Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Taidan olla ihan nyssykkä...

Sama sukulais/ystäväperhe juhlii kanssamme juhannusta ja uutta vuotta. Heillä on kolme pientä lasta, kuten meilläkin. Kaikki välillä 2-8v. Jo viime juhannuksena minulta paloivat käämit, kun perheen äiti iltapäivällä (tulivat meille joskus klo 18 illalla) soitteli ja sanoi kuinka on pitkästyttävä päivä, kun ovat koko päivän olleet perheen kanssa yhdessä ja puuhailleet kaikkea mukavaa, ja nyt on oikein keksimällä keksittävä että mitä voitais tehdä YHDESSÄ.

Minä olin kaksi päivää leiponut ja siivonnut ja kyseisen jussiaaton laittanut ruokaa, ja tietty käynyt kaupassa ja OSTANUT ja MAKSANUT kaiken.

Illalla tulivat meille, rouva hienona ja suihkunraikkaana leningissään - valmiille ruuille. Mikä ei todellakaan ole meidän tapamme, kun heidän kanssaan arkena kyläilemme. Yleensä laitamme ruuat yhdessä jne.

Nyt sama juttu. Meidän PITI laittaa ruokaa yhdessä huomenna, mutta yllättäin rouva muisti tänään mainita, että heidän oikeastaan pitää käydä kääntymässä yksissä synttärijuhlissa ennen kuin tulevat meille. Tulevat siis aikaisintaan klo 20. Ja mitä siitä seuraa...? Se, että minulla on jo ihan lasten takia PAKKO olla sapuska pöydässä kuntulevat, muuten menee loppuilta lekkeriksi. Etenkin kun heidän lapsensa ovat sen luontoisia ja käytöksisiä, että jos joutuvat odottamaan nälkäisinä ja/tai väsyneinä ruokaa, niin huudoksi menee.

Rouva on läheinen ystäväni, en raatsisi sanoa hänelle, että herää jo pahvi ja haista jo hapatus.. Mutta kyllä minäkin haluaisin joskus MENNÄ juhliin, enkä aina tehdä niitä muille!!!!!! Ja meillä juhlitaan siksi, kun he nimenomaan toivovat, kun heidän lapsesna (toki meidänkin) ovat tottuneet että nämä perinteet menevät näin.

Kiitos, jos joku viitsi lukea, ja antaa tulla vaan lunta tupaan ja porstuaan, ei tunnu enää tässä ketutuksessa missään.

Kommentit (21)

siellä ei tarjota koskaan mitään meille vieraille. Sitäkös minä ihmettelen sillä jos minä KUTSUN meille ystäviä, huolehdin toki myös etteivät ne joudu olemaan nälissään/kuivin suin -varaudun siis että naposteltavaa on. Mutta kun HE kutsuvat meidät sinne, mitään ei tarjota. Kerran jouduin pyytämään leipää kun oli niin nälkä ja sekin oli jotenkin nöyryyttävää, ensiksi istua siellä kylässä monta tuntia ja lopulta joutuu pyytämään jotain suuhunpantavaa ettei tyystin pökerry..

ja ei, en todellakaan tarkoita että vaatisin eteeni pöydällistä herkkuja, mutta eikös olisi kohteliasta keittää edes ne kahvit...?

ja varsinkin kun tullaan moneksi tunniksi iltaa viettämään KUTSUTTUNA

Niin tälläKIN kertaa PITI. Mutta kun menevätkin yllättäin sinne synttärijuhliin ensin, niin mulla on suunniteltuna ja suurin osa ostettunakin oli jo silloin kun synttäreistä kuulin.. Joten itepä saan tehdä.

Lapsiperhe ovat tosiaan, mutta (sekin vielä) ovat sellainen perhe, että viipyvät yleensä arkenakin ties miten myöhään, jopa yli puolen yön. Meidän lapset menevät silloinkin nukkumaan kymmeneltä viimeistään, heidän taas jatkavat rällästystä. Minä en vaan vieraanvaraiseksi kasvatettuna vissiin osaa heittää vieraita ulos - vaikka mulla olisikin aamulla töihin meno seitsemäksi. Ystäväperheen rouva on kotona lasten kanssa, joten heillä ei aikataulut haittaa...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mies tekee pitkää päivää ja kaiken vapaa-aikansa käyttää televisioon ja rahapeleihin (hevoset ja jäkis). Oikein odotan iltaa että talo hiljenee ja pääsen tyhjentämään vinkkupulloa tai siidereitä(jotka sitten piilotan). Mies ei jaksa osoittaa minkään laista hellyyttä, ei edes jutella iltaisella, kun on kuulemma niin ressiä. Vapaa-aikaa meillä ei ole, enkä muista milloin mieheni olisi kysynyt mitä mulle kuuluu ja miten jaksan... Säälittävää(kö) vai alkkariksiko olen alkamassa muuttua?

Meillä kävi aina jussina ja uutenavuotena ystäviä. Minä touhusin ja tarjosin ym. Sitten kerran päätin jäädä odottamaan kutsuja ns. ystäviltä kutsuihin. Siitä on jo useampi vuosi. Ei ole kutsuja tullut, mutta kun minä olen jonkun kerran kutsunut, aina on ollut porukkaa koolla. Että silleen. Ketä ne ystävät ovat?

Käyttekö te ehkä joskus heillä kylässä? Siis muulloin kuin näinä juhlapynihä eli saatteko " hyvitystä" silloin? Jos ei, niin sitten ehdottaisin, että otat jotenkin asian puheeksi. Kysyt, vaikka, että mitäs laitetaan, kun tulette, tai mitenkäs me jaetaan nämä ruuat, mitäs minä teen ja mitä sinä voisit tuoda tullessasi? Voisko he esim. tuoda leivät, viinit, en tiedä, jotain sellaita, mikä siis säilyy, vaikka he ensin kyläilisivätkin. Tai, jos ystävästäsi tämä tuntuu huonolta idealta, niin sitten vain sanot, että niin, voinhan minäkin kaiken ostaa, mutta laitetaanko lasku puoliksi?

Kun idea on se, että mielelläni olen heidän kanssaan. Mutta en aina jaksaisi olla se joka laittaa, kokkaa ja siivoaa ja MAKSAA.

Meitä on yhteensä 10hlöä, se tulee aika kalliiksi. Raketteja sentään tuovat mukanaan. Ja ruokia oltiin suunniteltu rouvan kanssa yhdessä ties montako kertaa etukäteen, harmittaisi vaan jos popsittais itse suunnitellut herkut, ja he tulisi sopivasti näkemään jämät. Kun en halua loukata, mutta en jaksa aina raataakaan...

ap

Vierailija:

Lainaus:

Tee ruoka normaalisti perheellesi ja kun tuttavaperhe tulee, totea vain, että söitte jo. Ethän voinut tietää, mitä edellisissä juhlissa tarjottiin. Jätä korkeintaan kahvittelu tuohon myöhäisempään ajankohtaan.

Seuraavana juhannuksena joko menet heille ilman mitään tuomisia tai istut olohuoneen puolella odottamassa kun rouva kokkaa. Tulevana uutena vuotena voit kerrot, että teillä on muita suunnitelmia täksi vuodeksi.

Älä anna heidän käyttää itseäsi hyväksi!

Voit halutessasi lisätä vielä, että tämä on sinulle aika rankkaa tehdä ruuat 10 henkilölle.

B. Tästä lähin et enää tee mitään suurta. Osta kaikki pakasteena, tai tee vaikka vain yhden voileivät, tai salaatti, tai jotain muuta vastaavaa. Jos joku haluaa jotain enemmän, niin tehkööt.

Ja meillä tarjotaan kahvit vaikka tv-lupatarkastajalle, sen olen oppinut jo kotoani.

Ehkä minun vaan pitäisi osata ottaa asia puheeksi. Sama juttu on, jos ostamme esim yhteisen lahjan perheiltämme vuosia täyttävälle sukulaiselle. Minä etsin, minä maksan - ja ystävämme eivät ikinä ota puheeksi että maksaisivat takaisin. Olemme molemmat hyvin toimeentulevia, eli sikäli sen enempää sukulaisten lahjoilla kuin kutsujen ruuillakaan ei taloudellisesti ole väliä. Mutta kyllästyttää... *argh*

Usein käy niin, että kun heillä isä tulee myöhään töistä usein, ja kaupan kautta, niin rouva soittaa mulle matkalla että ..joo muuten hyvä mut kun " jussi" ei oo vieläkä tullu ja viel vähemmän käyny kaupassa...

Ja sitten mä (kuten viimeks eilen) meen kaupan kautta. Vien tarjottavat. Ja maksan ne - ja koskaan ei muista maksaa takas. Usein sillon sentään sanoo puhelimessa että sit maksaa, mutta koskaan ei sit oikeasti tee sitä.

Vierailija:

Lainaus:

Käyttekö te ehkä joskus heillä kylässä? Siis muulloin kuin näinä juhlapynihä eli saatteko " hyvitystä" silloin? Jos ei, niin sitten ehdottaisin, että otat jotenkin asian puheeksi. Kysyt, vaikka, että mitäs laitetaan, kun tulette, tai mitenkäs me jaetaan nämä ruuat, mitäs minä teen ja mitä sinä voisit tuoda tullessasi? Voisko he esim. tuoda leivät, viinit, en tiedä, jotain sellaita, mikä siis säilyy, vaikka he ensin kyläilisivätkin. Tai, jos ystävästäsi tämä tuntuu huonolta idealta, niin sitten vain sanot, että niin, voinhan minäkin kaiken ostaa, mutta laitetaanko lasku puoliksi?

Tee ruoka normaalisti perheellesi ja kun tuttavaperhe tulee, totea vain, että söitte jo. Ethän voinut tietää, mitä edellisissä juhlissa tarjottiin. Jätä korkeintaan kahvittelu tuohon myöhäisempään ajankohtaan.

Seuraavana juhannuksena joko menet heille ilman mitään tuomisia tai istut olohuoneen puolella odottamassa kun rouva kokkaa. Tulevana uutena vuotena voit kerrot, että teillä on muita suunnitelmia täksi vuodeksi.

Jos meille olisi joku tulossa vasta kahdeksan aikaan, niin tarjottaisiin pientä iltapalaa. Varsinkin lapsiperheillähän alkaa tuolloin olemaan jo lähes nukkumaanmenoaika.

Me ollaan myös koettu tämä, että pitää itse kutsua, jos haluaa isompia juhlia viettää kavereiden kanssa. Ei päde koko kaveripiiriin, mutta aika moniin kuitenkin.

Mekin ollaan oltu uusi vuosi mun veljellä niin kauan kuin ollaan tunnettu. Siellä alun perin tavattiinkin. Silti tänä vuonna ajateltiin, ettei jakseta mennä, kun ollaan nyt vähän väsyneitä ja lapsi nukahtaa kotona paremmin.

Soitin, että he voivat kyllä tulla meille vuorostaan, jos haluavat. Niin siellä oli ihan sama juttu, että haluavat olla kotona, eivätkä ole ketään kutsuneet sinnekään.

Eikä kukaan aattele, että meidän olis sinne pakko mennä vain koska aina ollaan menty. Ei perinne saa olla mikään rasite.

Vierailija:

Lainaus:

Niinkuin meille kävi. Ei ollut enää " ystäviä" kun ei tullut kutsuja eikä tarjoiluja. Sellaista elämä on!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat