Seuraa 

Onko kukaan käyttänyt PASin (tai tuoresiirron) jälkeen lugesteronia suun kautta? Vai määrätäänkö lääke aina emättimen kautta (siis siinä muodossa) ?

ICSIssä minulla oli lugejen sijaan emättimeen laitettava crinone-geeli (varmuuden vuoksi pähkinäallergian takia), mutta ehkä voisin kokeilla seuraavaksi tuota halvempaa lugesteronia.

Erityisesti kiinnostaa, voiko sitä skäyttää suun kautta.

Kysyn tätä seuraavasta syystä:

Olen suruni keskellä miettinyt sitä, laukaisiko emätinlääkitys tuhehduksen elimistössäni...

Ekan ICSIn tuoma raskaus päättyi yllättävään tulehduksen aiheuttamaan keskenmenoon rv 14 +1.

Olin tänään jälkitarkastuksessa, eikä muuta syytä ole löydetty kuin tavallinen streptokokki-bakteeri, jota kantaa 30 %. Yleensä se on oireeton kuten minullakin - ja sitten kun todettiin oli jo myöhäistä : ´´)

Koska bakteeri on elimistössä ja pelko - paitsi siitä, tuleeko raskaaksi!! - tulevassa raskaudessa toistuvasta painajaisesta on kova... Minä olen ilmeisesti ärhäkän kannan kantaja :(. Toki pääsen erikoisseurantaan JOS tulen raskaaksi, mutta pitkä emätinlääkitys tuntuu kyllä silti riskaabelilta näin maallikosta.

Kommentit (6)

..ei Lugesteronia suositella nautittavaksi suun kautta raskausaikana.

Kaivoinkin tuosta luge-paketista tuon tuoteselosteen esiin, siinä sanotaan näin:

Käyttö raskauden ja imetyksen aikana

Lapsettomuuden hoidossa Lugesteron-valmistetta käytetään joko emättimen tai suun kautta 9-11 raskausviikolle asti. Lugesteron-valmistetta pitäisi käyttää ainoastaan raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana ja silloinkin vain emättimen kautta.

Heissan, en ole koskaan ollut PASissa, mutta olen käynyt pitkät keskustelut lääkärini kanssa siitä, pitäisikö minun jatkaa lugesteronin käyttöä suunnilleen PP14 jälkeen ja hän on sitä mieltä, että lugesteronin käytöllä ei ole mitään todistettavaa etua sen jälkeen kun alkio on kiinnittynyt tai sitten ei. Jos alkio on kiinnittynyt huonosti, niin luget ei sitä pidä kiinni kuitenkaan. Eli en ole nyt sitten varma toimitaanko PASissa eri tavalla ja onko tämä nyt sitten lääkäririippuvainen juttu, mutta ehkä on parempi, että kyselet omalta lääkäriltä, miten toimia.

Periaatteessa olen ymmärtänyt, että lääketieteellisesti lugen käyttäminen rv 12 saakka auttaa ainostaan, jos on aidosti progesteronivajausta - ei muuten. Mutta minä en tosiaan ole lääkäri, vaan ainoastaan jutellut asiasta paljon lääkärini kanssa, kun huomasin, että osa täällä käyttää aika pitkään lugeja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei, voisit vaikka kysäistä lääkäriltäsi, voisitko käyttää luteaalivaiheen tukihoitona Pregnyl piikkejä 4 päivän välein 2500ml. Pregnyl vaikuttaa aivolisääkkeeseen siten, että munasarja itse tuottaa keltarauhashormonia. Pregnyl tukihoidon aikana ei kyllä raskaustestiä voi tehdä kuin vasta noin 5-7 päivää vikan piikin jälkeen, koska muuten testi ' väärä' positiivinen, joten joutuisit piinailemaan vähän pidempään kuin muut...

Sinuna kuitenkin ehkä käyttäisin tätä vaihtoehtoa, jos tuntuu, että ne emätinpuikot tms. ei ole hyviä.

Itse olen käyttänyt piikityksiä lähes kaikissa hoidoissani ja mukavaa se on myös siksi, että ei tarvitse joka päivä puuhailla niiden lugestreronien kanssa.

Mulla on ollut luget suun kautta silloin, kun aluksi kokeiltiin pelkkää suun kautta menevää tukilääkitystä. Myöhemmin IVF:ssä ja PAS:ssa luget on tungettu alapäähän. Jos sulla on jotain taipumusta tulehduksen uusiutumiseen, luulisi että lääkitykseen on vaihtoehtoja. Puhu hoitavan lääkärin kanssa asiasta ettet turhaan huolehdi itseäsi aivan hermoraunioksi!!

Onnea hoitoihin!!

Ihanaa, kun tällä jaksetaan auttaa näissä tuhansissa kysymyksissä.

On hyvä, että nyt voin suoraan kysyä lääkäriltä esim tuosta Pregnyl-piikin mahdollisuudesta.

SaraMaarika en valitettavasti muista historiaasi kokonaan... onko sulla ollut PAS-siirtoja? Piikitettävä lääke kuulostaa houkuttelevalta tässä pelossa... PAS-siirrossa keltarauhashormonitukea (huh mikä sana - ja menikö edes asia oikein?) käytetään kuitenkin jopa rv 12 saakka. Milloinkohan sitä sitten voi testata, onko raskaana... Hm. Kuukautiset tietty kertovat negasta, mutta olen onnistunut toiveillani saamaan ennenkin kuukautiset siirtymään.

Meillä ainakin piti käyttää rv 10 asti sekä Progynovaa että Lugeja kun tehtiin lääkkeellinen PAS. Hoitopaikkamme mukaan myös luonnolliseen kiertoon tehdyssä PAS:issa olisi käytetty tuonen rv 10 asti, mutta siitä ei ole kokemusta kun emme luonnolliseen kiertoon päässeet sitä tekemään.

Eli riippuu hyvinkin hoidosta, onko käytettävä. Meille ainakin sanottiin, että ne on muistettava ottaa (molemmat) koska ilman lääkitystä ei ole toivoakaan.

Raskaustestistä.. luulisi, että veritestillä näkee onko raskaus alkanut - siis vaikka Pregnyliä piikittäisikin. En todellakaan tiedä varmasti, mutta uskoisin hcg-arvon olevan aivan eri luokkaa kuin pelkkä pregnylistä saatu. Kysy ihmeessä lääkäriltäsi tätä vaihtoehtoa jos luget huolettaa! Kyllä se lääkäri osaa sitten vastata tuohon raskaustestijuttuunkin :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat