Vierailija

Tuosta yhdestä ketjusta tuli mieleen, että kun tietoa kerran on niin laitetaas tähän yhteen ne. Tässä teille kysymyksiä joiden vuoksi nähtävästi epäonnistuin imetyksessä esikoisen kohdalla ja toinen on tuloillaa kohta ja haluaisin nyt onnistua. Suluissa on neuvot mm. kätilöiltä, imetystukipuhelimista, kirjasista, lastenosaston hoitajilta sekä kirjasista.

1.) Vauva syntyy kiireellisen sektion takia, joutuu heti lastenosastolle. En saa vauvaa viereeni. Olen surullinen, itken koko ajan, olen yksin synnärin huoneessa kuunnellen kun toiset hoitavat lapsiaan. En saa tietoa vauvastani. Ekan yön nukun miten nukun: Huoli vauvasta on suuri. Haluaisin vauvani rinnalle. En pääse koska olen leikattu. Seuraavana aamuna minulle tullaan kertomaan etten saa imettää lastani koska hänen hengitys on taattava - saa siis luovutettua maitoa pullosta. Sillä välin kätilö tulee puristelemaan rintojani, keskustellaan maitoasioista joista olen todella innoissani: Se on äärimmäisen tärkeää että SAAN viedä pienelle lapselleni ensimaitoa ruiskulla, edes vähän. Sitten vaihtuu taas kätilö... tiuskii että tuhlailen heidän pumppujaan kun en vie niitä pesuun, kun kukaan ei kertonut mitä niiden rintapumppujen kanssa pitää tehdä. Sanotaan vain että koeta itselle sopiva.

Vauva on 3 päivän ikäinen. Maitoni on noussut todella hyvin (ihmeellisen hyvin kuulema sektioäidiksi) ja saan vietyä vauvalleni maitoa jota lastenosastolla annetaan. Lupaavat soittaa minulle aina kun vauva itkee... joskus ihmettelen että miksi soittavat 4 tunnin välein.. paljastuu että eivät viitsineet soitella, kun vauva jäi nälkäiseksi ja antoivat lisämaitoa. Sanon että haluan tietää asioista. Tokaistaan lastenosastolla että vauvan terveys ja painonnousu ovat tärkeitä nyt. Ehdin kyllä imettämään. Osastollani itken ja pumppaan...

4 päivän ikäinen vauvani pääsee ensimmäistä kertaa imemään itse. Minua ohjataan imetysasennossa mutta käsketään katsoa kellosta, että lapsi ei väsy koska pitää laittaa lisähappeen sitten. Laitteet piipittävät aina kun vauvan käsi liikahtaa, pelästyn että onko hengittämisessä ongelmaa. Haetaan vauva pois ja punnitaan: HYVÄ, hienosti tuli maitoa.

Merkataan ylös kaikki, syöttöpunnitukset. Leikattuna ja vauva piuhoissa yritän hoitaa lastani. Mies auttaa välillä kun meinaan pyörtyä. Mutta käsketään vain kävellä 5 kerrosta, jotta leikkaushaava paranee paremmin. Omalla osastollani odottaa kylmät ruoat, joskus ne on viety poiskin kun olen ollut imettämässä toisella osastolla.

Tätä kestää viikon ja pääsemme kotiin, vauvan paino noussut hyvin ja maitoa riittää.

Kotona imetän niin paljon kuin mahdollista. Säilön myös ylimääräiset. Hankin hyvän rintapumpun... kuukauden kuluttua vauvan paino noussut 250 g. Missä vika??

2.) Olisiko pitänyt kotiin mennessä herättää vauva kun nukahti rinnalle? (sanottiin että pitää herättää, että söisi aktiivisesti ainakin 20 minsaa) Herätän mutta ei herää, torkkuu välillä.

3.) Olisiko pitänyt herättää kun nukkui alussa jopa 3 h? Siinä ajassa ehdin juuri ja juuri suihkuun, syömään jotain, pesemään pyykkiä jne. (Sanottiin että vauvalle ei kannata opettaa liian tiheää syöntiä vatsan takia..sanottiin että 3-4 tunnin syöttöväli hyvä) Vauva alkaa kitistä ruokailujen jälkeen. Vatsavaivoja..hankitaan cuplatonit, pidetään sylissä..kaikki se aika menee miettimiseen mikä vauvalla on. Tarjoan rintaa, syö taas hetken. Nukahtaa lopulta isoon itkuun. Ja minä itken kun en tiedä mikä vauvalla on. Nälkä? Vastahan minä annoin rintaa...

4.) Kuukaisi tällä tavalla että annan rintaa niin usein kuin syö, yritän joskus pitää hereilläkin, vauva on paljon lähellä, itkee usein, kouristelee ja luulen niiden olevan vatsavaivaa. (sanottiin että sitten ei kannata imettää koko ajan jos vatsa vaivaa vaan yrittää hieman rytmittää..toisesta paikasta sanotaan että imetä imetä..)

Mitä tein väärin?

1) Annanko aina rintaa kun vauva vähänkin itkee ettei lapsella vain ole nälkä? (sitä se on ollut jos pojan paino nousi noin vähän)

2) pumppaanko rintojani jos vauva torkahtaa, annanko sen maidon vauvalle? Entä kun sen vatsa täyttyy siitä, imeekö liian vähän rinnoista jolloin taas saan pumpata?

3) Jos vauvan paino ei nouse, miten saan mahdollisimman tehokkaasti imetettyä vauvaani viikon ajan niin että neuvolasta eivät laita sairaalaan? Eli millä keinoin saan vauvan painon nousemaan?

KIITOS.

Kommentit (10)

Öisinkin imetyskertoja tuli 5-10... joten rankkaa oli, mutta toivottavasti sen arvoista.

tuttia ei missään tapauksessa.

anna mielummin ensin siitä rinnasta, ja sitten vasta lypsetty. Vauva ottaa mielummmin pullosta, kun siitä tulee helpommin. Mutta tärkeämpää sen maidon tulon kannalta on se, että imetät suoraan rinnasta.

vältä syömästä vatsavaivoja aiheuttavia tuotteita, ainakin sipulia, kahvia ja paprikaa, ehkä tuore tumma leipäkin kannattaa jättää pois.

Onko lapsi tyttö vai poika? tarkista nivuset, saattaa olla alkava nivustyrä. Meillä nuo,alituoset kitisyt tarkoitti sitä...

=) Olisikin sinunlaisiasi naisia enemmän =)

Minä myös neuvoisin imettämään enemmän sitä takamaitoa ja sehän onnistuu myös siten, että ensin lypsät laihat maidot käsin tai pumpulla pois (joko luovutat sairaalaan tai sitten laitat myöhempien tarpeiden varalle pakkaseen tms) ja sitten vasta annat rinnan lapselle.

Sitten myös antaisin neuvon, että anna lapsen asua rinnalla ihan rauhassa. Anna hänen imeä vaikka tunti tai kaksikin jos vaan rinnalla viihtyy. Ota itsellesi mukava asento ja katso samalla vaikka TV:tä.

Ilmavaivojen syytä lähtisin ensin miettimään omista ruoistasi, eli jätä pois ainakin seuraavat ilmavaivoja aiheuttavat ainekset ja katso helpottaako: kananmuna (kyllä kananmuna aiheuttaa todellakin vatsanväänteitä vauvoille), ruisleipä, herneet, sipuli, suklaa (ei aiheuta kaikille, mutta aika monelle vauvalle kyllä), kaali, sekä kesäaikaan tuoreet mansikat ja uudet perunat. Samoin D-tipat vaihda Jekovitiin ja ala antaa lapselle maitohappobakteereja.

Minusta lapsen herättäminen syömään on yksi typerimpiä neuvoja, joita välillä kuulee annettavan neuvolastakin. Terve lapsi herää kyllä itse nälkään ja en herättäisi alle kuukauden ikäistäkään syömään ellei nukkuisi vaikkapa 6h putkeen heräämättä. Eri asia tietenkin jos lapsi on vaikka jostain syystä heikompi tai suorastaan aliravittu tms.

Muista myös että sinä olet hyvä äiti, vaikka jossain vaiheessa joutuisitkin antamaan lisämaitoa. Nyt toistaiseksi siihen tuskin on tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vastasyntynyt ei pidä 3-4h syömisvälejä vaan kutakuinkin asuu rinnalla ensimmäisen 1-2kk tankaten ravinnon lisäksi läheisyyttä ja turvaa ja kuunnellen tuttua sydämensykettäsi. Jokaikiseen inahdukseen ei pidä tarjota rintaa koska jokaikinen inahdus ei tarkoita nälkää, eikä kaikki hamuaminen ja suun napsuttelu sen puoleen. Imetä välillä 2-3x samasta rinnasta peräkkäin jotta vauvasi saa ns rasvaista takamaitoa, pelkkä etumaito on kevyempää eikä pidä nälkää/kerrytä painoa niin hyvin ja aiheuttaa paljon saatuna myös vatsavaivoja muodostaen ilmakuplia suolistoon.

Muista juoda paljon päivittäin, väh 2,5-3l/pvässä! Syöminen toki myös tärkeää mutta nesteen saanti varsinkin, äidinmaidosta kun on 87% vettä.

Vauvat voi itkeä melkeinpä mitä vain, märkää/kakkaista vaippaa, nälkää, kovia ääniä, läheisyyden kaipuuta, sylin kaipuuta, kuumuutta/kylmyyttä ja yksinkertaisesti ihan vain sitäkin ekan 1-2kk aikana että on ulkona turvaisasta kohtukodista jne.jne Jatkuvaan sylissä oloonkaan ei kannata totuttaa mutta toisaalta pieni vauva ei minun mielestäni voi liikaa sylissä oloa saada:) Kokeile rintareppua, kantoliinaa niin jää kädet vapaiksi puuhastella muuta. Pidä liki alusta alkaen päivitäin vatsallaan, poistaa samalla ilmoja vatsasta ja niska voimistuu+muu motoriikka.

Imetä vauvantahtisesti niin alkuaikoja lukuunottamatta ei välttämättä ole tarvetta pumppailla.

Joskus ilmakupla vatsassa aiheuttaa sen, etä lapsi lopettaa imemisen, ja luulet, että on jo syönyt tarpeeksi. Jokaiselle löytyy omat parhaat röyhtäisyasennot. Meillä se oli olkapäällä.

... ja rohkenen sanoa, että rinta suuhun vauvalle, jos ääniä päästelee.

Vauvaa ei voi imettää liikaa. Harjoittelemallahan pienokainen oppii elämään näiden kahden parhaan ystävänsä kanssa. Sillä on jo syntyessään käyttöjärjestelmässä ohjeet tähän imemistouhuun.

Tutit kannattaa unohtaa ja pitää vauvaa lähellä aina kun voi. Tein itse esikoisen kanssa sen virheen, että kuuntelin anopin ja kaikkien muidenkin asiantuntijoiden ohjeet vauvanhoidosta ja oma pääni meni kaikista ohjeista aivan pyörälle.

Onneksi pääsimme omaan kämppään ja sain rauhassa tutustua vauvaan ja voimme harjoitella imetystä.

Luota itseesi, kun tulkitset vauvan tarpeita. Vauva on ihminen ja pystyy yllättäen kommunikoimaan äidilleen moni-ilmeisesti ihan pienestä pitäen, eikä haittaa vaikka joskus ei täysin toisiaan ymmärräkään. On lupa harjoitella.

Toisen lapsen kanssa kaikki on selvästi helpompaa, kun osaa jo karsia turhanaikaiset asiat siitä vauvan hoidosta ja kiinnittää huomion olennaiseen.

Tärkeintähän vauvan syömätouhuissa on, että vauva saa jotenkin syödyksi ja kasvaa. Muu on toisarvoista. Hyvä äiti toimii tilanteen mukaan, mikä milloinkin parhaiten toimii ja on järkevää. Sitä paitsi lapset ja elämäntilanteet ovat erilaisia.

Olet hieno äiti vaikka et voisi imettää ollenkaan.

Imettäminen helpottaa vauvaperheen elämää, silllä pullotiskit ja eväsmaitopulmat jäävät pois ja vauva saa varmasti läheisyyttä ja hellyyttä.

Mutta kyllä äidinmaidonvastikkeetkin ovat kelpo ruokaa. Oikein onnellista vauvavuotta teille koko perheelle.

olin päättänyt onnistua imetyksessä (ekan kanssa ei onnistunut).

- Luulin että maito riittää - höpsis, vauvan paino oli pudonnut, säikähdin todella, joten tarjosin aina n. 30-50 ml tuttelia ennen tai jälkeen imetyksen, niin olin varma että vauvalla on voimaa imeä rintaa (koska kovaa työtähän se imetys on pienelle)

- Tarjoa AINA ekana rintaa - kaikkeen inahdukseen, eli eka kuukaudet on imetystä imetystä ja kerran vielä imetystä...Siinä ehtii rinnat tulla monta kertaa kipeiksi ym ym...monta sitkeys palkitaan 2-3 kk iässä imetys alkaa sujumaan ja se on tosi hieno tunne, jätin tuttelitkin pois.

Mutta helppoa ei tuo imetyskään ole....mutta pikkuisen iisimpiä se on, kun mitä pullojen kanssa (paitsi pulloista näet heti sen määrän...)

MUTTA

- ellet " jaksa" ja tuntuu ettei suju niin ei kannata menettää hermoja sen takia, vauva sen vaistoo ja sinä väsyt, tärkeintä on että vauva saa ruokaa ja vielä kerran ruokaa!!!

tsemppiä

Eli annan siis rintaa mahdollisimman usein, ei pumppua aluksi. Mutta tuosta minulle kyllä sanottiin useassakin paikassa että imettää seuraavalla kerralla siitä rinnasta mihin viimeiseksi lopetti jotta saa ns takamaidon. Röyhtäytin usein ja olkapäällä, kantoliinaa käytin, aika paljon vauva sai syliä sekä huomiotakin jne.

Mutta se oli kova kolaus kun olin imettänyt ihan sinisilmäisenä ja siltikään vauvan paino ei ollut noussut tarpeeksi. Ja koska vauva kävi myös sairaalassa seurannassa, siellä lääkäritkin katsoivat minua erittäin pahasti kun sanoin etten ole korviketta " älynnyt" tarjota..pitivät minua huonona äitinä kun en ruokkinut lastani joka aluksi oli lastenosastolla kuitenkin... Olin kauheessa ristipaineessa, neuvolassakin kysyin miten tehostan imetystä mutta th vain naureskeli ylimielisesti ja sanoi että jatkat samaan malliin ja jos ei paino sitten ala nousta niin korvikelisä hyvä... ja kierrehän siitä tuli että imetyksen jälkeen annoin korviketta kunnes en saanut enää pumppaamallakaan rinnoistani oikein mitään ja korvike tuli kuvioihin. Olisin halunnut edes osittainimettää mutta siihen en saanut tukea edes imetystukipuhelimesta.

KOETAN todellakin nyt sitte tämän kakkosen kanssa kaikkeni. ainakin seuraavissa asioissa:

- en katso kelloa milloin olen viimeeksi imettänyt vaan tarjoan rintaa herkemmin

- pidän enemmän lähellä ja otan imetyssessioita vaikka 1 v 5 kk ikäinen tekisi mitä pahuuksiaan vain...

- koetan rentoutua tilanteessa ja kuunnella vauvaa, niin hyvin kuin se onnistuu tässä elämäntilanteessa.

t.ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat