Seuraa 

onkos kaikille muille äideille tehty vauvasta painoarvio!?ja miten pitäny paikkansa?millä viikolla tehty?mulle ei ole edes tehty saati ehotettu neuvolassa käydessä moista!!pitäisköhän vielä neuvolassa puhua asiasta..

Kommentit (3)

tehty esikoista odottaessa (synt.04) vaikka sf-mitat huiteli koko ajan tasaisesti lähempänä yläkäyrää ja vaikka olen pienikokoinen (50kg/160 cm)..

synnytystavasta ei myöskään ollut mitään puhetta..sitten kun olin synnyttämässä niin joku lääkäri tunnusteli ulkokautta lantiota 10 sekuntia ja totesi et hyvin mahtuu..kätilöt arvaili et onko 4 kg vai 4,5 kg..

ja poika oli sitten leveäharteinen 3325 gr (hyvin mahtu syntymään)..eli aika pieleen meni noi arviot..neuvolan täti oli kyllä odotusaikana sitä mieltä et ihan normaalikokonen vauva tulossa..niinkun olikin..

nyt on samassakohtaa sf mitat käyrällä ja toista odotellaan huhtikuulle..

Myös esim. raskausdiabeetikoille tehdään pitkin raskautta tiheämmin sikiön kokokontrolleja. Kaikissa neuvoloissa näitä ei tehdä -ei ole tarvittavia ultrakoneitakaan, joten vaatii käyntiä esim. äitiyspoliklinikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olin rv 35+2 neuvolassa ja kysyin terkkarilta, miten painoarvio tehdään. Kuulemma lääkäri käsikopelolla arvioi, ultraa ei ollut neuvolassa käytettävissä. Pyysin terkalta jonkinmoista arviota, kun mielestäni vauva tuntui pieneltä. Terkkari veikkasi tunnustelemalla kahta kiloa.

Viimeiseen lääkärintarkastukseen en koskaan ehtinyt. Synnyttäjien vastaanotossa ultrattiin seuraavana päivänä ja arvioksi saatiin 2,2 kg. Jotkin mitat olivat reilusti viikkoja jäljessä, mutta tätä ei mulle vielä silloin kerrottu. Vauvan todellinen paino oli 1,62 kg.

Mulla sf-mitta huiteli ensin käyrien yläpuolella, mutta tasaantui sitten vähän keskikäyrän yläpuolelle. Sf-mitan absoluuttiset arvot ovat aika epäluotettavia, pitäisikin katsoa käyrän suuntaa. Mutta mahan kokoon vaikuttaa paljon myös äidin ruumiinrakenne, mittaaja jne..

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat