapsien niihin saaminen _kunnolla_ on omiaan vähentämään automatkailua merkittävästi (puhumattakaan siitä, että siihen ei ihan minkä tahansa auton koko riitä). Eli epäilyksistä huolimatta kaksi isompaa lasta takapenkillä reunapaikoilla, vauva eteen (turvatyyny pois kytkettynä) ja toinen vanhempi lapsien keskelle taakse (se hoikempi :). Ja sitten ajetaan kieli keskellä suuta ja toivotaan muidenkin ajavan!



Sivukommenttina mainittakoon, että esim. Englannissa turvakaukalosta siirrytään matkustamaan suoraan kasvot menosuuntaan. Tuttavaperheemme siellä ei ollut kuullutkaan selkä menosuuntaan asennettavista taaperoiden turvaistuimista. Ja Suomessahan suositellaan matkustettavan selkä menosuuntaan nelivuotiaaksi asti, että näin....!



T. MaalisPapu rv 28+4

me kysyttiin aikoinaan tuosta airbagin poiskytkemisestä ja rellun huollon vastaus oli että he eivät sitä tee kun ei ole 100% takeita siitä etteikö turvatyyny kuitenkin laukeaisi onnettomuustilanteessa. eli itse en uskaltaisi laittaa vauvaa kaukalossa etupenkille vaikka airbag olisi poiskytketty.



airbagin kanssa on myös pituusvaatimus eli muistaakseni pelkääjän paikalla istuvan täytyy olla vähintään 150cm pitkä jotta turvatyyny osuu oikeaan kohtaan vartaloa eikä lyö niskoja nurin. 5-v ei varmaankaan ole edes korokkeen kanssa 150cm joten sekin vaihtoehto jäänee pois laskuista.



itse lähtisin setvimään asiaa niin, että ensiksi selvittäisin löytyisikö 3-veelle jokin turvaistuin jonka voi kiinnittää pelkällä lantiovyöllä. olen kuullut että jokin merkki on sellainen mutten muista mikä...



jos tuo ei onnistu niin sitten selvittäisin onnistuuko ja kuinka kallis operaatio on muuttaa takapenkin lantiovyö 3-pistevyöksi.



jos tuokaan ei onnistu niin sitten selvittäisin kuinka hankala ja kallis operaatio on poistaa airbag edestä kokonaan.



ja jos tuokin on pois laskuista niin sitten ei kai auta kuin vaihtaa autoa...



meillä on kolme lasta takapenkillä niin, että 3-v istuu kuskin takana turvavyöistuimessa, vauva on keskellä kaukalossa ja 5-v istuu pelkääjän takana turvavyöistuimessa. meillä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmaa siinä että vauva on keskellä, periaatteessa pystyn ainakin jonkin verran valvomaan 3-vuotiaan touhuja kun näen siitä omalta penkiltäni kuskin taakse (mies ajaa). ja meillä on siis jokaisella paikalla takana 3-pisteturvavyöt.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat