Seuraa 

Minua on alkanut pikkuhiljaa huolestuttamaan 3-vuotias tyttömme, sillä hän tuntuu olevan aina nenä kirjassa kiinni, tai kinuamassa että hänelle luettaisiin. Joulupukin tuomat uudet lelut kiinnostivat kaksi päivää, ja sen jälkeen on taas palattu kirjojen maailmaan. Tuntuu siltä, että lapsi harvoin oma-aloitteisesti leikkii leluillaan, lukisi vaan. Vauvanuket, joita hän vielä pari kuukautta sitten hoito ahkerasti joka päivä, ovat jääneet huoneen nurkkaan unohduksiin. Toki tyttö puuhailee muutakin, pitää esimerkiksi askartelusta ja piirtelystä kovasti, ja leikkii mielellään ja hienosti muiden lasten kanssa. Puistossa käymme päivittäin, ja siellä riittää muutakin puuhaa. Onko teillä muilla samanlaisia lukutoukkia? Osaako kukaan sanoa, kuinka paljon lapsen pitäisi leikkiä leluilla, vai kannattaako edes huolestua?

Kommentit (9)

että muiden viihdykkeiden ylivalta on hetkellistä.

Kohta taas löytyy kirjastosta jokin 89-sivuinen ufo-tietokirja, jota sinnikkäästi luetaan vaikka se on hippasen yli käsityskyvyn (vielä).

(En ole huolestunut vaikka poika 3v10kk on tavattu lukemasta puhelinluetteloa ;))

Tyttö on ihan pienestä asti ollut kiinnostunut kirjoista. Monet kirjat oppii ulkoa ja lukee niitä mielellään myös yksin. Tuokin on jonkun verran kausiluontoista, välillä leikkii leluilla, mutta aina ne kirjat ovat rakkaimpia ja niitä luetaan aina. Pikkusisko 1v näyttää olevan samanlainen. Useasti on tuomassa kirjaa ja pukkaamassa syliin lukemaan. Minusta se on vaan kovin positiivista. Huolestuisin, jos lapset vaan katselisivat telkkaria tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

..on myös aina ollut kiinnostunut kirjoista. " Lukee" niitä itse ja haluaa luettavan. Iltasadun jälkeen lukee aina itsekseen vielä monta kirjaa. Ja yleensä aamullakin kantaa kirjoja sänkyyn ja lukee pitkät tovit. Kirjaimet ovat aina olleet suuri kiinnostuksenkohde, jopa niin suuri että tyttö osaa jo kirjoittaa oman nimensä itse. Osaa tehdä lähes kaikki kirjaimet, joten kirjoittaa melkein mitä vain kunhan kertoo mikä kirjain tulee seuraavaksi.

Touhuaa kyllä päivisin paljon muutakin kuin lukee, mutta jaksaisi varmaan kuunnella satuja vaikka koko päivän.

Mielestäni huomattavasti parempi vaihtoehto kuin että tuijottaisi telkkaria. Ja huomaan senkin että tytön sanavarasto on suurempi ja keskustelukyky " parempi" kuin monella ikäisellään. Joten eipä tuosta lukuhimosta varmaan mitään haittaakaan ole.

Tyttäremme on myös lukutoukka mutta eniten pitää tarinoiden kertomisesta. Isän kanssa lukee kirjaa (tekee hyvää isällekin, muuten) mutta äitin pitää " lukea suusta" eli keksiä tarina milloin mistäkin ankasta ja tartsanista. Ette kuule usko millaisia kavereita nekin on tyttären sadunkerrontaohjeiden mukaan! Milloin mennään rakentamaan pesää ja sitten tulee susi ja puhaltaa sen nurin tai se on piparkakusta tehty.

Lukutoukkailu voi olla myös vaihe eli menee ohi ja tulee toivottavasti pian takaisin. " Normaalin" lapsen lukeminen ei voi mennä liiallisuuksiin.

Entisenä kirjastontätinä en voi kuin olla tyytyväinen näin monesta lukutoukkalapsesta tämänkin palstan perheissä :) Lukeva ei tieltä eksy!

Han saattaa ottaa joko yhden kirjan tai lajan kirjoja ja linnoittautua sohvalle ja istua siella vaikka tunnin yhta mittaa " lukemassa" . Ei kuule eika nae, keskittyy kirjoihinsa aivan taysilla. Ja tallainen han on ollut ns. aina. Hanelle myös luetaan todella paljon. Joskus olen kokeillut kauanko han jaksaisi kerrallaan kuunnella satuja, mutta aina olen itse vasahtanyt ensin.

Minusta ei ole mitaan syyta huoleen, pain vastoin kirjat ovat kehittavaa ajanvietetta ja kyllahan siihen lukusessioiden valiin aina leikkeja, ulkoilua ym myös mahtuu. Varhaisessa iassa omaksuttu lukutottumus ja -innostus on parhaassa tapauksessa elamanmittainen rikastuttava asia!! Itsekin olen todella kova lukemaan ja keskityn hyvaan kirjaan aivan 100%. Olen siis ainoastaan iloinen siita etta tuo esikoisemme nayttaa nauttivan kirjoista yhta paljon kuin minakin :)

...kirjat olleet tärkeitä vauvaiästä saakka. Nukahtaakin kirjan kanssa :O) Ihan kuin äitinsä. Just järjestin kirjakaapin uudelleen ja totesin miehelle, että näihin on mennyt omaisuus. Mutta kaikki ollaan luettu miljoonasti. Nyt 1-v. pikkusisko hakee kaapista kirjan ja peruuttaa syliin istumaan ja hokee ammaa, ammaa. (avvaa näin savolaisittain :O)

Mitä teidän 3-4 vuotiaat lukevat mieluiten?

Meidän poika tykkää edelleen muumikirjoista, sitten kaikista kurkistuskirjoista, Hessukissoista, Ainokirjoista... Oikeastaan aivan laidasta laitaan. Yksi suosikeista on ihastuttava Kuukoira kirja, siinä on hieno kuvitus :O)

Luin viestejänne lähes epäuskoisena ja hieman haikealla mielellä...Miksi meidän lapsi ei ole kiinnostunut kirjoista?! Mieheni ja minä olemme aina olleet hyvin kiinnostuneita kirjoista ja luemme paljon. 3 vuotias lapsemme taas ei ole kiinnostunut kirjoista yhtään...Hän on VAIN kiinnostunut hyvin rajuista ja villeistä leikeistä, joita jaksaakin sitten leikkiä vaikka aamusta iltaan.

huojentavaa kuulla, että meillä on " kohtalotovereita" :) Meillä tyttö 3-vee on ollut aina äärettömän kiinnostunut kirjoista ja lehdistä ja lukemisesta ylipäätään.

Kirjat ovat ylitse muiden ja niiden kanssa jaksetaan olla vaikka kuinka kauan. Miehen kanssa myös luetaan lapsille (pakon edessä ;) ) todella paljon. Mutta kavereidein ja siskon kanssa leikkikin on mieluisaa. Se lukuhomma vaan menee ylitse muiden :) Nyt tänäänkin kun nuorempi nukkui päikkäreitä, meidän kolmevuotias istui sohvalla lukemassa kirjoja 1,5 tuntia :)

Kiihkein vaihe mennyt hieman ohi. On myös tykännyt kirjoista reilun vuoden ikäisestä. Kiihkein vaihe oli 2,5-3,5 vuoden iässä.

Olen samaa mieltä kuin edellinen lukutoukan äiti: huolestuttavampaa olisi jos istuisi nenä kiinni telkkarissa ja kinuaisi vallan videoita katselemaan.

Luulisin, että voi olla jokin kausi menossa. Tärkeää mielestäni on, että hän haluaa ja osaa leikkiä muidenkin kanssa.

Hyvä, jos joku aikuinenkin jaksaa välillä lukea lapselle!

Lukuisia ja lukemattomia kirjoja ja lukuhetkiä!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat